Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

) waardoor ze toch maar weer een boomzadel aanschaffen...en dan 1 of meerdere jaren later komen die toch een zadel bestellen omdat ze veel ellende met hun boomzadels hebben gehad , toevallig een Barefootje van iemand konden lenen voor een proefritje en de problemen daarmee verdwenen.... waarna ze zichzelf wel voor de kop konden slaan dat ze er toch niet eerder voor gegaan waren 

manou1990 schreef:@pmarena
Dus het klopt niet wat ik gehoord heb over jonge paarden en boomloos zadels? Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar!

) erg moeten wennen aan de vrije zit van hun (bvb.) Barefootje omdat ze normaal gesproken een zadel hebben waar ze helemaal in een houding vastgezet worden waardoor ze nooit echt ZELF hebben geleerd om een goede onafhankelijke zit te krijgen. Die mensen donderen als ze eens zonder zadel gaan rijden er ook vaak al snel vanaf als het paard iets anders doet dan rustig rechtuit stappen

DANKZIJ het zadel dat ze niet vastzet in een houding.

Het rijden ging vanaf dat moment een stuk fijner. Hendrik liep gelijk veel meer ontspannen, klapperende oortjes, lekker nagefelijk en voelde mijn zithulpen 10x beter aan. Het was even wennen, ik miste wat steun, maar na veel oefenen zit ik nu heerlijk in het zachte zadel! Ik ben echt verkocht, nooit meer een boomzadel! In mijn profiel kun je trouwens een foto zien waar de BF duidelijk op mijn bolle Tinker te zien is en hoe deze ligt! 

Wubbo schreef:Maar er zijn ook behoorlijk wat mensen die er al jaren mee rijden en ik krijg nog regelmatig te horen van mensen die vanaf 2003 een zadel bij me hebben gekocht en soms zelfs nog op die alleroudste zadeltjes rijden , heel erg leuk
Kijk dat zijn dus de mensen die kunnen zeggen dat boomloos rijden helemaal geen kwaad kan, ik kan mij ook niet voorstellen dat boomloos slecht zou kunnen zijn.
Ik denk ook dat slecht passende boomzadels meer schade aanrichten dan dat, mensen denken dat boomloos zou doen.

Ook omdat ik zelf al vaak zonder zadel reed. Ik voelde ook veel meer contact met het paard, en inderdaad; je zit er niet meer zo 'boven'.
) Dit omdat de eigenaresse liever heeft dat ik zonder zadel rijd.. 

begin dit jaar fysio/kraker er bij gehad
Wubbo schreef:Dus van de veel besproken "drukplekken" van het boomloos rijden of dat de druk niet goed verdeeld wordt, geen last?
Mistral_Bink schreef:Ik heb de barefoot cheyenne gehad en die beviel me goed alleen was die eigenlijk net iets te lang dus die is verkocht, tijdje met een springzadel gereden en een knappe montana roundskirt(die te koop is) maar dat bevalt toch niet goed genoeg, ze verandert te veel van bouw voor een boomzadel. Dus ben druk op zoek naar een betaalbaar boomloos westernzadel!
Ze heeft nogal een korte rug zie profiel, iemand tips?
.pmarena schreef:manou1990 schreef:@pmarena
Dus het klopt niet wat ik gehoord heb over jonge paarden en boomloos zadels? Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar!
Welnee joh , als iemand zegt dat een boomloos zadel niet geschikt is voor een jong paard omdat het moeilijker voor het dier is om daar zijn evenwicht onder te vinden , dan is dat iemand met een hele dikke duim die dat verteld
Of diegene heeft het ook weer gehoord van iemand met een dikke duim
Er zijn meer van die belachelijk uitspraken , vaak zit er echter wel een kern van waarheid in. In dit geval is het zo dat mensen die een testzadel proberen , wel eens (dus bij lange niet iedereen) erg moeten wennen aan de vrije zit van hun (bvb.) Barefootje omdat ze normaal gesproken een zadel hebben waar ze helemaal in een houding vastgezet worden waardoor ze nooit echt ZELF hebben geleerd om een goede onafhankelijke zit te krijgen. Die mensen donderen als ze eens zonder zadel gaan rijden er ook vaak al snel vanaf als het paard iets anders doet dan rustig rechtuit stappen
![]()
Die mensen zijn dan even uit evenwicht door het andere zadel , en zitten wat onhandig in het zadel , wat voor of achter de beweging , zoekend naar hun evenwicht. Je kent het wel , zoals je beginnende ruiters vaak ook wat onwennig ziet hobbelen
Hierdoor kunnen paarden ook wat uit evenwicht raken , ze snappen niet goed wat de ruiter bedoelt want als het dier normaal gewend is dat het bvb. zachter moet als de ruiter wat naar achteren gaat zitten , dan doen ze het ook op het moment dat de ruiter een beetje uit evenwicht is. Dus ruiter brengt gewicht wat naar achteren , paard gaat zachter , ruiter raakt doordat weer wat uit evenwicht en valt wat naar voren waardoor paard denkt dat het weer harder moet , of ruiter valt wat naar rechts of links waardoor paardlief die beweging volgt... je kunt combinaties dan echt even over en naast de hoefslag zien zwalken , net zoals wanneer een ruiter die dat niet gewend is , zonder zadel rijdt
Laat ze een week lang dagelijks met het zadeltje rijden en het gaat al veel beter omdat de ruiter eindelijk leert om de bewegingen van het paard goed aan te voelen , en na 2 weken zitten de meeste ruiters er beter op dan met hun oude zadel , puur omdat ze geleerd hebben om een goede onafhankelijke zit aan te nemenDANKZIJ het zadel dat ze niet vastzet in een houding.
Maarja dan zijn er altijd mensen die alleen het eerste stukje maar interessant vinden en van het hele verhaal alleen onthouden en doorvertellen : paarden en ruiters kunnen heel erg hun evenwicht verliezen onder een boomloos zadel.
En dan springen ze ook al snel tot de conclusie dat een boomloosje dus niet geschikt is voor jonge paarden want die raken er door uit evenwicht.
Belachelijk natuurlijk , een jong paard moet sowieso zijn evenwicht vinden met een ruiter er op , een soepel boomloosje maakt dat alleen maar makkelijker voor het dier omdat het simpeler en eerlijker is , meer contact en beter aanvoelen tussen paard en ruiter. Geen boom er tussen die als stoorzender werkt.
Het is natuurlijk WEL zo dat iemand die geen goede onafhankelijke zit heeft en altijd met een zadel rijdt met veel wrong , dus even moet wennen aan een boomloosje zoals een Cheyenne Barefoot zonder wrongen. Zo'n ruiter kan in het begin een beetje stuntelen. En op een jong paard is dat niet handig als je als ruiter onzeker in het zadel zit. Maar in jouw geval als je gewend bent op een boomloos zadel te rijden dan ben je er dus aan gewend , je vindt het fijn zitten zeg je , en dan speelt dat allemaal helemaal niet
Dus degene die jou deze "tip" gaf sloeg gewoon volledig de plank mis.
Het zal vast wel goed bedoeld zijn geweest , maar het is weer een typisch onzin-verhaal over boomloos......
Ook over de trekker zijn mijn merrie en ik beide super tevreden!