zadel voor korte rug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dexx

Re: zadel voor korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:07

Ik heb voor mijn paard met vrij 'korte rug' een zadel laten maken bij Hulsebos.

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:12

Wij (mijn vrouw en ik) hebben een Jaguar gekocht.
Het paard kon eigenlijk niet meer dan 17" aan terwijl wij echt 17,5" nodig hadden.
Die Jaguar ligt perfect en zit ook heel lekker.
Maar het hangt natuurlijk ook van de bouw van je paard af welk zadel goed ligt. Ik zou in ieder geval niet naar zadels met grote keilkussen zoeken.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 06:15

Succubi schreef:
Ik heb naar die Massimo met kortere kussen gekeken (FK Franse Kussens) maar je zitting gaat bijna óver de kussens.
Mijn zadelmaker (Country Mill) raad het ook niet zo 1,2,3 aan :n

Vreemd, ligt dan aan het paard want ik zit bij dezelfde en Herman raadde hem mij juist wel aan :?
Maarja elk paard is anders, die van mij heeft heel veel beweging achter in de lendenen dus die moeten goed vrij liggen. Merk nu met mn leenTrail dat de lange kussens hem echt in de weg zitten.

@Hestejente: ik heb een Massimo Trail in bestelling (en nu te leen). Paar jaar geleden heb ik beide dressuurmodellen gehad (met gewone kussens).

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:07

Ik krijg volgende week mijn Massimo voor mijn pony.
Mijn Br zadel was te lang het scheelde met de Massimo ruim 5 cm, terwijl de inchmaat hetzelfde is.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:17

oeh ik is jaloers, ik moet nog 4-6 weken wachten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:25

Marijuhhhhh schreef:
Ik krijg volgende week mijn Massimo voor mijn pony.
Mijn Br zadel was te lang het scheelde met de Massimo ruim 5 cm, terwijl de inchmaat hetzelfde is.

Herkenbaar :j
Ik kon een Euroriding Diamant 18 inch overnemen toen ik mijn pony net had.
Maar dit zadel was te lang.
Nu heb ik een 18,5 inch Massimo trail en deze past precies.
Het scheelt heel erg per zadel :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:48

Vraag me eigenlijk af hoeveel ruimte jullie in de lengte hebben op jullie paarden. Ik kan op mijn ros een zadel kwijt van maximaal 43 centimeter. Daarnaast is hij overbouwd en heeft hij een euhh... nogal geprononceerd buikje :o Gaat echt zo'n klus worden om er iets passend op te krijgen :Y)

Sankzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 17:58

hestejente schreef:
Vraag me eigenlijk af hoeveel ruimte jullie in de lengte hebben op jullie paarden. Ik kan op mijn ros een zadel kwijt van maximaal 43 centimeter. Daarnaast is hij overbouwd en heeft hij een euhh... nogal geprononceerd buikje :o Gaat echt zo'n klus worden om er iets passend op te krijgen :Y)

Ik ben het vergeten te meten..
Zal er proberen zondag aan te denken..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:04

hestejente schreef:

Dat zou ik eens moeten opmeten.
De mijne is ook overbouwd. En haflinger, dus rond in de ribben. Buikje is er af getraind, maar hij heeft wel blijvende spekkies op de schouders.

Ninie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:12

Ik heb een Kent&Masters op mijn pony liggen met korte rug. Nu heeft hij als bijkomstigheid dat ie rondgeribt is en weinig schoft. Zeer fijn zadel. Ik raad je wel aan om er iemand bij te halen die er verstand van heeft, dan denk ik aan bijvoorbeeld Helen van Happyhorse advies.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:44

ik heb een ghost voor komende tijd zodat ze nog wat kan doorgroeien maarkomt zeker op termijn een massimo.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 07:10

hestejente schreef:

Afbeelding

Zoveel := Ondanks zn 1,53 nagenoeg niks dus.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 07:18

Ik had voor mijn vorige paard een Equestor Equilibre (17,5 inch) van 45cm. Voor mijn huidige paard was die zelfs nog te lang en ben ik uitgekomen op een Wow van 17 inch. Hoe vlakker de zit, hoe kliner het zitvlak hoeft te zijn voor je eigen billen. Misschien dat je daar nog mee kunt goochelen? Mijn Equestor is trouwens te koop.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:00

Vippie: dabedoelik. Bij jouw paardje loopt 't aan de voorkant gelukkig nog wat op. Mijne zijn rug is een glijbaan := Jij hebt ook hetzelfde probleem als ik zie ik: van die schouderbladen die veel verder doorlopen dan handig is :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:11

Amanda schreef:
Bij Massimo kun je de kussens korter bestellen dan je inchmaat/zitting.
Misschien is dat en optie?

Wel heel voorzichtig mee zijn. Als je ruim in je zadel kan is dat een goede optie, maar als je een flinke kont hebt kiept het zadel over de achterkant en ik heb al 2x gezien dat dit tot extreme drukkingen heeft geleid. Bij die korte kussens doe ik atijd even een drukpad eronder om zeker te zijn dat de combinatie gaat.

Starttrekk dressuur kan ik ook aanraden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:27

Startrekk is te lang voor mijn paard }:0

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:00

Ik kon ook maar ongeveer 43-45 cm kwijt op zijn rug. En ik ben niet dik, maar ik pas niet in een 16 inch dressuurzadeltje :+
Zadels waarvan de kussens veel korter zijn dan de zit zijn mij door de osteopaat sterk afgeraden. Je eigen zwaartepunt zit dan totaal niet meer recht boven de kussens, waardoor de achterkant van het zadel te hard duwt in de rug van het paard. Het enige zadel wat hij aan durfde te raden op dit moment (dus paard ook nog vreselijk in de groei) was een Danny Kroetch zadel, maar dat zou niet passen bij de vorm van mijn paard (en ze zijn heeeeeeel duur).

Strada is ook langs geweest, maar die raadde me op dit moment aan een boomloos zadel te kopen. De boom van het Strada zadel kan verwisseld worden, maar doordat het dan een aantal weken weg is, kan het dat de bespiering van je paard, zeker wanneer hij nog moet groeien, dusdanig afneemt in die periode dat het zadel daarna niet meer past.
Het grote voordeel van Strada is dat het schoudervrijheid geeft en een redelijk platte zitting heeft. Hierdoor pas je dus zelf wat makkelijker in een kort zadel, dan wanneer je voor een dressuurkuipje gaat.

Hoewel van boomloze zadels gezegd wordt dat het niet erg is als het te lang is voor zijn rug, heb ik van onder andere twee osteopaten begrepen dat het toch echt beter is ook dan een zo'n kort mogelijk zadel aan te houden. Ik ben dus gaan zoeken naar IJslanderzadels en boomloze korte zadels.
Uiteindelijk kwam ik bij buitenzinnig.nl uit. Na veel mailcontact en het doorgeven van alle maten, zijn zij langsgekomen met een aantal zadels. Daaruit is dit zadel gekomen:
http://www.buitenzinnig.nl/BuitenZinnig ... ngels.html
Het is voor mijn paardje speciaal in Italië met de hand gemaakt. De singelstoten zijn dus iets verplaatst en de zweetbladen zijn nog een klein beetje extra naar achteren gezet om mij ook in het zadel te laten passen. Er zitten kussens onder, die eventueel een klein beetje extra kunnen worden opgevuld aan de voor of achterkant, zodat het zadel ook voor de ruiter goed en recht ligt en de druk dus netjes verdeeld wordt, in plaats van dat je teveel op de achterkant of voorkant terecht komt.

Ik ben heel tevreden over dit zadel. Het zit lekker en de service van Buitenzinnig vind ik ook erg goed. Dit is niet mijn uiteindelijke ideale zadel. Dat zou voor mij een Stradazadel zijn. Over een jaar of 2 gaan we daar weer naar kijken, aangezien hij dan veel verder is uitgegroeid (dan is hij 6 jaar).
Of ik over een paar maanden nog tevreden ben over dit zadel durf ik niet te zeggen. Ik blijf enige scepsis houden ten opzichte van boomloze zadels, wat ik overigens ook net zo goed tegenover boomzadels heb. Het is afhankelijk van je paard en de ruiter welk zadel, met of zonder boom, ook daadwerkelijk passend is.

Let bij Massimo zadels even op dat ze de zit niet zo groot verkopen dat je op de achterkant van het zadel het zwaartepunt krijgt. Dit is iets wat ik heel vaak en veel voorbij zie komen en niet elke Massimo-verkoper is even goed... Helaas. Dat is overigens bij elk zadelverkooppunt natuurlijk zo, maar met Massimo heb ik ook zelf die ervaring. Er werd vrij snel gezegd dat het zadel echt wel paste, daar waar ik duidelijk zag dat het niet goed lag op de rug van het paard (te ver naar voren en te weinig schoudervrijheid) en het zadel naar achteren lag gekanteld (wat bij de kussens niet te zien is, maar wel bij de zitting).

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:38

D00R schreef:
Ik kon ook maar ongeveer 43-45 cm kwijt op zijn rug. En ik ben niet dik, maar ik pas niet in een 16 inch dressuurzadeltje :+
Zadels waarvan de kussens veel korter zijn dan de zit zijn mij door de osteopaat sterk afgeraden. Je eigen zwaartepunt zit dan totaal niet meer recht boven de kussens, waardoor de achterkant van het zadel te hard duwt in de rug van het paard. Het enige zadel wat hij aan durfde te raden op dit moment (dus paard ook nog vreselijk in de groei) was een Danny Kroetch zadel, maar dat zou niet passen bij de vorm van mijn paard (en ze zijn heeeeeeel duur).

Strada is ook langs geweest, maar die raadde me op dit moment aan een boomloos zadel te kopen. De boom van het Strada zadel kan verwisseld worden, maar doordat het dan een aantal weken weg is, kan het dat de bespiering van je paard, zeker wanneer hij nog moet groeien, dusdanig afneemt in die periode dat het zadel daarna niet meer past.
Het grote voordeel van Strada is dat het schoudervrijheid geeft en een redelijk platte zitting heeft. Hierdoor pas je dus zelf wat makkelijker in een kort zadel, dan wanneer je voor een dressuurkuipje gaat.

Hoewel van boomloze zadels gezegd wordt dat het niet erg is als het te lang is voor zijn rug, heb ik van onder andere twee osteopaten begrepen dat het toch echt beter is ook dan een zo'n kort mogelijk zadel aan te houden. Ik ben dus gaan zoeken naar IJslanderzadels en boomloze korte zadels.
Uiteindelijk kwam ik bij buitenzinnig.nl uit. Na veel mailcontact en het doorgeven van alle maten, zijn zij langsgekomen met een aantal zadels. Daaruit is dit zadel gekomen:
http://www.buitenzinnig.nl/BuitenZinnig ... ngels.html
Het is voor mijn paardje speciaal in Italië met de hand gemaakt. De singelstoten zijn dus iets verplaatst en de zweetbladen zijn nog een klein beetje extra naar achteren gezet om mij ook in het zadel te laten passen. Er zitten kussens onder, die eventueel een klein beetje extra kunnen worden opgevuld aan de voor of achterkant, zodat het zadel ook voor de ruiter goed en recht ligt en de druk dus netjes verdeeld wordt, in plaats van dat je teveel op de achterkant of voorkant terecht komt.

Ik ben heel tevreden over dit zadel. Het zit lekker en de service van Buitenzinnig vind ik ook erg goed. Dit is niet mijn uiteindelijke ideale zadel. Dat zou voor mij een Stradazadel zijn. Over een jaar of 2 gaan we daar weer naar kijken, aangezien hij dan veel verder is uitgegroeid (dan is hij 6 jaar).
Of ik over een paar maanden nog tevreden ben over dit zadel durf ik niet te zeggen. Ik blijf enige scepsis houden ten opzichte van boomloze zadels, wat ik overigens ook net zo goed tegenover boomzadels heb. Het is afhankelijk van je paard en de ruiter welk zadel, met of zonder boom, ook daadwerkelijk passend is.

Let bij Massimo zadels even op dat ze de zit niet zo groot verkopen dat je op de achterkant van het zadel het zwaartepunt krijgt. Dit is iets wat ik heel vaak en veel voorbij zie komen en niet elke Massimo-verkoper is even goed... Helaas. Dat is overigens bij elk zadelverkooppunt natuurlijk zo, maar met Massimo heb ik ook zelf die ervaring. Er werd vrij snel gezegd dat het zadel echt wel paste, daar waar ik duidelijk zag dat het niet goed lag op de rug van het paard (te ver naar voren en te weinig schoudervrijheid) en het zadel naar achteren lag gekanteld (wat bij de kussens niet te zien is, maar wel bij de zitting).

Poe, jij hebt echt al veel geprobeerd! Mijn osteopaat gaf mij destijds ook een kaartje mee van Strada zadels. Maar ik vond ze erg prijzig! Ik rijd recreatief en heb echt wel een paar centen over voor een goed passend zadel, maar 2000 wordt me te veel.

Bedankt voor de tip van het Massimo zadel. Ik had veel vertrouwen in deze zadelmaker. Hij heeft mijn pony zorgvuldig nagemeten en gaat het zadel voor me bestellen. Ik ben niet tot afname verplicht, dus mocht het niet passen of verschrikkelijk zitten, dan gaat mijn zoektocht ook verder!

@Vippie: hoe kan het dat jij zo lang moet wachten? Speciale kleurcombinatie?

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:40

Marijuhhhhh, ik ben inderdaad ruim 5 maanden aan het zoeken geweest voordat ik daadwerkelijk een zadel heb gekocht :P Nu was het in mijn geval nog wat lastiger aangezien ik een zadel zocht voor een nog niet bereden paardje met een moeilijke bouw :o Zadels uitproberen op mijn eigen paardenmannetje was dus onmogelijk en zadels uitproberen op andere paarden, zegt uiteindelijk niets over hoe het zadel je zal bevallen als je eenmaal op je eigen kanjer kan rijden.

Nu heb ik het voordeel (een groot nadeel werd nu dus toch een voordeel, haha) dat ik met mijn andere paard altijd beperkt ben geweest in de mogelijkheden. Hij heeft een schoft waar een kameel jaloers op zou zijn en ik heb zeg maar een soort van uhm... bokkepootjes (korte benen). Jaren zoeken heeft nooit opgeleverd dat ik een zadel had dat voor ons beiden ideaal was. Ik heb dus leren omgaan met een voor mij niet passend dressuurzadel en voor mij zit dus eigenlijk elk zadel lekker (wat niet wil zeggen dat ik er dus automatisch goed in zit).
Met een platter zadel met weinig dwingende zit, was ik dus al snel tevreden nu.

Strada is niet goedkoop, dat klopt. In mijn geval neem ik dat op de koop toe. De gevolgen van een niet goed passend zadel zijn namelijk ook behoorlijk prijzig en emotioneel kost het ook heel wat :+ Ik heb echter wel nog twee jaar om te sparen :Y)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:56

D00R schreef:
Marijuhhhhh, ik ben inderdaad ruim 5 maanden aan het zoeken geweest voordat ik daadwerkelijk een zadel heb gekocht :P Nu was het in mijn geval nog wat lastiger aangezien ik een zadel zocht voor een nog niet bereden paardje met een moeilijke bouw :o Zadels uitproberen op mijn eigen paardenmannetje was dus onmogelijk en zadels uitproberen op andere paarden, zegt uiteindelijk niets over hoe het zadel je zal bevallen als je eenmaal op je eigen kanjer kan rijden.

Nu heb ik het voordeel (een groot nadeel werd nu dus toch een voordeel, haha) dat ik met mijn andere paard altijd beperkt ben geweest in de mogelijkheden. Hij heeft een schoft waar een kameel jaloers op zou zijn en ik heb zeg maar een soort van uhm... bokkepootjes (korte benen). Jaren zoeken heeft nooit opgeleverd dat ik een zadel had dat voor ons beiden ideaal was. Ik heb dus leren omgaan met een voor mij niet passend dressuurzadel en voor mij zit dus eigenlijk elk zadel lekker (wat niet wil zeggen dat ik er dus automatisch goed in zit).
Met een platter zadel met weinig dwingende zit, was ik dus al snel tevreden nu.

Strada is niet goedkoop, dat klopt. In mijn geval neem ik dat op de koop toe. De gevolgen van een niet goed passend zadel zijn namelijk ook behoorlijk prijzig en emotioneel kost het ook heel wat :+ Ik heb echter wel nog twee jaar om te sparen :Y)

Haha klopt. Heb een jaar geleden mijn zadel laten aanpassen door een zadelmaker. Hij kwam bij ons in het restaurant altijd koffie drinken en zag goede reacties op zijn werk op bokt en op google.nl. Het zadel was als tweedehands en heb hem toen gevraagd of het nog de moeite waard was om het zadel aan te passen. Hier ging hij eigenlijk niet echt op in. Binnen een week had ik het zadel weer terug, hij leek op het oog beter te liggen (wat dat betreft ben ik best wel een leek op zadelgebied). Na driekwart jaar kreeg ik problemen met rijden. Mijn pony wilde niet rechtsom buigen en liep er soms onregelmatig van. De osteopaat erbij gehad en die constateerde twee blokkades in zijn linkernekwervels. Ook op de plek waar het zadel lag was het een en ander mis. Aan het begin, midden en eind van de wervelkolom zaten blokkades. Degene aan het eind (18e rib) zat er al langdurig en vervolgens het zadel erbij gepakt. En je raad het al, veel te lang!! Hoe kan een proffesioneel zadelmaker daar nou overheen kijken? Niet lijkt mij? Hij had mij destijds goed moeten informeren en had moeten zeggen: Marije, je moet op zoek naar iets nieuws. Dat had mij misschien wel twee behandelingen van de osteopaat gescheeld en de kosten van het aanpassen van het zadel. Jammer dat niet alle zadelmakers nauwkeurig en proffesioneel te werk gaan.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:08

handig topic dit! Ik ben nu nog niet van plan een nieuw zadel te kopen maar over een tijdje misschien wel. Ik heb nu een wintec van 16 inch die nét past. Nou eigenlijk zit hij net over de grens maar nog niet zo ver dat het haar stoort. Gelukkig heb ik een klein kontje dus pas er nog wel in maar mocht ik een nieuw zadel kopen wil ik toch wel een 17 inch, dat zou net even beter zijn. Maarja dat pas natuurlijk helemaál niet. Dus dat word nog een hele klus..

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:16

Dexx schreef:
Ik heb voor mijn paard met vrij 'korte rug' een zadel laten maken bij Hulsebos.

Yep, heb ik ook laten doen! Fjord met een korte rug. Breed zadel laten aanmeten, dus de kussens worden een soort soufflé naar de zijkant waardoor de druk wel verdeeld wordt.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:19

Idd heel handig dit topic....
Ik ben voor mijn 3jarige Noordzweedse ruin ook opzoek naar een goed passend zadel.
Hij is ook heel rond en heeft amper tot geen schoft. Ik heb pas een Quantum zadel van deuber en partner voor mijn fries gekocht.
Dit zadel is d.m.v een imbus sleutel te verstellen. Dit zadel lag in 1e instantie ook heel mooi op mijn jonkie.
Helaas schuift het zadel zodra ik wil gaan hangen opzij. Dit terwijl hij bij mijn fries als een huis ligt.
Zelf heb ik nog een Bates Innova (te koop) maar helaas past dit zadel niet. Hij heeft de breedste boom erin gehad.
Dit zadel was kwa lengte wel mooi. Gezien zijn leeftijd kom ik toch op een zadel uit waar je de boom van kunt verwisselen.
Zelf neig ik heel erg naar een Kent & Master koudbloed zadel. Ik moet alleen mijn Bates nog ffe kwijt en uitzoeken wie hier in het hoge noorden komt met die zadels.

JuluMagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:49

Probeer eens de KN Symfonie. Die liggen meestal ook wel goed op kortere paarden :j

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 06:22

hestejente schreef:
Vippie: dabedoelik. Bij jouw paardje loopt 't aan de voorkant gelukkig nog wat op. Mijne zijn rug is een glijbaan := Jij hebt ook hetzelfde probleem als ik zie ik: van die schouderbladen die veel verder doorlopen dan handig is :+

Nou dat vertekend hoor hij staat hier op een bultje :D Daarnaast heeft hij ook boommaatje 42 (!!) en is qua schoft gewoon plat. Maar idd door die lange schuine schouderbladen en lange lendewervels hou je dus nagenoeg niks qua ruimte over. Of hij knelt aan de voorkant en belemmert de schouder, of hij hindert van achter |( . Hoop dus dat mn Massimo nu uitkomst bied anders weet ik het ook niet meer.