Vraagje over invetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovey_ou

Re: Vraagje over invetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:38

ik gebruik eerst het hoofstel vaak als het mooi gaat aansluiten is invetten al niet nodig.. Ik heb van dat leerolie van EJ heb het een paar keer gebruikt maar heb geen verschil gezien :n is nog even stijf als daarvoor..

Maargoed ik heb dan ook maar 1 hoofstel wat wat stijver is de rest is allemaal wel soepel of zo soepel te krijgen door gebruik

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:40

Ik gebruik ook de dressing van Rapide op alles - zadel, hoofdstel, bank, you name it. Super spul en niet over-vet. Rapide gel is ook heel goed. Ik gebruikt de Passier lederbalsem als er extra vet nodig is (bv in de winter als alles heel koud is en dan ineens ook nat . . . en dan dreigt de boel uit te drogen), maar vind de balsem te vet om al te vaak te gebruiken. Vind de zadelzeep van stubben (in een wit plastic tub) heel fijn.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:47

Mij werd juist aangeraden om in het begin regelmatig te vetten. Mijn hoofdstel was erg stug toen ik deze kocht, maar nu is hij lekker soepel. Het vetten heeft daarbij zeker geholpen.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 19:58

Okee, ik denk eigenlijk dat ik de Rapide dressing neem.
Maar ik wil nog wel weten wat de ervaringen zijn met;

Kieffer lederherstel
Leder - Combi Effax
Tack Conditioner CDM Step 2

De linkjes staan op pagina 1.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 21:04

^ Niemand?
^
^

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:58

Ik heb die effax ledercombi een tijdje gebruikt, op zich fijn spul, goed te gebruiken. Maar na een tijdje heb je toch iets van vet nodig om je leer soepel te houden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:59

Ik gebruik zelden tot nooit vet

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:27

Ik gebruik de stap 2, maar wel na t schoonmaken met stap 1. Worden je spullen echt super mooi van. Maar gebruik wel als eerste olie om echt tot diep in t leer door te laten dringen.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 09:53

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:00

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 10:02

@ Yess: Dus u gebruikt eerst het EJ lederbalsem & dan het Kieffer lederherstel?

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:12

Eerst de olie (kan van elk merk, ik heb kieffer bijenwas olie), een paar keer, en daarna om bij the houden de Tack cleaner step 1 en Tack conditioner step 2. Wordt het echt heel erg mooi van!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:57

Bij een nieuw hoofdstel dat van een matige , stugge kwaliteit is kun je het beste eerst even voorzichtig passen zodat je wel zeker weet dat je hem wilt houden voordat je er mee aan de gang gaat ;)

Met voorzichtig passen bedoel ik dan niet teveel buigen aan de riempjes want dan gaat dat wat stugge leer vaak van die lelijke rimpeltjes vertonen , dat wil je nu juist niet en heb je ook niet als je het hoofdstel pas echt gaat gebruiken NA dat je het de eerste verzorging gegeven hebt :

Nooit vet gebruiken , dat is vieze , gore plakkerige troep dat je leer meer kwaad dan goed doet :r

Gebruik lederolie , Rapide is prima spul en ruikt nog eens erg lekker naar amandeltjes ook :j

Je hebt vervolgens een tafel of iets nodig die je een paar dagen bezet kunt houden. Daar spreid je wat kranten over uit , of iets anders dat vies mag worden en de tafel beschermt tegen de olie ;)

Je haalt je hoofdstel uit elkaar en legt alle riempjes netjes plat op de kranten.

Neemt een kommetje en een kwastje , doet wat olie in het kommetje.

Nu met het kwastje alle riempjes voorzien van een laagje olie. Is de olie er in getrokken dan draai je ze om en doe je de andere kant. Dit hou je een paar dagen vol , gewoon 's avonds voordat je naar bed gaat en 's ochtends als je weer opstaat even het leer voorzien van een laagje olie :) Eventueel 's middags ook nog een keer als de riempjes weer opgedroogd zijn sinds die ochtend.

Totdat je een keer 's ochtends merkt dat de olie nog net niet helemaal er in getrokken is , dit laat je dan nog even verder intrekken en en dan zit er 's avonds precies genoeg olie in je leer : het is lekker soepel en toch niet vet want er zit niet teveel olie in.

Als je zo in het begin even die moeite neemt hoef je er daarna bijna nooit meer iets aan te doen , alleen af en toe het leer even schoonmaken met een milde verzorgende zadelzeep als het vies wordt , maar het blijft gewoon nog jarenlang heerlijk soepel :)

(onder normale omstandigheden natuurlijk :P )

Wil je toch nog eens iets verzorgends gebruiken neem dan bvb. de Rapide lederdressing inderdaad , dat is heel fijn spul.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 16:24

@ pmarena: Heel erg bedankt voor de uitleg! :) Hier heb ik wat aan, ik wou namelijk bijna straks het hoofdstel invetten met ledervet maar nu ik dit lees doe ik dat maar niet meer.
Ik zal dan denk ik morgen even dressing of olie halen, ik kan toch beter de dressing nemen van rapide? Of juist de olie?
En is het juist wel het beste om er dan later nog met zadelzeep over te gaan? Wat u zegt hierboven.
(weet u dan ook wel merk daarvan goed is & het moet wel bij ej te koop zijn of bij de jumper)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:39

VOOR het allereerste gebruik vind ik dus de behandeling met OLIE het beste :j

Heb je dat achter de rug en heb je het hoofdstel in gebruik genomen dan blijft hij normaal gesproken echt jaren soepel en ziet er beter uit dan de dure hoofdstellen van mensen die vet gebruiken , brrrr.

Maar heb je hem eenmaal in gebruik dan hoef je normaal gesproken eigenlijk jarenlang geen olie of andere soepel-makende middelen te gebruiken omdat hij gewoon al heel lekker soepel en doorvoed is vanwege de olie :)

Wordt je hoofdstel als je het eenmaal in gebruik hebt vies dan maak je het schoon met een voedende zadelzeep , heb je het idee dat het toch wel wat extra voeding kan gebruiken (doordat je vaak in de regen of modder rijdt o.i.d.) dan gebruik je lederdressing of crème , maar GEEN vet , dat sluit het leer alleen maar af met een vieze stroeve laag :r

Vet is heel leuk voor leren schoenen die je waterafstotend wilt maken , maar niet voor hoofdstellen :)

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:43

ik heb voor allebei me zadels andere olie/vet en voor me hoofdstel weer een andere :')
Ik heb voor me dressuur zadel vet van Arno Brant , kreeg ik bij me zadel.
Voor me veelzeidigheidszadel Euroriding olie, kreeg ik ook bij me zadel

En voor me hoofdstellen gebruik ik Rapide lederolie, vindt ik erg fijn.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 17:35

Dan koop ik wel gewoon de olie van rapide & misschien de dressing als dat niet al te duur spul is. :)
En ik heb het hoodfstel vandaag gepast & hij past dus heeft niet meer geruild te worden ik denk dat ik hem morgen invet met olie moet ik het natuurlijk nog wel even ophalen :P

(er komt ook nog een topic zo met het hoofdstel wat foto's onder de rubriek: In The Picture; ITP dus als je een kijkje wil nemen kan dat :) )

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 18:28

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 20:33

Vraag me alleen nog af of je ook een andere frontriem op de HB Turijn kunt maken kan dat weet iemand dat hier?

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:44

Ja, dat kan bij elk hoofdstel

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 20:47

Okee, maar vond het er een beetje vreemd uitzien bij het uiteinde.

Kimmacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:50

Wat ook veel mensen doen is het hoofdstel in een oliebad leggen een paar uur, dus het vet in een bakje en dan de riempjes erin en maar laten intrekken, daarna eruit, op laten drogen en ze kunnen er weer erg lang tegen.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 20:51

Okee, maar ik denk dat ik het gewoon met een kwastje of doek ga invetten :)
Met olie of dressing ben er nog niet helemaal uit welke van die 2 ik ga kopen.

Kimmacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:53

Ikzelf doe het ook met een doek, maar ik moet zeggen dat de hoofdstellen die een oliebad hebben gehad bij degene die ik ken toch wel heel goed eruit zien en mooi soepel zijn.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 20:54

Oké! Maar vind het ook wel weer zonde om alle olie in 1x te gebruiken :P