Een stukje hygiëne

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Re: Een stukje hygiëne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 15:47

Nee, Ik was dus alleen de dekjes van hetzelfde paard tegelijk.
Stel:

Tank heeft 2 vieze dekjes:
Doe ik de twee vieze dekjes van Tank in de was.

Heeft Giesella ook 2 vieze dekjes, was ik die niet bij die van Tank, maar apart van die van Tank.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:48

Hangt er een beetje vanaf, maar ik gebruik een dekje maximum 2 keer. Willow zweet altijd heel erg. Dus meestal één keer gebruiken, soms twee keer.
Memuska zweet amper, met haar wandel ik ook alleen nog maar dus da's anders, maar die dekjes was ik ook elke keer.
Ik hou het per paard gescheiden maar niet echt bewust: ik gooi gewoon dekje met bandages/peesjes/singel in de wasmachine en dan zit hij vol genoeg, dus gaat vanzelf dat apart houden.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 15:51

Ik heb van die dekjes die zweet in zich opnemen.
Dus niks geen stijve dekjes bij mij :D
Maar als je het begint te ruiken, fiets ik gauw naar huis toe :D

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:58

Meestal was ik mijn dekjes in een grote speciekuip en dan zonder wasmiddel,dus eigenlijk uitspoelen,dan uithangen in de zon.
Het zijn van die dikke vochtopnemende en met 1 dekje zit het wasmachine al vol.
Doe ik zo afentoe als het mooi weer is.
De paardenrug spons ik altijd na het rijden af zodat die zweetvrij is en voor het rijden borstel ik het dekje op zodat deze stofvrij is en er niks onderhangt van zaagsel of iets wat kan irriteren.

De witte wedstrijddekjes gaan wel het wasmachine in.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 16:00

ja, de witte dekjes gebruik ik ook maar 1 x

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:01

Leren shabrak/dekje: natte doek erover, eens per paar maand een vet lapje en ze gaan al minstens 20 jaar mee!!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 16:07

Oké, dat heb ik nog nooit gehoord(en gezien) een leren dekje..

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:11

Mijn dekjes gaan denk ik 1x per 2 maanden in de was. Als mijn paard heel erg gezweet heeft leg ik mijn dekje even in de zon te drogen en daarna gaan ze mijn kast weer in. Ik heb nu drie dekjes die ik elke keer wel afwissel met rijden.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:19

gemiddeld na een keer of 5 rijden gaan ze de was in,
soms eerder en rijd ook wel eens langer met hetzelfde dekje,
bijvoorbeeld 's winters als ze weinig gezweet hebben
ze gaan per 2 (maat full) in de wasmachine, of 3 als de dekjes
van mijn shet aan de beurt zijn
maar doe ook gerust van diverse paarden bij elkaar hoor,
als het goed is komen ze er schoon weer uit toch ? :Y)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:36

Michellette schreef:
Leren shabrak/dekje: natte doek erover, eens per paar maand een vet lapje en ze gaan al minstens 20 jaar mee!!

Bedoel je hier de gelpad mee??
Die nemen niet het vocht van de paardenrug op onder het rijden,en zijn meer geschikt voor de drukverdeling van het zadel er hoort eigenlijk nog een sjabrakje voor het zweet op te nemen onder,of heb je er een katoenen hoes overheen zitten?

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:41

@TS:Zolang je weet dat de paarden niks van schimmel of schurft onder de leden heeft kun je gewoon van beide paarden bij elkaar doen.
Maar als je je er zo fijner ondervoeld,gewoon doen zoals je nu doet.

Teveel wasmiddel is ook niet altijd goed hoor,misschien een scheutje Deet erbij dat desinfecteerd ook of gewoon scheut natuurazijn erbij,maar ik zou niet te veel die sterke chemische wasmiddelen gebruiken.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:02

Ik rijd maximaal 3 dagen met 1 dekje. Paard zweet redelijk en is zeer gevoelig voor wondjes

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:09

Iedere week gaan alle dekjes de wasmachine in, soms zelfs vaker. Gewoon met wasmiddel op 40 graden.
Er kunnen er 2 per wasbeurt in de machine (speciaal voor de paardenwas).
Verder laten we ze altijd goed drogen na het rijden, of buiten of in de zadelkamer die verwarmd is.
We proberen ze per paard apart te houden, maar dat lukt niet altijd, omdat ze allemaal dezelfde dekjes hebben momenteel.
Ik vind het een vies idee, om ze minder vaak te wassen, tenslotte vangen ze al het zweet op.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:12

Nou dan zal ik wel vies zijn ik doe zo'n 3 weken/1 maand met een dekje. Pony zweet behoorlijk maar ik heb ook nog tussen paard en dekje een bontje liggen dus die neemt het ergste zweet op. Die was ik afentoe. Dekje en Bontje hang ik altijd te drogen na het rijden.

Edit:Nog nooit een wondje of iets dergelijks gehad, pony loopt net zo goed met schoon als gebruikt dekje

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:22

Bijna nooit :))
Alleen als er vieze vegen opzitten ofzo, stinken doen ze toch wel, maakt niet uit na 1x of na 10x ;)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:28

Op mijn werk worden de dekjes 1 a 2x gebruikt en gaan dan de was in. Dit omdat we 16 rijpaarden hebben en je dan niet kunt riskeren dat je schimmels of andere dingen overbrengt. Paarden komen en gaan en je weet nooit wat ze hebben. Wij hebben een paardenwasmachine waar 8 dekjes in kunnen.
Wij wassen ook de beenbescherming elke dag. Dus dan heb je al gauw elke dag een volle machine.
Dekjes en bescherming worden er wel lelijkerer door, maargoed.

Dekens en halsters hetzelfde.
Ik gooi mijn dekjes nooit thuis in de was ivm met haren die in de trommel blijven zitten en vervolgens op mijn kleren. Die neem ik dus mooi mee naar het werk.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:37

dus je wast halsters en dekens ook elke dag allemaal? da's toch niet te doen lijkt mij...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:42

heerlijk, wat een viespeuk zijn mijn paarden en ik. Ik heb een stuk of 10 dekjes op stal liggen, voor alle paarden. Gebruik alleen een apart dekje voor een paard dat net binnenkomt (voor handel oid), de 6 paarden die ik momenteel heb staan doen allemaal samen met de dekjes en die gaan uh... 2 keer per jaar in de was (alleen de witte wedstrijddekjes wat vaker). Nog nooit iets gemerkt van schuurplekken, wondjes, kale plekken, stinkende paarden of beestjes in mn dekjes...

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:47

Ik (lees: mijn moeder :p) was mijn dekjes pas als ze echt vies zijn. Vaker issie wel nat van het zweet maar laat hem dan gewoon drogen en gebruik hem weer. Alle 3 de paarden lopen er niet minder om en krijgen er ook geen irritatie van. Ik zou mijn dekjes soms liever iets vaker wassen maar mijn moeder wil graag dat de wasmachine nog langer meegaat en staat dan ook niet te springen als ik weer met 2 exemplaren aankom. Beenbescherming word bij ons nooit gewassen in de wasmachine, alleen onder de kraan gewassen en dan te drogen gelegd.

Alle 3 de paarden krijgen wel eens een deken van een van de ander op. Beenbescherming word in een kist bewaard en daarom heeft ieder van de 3 ook die van een ander om. Ze staan aan huis met hun 3en dus als 1 schimmel heeft krijgen die ander het door contact ook wel. Oja, er is ook maar 1 poetskist voor die 3 ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:48

Ik hbe een aparte wasmachine voor dekjes en honden dekens. Dus ik was ze wanneer het me uitkomt. Ik gebruik eigenlijk maar 2 dekjes en heb 1 zweetdeken.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:57

Hier idd ook heel wisselend :j als het erg bezweet/ vies ik gaat ie meteen de was is en anders gebruik ik een dekje denk ik een week of zo?! maar ik rij ook veel buiten dus ze zijn ook regelmatig vies vd modder en dan gaan ze ook in de was :Y)
Ik laat ze trouwens ook nooit onder mijn zadel liggen ik heb ze altijd op een rekje hangen :j en heb dus idd ook van die vochtopneembare die altijd zacht blijven :j Daarnaast heb ik ook erg veel dekjes dus kan ook nog altijd wisselen en verzamel er dus meestal ook een aantal voor ik ze in de was gooi :) ze blijven dan gewoon op stal hangen tot ik ga wassen :+

Halsters was ik maar heel af en toe en dan gewoon met de hand in een warm sopje biotex :) maar die hoeven ze meestal ook alleen om als ik ze pak/ ze vaststaan enzo dus die worden niet zo gauw vies.

Pensionhouder gebruikte trouwens ook wel eens gewoon de hogedrukspuit om dekjes en dekens te wassen :D om idd der wasmachine te sparen omdat ze er zoveel nodig had... werkte ook goed :j

Als de paarden samen op de wei/ paddock staan dan zou ik het ook gewoon samen wassen. Ze komen dan toch al dagelijks in aanraking met elkaar dus dan zie ik het nut er niet van in om dekjes apart te wassen :o