Mijn zadel schuift

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Re: Mijn zadel schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:15

Rechtsgebogen betekent dat je paard naar rechts makkelijker buigt dan naar links, en bijvoorbeeld ook op rechts makkelijker kan galoperen dan op links.

cvelthuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 19:16

Jaa dat is zo! op rechts springt ze altijd meteen aan, neemt ze beter stelling aan en laat ze zich beter sturen, naar links gaat het allemaal moeizamer

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:20

Dan schuift je zadel omdat je paard scheef is. Je paard is dus rechtsgebogen, dit betekent dat hij aan de rechterkant korte, sterke spieren heeft, en aan de linkerkant, lange, slappe spieren heeft. Dit zorgt er dus voor dat het zadel naar de 'slappe' kant toe schuift. Het probleem zal dus opgelost zijn als je paard rechtgericht wordt. Hier kan je het best les voor nemen. Er zijn een hoop instructeurs die niet aan rechtrichten doen, ik kan je Antoine de Bodt instructeurs aanraden, daar staat rechtrichten bovenaan.

Ik volg een opleiding met mijn paard, van een Antoine de Bodt instructrice, en een cursusgenootje van me had ook aldoor dat haar zadel naar 1 kant schoof, en naarmate het paard rechter begon te worden, schoof het zadel ook niet meer en lag het netjes recht op de rug.

Wat je eens kan proberen, ga op de linkerhand rijden, en vraag op de lange rechte zijde Contrastelling. Dit betekent dat je het hoofd van het paard dan naar links vraagt, dus naar de bakrand toe. Dit zorgt er voor dat de rug rechter wordt, want de spieren rechts worden langer, en de spieren links korter, dus het wordt zegmaar 'recht', en dit zorgt er voor dat het zadel ook recht komt te liggen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:21

Zo aan de foto te zien is je zadel te smal. Het ligt er teveel op. Snap je wat ik bedoel?
Een grote boommaat proberen en dan zorgen dat je pony recht word. Een zadelmaker zal een scheef paard niet recht maken.
Ga dus aan de slag met je pony tussen 2 teugels te rijden, dus rechtrichten. Als je pony wat rechter in zijn lijf is zal het zadel waarschijnlijk ook gewoon blijven liggen, of je moet zelf helemaal scheef zitten, let hier dus ook op !

cvelthuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 19:22

@ Soldeletuut
Aah zo! Ik zal het eens met mijn instructrice erover hebben, die rijd prix st george, die kan mij wel helpen inderdaad! Harstikke bedankt voor de tip!
Ga het zeker uitproberen
Laatst bijgewerkt door cvelthuis op 25-07-11 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:23

zadelmaker laten komen !

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:23

Succes! :D

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:24

dominiquesr schreef:
zadelmaker laten komen !

en dan???

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:25

Ladygiroc schreef:
dominiquesr schreef:
zadelmaker laten komen !

en dan???

Idd. Hoe goed het zadel ook past, op een scheef paard kán een zadel niet recht liggen. ;)

dominiquesr

Ladygiroc schreef:
dominiquesr schreef:
zadelmaker laten komen !

en dan???

wat denk je zelf..

crazyshar

beste ts:
ik heb onlangs het zelfde probleem als wat jij beschrijft eenheel stuk kunnen verbeteren.

ik rijd een haflinger waarbij het zelfde aan de hand was als bij jou,
er waren 2 punten waardoor het zadel bij ons schuift:
paard is links gebogen: en drukt zijn middenrif en mijzelf naar rechts waardoor dat ik (wil ik recht op hem blijven zitten) scheef moet gaan zitten
en mijn zit, ik zit te veel achter op het zadel.

nu heb ik les in klassieke dressuur, en daar is mij aangeraden om ondanks dat het paard mij rechts wilt neer zetten ik links ga zitten, vnl in draf. daardoor moet je paard wel met je mee in jou beweging (ook goed om zijn scheefheid te verbeteren)
en ook mijn zit is verbeterd (moet nog wel veel oefenen hoor)

maar deze combinatie zorgt ervoor dat het zadel de afgelopen keren bijna niet geschoven had en dat de zweet afdrukken een heel stuk beter waren.

misschien dat je hier iets aan hebt?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:26

Ladygiroc schreef:
dominiquesr schreef:
zadelmaker laten komen !

en dan???

je zadel na laten kijken of de boommaat uberhaupt wel past, of de boom niet scheef is, hij niet scheef opgevuld is, er geen bobbels in de vulling zitten? gewoon alles waarvoor hij geleerd heeft ;)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:26

Misschien had je beter eerst even kunnen lezen dominiquesr, dan had je zelf ook in gezien dat een zadelmaker in deze situatie voor piet snot komt :)

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:27

en dan???[/quote]
je zadel na laten kijken of de boommaat uberhaupt wel past, of de boom niet scheef is, hij niet scheef opgevuld is, er geen bobbels in de vulling zitten? gewoon alles waarvoor hij geleerd heeft ;)[/quote]

Ja idd, en anders je zadel inruilen

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:27

Ladygiroc schreef:
Misschien had je beter eerst even kunnen lezen dominiquesr, dan had je zelf ook in gezien dat een zadelmaker in deze situatie voor piet snot komt :)

Had ik kunnen doen ja,
alleen niet gedaan.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:28

Dan heb je, met in dit geval een linksgebogen paard, nog steeds een zadel wat scheef trekt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:30

Ladygiroc schreef:
Dan heb je, met in dit geval een linksgebogen paard, nog steeds een zadel wat scheef trekt

wie zegt dat het daadwerkelijk alleen aan het paard ligt? dat is onmogelijk te beoordelen door derden op een forum. helemaal door mensen die er niet voor geleerd hebben :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:30

Ladygiroc, rechtsgebogen is het paard. ;)

cvelthuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 19:33

dominiquesr schreef:
en dan???

je zadel na laten kijken of de boommaat uberhaupt wel past, of de boom niet scheef is, hij niet scheef opgevuld is, er geen bobbels in de vulling zitten? gewoon alles waarvoor hij geleerd heeft ;)[/quote]

Ja idd, en anders je zadel inruilen[/quote]

Maar als ik mijn zadel inruil heb ik toch nog hetzelfde probleem? paard heeft geen schoft

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:35

je moet niet alleen dat stukje van inruilen lezen, maar alles...

cvelthuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 19:36

Ik heb alles gelezen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:37

en wat is nu je conclussie? :)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:37

excuse moi, een rechtsgebogen paard.

Themuisje, dat kan 2 kanten op. Wie zegt dat het alleen aan het zadel ligt :) Maar gezien de 'problemen' waar TS tegenaan loopt vermoed dat het in dit geval wel aan het paard ligt en niet aan het zadel.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:39

Ladygiroc schreef:
excuse moi, een rechtsgebogen paard.

Themuisje, dat kan 2 kanten op. Wie zegt dat het alleen aan het zadel ligt :) Maar gezien de 'problemen' waar TS tegenaan loopt vermoed dat het in dit geval wel aan het paard ligt en niet aan het zadel.

dat weet je dus nooit zeker tot er een goede zadelmaker is geweest. daarom is dat het eerste waar je aan denkt. waarom is het zo moeilijk een zadelmaker te laten komen controleren? je wil toch het beste voor je pony? een schuifend zadel is écht niet fijn :n

cvelthuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 19:40

themuisje schreef:
en wat is nu je conclussie? :)

Het kan inderdaad 2 kanten op, ik ben van mening dat het ook aan mijn paard kan liggen. Ik laat morgen mijn instructrice er ook eens naar kijken, ik zal het er met haar over rechtrichten hebben en dan zie ik verder