Paard mag tijdelijk geen bit in, wel longeren (en rijden)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: Paard mag tijdelijk geen bit in, wel longeren (en rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:28

Beetje offtopic: maar hoe is dat gegaan met wolfstandjes trekken? het moet bij mijn pony ook gebeuren en ik heb geen flauw idee hoe zoiets in z'n werk gaat. Ben er een beetje huiverig voor, eerlijk gezegd. En ruinentanden, kunnen die kwaad?

Ik zou gewoon met stalhalster proberen te longeren, bijzetten kan daar imo ook goed mee, al moet je de eerste keren oppassen, net als met een bit wanneer een paard geen bijzet gewend is, dat het paard niet schrikt van het opgesloten gevoel. Je kunt er ook gewoon mee rijden. Teugels opzij of allebei onder, kijken wat fijner is voor jullie. Of van iemand een lage neusriem lenen, deze hoger vastmaken en aan die ringetjes teugels. Dat is ook helemaal niet zo scherp, en schuift minder dan een halster. Zolang je in de bak blijft kan er niet zo heel veel misgaan toch? Alleen zul je je dressuurtraining helaas even niet op zo'n heel hoog niveau kunnen voortzetten, zeker als je begint met bitloos. Ach, je kunt zoveel... lange lijnen er achter, wijken of buigoefeningen aan de hand... losgooien, vrijspringen... Zie vooral de mogelijkheden, dit 'probleempje' geeft ook juist kans om eens wat anders te doen, nu je toch moet :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:43

De overstap naar bitloos moet weinig problemen geven Safiera. Als dat het wel is is er vaak iets mis met de trainingsmethode.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:01

Air schreef:
De overstap naar bitloos moet weinig problemen geven Safiera. Als dat het wel is is er vaak iets mis met de trainingsmethode.

Eigenlijk heb je helemaal gelijk :j Maar omdat het tóch ook zeker even wennen is voor zowel paard als ruiter, zou ik het meer als tijdelijke onderbreking zien. Er zijn namelijk ook (veel) bitloze optomingen waar je eigenlijk niet zo goed met 'engelse contactteugel' mee kunt rijden.

Mijn ervaring, (en dat kan zeker aan de trainingsmethode of africhting van onze pony's liggen, dat klopt) is dat het niet zomaar iets anders omhangen en wegrijden/doortrainen is. Officieel mag je het ook geen 'aanleuning' noemen wat je op een bitloze optoming hebt, omdat dat specefiek iets is met een bit.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:09

Toch gek dat vrijwel iedereen die een beetje correct rijd er zo mee weg rijd. Wennen? Echt niet :n

Dikke onzin, KNHS heeft niks met officieel te maken.

Aanleuning komt vanuit achteren, het is het paard wat de hand van de ruiter accepteert. Heeft niks te maken met wel of geen bit, als het daar wel mee te maken zou hebben mag je het geen aanleuning noemen.

Ts heeft een aansnoerneusriem en een kaproom, beide prima geschikt om als sidepull te gebruiken waarbij je een prima aanleuning kan hebben.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:25

ben ik helemaal met air eens, wat een geneuzel over wennen of even op lager nivo trainen...echt niet, n.a.v. het topic over de bitloze wedstrijden heb ik voor de grap eens op een zondagmiddag een halster met een setje teugels erom gebruikt ipv mn stang en trens en op mn paard geklommen waarmee ik zz-z start, en ik heb heerlijk gereden.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 08:30

wandelen
fietsen
joggen
los longeren
longeren met halster

genoeg oplossingen

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:08

rina schreef:
Ik weet niet of je nog ergens in je zadelkast een engelse africhtingsneusriem kan vinden, zon lage. Maar daarmee kan je ook zonder bit rustig rijden. Heb ik ook een hele periode gedaan omdat 1 van mijn merries de kaak gebroken had. Halster is ook een optie, maar dan moet die wel mooi aansluiten op het hoofd anders gaat het schuiven als je stuurt. En das voor Kaptoom dito. Maar als je daar meerdere ringen aan hebt kan je daarmee rustig rijden of longeren. Alleen bijzetten zou ik even niet doen.

Ik ben even in de war...
Een Engelse neusriem is volgens mij een hoge (zoals een gecombineerde zonder sperriem),
een africhtingsneusriem is inderdaad laag, die noemden wij vroeger Duits.
Of vergis ik mij?

lisa_vita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:00

ik ben het ook helemaal met air eens :j

ik zou gewoon 4 daagjes niet rijden of teugels aan het halster vastmaken,(of met echt bitloos.)
en longeren met halster en daaraan gewoon de lijn vastmaken.