Dames zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Murthul

Re: Dames zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:23

wat mij geleerd is dat je er écht op moet letten dat je met je heupen in een rechte lijn zit, het is natuurlijk heel verleidelijk om scheef te gaan zitten, maar ik heb dan minder balans..

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:05

Het is volgens mij zo dat doordat je met 2 benen aan 1 kant zit je automatisch meer op je linkerzitbeenknobbel zit. Het gaat er dus ook om dat je erop let zoveel mogelijk wel recht te blijven zitten.

Een goed dameszadel is trouwens ook a-symmetrisch opgebouwd vanuit de kussens, ook bedoeld om te compenseren voor de scheve drukverdeling.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 14:48

ow dat laatste had ik nog nergens gelezen, ga dat ook weer opzoeken, vind het best intresant

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:39

Ik heb het trouwens gisteren nog even specifiek nagevraagd aan de betreffende fysiotherapeute. Zolang jij recht in het zadel zit EN het paard ook tweezijdig wordt getraint, is er niets mis met een dameszadel. Een paard wat je alleen in het dameszadel traint zal op de lange termijn meer kans hebben om een scheefheid te ontwikkelen, maar een goed gereden en rechtgericht paard kan gerust met dameszadel gereden worden.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:41

het lijkt mij inderdaad ook nogsteeds een kwestie van je eigen balans, een ruiter die scheef zit in een gewoon zadel zorgt op lange termijn ook voor problemen :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:42

Ik heb met mijn schoolgala in een dameszadel gezeten. Werd als verassing opgehaald met mijn verzorgpaard en een dameszadel. Viel me zwaar tegen, paard viel steeds naar links, doordat ik mijn gewicht niet netjes in het midden hield. Vriendin van me heeft later nog op ditpaard meegedaan aan het nk dameszadel rijden, erg gaaf om te zien!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 18:12

kan je eigelijk links maar ook rechts te paard zitten. Dan moet je wel 2 zadels hebben, denk ik zo

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:10

Voor zover ik weet bestaan er geen dameszadels met je benen naar rechts

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:41

Op zich hebben ze wel bestaan, er zijn zelfs zadels geweest waarvan de krukken verplaatst kunnen worden maar of die nog ergens zijn......

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 00:26

Alik schreef:
Op zich hebben ze wel bestaan, er zijn zelfs zadels geweest waarvan de krukken verplaatst kunnen worden maar of die nog ergens zijn......

Ik heb iig een plaatje gevonden ;)

http://www.hetdameszadel.nl/index_files/Page589.htm

Deze site wordt beheerd door de vroegere secretaris van de Ned ver het dameszadel, zij zet het werk voort van de helaas overleden oud- en erevoorzitter van dezelfde vereniging.
Zoals te lezen op de site kun je bij haar ook zadels huren voor korte of langere tijd.

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 01:21

Alik schreef:
Alik schreef:

Ik heb iig een plaatje gevonden ;)

http://www.hetdameszadel.nl/index_files/Page589.htm

Deze site wordt beheerd door de vroegere secretaris van de Ned ver het dameszadel, zij zet het werk voort van de helaas overleden oud- en erevoorzitter van dezelfde vereniging.
Zoals te lezen op de site kun je bij haar ook zadels huren voor korte of langere tijd.

zelf western uitvoering dit wist ik niet wel speciaal

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 07:39

hey bedankt voor die site, daar ga ik eens fijn mee aan de slag, want een half jaar zo,n zadel huren voor 250 euro vind ik nog wel te doen. En uiteraad eerst nog wat lessen en uitleg. Ge me weer verder erin verdiepen, gaat het steeds leuker vinden

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:52

Esmeralda schreef:
hey bedankt voor die site, daar ga ik eens fijn mee aan de slag, want een half jaar zo,n zadel huren voor 250 euro vind ik nog wel te doen. En uiteraad eerst nog wat lessen en uitleg. Ge me weer verder erin verdiepen, gaat het steeds leuker vinden

Graag gedaan hoor, enne, het is ook heel leuk ;)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 19:47

ben al het heen en weer aan mailen voor een afspraak ;)

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 23:15

Doe je Charlotte de groeten van Alexandra? :)