Stress met bitje in

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hedder

Re: Stress met bitje in

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:39

Een dubbel gebroken bit is veel vriendelijker dat het bit dat de ruiterzaak je heeft aangeboden. Daarbij is een watertrens het zachts voor je pony. Eventueel met bitringen. Je kan ook proberen met een rubber (of appel)- dubbelgebroken bit. Misschien kan hij niet tegen het materiaal.
De dikte van je bit kan ook verschil maken. Let eens op of de tong niet blauw wordt tijdens het rijden. Een dik bit is wel vriendelijker maar sommigen paarden/ pony's hebben een dikkere tong. Dat kan heel pijnlijk zijn. Als dit het geval is en een dunner bit niet helpt, dan kun je nog voor een speciaal bit gaan. Dit heeft een andere vorm en is ook van speciaal materiaal.
Succes ermee.

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 20:23

hedder: Enorm bedankt, ga gauw op zoek!
Heb vandaag gekeken na het rijden met het bitje dat ik nu heb, maar wor iig niet blauw..
Nogmaals bedankt!

H_M_UP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:24

Ik zou het gewoon zo laten als het goed gaat. Als je echt perse met bit wilt rijden kan je ook een bit met appelsmaak doen, mischien helpt dat?

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 18:45

H_M_UP : zou kunnen, Ik oefen het nog een paar keer, en ga binnenkort ander bitje kopen, waarschijnlijk een enkel of dubbelgebroken. Als het na herhalingen dan nog niet beter gaat, blijf ik gewoon bitloos rijden ;)

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:48

Hallo ik kwam dit topic tegen en ik loop ook tegen een probleem met bit aan.
Is er ook hier iemand die raad heeft en mij een pb wil sturen.
Mijn paard reed in het begin niet erg fijn dus tandarts erbij en geheel nagekeken en dop getrokken.
Daarna liep ze heerlijk. maar nu 2 maanden later lijkt het alsof ze het bit niet accepteert.
Zolang ik der lang en laag rijd zonder druk gewoon wat losjes loop ze heerlijk maar zodra er druk op het bit komt lijk wel gaat ze in staking stil staan en steigeren. heb trouwens nu een bustrens dubbel gebroken en wil morgen een ander bit proberen en evt. kijken voor bitloos. als het niet helpt komt de tandarts weer misschien heeft ze wat aan der kiezen ofzo en anders moet ik denk ik verder de oorzaak vinden.
Heeft iemand hier ervaring mee of kan ik beter voor een ander bit gaan ze is trouwens 3 jaar.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 07:04

Ik zou het lekker bitloos laten als ze er goed op reageert, waarom de stress opzoeken bij je pony.
Als je wedstrijden wilt gaan rijden en verder dan L2 dan loop je tegen een probleem aan, maar anders zou ik het lekker zo laten.

Succes!

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 19:11

Maroesjka schreef:
Ik zou het lekker bitloos laten als ze er goed op reageert, waarom de stress opzoeken bij je pony.
Als je wedstrijden wilt gaan rijden en verder dan L2 dan loop je tegen een probleem aan, maar anders zou ik het lekker zo laten.

Succes!

Ja, vandaag weer geprobeert met mn ongebroken bitje, maar ze vind het gewoon niet fijn.
Helaas is mijn oude sidepull al best aan vervanging toe, dus had misschien een vraagje.
of ik van een gewoon hoofdstle ook bitloos van kan maken; Neusriem kan ik er bij mij vanaf halen.
Alleen vind dat niet echt heel erg handig om echt mee te rijden, bij die andere kan ik de bakstukken eraf halen, maar er zitten aan beide kanten dan bovenaan wel 2 losse sliertjes (je weet het waarschijnlijk wel wat ik bedoel) kan je daar nog iets anders mee maken? Mijn vader heeft juist pas geleden, zadel+dekje, hoofdstel en bit gekocht, dus om nu meteen een nieuw bitloos hoofdstel (waar sommige best prijzig zijn) te vragen, zal het waarschijnlijk meteen 'nee' worden :+ Dus kortom: kan je van een hoofdstel een bitloos hoofdstel maken? zoja, wat voor onderdelen weghalen of hoe dan ook? aangezien mijn oude 'sidepull' aan vervanging toe begint te raken..

En nee, ik ga niet wedstrijdgericht werken, ik blijf recreatief rijden dus dat is iig geen probleem.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:52

Je zou je hoofdstel ervoor kunnen gebruiken, maar er zijn niet voor niets bitloze hoofdstellen ontwikkelt met verschillende werkingen, dit heeft te maken met de druk die op verschillende plaatsen op het hoofd wordt uitgeoefend. Wanneer je het hoofdstel alleen tijdens bosritjes gebruikt is het voldoende, wil je toch wat meer 'dressuur' gericht (zonder wedstrijd verband) dan zou ik toch gerichter (bitloos) gaan kijken.
Ik weet niet of je mijn site al hebt bekeken, wie weet staat er iets voor je tussen de pardoes (sidepull) is er al vanaf € 69,-. En ik begrijp best dat het rot is, maar je nieuwe hoofdstel op marktplaats zetten en daar een bitloze voor terug kopen?

Succes!

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 15:46

Ik gebruik mijn pony niet wedstrijd gericht, alleen om recreatief mee te rijden. Ik gebruik het hoofdstel nu nog even bitloos, en ga gauw op zoek naar een ander bitloos hoofdstel. Dus komt helemaal goed!

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 15:09

Je kunt ook gewoon een lage neusriem gebruiken zonder de rest van het hoofdstel. Dan moet je wel teugels met een klipje hebben, die klik je dan aan de zijringetjes. Ik leen mijn lage neusriem wel eens uit aan mensen die bitloos willen proberen.
Een halster met twee touwen (of teugels) werkt ook, maar op langere termijn wil je misschien iets dat wat steviger om het hoofd zit.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:32

Hedder: een watertrens is niet het vriendelijkste bitje, dat bestaat niet bij de groep trensbitten. Want er zijn zat paarden die het losse en beweeglijke mondstuk en bitringen niets vinden. Die hebben meer baat bij een vastere mondstuk zoals de bustrens. Welke trens het fijnste is voor paard, is een kwestie van uitproberen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:44

KanjerLove schreef:
dieseltje01: Ik wil graag zowel zonder als met bitje kunnen rijden, lukt het niet; dan hoeft het ook niet perse. Ik ben het gewoon aan het proberen

Leg alle voor en nadelen nog eens naast elkaar. Als je paard het liever niet heeft en goed te rijden is op bitloos, waarom zou je dan nog per se het met bit willen proberen?

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 15:37

Bedankt voor alle reactie's/tips/ideeën. Heb besloten om bitloos te blijven rijden, en koop binnenkort nog 1 ander bitje, lukt het dan echt niet, dan blijf ik voor zolang ik op der rij, bitloos! :D