Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Succubi schreef:Ik heb naar die Massimo met kortere kussen gekeken (FK Franse Kussens) maar je zitting gaat bijna óver de kussens.
Mijn zadelmaker (Country Mill) raad het ook niet zo 1,2,3 aan

Marijuhhhhh schreef:Ik krijg volgende week mijn Massimo voor mijn pony.
Mijn Br zadel was te lang het scheelde met de Massimo ruim 5 cm, terwijl de inchmaat hetzelfde is.

hestejente schreef:Vraag me eigenlijk af hoeveel ruimte jullie in de lengte hebben op jullie paarden. Ik kan op mijn ros een zadel kwijt van maximaal 43 centimeter. Daarnaast is hij overbouwd en heeft hij een euhh... nogal geprononceerd buikjeGaat echt zo'n klus worden om er iets passend op te krijgen
hestejente schreef:Vraag me eigenlijk af hoeveel ruimte jullie in de lengte hebben op jullie paarden. Ik kan op mijn ros een zadel kwijt van maximaal 43 centimeter. Daarnaast is hij overbouwd en heeft hij een euhh... nogal geprononceerd buikjeGaat echt zo'n klus worden om er iets passend op te krijgen

Ondanks zn 1,53 nagenoeg niks dus. Amanda schreef:Bij Massimo kun je de kussens korter bestellen dan je inchmaat/zitting.
Misschien is dat en optie?
D00R schreef:Ik kon ook maar ongeveer 43-45 cm kwijt op zijn rug. En ik ben niet dik, maar ik pas niet in een 16 inch dressuurzadeltje![]()
Zadels waarvan de kussens veel korter zijn dan de zit zijn mij door de osteopaat sterk afgeraden. Je eigen zwaartepunt zit dan totaal niet meer recht boven de kussens, waardoor de achterkant van het zadel te hard duwt in de rug van het paard. Het enige zadel wat hij aan durfde te raden op dit moment (dus paard ook nog vreselijk in de groei) was een Danny Kroetch zadel, maar dat zou niet passen bij de vorm van mijn paard (en ze zijn heeeeeeel duur).
Strada is ook langs geweest, maar die raadde me op dit moment aan een boomloos zadel te kopen. De boom van het Strada zadel kan verwisseld worden, maar doordat het dan een aantal weken weg is, kan het dat de bespiering van je paard, zeker wanneer hij nog moet groeien, dusdanig afneemt in die periode dat het zadel daarna niet meer past.
Het grote voordeel van Strada is dat het schoudervrijheid geeft en een redelijk platte zitting heeft. Hierdoor pas je dus zelf wat makkelijker in een kort zadel, dan wanneer je voor een dressuurkuipje gaat.
Hoewel van boomloze zadels gezegd wordt dat het niet erg is als het te lang is voor zijn rug, heb ik van onder andere twee osteopaten begrepen dat het toch echt beter is ook dan een zo'n kort mogelijk zadel aan te houden. Ik ben dus gaan zoeken naar IJslanderzadels en boomloze korte zadels.
Uiteindelijk kwam ik bij buitenzinnig.nl uit. Na veel mailcontact en het doorgeven van alle maten, zijn zij langsgekomen met een aantal zadels. Daaruit is dit zadel gekomen:
http://www.buitenzinnig.nl/BuitenZinnig ... ngels.html
Het is voor mijn paardje speciaal in Italië met de hand gemaakt. De singelstoten zijn dus iets verplaatst en de zweetbladen zijn nog een klein beetje extra naar achteren gezet om mij ook in het zadel te laten passen. Er zitten kussens onder, die eventueel een klein beetje extra kunnen worden opgevuld aan de voor of achterkant, zodat het zadel ook voor de ruiter goed en recht ligt en de druk dus netjes verdeeld wordt, in plaats van dat je teveel op de achterkant of voorkant terecht komt.
Ik ben heel tevreden over dit zadel. Het zit lekker en de service van Buitenzinnig vind ik ook erg goed. Dit is niet mijn uiteindelijke ideale zadel. Dat zou voor mij een Stradazadel zijn. Over een jaar of 2 gaan we daar weer naar kijken, aangezien hij dan veel verder is uitgegroeid (dan is hij 6 jaar).
Of ik over een paar maanden nog tevreden ben over dit zadel durf ik niet te zeggen. Ik blijf enige scepsis houden ten opzichte van boomloze zadels, wat ik overigens ook net zo goed tegenover boomzadels heb. Het is afhankelijk van je paard en de ruiter welk zadel, met of zonder boom, ook daadwerkelijk passend is.
Let bij Massimo zadels even op dat ze de zit niet zo groot verkopen dat je op de achterkant van het zadel het zwaartepunt krijgt. Dit is iets wat ik heel vaak en veel voorbij zie komen en niet elke Massimo-verkoper is even goed... Helaas. Dat is overigens bij elk zadelverkooppunt natuurlijk zo, maar met Massimo heb ik ook zelf die ervaring. Er werd vrij snel gezegd dat het zadel echt wel paste, daar waar ik duidelijk zag dat het niet goed lag op de rug van het paard (te ver naar voren en te weinig schoudervrijheid) en het zadel naar achteren lag gekanteld (wat bij de kussens niet te zien is, maar wel bij de zitting).
Nu was het in mijn geval nog wat lastiger aangezien ik een zadel zocht voor een nog niet bereden paardje met een moeilijke bouw
Zadels uitproberen op mijn eigen paardenmannetje was dus onmogelijk en zadels uitproberen op andere paarden, zegt uiteindelijk niets over hoe het zadel je zal bevallen als je eenmaal op je eigen kanjer kan rijden.
Ik heb echter wel nog twee jaar om te sparen
D00R schreef:Marijuhhhhh, ik ben inderdaad ruim 5 maanden aan het zoeken geweest voordat ik daadwerkelijk een zadel heb gekochtNu was het in mijn geval nog wat lastiger aangezien ik een zadel zocht voor een nog niet bereden paardje met een moeilijke bouw
Zadels uitproberen op mijn eigen paardenmannetje was dus onmogelijk en zadels uitproberen op andere paarden, zegt uiteindelijk niets over hoe het zadel je zal bevallen als je eenmaal op je eigen kanjer kan rijden.
Nu heb ik het voordeel (een groot nadeel werd nu dus toch een voordeel, haha) dat ik met mijn andere paard altijd beperkt ben geweest in de mogelijkheden. Hij heeft een schoft waar een kameel jaloers op zou zijn en ik heb zeg maar een soort van uhm... bokkepootjes (korte benen). Jaren zoeken heeft nooit opgeleverd dat ik een zadel had dat voor ons beiden ideaal was. Ik heb dus leren omgaan met een voor mij niet passend dressuurzadel en voor mij zit dus eigenlijk elk zadel lekker (wat niet wil zeggen dat ik er dus automatisch goed in zit).
Met een platter zadel met weinig dwingende zit, was ik dus al snel tevreden nu.
Strada is niet goedkoop, dat klopt. In mijn geval neem ik dat op de koop toe. De gevolgen van een niet goed passend zadel zijn namelijk ook behoorlijk prijzig en emotioneel kost het ook heel watIk heb echter wel nog twee jaar om te sparen

hestejente schreef:Vippie: dabedoelik. Bij jouw paardje loopt 't aan de voorkant gelukkig nog wat op. Mijne zijn rug is een glijbaanJij hebt ook hetzelfde probleem als ik zie ik: van die schouderbladen die veel verder doorlopen dan handig is
Daarnaast heeft hij ook boommaatje 42 (!!) en is qua schoft gewoon plat. Maar idd door die lange schuine schouderbladen en lange lendewervels hou je dus nagenoeg niks qua ruimte over. Of hij knelt aan de voorkant en belemmert de schouder, of hij hindert van achter
. Hoop dus dat mn Massimo nu uitkomst bied anders weet ik het ook niet meer.