ervaring K&K sprenger bitten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:25

Ashley5760

Re: ervaring K&K sprenger bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:26

Nee :) (zoekt foto)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:26

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:28

Oh, dat heb ik nog nooit gezien. Vraag me af waar het voor dient..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:28

ik ook :=

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:34

Het verschil tussen een K&K en een gewoon bit is het materiaal maar ook het aantal graden dat het middenstuk kan draaien. Dit is vele malen groter dan bij een gewoon dubbel of enkelgebroken bit. Mijn paard reageert er een stuk fijner op dan een 'gewoon' bit. Heb zelf de RS Dynamic en de Turnado van Sprenger en beide bevallen erg goed.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:53

13 jaar geleden kocht ik mijn huidige paard. Hij had toen al zo'n bit. Na 10 jaar begon deze te slijten. Toen kocht ik een gewone bit. Ik merkte het verschil heel erg. Minter ontspannen, minder schuimen en minder zijn bit accepteren. Daarom heb ik weer een sprenger gehaald en hij deed het weer super.

Ik begreep van de ruitersportzaak dat als je paard er eenmaal aan gewend is dat je het beste bij zo'n bit kunt blijven. Ik ben er verder wel erg tevreden over... het is wel duur maar aangezien ik er 10 jaar mee had gedaan valt het op zicht nog wel mee.

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 16:05

ik heb nu een appelbitje, deze is compleet waardeloos.
ze probeert erop te bijten en houd em vast met haar tanden.
(de vorrige eigenaresse had een "normaal" bustrensje en die hield ze
wel stil in haar mond)

daarbij rij ik nog niet op haar hoor, maar ik wandel regelmatig met het bit in om
haar te laten wennen.

maar ik zal straks toch een keuze moeten maken welk bit ik ga kopen,
vind die test service bij divoza wel een heel goed idee, maar het bovenste bit hebben ze niet.
heb net agradi gemaild of hun ook zoiets doen..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:17

colette_007 schreef:

Zo heb je een lichte hefboomwerking.
Een kneveltrens is een heel vriendelijk bit, maar ieder stuk tuig kan je misbruiken als je wil. Jammer, maar dat ligt precies in de aard van de mens.

Philipha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:32

Ik heb ook voor alle 2 mijn paarden een K&K.
Ben er altijd er tevreden over geweest, accepteren het bit beide altijd er makkelijk.
Bij het inrijden gebruikte ik de goedkope variant van Harry's Horse, en dan bustrens, en toen ik ze iets meer ging door rijden ben ik voor de K&K gegaan, maar heb echter weinig gemerkt van de overgang. Longeren doe ik ook nog altijd met de HH en daar lopen ze ook beide nog het zelfde op.

Misschien is dat wat voor jou paard/pony ''mijnluxor'', die HH. Een goedkopere variant en heeft dezelfde werking. :)
Om te beginnen heel fijn.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:41

Ze zijn zeker het geld waard, maar er worden ook regelmatig tweedehands exemplaren aangeboden op bokt of marktplaats wellicht is het handig om zo'n bitje eerst te proberen voordat je 120 euro aan een nieuw bit uitgeeft voor een paard waar je nog niet mee rijdt

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:22

Gini schreef:
colette_007 schreef:

Zo heb je een lichte hefboomwerking.
Een kneveltrens is een heel vriendelijk bit, maar ieder stuk tuig kan je misbruiken als je wil. Jammer, maar dat ligt precies in de aard van de mens.

Jammer dat er toch een manier wordt gevonden om zo'n vriendelijk bit 'onvriendelijk' te maken. Maar bedankt voor je uitleg!

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 17:28

hoor toch verschillende verhalen, kan alleen die bovenste variant nergens 2de hands vinden in maat 12.5
dat is beetje jammer..

ga het gewoon proberen :D , vind ik het niks zet ik het op marktplaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:35

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-25 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

xTamaarJamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:02

Ik heb het bit op de 2e foto en mijn pony loopt er super op.
Hij is heel gevoelig in de mond en had altijd moeite met het bit en zijn mond open doen etc. en met dit bit had ik nergens last meer van.
Het is dan wel een uitgave maar ik ben er na 3 jaar nog steeds heel tevreden over. :D

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:48

Waarom voor een jong paard overigens niet onderstaand bit pakken ipv de knevel?
Deze ligt ook heel fijn stil in de mond en ideaal zacht bit.
Afbeelding

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:35

Ik rijd al zolang ik me kan heugen met K&K sprenger bitten. Normaal op een dubbel gebroken ultra watertrens, maar lang niet elk paard loopt daar fijn op. Mijn oude merrie liep het best op een kunststof bitje, en een van mijn andere paarden liep ronduit beroerd op de K&K dubbelgebroken. Voor hem had ik wel een K&K, maar dan enkel gebroken met een gebogen mondstuk.
Voor de twee paarden daarna had ik wel altijd een k&k ultra dubbelgebroken, die liep/loopt daar prima op.
Vind het alleen heel verwarrend dat ze bv van de K&K ultra in 18 mm ze alleen in hele cm hebben en als je een halve cm langer wilt hebben, is heb bit ook gelijk 2 mm dunner....

asselinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:41

bij de vorige eigenaar werd mijn paard zadelmak gemaakt met een k&k bit dubbelgebroken argentaan, ik vond dat bit veel te prijzig, dus heb gewoon bij de epplejeck een dubbelgebroken argentaan voor €20 gekocht, loopt ze net zo goed op!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 23:18

Toch maar even weer 'activeren' dit topic.

Ik ben binnekort jarig, dan heb ik weer geld ( :') ) en ben van plan om ook een sprenger bit aan te schaffen..
Alleen ben ik bang dat dat een zware miskoop word :=
Welke raden jullie mij aan?
Hij loopt nu op een dubbelgebroke bitje met plat middenstuk, van imperialriding.
Looptie soms fijn op, andere keer niet.
Hij is ook niet constant nagefelijk, soms komttie ineens tegen de hand met bijv. overgang naar draf.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 23:35

Als eerste bitje begin ik bij de jonkies bij een KenK dubbelgebroken, watertrens met bol tussenstukje. Mits de Tandarts echt zou zeggen dat het paard een "vreemde"" niet standaard mond heeft.

Waarom?
Het is een zwaarder bit, niet zo een lichtgewicht wat de paarden uitnodigd ermee te gaan rommelen (tong erover etc.).
Argentaan geeft een hele zoete smaak af, waar paarden dol op zijn, dus meer kans op aanname en ontspanning.
Een bol tussenstukje omdat je met het inrijden wat grovere stuurhulpen geeft, een bol tussenstukje is dan vriendelijker.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 07:48

Ik zou zeggen de K&K Dynamic... bij Ooteman staat er een uitleg bij die ik als ik jou was even zou lezen.

Lissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:12

Ik rijd nu 3 dagen met het sprenger bit Dynamic RS. Ik heb hem bij Divoza testcentrum gekocht dus als ik er niet tevreden over was kon ik hem na 8 dagen weer terugbrengen. Maar dat ga ik zeker niet doen, hij loopt echt super op dit bit. Hij is veel meer ontspannen maar ook beter aan mijn been(ik weet niet of dit aan het bit kan liggen?) Het is natuurlijk wel heel veel geld, daarom wou ik het bit ook eerst even uitproberen voordat ik hem kocht. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:08

Ik ben ook zeker fan van deze bitten. Wel gewoon de dubbelgebroken watertrens, die andere bitten heb ik geen ervaring mee. Heb er meerdere paarden mee gereden.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:14

Ik heb nu een k&k ultra (oid) uitgeprobeerd van iemand waarvan ik hem kon lenen.
Geen verschil :n

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:49

waarom loopt ie er niet fijn op dan? Wat gebeurd er?