Hoelang rijdt jij al boomloos?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 14:40

Die Ghost lijkt mij ook nog wel wat.
Welke boomloze zadel-merken hebben nog meer een testweek zoals BF?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:46

http://www.buitenzinnig.nl

hebben test zadels

de ghost heb ik nieuw gekocht en de vrouw van buitenzinnig heeft nu speiaal op maat gemaakte ghost pads laten maken van merk grandeur die er mooi onder passen
ik heb er biotane beugelriemen aan met normale beugels een kan een normale dressuursingel bij
heb wel singel van mattes extra uitgelijnt omdat mijn tinker erg kort is en singel plek er naar voren eheft dus vele singels trokken naar voorbeen.
mijn tinkertje is 1.40 net!

buitenzinnig zit hier ook op bokt onder naam buitenzinnig :D
super vrouw!!!!
heb heel wat mails met haar gevoerd en oho ze bleef zo behulpzaam zonder gek van me te worden!! :D :D

pipi94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:08

ik heb ongeveer een jaar met een boomloos zadel gereden.
het beviel me eigenlijk niet zo goed!
het zat eigenlijk iets te lekker :')
daardoor is helaas mijn houding een beetje verprutst..
maar nu rijd ik weer met boom en dat bevalt me toch beter!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:27

Ik rij nu sinds half maart met een Barefoot. Ik vind het echt een zalig zadel (de Cheyenne) en wil nooit iets anders meer.
Paard loopt er ook beter mee, en het zadel groeit lekker mee in de seizoenen.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:01

Niet, ik vind een zadel met boom veel fijner zitten :j

pmarena

Re: Hoelang rijdt jij al boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:34

Al een jaar of 9 denk ik :)

In het begin reed ik dagelijks maar sinds ik de Barefoots ben gaan verkopen omdat het zadel mij zo goed beviel en er zo veel vraag naar was , ben ik steeds minder gaan rijden doordat ik het er zo druk mee heb :P

Heb veel verschillende zadels geprobeerd maar kom toch steeds weer terug bij Barefoot :)

Er zijn heel veel mensen die maar kort boomloos rijden omdat ze het gewoon eens wilden proberen en dan toch liever weer "standaard" net als hun stalgenoten verder gaan , of tijdelijk even een jong paard spieren wilden laten opbouwen , revalidatie na slecht passende zadel-problemen of blessures , voor een ouder paard waar moeilijk nog een betaalbaar zadel voor te vinden was....dat soort dingen.

Maar er zijn ook behoorlijk wat mensen die er al jaren mee rijden en ik krijg nog regelmatig te horen van mensen die vanaf 2003 een zadel bij me hebben gekocht en soms zelfs nog op die alleroudste zadeltjes rijden , heel erg leuk :)

Ook zie ik die mensen van "vroeger" vaak nog terugkomen voor een nieuw zadeltje. Er zijn inmiddels ook zoveel veranderingen geweest en zoveel nieuwe modellen bij gekomen , mensen krijgen wel eens een nieuw paard dat ook een zadel nodig heeft , enz. en dan komen ze weer terug voor wat nieuws , erg leuk :)

Ook mensen die het zelf wel zagen zitten om boomloos te gaan maar in omgeving spookverhalen aangepraat kregen (zie bvb. de reactie een stukje terug van het jonge paard :P ) waardoor ze toch maar weer een boomzadel aanschaffen...en dan 1 of meerdere jaren later komen die toch een zadel bestellen omdat ze veel ellende met hun boomzadels hebben gehad , toevallig een Barefootje van iemand konden lenen voor een proefritje en de problemen daarmee verdwenen.... waarna ze zichzelf wel voor de kop konden slaan dat ze er toch niet eerder voor gegaan waren :P

Maar er zijn natuurlijk ook voorbeelden van mensen die echt graag een boomloosje wilden en ook echt hun best gedaan hebben om het te laten werken , maar waar het geen succes bij was helaas.

Maar dat hou je altijd , er bestaat geen zadel dat voor ELKE combinatie goed werkt.

De meeste mensen die tegen boomloos zijn hebben daar echter geen goede reden voor omdat ze het nooit serieus geprobeerd hebben.

Of op het ene paard bevalt het uitstekend terwijl het op het andere paard ineens helemaal niet lekker zit :P

Maar er zijn toch behoorlijk wat mensen waarvan ik weet dat ze al jaren lang heel tevreden boomloos rondrijden , een aantal daarvan zit ook hier op Bokt :)

manou1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:08

@pmarena

Dus het klopt niet wat ik gehoord heb over jonge paarden en boomloos zadels? Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar!

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:10

Ik lees al een tijdje mee en hier mij vraag; wat zou dan eigen een nadeel aan een boomloos zadel zijn? Ik heb 0% ervaring met een BF dus ben wel benieuwd!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:51

manou1990 schreef:
@pmarena

Dus het klopt niet wat ik gehoord heb over jonge paarden en boomloos zadels? Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar!

Welnee joh , als iemand zegt dat een boomloos zadel niet geschikt is voor een jong paard omdat het moeilijker voor het dier is om daar zijn evenwicht onder te vinden , dan is dat iemand met een hele dikke duim die dat verteld :P

Of diegene heeft het ook weer gehoord van iemand met een dikke duim :P

Er zijn meer van die belachelijk uitspraken , vaak zit er echter wel een kern van waarheid in. In dit geval is het zo dat mensen die een testzadel proberen , wel eens (dus bij lange niet iedereen ;) ) erg moeten wennen aan de vrije zit van hun (bvb.) Barefootje omdat ze normaal gesproken een zadel hebben waar ze helemaal in een houding vastgezet worden waardoor ze nooit echt ZELF hebben geleerd om een goede onafhankelijke zit te krijgen. Die mensen donderen als ze eens zonder zadel gaan rijden er ook vaak al snel vanaf als het paard iets anders doet dan rustig rechtuit stappen :P

Die mensen zijn dan even uit evenwicht door het andere zadel , en zitten wat onhandig in het zadel , wat voor of achter de beweging , zoekend naar hun evenwicht. Je kent het wel , zoals je beginnende ruiters vaak ook wat onwennig ziet hobbelen :)

Hierdoor kunnen paarden ook wat uit evenwicht raken , ze snappen niet goed wat de ruiter bedoelt want als het dier normaal gewend is dat het bvb. zachter moet als de ruiter wat naar achteren gaat zitten , dan doen ze het ook op het moment dat de ruiter een beetje uit evenwicht is. Dus ruiter brengt gewicht wat naar achteren , paard gaat zachter , ruiter raakt doordat weer wat uit evenwicht en valt wat naar voren waardoor paard denkt dat het weer harder moet , of ruiter valt wat naar rechts of links waardoor paardlief die beweging volgt... je kunt combinaties dan echt even over en naast de hoefslag zien zwalken , net zoals wanneer een ruiter die dat niet gewend is , zonder zadel rijdt :P

Laat ze een week lang dagelijks met het zadeltje rijden en het gaat al veel beter omdat de ruiter eindelijk leert om de bewegingen van het paard goed aan te voelen , en na 2 weken zitten de meeste ruiters er beter op dan met hun oude zadel , puur omdat ze geleerd hebben om een goede onafhankelijke zit aan te nemen :) DANKZIJ het zadel dat ze niet vastzet in een houding.

Maarja dan zijn er altijd mensen die alleen het eerste stukje maar interessant vinden en van het hele verhaal alleen onthouden en doorvertellen : paarden en ruiters kunnen heel erg hun evenwicht verliezen onder een boomloos zadel.

En dan springen ze ook al snel tot de conclusie dat een boomloosje dus niet geschikt is voor jonge paarden want die raken er door uit evenwicht.

Belachelijk natuurlijk , een jong paard moet sowieso zijn evenwicht vinden met een ruiter er op , een soepel boomloosje maakt dat alleen maar makkelijker voor het dier omdat het simpeler en eerlijker is , meer contact en beter aanvoelen tussen paard en ruiter. Geen boom er tussen die als stoorzender werkt.

Het is natuurlijk WEL zo dat iemand die geen goede onafhankelijke zit heeft en altijd met een zadel rijdt met veel wrong , dus even moet wennen aan een boomloosje zoals een Cheyenne Barefoot zonder wrongen. Zo'n ruiter kan in het begin een beetje stuntelen. En op een jong paard is dat niet handig als je als ruiter onzeker in het zadel zit. Maar in jouw geval als je gewend bent op een boomloos zadel te rijden dan ben je er dus aan gewend , je vindt het fijn zitten zeg je , en dan speelt dat allemaal helemaal niet :)

Dus degene die jou deze "tip" gaf sloeg gewoon volledig de plank mis.

Het zal vast wel goed bedoeld zijn geweest , maar het is weer een typisch onzin-verhaal over boomloos......

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 17:33

Maar er zijn ook behoorlijk wat mensen die er al jaren mee rijden en ik krijg nog regelmatig te horen van mensen die vanaf 2003 een zadel bij me hebben gekocht en soms zelfs nog op die alleroudste zadeltjes rijden , heel erg leuk :)

Kijk dat zijn dus de mensen die kunnen zeggen dat boomloos rijden helemaal geen kwaad kan, ik kan mij ook niet voorstellen dat boomloos slecht zou kunnen zijn.
Ik denk ook dat slecht passende boomzadels meer schade aanrichten dan dat, mensen denken dat boomloos zou doen.

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:51

Ook ik rij nu al een paar jaar boomloos, met een Barefoot Chayenne. Mijn tinker is qua bouw zo veranderlijk als het weer waardoor zijn oude boomzadel geregeld (verschil in seizoenen) niet lekker paste. Via via ben ik met boomloosrijden in aanraking gekomen en hebben we een testzadel overgekocht. Was dus al lekker soepel ;) Het rijden ging vanaf dat moment een stuk fijner. Hendrik liep gelijk veel meer ontspannen, klapperende oortjes, lekker nagefelijk en voelde mijn zithulpen 10x beter aan. Het was even wennen, ik miste wat steun, maar na veel oefenen zit ik nu heerlijk in het zachte zadel! Ik ben echt verkocht, nooit meer een boomzadel! In mijn profiel kun je trouwens een foto zien waar de BF duidelijk op mijn bolle Tinker te zien is en hoe deze ligt!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:55

Sinds 9 jaar :j
Op mn werk helaas op boomzadels maar prive blijf ik lekker boomloos. :D
Al die tijd Barefoot.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:29

Wubbo schreef:

Kijk dat zijn dus de mensen die kunnen zeggen dat boomloos rijden helemaal geen kwaad kan, ik kan mij ook niet voorstellen dat boomloos slecht zou kunnen zijn.
Ik denk ook dat slecht passende boomzadels meer schade aanrichten dan dat, mensen denken dat boomloos zou doen.

Nouja in principe kan elk zadel schade aanrichten , eigenlijk richt je schade aan zodra je op een paard gaat zitten want goed is het niet voor dat lichaam :o

Je kunt de schade wel BEPERKEN , door de spieren van het dier goed te trainen zodat het skelet niet zo zwaar belast wordt.
En die rug- en buikspieren train je op de juiste manier door het paard ontspannen nageeflijk te rijden met ruime passen , een "losse" schouder en een goed ondertredend achterbeen.

Dit krijg je natuurlijk alleen voor elkaar als het zadel het paard niet in de weg ligt. Hoe soepeler een zadel , hoe makkelijker alle spieren er onderdoor kunnen bewegen en hoe makkelijker het zadel de (bewegende) contouren van het paard kan volgen. Maar zachter wordt ook al snel vormelozer en minder beschermend / drukverdelend , dus is het een kwestie van een gulden middenweg zoeken.

Zoals je bvb. bij het dragen van een zware boodschappentas verschillende handvaatjes hebt. Die dunne wit-doorzichtige tasjes van de markt zijn erg snijdend in je hand. Van die supermarkt-tassen met iets bredere plastic handvaatjes zijn al ietsje beter. Ouderwetse tassen met kunststof of houten handvaten zijn dan weer iets fijner , maar vaak toch net niet helemaal een fijne vorm. Een echt fijne tas heeft bvb. een laagje neopreen om de handvaatjes zitten. Je draagt dan als het ware een rolletje van neopreen in je hand en dat snijdt niet en geeft ook nog iets mee met je passen , het veert iets in. En het buigt zich naar de ronding van je hand :)

Zo zie ik een Barefoot of Ghost ook : mooie middenweg tussen beschermend en soepel.

Een boomzadel is in theorie beter qua drukverdeling maar in de praktijk kan dat alleen als het perfect past , en die juiste ronding volgen tijdens elke beweging dat is i.m.o. niet haalbaar voor een doorsnee boomzadel. Bijzondere zadels met wat meer flexibiliteit zoals een WoW zijn dan wel weer veel beter daar in , maar dan zit je nog met een boom tussen ruiter en paard en dat vind ik persoonlijk echt een stoorzender. Maar een ander vindt dat juist wel weer fijn :)

Het grootste dilemma blijft volgens mij toch of je een dakje tussen jezelf en je paard wilt waardoor je meer A-vorm maakt van een O-vormig paard waardoor je een smaller zitgevoel krijgt , maar wel een beetje op een dromedaris komt te zitten omdat je verder boven je paard geplaats wordt en contact verliest door het materiaal tussen paard en ruiter. Daarbij neemt de flexibiliteit ook meer af naarmate de zitting hoger opgebouwd wordt. En dan wordt de pasvorm dus weer moeilijker.

Je doet eigenlijk altijd ergens een concessie op....het is maar net wat je voor jezelf en je paard het belangrijkste vindt , en dat kan in verschillende gevallen verschillend uitpakken :)

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:35

Wat een duidelijke uitleg :)

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:14

Leuk, zoeen topic over boomloos rijden. Ik wil hier ook wel even op reageren, ondanks ik normaal gesproken een 'stille meelezer' ben, haha.
Ik verzorg een tinkermerrie die in het verleden rugproblemen heeft gehad door een (dressur)boomzadel dat niet goed gelegen heeft bij een vorige eigenaar. Ze heeft hierdoor een soort karperrug gehad, waarbij een wervel achter het zadel iets omhoog kwam. De osteopaat is in het afgelopen half jaar 2 keer langsgeweest voor haar, en nu staat haar rug weer netjes. Nu kampt ze helaas alleen wel nog met een kreupelheid vanwege spat in haar achterbeen.
Ze wordt door haar eigenaresse met een western zadel gereden, en omdat ik het leuk vond om door de tijd met haar te gaan lessen, heeft ze een hele tijd geleden een boomloos (Cheyenne) zadel gekocht voor mij Hartstikke leuk natuurlijk, en ik vond het zelf ook erg fijn rijden! :D Ook omdat ik zelf al vaak zonder zadel reed. Ik voelde ook veel meer contact met het paard, en inderdaad; je zit er niet meer zo 'boven'.

Maar goed, de eigenaresse heeft laatst van de dierenarts (die foto's kwam maken van haar benen ivm kreupelheid) te horen gekregen dat zij vond dat een boomloos zadel helemaal niet zo goed is voor dit paard, omdat het de druk niet goed zou verdelen. Ik heb echter nooit drukplekken, rare geschuurde haren of wat dan ook gezien na het rijden, en naar mijn idee valt dit dus ook wel mee. Maar goed, de eigenaresse lijkt daar niet zo veel over na te denken en we mogen er niet meer mee rijden. Ze heeft al besloten het zadel te verkopen. Ik vind dat zelf erg jammer, maarja, dat is verder aan haar.

Nu vraag ik me dus af, in hoeverre is is de mening van deze dierenarts waar? En zijn er misschien mensen die ervaren hebben dat een boomloos zadel zoals de Cheyenne van Barefoot drukplekken, en daarmee (rug)klachten bij het paard geeft? Ik las hierboven al dat het ene zadel er beter in is dan de andere, maar wanneer is iets 'goed genoeg'?

En wat ik me dan ook zelf bedenk, wanneer je zonder zadel rijdt, dan geven je zitbotjes toch zeker ook 'drukplekken'? Tenminste, ik voel de ruggengraad altijd wel tussen m'n zitbotjes hoor, ondanks het toch echt een dikke tink is.. haha (misschien te weinig zitvlees.. :P) Dit omdat de eigenaresse liever heeft dat ik zonder zadel rijd..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 08:19

Er zijn veel vooroordelen over boomloze zadels , ook omdat mensen elkaar gek maken over dingen die "anders" zijn. Een dierenarts is ook maar een mens en als die van klanten hoort dat ze er iets tegen hebben , dan nemen ze dat makkelijk over. Veel zadelpassers of winkels zijn ook erg anti-boomloos , simpelweg omdat ze het niet goed denken en maar makkelijk aanhouden : er zit niet voor niets een boom in een zadel.

Veel veeartsen zijn gewoon ook totaal niet bij de tijd en hun adviezen ook niet helaas.... bij het minste of geringste adviseren ze bvb. stalrust terwijl dat vaak meer kwaad doet dan goed , en ze doen veelal aan symptoombestrijding in plaats van het zoeken naar en oplossen van het onderliggende probleem.

Er zijn ook fysiotherapeuten en osteopaten die heel erg voor of heel erg tegen boomloos zijn.

De grap is daarbij ook dat als men 10x hoort dat een paard problemen heeft gehad van een boomzadel en 1x hoort dat een paard problemen heeft gehad met een boomloos , op 1 of andere magische wijze vooral blijft hangen dat "boomloos" problemen geeft :P

Het stikt van de mensen die "boomloos" erg interessant vinden , maar het niet aandurven omdat ze gehoord hebben dat het problemen kan geven. Dus gaan ze met een boomzadel rijden :?

Ik vind dat altijd zo'n rare redenatie , alsof een boomzadel nooit problemen geeft..... in tegendeel zelfs , dat geeft veel meer kans op problemen omdat het veel kritischer is qua pasvorm :P

Maar dat is weer die magie dat boomloos ineens eng is :P

Een zadel blijft een zadel : het werkt wel voor een bepaalde combinatie of het werkt niet.

Het blijft altijd een risico : vrijwel elke paarden-eigenaar heeft wel eens een zadel gehad dat prima leek te passen en te werken...totdat er ineens problemen zichtbaar werden. Dat kun je met elk zadel hebben , welk model / type / prijs dan ook. Dus of je nu wel of niet boomloos gaat en zadel A of B koopt : het blijft een gok of het "werkt" of niet op de langere termijn :)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 08:38

ff kort..

rij nu 4 jr boomloos , sinds nieuwe ponny in de groei

ben begonnen met een boomzadel waar deze binnen 2 maanden was uitgegroeid
ben toen begonnen met boomloos , begonnen met de pfiff tex
tig zadels met boom gepast , zelfs een aangeschaft toen hij 6 was ,, maar helaas
zonde vd centen want ook daar was die binnen 3 maand weer uitgegroeid

momenteel als ik tuf tuf ik op een budget barefoot (vanwege het gewicht voor mij zelf om te tillen , anders neem/nam ik de nut
ding weegt niks zelfs mijn zoontje kan hem er op doen ) en geen onderhoud :D

hij is dus in/doorgereden met een boomloos en ik weeg echt geen 40 :o begin dit jaar fysio/kraker er bij gehad
just in case , eens na laten kijken , maar heeft niets kunnen vinden/doen
hij heeft lekkere verwen massage gehad en thats it ..

dus ook met iets meer gewicht en boomloos en groenpaard , geen probleem
veel mensen hebben op mijn pony wel een probleem, komen er niet mee weg of staan regelmatig stil
door de bocht is ook een leuke , doordat zij niet recht zitten gaat paard bocht om
of omdat ze naar voren of achteren hangen , doen ze op hun eigen paard ook
en tja zwaarte punt schouders naar achteren = vertragen etc
denk dat die dat met een boomzadel ook zou doen :o

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:15

2 maanden, met een barefoot cheyenne. Voorheen ook wel boomloos gereden met paarden van een ander maar niet elk paard reageerde daar fijn op. Mijn eigen merrie loopt er echt heel fijn onder. :)

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:33

Ik heb de barefoot cheyenne gehad en die beviel me goed alleen was die eigenlijk net iets te lang dus die is verkocht, tijdje met een springzadel gereden en een knappe montana roundskirt(die te koop is) maar dat bevalt toch niet goed genoeg, ze verandert te veel van bouw voor een boomzadel. Dus ben druk op zoek naar een betaalbaar boomloos westernzadel!
Ze heeft nogal een korte rug zie profiel, iemand tips?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:42

Wubbo schreef:
Dus van de veel besproken "drukplekken" van het boomloos rijden of dat de druk niet goed verdeeld wordt, geen last?

Heb ik wel gehad met mijn fjord. Heb een jaar(inrij jaar) gereden met een cheyenne, was ik tevreden over, zat goed, zeker op buitenritten. Maar voor dressuur zat ik niet stabiel genoeg. En na een jaar had hij drukplekken dus ben ik verder gaan kijken. Zit nu met een wintec. Overgens heb ik een fjord die niet zo hard schommelt qua vet en bespiering, dus minder problemen in de pasvormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:04

Mistral_Bink schreef:
Ik heb de barefoot cheyenne gehad en die beviel me goed alleen was die eigenlijk net iets te lang dus die is verkocht, tijdje met een springzadel gereden en een knappe montana roundskirt(die te koop is) maar dat bevalt toch niet goed genoeg, ze verandert te veel van bouw voor een boomzadel. Dus ben druk op zoek naar een betaalbaar boomloos westernzadel!
Ze heeft nogal een korte rug zie profiel, iemand tips?

Ik rij met een startrekk western shorty van een 55cm :) .

Groetjes,
Juliette

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:01

kort rug....trekker zadel.
lekker kort en zit zalig.

manou1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:24

pmarena schreef:
manou1990 schreef:
@pmarena

Welnee joh , als iemand zegt dat een boomloos zadel niet geschikt is voor een jong paard omdat het moeilijker voor het dier is om daar zijn evenwicht onder te vinden , dan is dat iemand met een hele dikke duim die dat verteld :P

Of diegene heeft het ook weer gehoord van iemand met een dikke duim :P

Er zijn meer van die belachelijk uitspraken , vaak zit er echter wel een kern van waarheid in. In dit geval is het zo dat mensen die een testzadel proberen , wel eens (dus bij lange niet iedereen ;) ) erg moeten wennen aan de vrije zit van hun (bvb.) Barefootje omdat ze normaal gesproken een zadel hebben waar ze helemaal in een houding vastgezet worden waardoor ze nooit echt ZELF hebben geleerd om een goede onafhankelijke zit te krijgen. Die mensen donderen als ze eens zonder zadel gaan rijden er ook vaak al snel vanaf als het paard iets anders doet dan rustig rechtuit stappen :P

Die mensen zijn dan even uit evenwicht door het andere zadel , en zitten wat onhandig in het zadel , wat voor of achter de beweging , zoekend naar hun evenwicht. Je kent het wel , zoals je beginnende ruiters vaak ook wat onwennig ziet hobbelen :)

Hierdoor kunnen paarden ook wat uit evenwicht raken , ze snappen niet goed wat de ruiter bedoelt want als het dier normaal gewend is dat het bvb. zachter moet als de ruiter wat naar achteren gaat zitten , dan doen ze het ook op het moment dat de ruiter een beetje uit evenwicht is. Dus ruiter brengt gewicht wat naar achteren , paard gaat zachter , ruiter raakt doordat weer wat uit evenwicht en valt wat naar voren waardoor paard denkt dat het weer harder moet , of ruiter valt wat naar rechts of links waardoor paardlief die beweging volgt... je kunt combinaties dan echt even over en naast de hoefslag zien zwalken , net zoals wanneer een ruiter die dat niet gewend is , zonder zadel rijdt :P

Laat ze een week lang dagelijks met het zadeltje rijden en het gaat al veel beter omdat de ruiter eindelijk leert om de bewegingen van het paard goed aan te voelen , en na 2 weken zitten de meeste ruiters er beter op dan met hun oude zadel , puur omdat ze geleerd hebben om een goede onafhankelijke zit aan te nemen :) DANKZIJ het zadel dat ze niet vastzet in een houding.

Maarja dan zijn er altijd mensen die alleen het eerste stukje maar interessant vinden en van het hele verhaal alleen onthouden en doorvertellen : paarden en ruiters kunnen heel erg hun evenwicht verliezen onder een boomloos zadel.

En dan springen ze ook al snel tot de conclusie dat een boomloosje dus niet geschikt is voor jonge paarden want die raken er door uit evenwicht.

Belachelijk natuurlijk , een jong paard moet sowieso zijn evenwicht vinden met een ruiter er op , een soepel boomloosje maakt dat alleen maar makkelijker voor het dier omdat het simpeler en eerlijker is , meer contact en beter aanvoelen tussen paard en ruiter. Geen boom er tussen die als stoorzender werkt.

Het is natuurlijk WEL zo dat iemand die geen goede onafhankelijke zit heeft en altijd met een zadel rijdt met veel wrong , dus even moet wennen aan een boomloosje zoals een Cheyenne Barefoot zonder wrongen. Zo'n ruiter kan in het begin een beetje stuntelen. En op een jong paard is dat niet handig als je als ruiter onzeker in het zadel zit. Maar in jouw geval als je gewend bent op een boomloos zadel te rijden dan ben je er dus aan gewend , je vindt het fijn zitten zeg je , en dan speelt dat allemaal helemaal niet :)

Dus degene die jou deze "tip" gaf sloeg gewoon volledig de plank mis.

Het zal vast wel goed bedoeld zijn geweest , maar het is weer een typisch onzin-verhaal over boomloos......

Oke, bedankt voor de informatie! Dat verandert waarschijnlijk de situatie :)

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:56

Ik heb mijn merrie boomloos ingereden, en rij nu dus sinds 7 jaar boomloos. Tot begin dit jaar heb ik altijd met Barefoots gereden. Ik heb 2x een Cheyenne gehad en 1x een Cherokee. Zadels waren bij verkoop nog steeds prima, maar door alle verbeteringen wilde ik een nieuwe. Tot op het eind zijn zowel mijn merrie als ik tevreden geweest met de Barefoot. Sinds dit voorjaar heb ik een Trekker. Hier heb ik voor gekozen omdat zijn merrie een vrij korte rug heeft, en deze daarom beter paste dan de Barefoot. Doordat ik inmiddels ook behoorlijk wat kilo's ben afgevallen, paste mijn kont inmiddels ook in een kleinere zitting :P Ook over de trekker zijn mijn merrie en ik beide super tevreden!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:39

Ik heb ongeveer 5 jaar boomloos gereden (barefoot cheyenne en later arizona), op mijn haflinger altijd probleemloos mee gereden! De cheyenne schoof wel eens wat naar voren vanwege de singelstoten die vrij ver naar achteren liggen, met de arizona was dat opgelost.

Op mijn arabier bleek barefoot geen succes, ze is zeer rondgeribt (meer nog dan de haf) en veel explosiever in haar bewegingen. Het schoof opzij en met een flinke zijwaartse sprong hing ik met zadel en al aan de zijkant, ondanks goed aansingelen.. na dat incidentje (= niet erg fijn met een paard dat net onder het zadel is) weer overgestapt op een goed passend boomzadel.