bitloos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 14:01

sanso schreef:
Dilan1993 schreef:

omdat voor mijn positie een bit overbodig is(ik wil bosritten gaan doen ( doe ik nu overigens ook...) en geen wedstrijden)
en ik wil gewoon dat mijn paard een fijn leven heeft
en dat we gewoon samen lekker ontspannen kunnen rijden :j (ik weet dat als je zonder bit rijdt geen garantie tot ontspanning geeft maar er is natuurlijk wel een kans, en als het echt niet gaan,, tsja.... dan wordt het toch helaas weer met bit...

Ik ben van mening dat je met bit ook prima ontspannen kunt rijden. k ben ook geen wedstrijdruiter, maar wil toch wel dressuur blijven doen, om m'n paard soepel te houden. Kan ik zowel in de bak als op buitenrit oefenen. Daarbij vind ik een bit toch net iets handiger, niet om aan te trekken of om mee te zagen. Maar om af en toe duidelijk aan te geven dat ie wat moet buigen.

Zou voor jou wel handig zijn (denk ik) om een combihoofdstel te nemen. Staan op sites als EJ ook te koop geloof ik, als rij halster/hoofdstel. Geloof dat je met dat soort hoofdstellen binnen no-time bit eraan of eraf kunt halen.
Zou dan wel les nemen, ook met bitloos hoofdstel, zodat je ervoor kunt zorgen dat je paard lekker blijft lopen. Is toch ook op buitenrit belangrijk dat je paard lekker blijft lopen.

Die categorie is helemaal afhankelijk van kje paard. De ene reageerd nauwelijk op een scherp hoofdstel, de andere reageerd heel fel op 1 van de minst scherpe hoofdstellen

ja tuurlijk ga ik ook een keer een sping en een dressuur lesje pakken
maar ik wil gewoon het liefst zonder iets rijden(ik snap ook wel dat dit jaren duurt maar toch ;) ) snappie.... gewoon zo vrij mogelijk en zo natuurlijk mogelijk

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:04

Okee , de Marcha is kaakgekruist en de Meroth is kingekruist.

Dat is wel een kwestie van proberen wat het dier fijner vindt...is het anders geen idee om wat hoofdstelletjes te proberen via http://www.bitloos.nl/bitloos.php?pagina=10 ?

sanso

Re: bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 14:07

kan

maar ik moet wel zeggen dat op de manege een paard staat die bitloos rijd... kaakgekruist... dit vindt best fijn rijden eigenlijk :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:11

Ik hou niet zo van kaakgekruist , zeker bij paarden die een flinke baard krijgen in hun wintervacht (zoals Haflingers vaak ;) ) zit de baard dan behoorlijk de boel te verstoren :P

Dan is een gewone side-pull zo gek nog niet. En of dat goed werkt kun je redelijk oefenen met een halster :)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 14:14

ohja... daar had ik nog geen rekening mee gehouden haah
die van mij is een schwarzwalder dus dat zal ook wel een pluisje worden :+

en als je dat dan met halster wilt proberen... moet je je halster dan een gaatje strakker zetten? en moet je dan gewoon 2 halstertouwen eraan vastmaken(aan de zijkant dan :+ )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:16

Ja het is wel lekker als het een beetje stevig zit / niet gaat glijden over de neus enzo.

Gewoon teugels aan de zij-ringen kan ook hoor :)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 14:18

okee nou,,,dan zal ik dat maar een keertje proberen :))

en dan gewoon eerst een paar keer in de binnenbak
daarna een paar keer in de buitenbak
en als het dan nog goed gaat een hoofdstel aanschaffen en de bossen/duinen in!?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:33

Ja , gewoon even oefenen en als jullie goed kunnen communiceren dan let niks je om lekker naar buiten te gaan hoor :)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 14:35

mooizo
want dat vindt ik toch gewoon het prettigst.... buiten :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:39

Ik had geeneens een bak toen ik bitloos ging , dus dan was het een paar rondjes in de wei en een rustig ritje buiten :P

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 15:31

haha ja wat dat betreft komt ie op een luxe manege :o

(ik heb trouwens ook even een vraagje via pb voor je want anders moet ik weer een topic openen :P )

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:38

TS, ik ben ook gewoon van de een op de andere dag met mijn paard bitloos gaan rijden, inderdaad aan het halster.
Daarna met een test hoofdstel, sidepull werkte helaas niet voor ons terwijl dat bij m'n vorige paard helemaal super ging.
Nu hebben we een kaakgekruisde en dat gaat veel beter :)
Over de kwaliteit van de hoofdstellen kun je bokt wel raadplegen, de meesten weten wel wat een goede release heeft en wat niet :)

fysio_juul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:43

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 15:45

okee dankjewel