Ik heb de balen van mijn zadel...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Re: Ik heb de balen van mijn zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 13:34

Ik ben gedragsdeskundige en weet wel heel wat over problemen ten gevolg van een niet passend zadel. Maar ik kan niet zien hoe in de structuur er echt iets mis is in het zadel.

Verder dan kijken of de boom gebroken is en of de kussens recht zijn kan ik op het oog niet zien. Dan moet je gaan openen. En daar heb je veel meer ervaring nodig.

En ik weet wel zeker dat het aan het zadel ligt. Maar zonder zadelpasser die meewerkt met zoeken naar het probleem in het zadel kom ik er niet.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:48

Waar zit je eigenlijk. Ikzelf ben erg tevreden over linda geilen uit jabeek, mss 3en id3e?

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:45

Bij het openen van het zadel vonden we een stuk leer wat vastgezet was op de boom precies onder het deel waar je zit en wat te dik was waardoor het voor het paard wel te voelen moet zijn. Dat kan je aan de buitenkant niet zien en de pasvorm wordt er zo op het oog ook niet door beinvloedt. Het is nu dunner en aflopend afgesneden waardoor het geen dikke bult meer is onder de kussens, dit zal voor het paard een stuk prettiger zijn. Verder zag het er wel goed uit, iets dunne boom maar niet dramatisch. Ik denk dat er op bijna elk zadel wel iets aan te merken is als je het helemaal open maakt. En dit was redelijk eenvoudig aan te passen eigenlijk.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:33

Goldie schreef:
Andere zadelmaker erbij laten komen, echt vreemd dat hij niks kan vinden. Al kan ik er ook wel inkomen, soms ligt het gewoon echt goed maar lopen ze er toch niet lekker mee. Hopelijk vind je snel een oplossing...

Dat zie je verkeerd. Dan ziet de zadelmaker de oplossing niet. Ik heb echt zadels gezien op paarden, die door zeer goed aangeschreven zadelmakers zijn aangemeten, gecheckt in nog 2 extra opinies en nóg te smal en niet zo'n beetje ook. Zadels waarvan de vulling in bulten gewoon te zien was, waren als goed achtergelaten. Echt er zitten behoorlijk verschillen in de meningen van aanmeters hoe het zou moeten zijn. Dat ze niks kunnen vinden, is dus geen garantie dat het echt goed ligt. Niet goed er op kunnen zitten kan 2 oorzaken hebben. Een slechte medische toestand van de ruiter óf het niet in balans liggen van een zadel. Meestal is het optie 2. Slechts één keer heb ik een duidelijk voorbeeld gezien, dat er voor de toestand van de ruiter fysiotherapeutische kennis nodig was. Dus laat je niet zo maar afschepen zo. Dat doen de meeste verkopers al te lang.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:37

melrovers schreef:
Bij het openen van het zadel vonden we een stuk leer wat vastgezet was op de boom precies onder het deel waar je zit en wat te dik was waardoor het voor het paard wel te voelen moet zijn. Dat kan je aan de buitenkant niet zien en de pasvorm wordt er zo op het oog ook niet door beinvloedt. Het is nu dunner en aflopend afgesneden waardoor het geen dikke bult meer is onder de kussens, dit zal voor het paard een stuk prettiger zijn. Verder zag het er wel goed uit, iets dunne boom maar niet dramatisch. Ik denk dat er op bijna elk zadel wel iets aan te merken is als je het helemaal open maakt. En dit was redelijk eenvoudig aan te passen eigenlijk.

Dat heb ik meer gezien. Kieffer doet dat toch ook? Daar ligt een flinke kunststof laag tussen. Die bomen zijn gegoten. Volgens mij ligt er tussen de boom en het zadel nog een pakket wat we kussen noemen. Als het paard de boom op zijn rug voelt, past het zadel niet. Dus dit vind ik niet kloppen, wat je nu zegt.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:44

Nee, ik bedoel iets wat tussen de boom en het panel (de kussens) zit. Soms is dat gewoon onhandig vastgemaakt waardoor er een te dikke prop ontstaat (met nietjes of schroeven). We maken heel veel verschillende zadels open om te kijken wat we tegenkomen en hoe het opgelost kan worden. Heel leerzaam.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:52

Ik heb ook al de nodige vullingen gezien. Bij één vond ik nog een spijkertje zelfs. Duidelijk op een vuile werkbank gevuld. Ik heb ook al een aantal zadels uit elkaar gehaald. Ik blijf van mening dat de kussens zorgen dat de boom het paard niet raakt. Daar draait het hele kussen om. Dan is de ruimte tussen de kussens te groot of het paard te slecht bespierd. Op zo'n moment wordt het 'bontje' interessant. Tot het moment dat de bespiering dusdanig is dat de ruimte niet meer te breed is. Bij een nieuw zadel lijkt het me toch heel onwaarschijnlijk dat dat voorkomt. Scheve bomen kan wel bij sommige zadels, maar proppen? Ik ben bij een paar bouwers geweest in Engeland en daar waren ze zeer secuur. Zadels werden gebouwd en stuk voor stuk gecheckt door een master saddler. Een zadel wat niet goed was opgebouwd, moest over. En dat kwam nauw hoor! Zadels bouwen is een heus vak.

Als er zo'n prop zit, zou ik me afvragen wat er nog meer is gebeurd met zo'n zadel, want dan is ie duidelijk al eens uit elkaar geweest en niet meer nieuw. Volgens mij gaat het hier om een nieuw zadel. Als dat hier zo blijkt te zijn, is het geen reclame voor Massimo.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:21

Ik denk dat het inderdaad bij goede engelse zadels nauwelijks voor zal komen. die worden veel strenger gecontroleerd. natuurlijk moeten de kussens ervoor zorgen dat de boom het paard niet raakt. Ik probeerde ook niet te zeggen van niet. Blijft lastig zo alleen met tekst informatie uitwisselen. Het ging bij dit zadel om een dik stuk leer wat vastzat op de boom waardoor er op een breedte van zo'n 10 cm een dikke rand op de boom zat. Aan de onderkant dus. En daar komt dan het kussen onder dus zo op het oog aan de buitenkant zie je er niks van. Maar goed, ik denk niet dat TS nog wat heeft aan deze info.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 22:37

Ik weet dat een zadelpassen lastig is. Maar als ik bij je kom en zeg: Er klopt iets niet. Waarom dan heel stug roepen dat het niet zo is. Wie kent dat paard nou? Zei of ik?
(En ik ken me paard echt, van a tot z.)

Is dat nou arrogantie of eigenwijsheid. Ik hoor steeds vaker opmerkingen over zadelmakers/passers enzo die blijkbaar zo'n gedachtengoed hanteren. Daar word ik dus gek van. Zo kan je dus niet vertrouwen op de kennis van een ander.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 06:10

Jij als eigenaar / ruiter weet het in principe het beste als er iets niet goed is :j

Maar ik ben bang dat dat ook komt door héél veel zeurende klanten die die mensen tegenkomen hoor :=
Veel mensen laten zich toch wat wijs maken door anderen of horen / zien / voelen vagelijk iets dat ze verkeerd interpreteren en waar ze vervolgens verkeerde conclusies aan verbinden....

Zo heb ik met de Barefoots natuurlijk ook een mooie positie om allerlei verhalen van allerlei kanten aan te horen , en 1 verhaal kan dan VEEL kanten hebben. Wat is eerste instantie klinkt als een klant met een probleem aan een zadel...blijkt dan ineens gewoon een klant te zijn die zèlf het probleem is :P

En eerlijk is eerlijk , veel mensen zijn gewoon behoorlijk suf in hun conclusie. Iets met een klok en een klepel :)

Ik kan me best voorstellen dat je het dan wel eens zat bent als zadelpasser / maker / verkoper en alles nakijkt , niks raars ziet , het is dus blijkbaar weer zo'n geval van een ruiter die de verkeerde conclusie trekt....het probleem zal wel ergens anders vandaan komen....zoals zo vaak achteraf blijkt :P

Dus tja , is het dan arrogantie als je vaststelt dat er niks raar is...en dat ook zegt ?

Vanuit die zadelpasser gezien dan hè ;)

Het neemt natuurlijk niet weg dat die mensen ook geen supermensen zijn en soms gewoon dingen niet zien....en fouten maken.

Als je zelf iemand bent die NIET suf zit te doen maar gewoon echt zeker weet dat er een probleem is dan ben je mooi de Sjaak met iemand die niks kan vinden en dus zegt dat er niks aan de hand is..... maar wellicht kom je overtuigender over als je vertelt van het zadel van je vriendin en het effect daarvan , dan heb je toch wat meer bewijs dat het niet tussen je oren zit zeg maar en neemt diegene je vast wel serieuzer lijkt me ?

Overigens ook al zou het tussen je oren zitten , je bent nu een ontevreden klant en daar moet gewoon wat aan gedaan worden. Als ik eigenlijk zeker weet dat het probleem niet in het zadel zit maar in de ruiter of de omgeving van de ruiter , dan weet ik gewoon dat ik het "probleem" niet op kan lossen en stel ik voor om het zadel terug te nemen , dan kan diegene beter wat anders gaan zoeken waar ze wèl een goed gevoel bij hebben :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:41

Veulen84 schreef:
Ik weet dat een zadelpassen lastig is. Maar als ik bij je kom en zeg: Er klopt iets niet. Waarom dan heel stug roepen dat het niet zo is. Wie kent dat paard nou? Zei of ik?
(En ik ken me paard echt, van a tot z.)

Is dat nou arrogantie of eigenwijsheid. Ik hoor steeds vaker opmerkingen over zadelmakers/passers enzo die blijkbaar zo'n gedachtengoed hanteren. Daar word ik dus gek van. Zo kan je dus niet vertrouwen op de kennis van een ander.

Het komt van 2 kanten. Vroeger werd niet zo nagedacht over pasvorm. Dat is pas ontstaan in het midden van de jaren 80. Daarvoor werd daar helemaal niet naar gekeken. Kijk naar de oude stempel paardeneigenaren. Die lopen nog gewoon de winkel in en kopen een zadel wat ze het meest aanstaat. Dat gooien ze ook zonder controle nog op het paard. De kennis is de afgelopen jaren erg gegroeid. Zadelmakers hebben hun eigen visie daarin ontwikkeld. Die moet bij jou en je paard passen. En dat is een zoektocht! Ook verschillen ze zelf onderling behoorlijk van mening wat voor het paard ideaal is. Ze doen het echt niet om de eigenaar te pesten. Daarbij komt een forum als deze. Een doorn in het oog van zakelijk paardenland. Er zijn al heel wat zadelmakers tot op het bot zwart gemaakt en ze verliezen er klanten mee, omdat niet alleen zij, maar ook de eigenaren enorm verschillen van mening wat voor hun paard het handigst is. Sommige bokkers schaden ze behoorlijk, omdat ze naar eigen zeggen te kort zijn gedaan. Eigenlijk zou het het handigste zijn als we paards konden praten, dan konden we aan het paard vragen wat prettig is. :j

Als ze jou constant vertellen dat je niet goed genoeg bent om je brood te verdienen met waar je voor geleerd hebt, dan ga je op een gegeven moment wel zo doen lijkt me. Het zal dus deels zelfbescherming zijn en deels eigenwijsheid, omdat ze geloven in wat ze zeggen. Zie het niet als onwil.

Eigenlijk is het in zadelland niet anders dan elders. Noem een automerk en je krijgt mensen met slechte ervaringen. Een tevreden klant zegt niet vaak iets. Noem een bank en er is wel iemand slecht behandeld. enz. Mensen klagen ook graag. Dat neemt natuurlijk niet weg, dat hun ervaring ook niet altijd leuk is, maar er zijn ook altijd bij elke klager wel tevreden klanten te noemen, anders ging zo'n instantie failliet.

En laat ik eerlijk zijn. Er zijn maar weinig ruiters die écht verstand hebben van zadels. De meesten zijn zelf ook al arrogant genoeg om te denken dat ze het weten en die roepen dat van de daken. Zelfs ik dacht het te weten, maar een jaartje meelopen heeft me geleerd om heel bescheiden te zijn met die gedachte. Echt hoor, er zijn er maar heel weinig die echt snappen hoe het zit en dat zijn geen ruiters, maar toch echt vakmensen met jaren ervaring.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 14:15

Vandaag een andere zadelpasser laten komen. Conclusie. Zadel past niet.

De boommaat is niet passend, maar dat is niet het grootste probleem. Zadel is kwa model te recht voor haar. Hierdoor komt er druk voor en achter op het zadel. Achterop geeft ze aan daar het meeste last van te hebben.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 14:49

en nu?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 14:57

Zadel heb ik net in de verkoop gedaan. Een nieuw zadel is dan de oplossing.

Huidige zadelpasser raad een kent&masters aan. Maar dan moet ik daar eerst mee gaan proefzitten. (heb zelf geen makkelijke bouw voor een zadel.)
MyLady paard krijgt nu eerst weer 2 weekjes om d'r overgevoeligheid af te schudden. Bovendien moet ik eerst dit zadel kwijt voor ik een nieuwe kan kopen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:19

Ik zou oppassen met weer modelen zadels die eigenlijk voor de koudbloedtypjes zijn gemaakt zoals oa de mssimo zadels enoa ook modellen van kent and master.........koudbloedrigjes zijn vaak ort en rect en hebben juist wel dat model nodig ( niet alle natuurlijk, verzonken kan ook )

Voordeel van de kent en masters is weer dat het aangepast kan worden.

Was deze zadelmaker er wel van overtuigd dat het zadel in orde was, de Massimo?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 16:45

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 08:56

Veel arabjes rijden met een Kent and Masters of Fairfax zadel. Zijn allen heel tevreden over. Zadel is ook goed aanpasbaar als je paard breder of smaller wordt. Heel betaalbaar en goede kwaliteit. Heb zelf op mijn ronde arab met weinig schoft een Fairfax standaard zadel liggen. Na een stuk of 5 andere zadels te hebben gehad, zoals Kieffer, Euroriding, County, Stuebben en Wow. Alles schoof over de schoft naar voren en vlogen de dekjes naar achteren onder het zadel uit. De Fairfax blijft keurig liggen evenals de dekjes, ik hoef ze nog eens niet aan de lusjes te bevestigen. Ik vind het zadel voor mij ook lekker zitten, maar dat is altijd heel persoonlijk.