Leer onderhouden/bitten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:54

Lidyyy schreef:
ik deed mijn hoofdstel altijd met vet, dat ging wel goed opzich. ik hoorde dat olie beter is. ik deed mijn hoofdstel een keer met zadelzeep omdat het vet op was, en hij is echt heel lelijk geworden ;(
maar ik wil van mn verjaardag een zwart hoofdstel met witte stiksels, maar ik hoorde dan dat van vet en olie die stiksels gaan rotten en dat wil ik ook niet _O-

Ik heb peesbeschermers met grijze stiksels. Die heb ik eerst een keertje ingeolied, maar om de stiksels heen :') Dan komt er natuurlijk nog wel wat op, maar ik denk dat dat toch wel scheelt. Nu maak ik ze schoon met lauw water, als ze heel vies zijn leg ik ze er in en vrijf ze dan in het water schoon, ik leg ze er wel niet te lang in want dan trekt er water in. Daarna smeer ik ze in met een soort bijenwas van ej of met magic shoe shine. Stikseltjes blijven mooi :)

Nieuw tuig olie ik, net zo lang tot er niks meer intrekt.

Anoniem

Re: Leer onderhouden/bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:57

aha, maar bij dat hoofdstel kan je echt niet om de stiksels heen.. ik denk dat ik er steeds een laagje olie op zet, ik hoor van veel mensen dat dat goed is :) alleen het stiksel probleem nog :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:00

Wat voor kleur zijn je stiksels dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:06

wit

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:47

Ik maak alles wekelijks schoon met zadelzeep en 1 à 2 per maand wordt het ingevet.

Oliën doe ik nooit, heb een keer een tweedehands hoofdstel gekocht wat ze in de olie hadden gelegd en die was na twee maanden intensief gebruik nog steeds plakkerig ervan.

marish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:32

Ik gebruik hamanol van stubben, verder doe ik alles eens in de maand met zadelzeep!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:42

bij mij op het werk waord het iedere dag schoongemaakt met zadelzeep :)

Lancelot07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:58

Zijn vochtige babydoekjes ook goed voor het wekelijkse reinigen van hoofdstellen?
Voor een glimmende glans te bekomen..

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:02

Zadelzeep is idd slecht voor je leer.
Gewoon schoonmaken met water en invetten met een leder creme.
Neatsfoot oil is prima, zolang je maar weinig gebruikt.
Veel mensen geven hun oude tuig een oliebad omdat, deze dan weer soepel word.
Het probleem echter bij olie is, dat de vezel van het leer korter word en, dus weer niet goed is.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:14

Hihi ik zit vol verbazing te kijken hoe vaak sommige mensen hun tuig poetsen... 1 x perjaar met zadelzeep en erna opwrijven en leerolie erover... tussendoor af en toe even wrijven met een babydoekje :p