sanso schreef:Dilan1993 schreef:
omdat voor mijn positie een bit overbodig is(ik wil bosritten gaan doen ( doe ik nu overigens ook...) en geen wedstrijden)
en ik wil gewoon dat mijn paard een fijn leven heeft
en dat we gewoon samen lekker ontspannen kunnen rijden(ik weet dat als je zonder bit rijdt geen garantie tot ontspanning geeft maar er is natuurlijk wel een kans, en als het echt niet gaan,, tsja.... dan wordt het toch helaas weer met bit...
Ik ben van mening dat je met bit ook prima ontspannen kunt rijden. k ben ook geen wedstrijdruiter, maar wil toch wel dressuur blijven doen, om m'n paard soepel te houden. Kan ik zowel in de bak als op buitenrit oefenen. Daarbij vind ik een bit toch net iets handiger, niet om aan te trekken of om mee te zagen. Maar om af en toe duidelijk aan te geven dat ie wat moet buigen.
Zou voor jou wel handig zijn (denk ik) om een combihoofdstel te nemen. Staan op sites als EJ ook te koop geloof ik, als rij halster/hoofdstel. Geloof dat je met dat soort hoofdstellen binnen no-time bit eraan of eraf kunt halen.
Zou dan wel les nemen, ook met bitloos hoofdstel, zodat je ervoor kunt zorgen dat je paard lekker blijft lopen. Is toch ook op buitenrit belangrijk dat je paard lekker blijft lopen.
Die categorie is helemaal afhankelijk van kje paard. De ene reageerd nauwelijk op een scherp hoofdstel, de andere reageerd heel fel op 1 van de minst scherpe hoofdstellen
ja tuurlijk ga ik ook een keer een sping en een dressuur lesje pakken
maar ik wil gewoon het liefst zonder iets rijden(ik snap ook wel dat dit jaren duurt maar toch
) snappie.... gewoon zo vrij mogelijk en zo natuurlijk mogelijk
(ik weet dat als je zonder bit rijdt geen garantie tot ontspanning geeft maar er is natuurlijk wel een kans, en als het echt niet gaan,, tsja.... dan wordt het toch helaas weer met bit...