Schoonmaken tuig uitbesteden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welk leren harnachement zou je graag uit besteden om te laten poetsen en invetten?

A. zadel
2 (1%)
B. hoofdstel e.d.
3 (2%)
C. mentuig
13 (10%)
D. Alles
13 (10%)
E. ik doe alles liever zelf
96 (75%)

Totaal aantal stemmen: 127

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:13

Bij ons op stal heeft de trainster wel eens het tuig van haar eigen paarden laten poetsen door jonge meiden van stal. In ruil kregen ze dan een paar gratis privelessen of begeleiding op wedstrijd :j, gratis vervoer naar een wedstrijd e.d.

N.B. ik woon in Amerika en wedstrijd rijden is hier een echte luxe, $ 150 dollar voor een KNHS wedstrijd, een oefenwedstrijd ca. $ 35 per dressuurtest. Klusje hier en daar voor de trainster op stal en sommigen kunnen dan ook mee op wedstrijd.

rowo

Re: Schoonmaken tuig uitbesteden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:15

Ik poets mijn hoofdstellen en singels iedere dag. Zadel sowieso 1x per week. Wordt dus een duur grapje :D
Daarnaast doe ik het liever zelf, dan weet ik iig dat het gebeurd op de manier zoals ik het wil.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:18

Bij ons op stal lopen wel meiden die het poetsen voor wat zakgeld.
Ideaal!

Limegroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:36

Nee hoor, ik ben toevallig vandaag nog bezig geweest.
3 hoofdstellen, leren halster wat martingalen, laarzen etc. etc.
Gewoon lekker in het zonnetje op de trampoline en je bent zo klaar.

Ik zou het nooit opsturen, stel dat je het niet terug krijgt?!
Dan moet je hetgeen weer nieuw gaan kopen.

En je bent het zowieso een dag of 4-5 kwijt als je het op moet sturen omdat er een dag overheen gaat. =2x2 dagen + poetsdag = 5 dagen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:43

Zilfstar schreef:
Grappig: meesten willen het dus zelf doen (ik zelf ook hoor. Dan weet je dat het gebeurd zoals jij wil)
Mijn man had meer zoiets van: dit moeten mensen toch uitbesteden? Waarom heb jij dat dan niet gedaan. Had flink last van rug en handen na 4 uur schoonmaken etc (was echt een vies droog tuig, dat in geen eeeeeeeuwen een schoonmaakbeurt had gehad, laat staan vet van dichtbij had gezien)
Dus ik dacht: laat ik eens peilen op Bokt of IK nou zo gek ben dat ik het zelf doe.

Maar de meesten denken dus net als ik: zelf doen, zonde van het geld :j

Stel ik had dit moeten betalen...
Opsturen tuig 6,75 (heen en terug) = 13,50
4 uur werk a 15 euro = 60 Euro
verbruik zeep/vet/olie/doeken/kwasten = 1,50
Totaal: 75 Euro

Dan doe ik het liever zelf, dat bespaart een heleboel geld.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:37

Brainless schreef:
Zilfstar schreef:
Grappig: meesten willen het dus zelf doen (ik zelf ook hoor. Dan weet je dat het gebeurd zoals jij wil)
Mijn man had meer zoiets van: dit moeten mensen toch uitbesteden? Waarom heb jij dat dan niet gedaan. Had flink last van rug en handen na 4 uur schoonmaken etc (was echt een vies droog tuig, dat in geen eeeeeeeuwen een schoonmaakbeurt had gehad, laat staan vet van dichtbij had gezien)
Dus ik dacht: laat ik eens peilen op Bokt of IK nou zo gek ben dat ik het zelf doe.

Dan kun je nog beter elke keer een nieuw hoofdstel ofzo kopen :P

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:21

Zooist schreef:
Ideaal!

Dat is dan wel weer fijn, die ken je en je hoeft het niet op te sturen oid.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:20

Brainless schreef:
Zilfstar schreef:

in een tuig kun je gerust een half litertje of een litertje olie gooien aan 15 euro de fles, lijkt me dat het materiaal meer kost dan 1.5 euro voor een mentuig

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:23

Ik doe het gewoon het liefst zelf, om de reden die rowo al aangeeft, dan gebeurt het tenminste zoals ik het zelf wil. :)

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:43

Ik vind het helemaal geen rare gedachte :D
Heb zelf laatst ook nog zitten denken, doe nu dan ff een tijdje vakantiewerk bij een ruitersportzaak. Zat nog te denken, zou best wat kunnen zijn om voor anderen tuigen in te gaan vetten. Dat ze het de ene dag brengen en een of twee dagen later weer op kunnen komen halen. Of bijv. voor de verkoop van tweedehands spullen.
Ik vind het zelf altijd zo'n werk om mn tuigen te poetsen. Tweespan tuig is dan wel kunststof maar toch blijft een heel werk om alles weer netjes schoon te krijgen. Al dat huidvet enzo poets je er niet zomaar af. En dan ook nog 2 leren enkelspan tuigen om te onderhouden. Met een tuig ben je zo 2 uur bezig.
Ik haal alles dan ook helemaal los, maak het eerst met een nat doekje schoon dan met zadelzeep en dan ook vaak nog met olie. Kijk alle stiksels na en bij alle gespen of er geen leer gebarsten is.

Ik zou dat toch zelf eigenlijk ook weer niet aan iemand anders uit willen besteden. Gewoon omdat ik zelf zo zuinig op mn spullen ben.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:28

Mijn mentuig gebruik ik te weinig en vraagt dus onderhoud. Dat vind ik echt pokkewerk :o
Ik vraag mij moeder en haar vriendin ong. 2 keer per jaar dit schoon te maken en in te vetten.

En zelf hou ik gewoon mijn zadel netjes. Hoofdstellen hoef ik niet te doen, ik heb biothanespullen. Lekker makkelijk :D
Ik vind wel mijn dekjes wassen gedoe :o Voordat je alle haren eraf hebt en het in de wasmachine kan..... Daar ben ik ook vaak een half uur voor aan het borstelen met een rubberen borstel en de stofzuiger.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:31

Ik ga niks opsturen of weg brengen oid. Ik vraag weleens wat meiden van de manege als het slecht weer is en ze niks hebben te doen. Als bedankje krijgen ze een paar centen of een aardigheidje (emmer paardensnoepjes, borstel, halstertje, afhankelijk van hoeveel werk ze hebben gehad)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 08:16

Wat een flauwekul om dat uit te willen besteden.
Ik doe elke keer na het rijden mijn hoofstel, singel en zadel afnemen met een washandje met zadelzeep.
Ook mijn laarzen maak ik daar na het rijden mee schoon.
Zo is mijn tuig altijd schoon, zit er geen vuil en zweet aan. Mijn zadeldekje laat ik drogen en borstel de haren eraf. Na 2 of 3 keer rijden gaat het in de was en neem ik een schoon dekje.
1x per jaar haal ik al mijn hoofdstellen uit elkaar om alles een supergoede beurt te geven. Maar dat is eigenlijk niet eens nodig.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:03

Ik doe het liefst alles zelf. Ook al vind ik het een rotklus: het is mijn spul dus moet IK daar goed voor zorgen :j

Ik herinner me wel dat bij ons ruitersportzaakje je je zadel, tuig, hoofdstellen en noem het maar op kon laten poetsen voor 5euro per 'ding'. Het was een initatief van de kinderen van de zadelmaker, hadden die ook wat te doen en konden ze mooi wat centjes verdienen :P

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:21

Ik zou het niet uitbesteden.

Je bent het dan toch weer even kwijt dus wanneer je je zadel/hoofdstel/laarzen gepoetst wil hebben voor een wedstrijd zou je al een dag (of 2) van te voren je spullen moeten brengen en dan zit je in de tussentijd zonder. En zeg nou eerlijk hoeveel moeite is het nou eigenlijk? Ik denk dat het meer moeite is om het steeds heen en weer te brengen dan wanneer je het zelf doet. Ik poets mijn laarzen bijvoorbeeld al elke dag (waren erg duur dus ben er zuinig op := ) dus dan is zo iets al niet te doen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:29

Ik vind het op zich niet raar bedacht om het uit te besteden. Mensen besteden veel meer van de verzorging van hun paard uit aan pensionstallen (uitmesten, voeren, binnen/buiten zetten, dekens wisselen, in de stapmolen zetten, poetsen van het paard, opzadelen, instappen, uitstappen, afzadelen, etc). Waarom dan niet het tuig poetsen uitbesteden?

Ik zelf zou het echter niet doen. Ik sta op een zelf-zorg-stal, alleen in de ochtend wordt er gevoerd, voor de rest regel je het zelf of met je stalgenoten, of kun je tegen betaling de stalhouder het laten doen met de zorgklanten van de zorgboerderij.
Daar heb ik niet voor niets voor gekozen, ik verzorg mijn paard nl graag zelf. En met tuig poetsen ben ik een pietje precies, dus dat zal ik altijd zelf doen.

Marleennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:36

Ook al is het niet bepaald mijn lievelingsklus, integendeel. Ik blijf het lekker zelf doen (met zusje, want die rijdt ook), scheelt een hoop kosten en ik weet dat het gebeurt zoals wij willen dat het gebeurt. :)

xDaPhNex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:38

Zooist schreef:
Ideaal!

Dat is mega ideaal inderdaad! :D

Ik zou er zeker wat centjes voor over hebben hoor, maar dan wel iemand die dus inderdaad bij mij op stal kan komen.
Als je met de verzendkosten zit, wordt het gewoon een duur grapje.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:40

Ik heb een ouder mentuigje voor mn pony, en dat vind ik echt een rotklus om te doen!! hoofdstel en zadel is zo gedaan. maar ik zou er geen groot bedrag voor over hebben, Ik verkoopt het tuigje als je wil, kan je het goed oppoetsen en voor meer doorverkopen!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:05

Marije_jiplover schreef:
Ik vind het op zich niet raar bedacht om het uit te besteden. Mensen besteden veel meer van de verzorging van hun paard uit aan pensionstallen (uitmesten, voeren, binnen/buiten zetten, dekens wisselen, in de stapmolen zetten, poetsen van het paard, opzadelen, instappen, uitstappen, afzadelen, etc). Waarom dan niet het tuig poetsen uitbesteden?

Maar pensionstallen bieden dat in 1 all-in pakket aan (uitmesten, voeren, binnen/buiten zetten). Poetsen van het paard, opzadelen, instappen, uitstappen, afzadelen, tuig invetten wordt meestal door de eigenaar zelf of door een groom gedaan. En dat allemaal gewoon ter plaatse (de stal waar het paard staat/de plaats waar het tuig bewaard wordt).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:21

Waarom reageren sommige alsof uitbesteden een schande is :?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:46

stef schreef:
Waarom reageren sommige alsof uitbesteden een schande is :?

Net als de glazenwasser, de interieurverzorger, de schoenmaker.. allemaal een dienst die aangeboden wordt. :)
Ik vind het wel handig. Gelukkig heb ik Pennymeisjes (waaronder mijn moeder), die dit soort gerommel heerlijk vinden.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:49

Mijn mentuigen zou ik graag uitbesteden _O-

Wat een ramp zeg pffffff!

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:53

Mijn zusje vind het erg leuk om te doen, en die poetst dus regelmatig mijn tuig.
Soms doen we het samen, en ik geef haar er altijd een beetje zakgeld of iets leuks voor.
Ze doet het ontzettend secuur en ik hoef mn spullen niet te missen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:56

Ik maakte mijn mentuig altijd direct na gebruik schoon met een vochtige zeem. Dan heb je er 1 of 2 maal per jaar een invetbeurt aan. En ja het kost wel wat tijd, maar ik vind het wel belangrijk dat er geen aangekoekt vuil (huidvet) aan het tuig zit. Vooral bij de staartriem en de singel.