Zadel met extreem brede boom voor fjord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

biancavos

Re: Zadel met extreem brede boom voor fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 07:56

http://greendistance.nl/index.php?id=147

je kan hier een massimo leasen, na afloop ben je dan eigenaar van het zadel, bij het deluxe pakket kan het zadel ook kosteloos worden omgeruild als het niet meer past..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:19

Esther Groen heeft daar idd een fantastisch concept. Het is dat ik geen regelmatig inkomen heb, anders had er al lang en breed een Massimo op mijn paard gelegen. Ben nu dus maar braaf aan het sparen ;)

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:26

misschien is een wintec of een thorowgood wat voor jou fjord? mijn heeft een T4 erop.. erg veel bomen en ze zijn goed aan te passen. (diegene met wisselbare boom)bmarktplaats is hierin je vriend!

Capricornia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:59

Ik zie staan dat je een heel goedkoop zadel zoekt, om na een tijd weer een nieuwe aan te schaffen. Ik heb zelf een paard wat heel veel veranderd in zijn bespiering, daarom heb ik een WOW zadel voor hem gekocht waardoor de boom steeds aangepast kan worden. Misschien is dat ook de overweging waard.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 18:08

Bedankt voor alle tips!
Een wow zadel ligt helaas geheel buiten mijn budget.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:19

Mijn haf heeft boommaat 44... Ik had niet veel opties voor haar. Ik heb uiteindelijk maar een zadel op maat laten maken.
Voor 50euro koop je niet veel hoor. En wat je ervoor kunt vinden is over het algemeen troep. Je kunt beter investeren in een goed zadel dat je later weer kunt inruilen of verkopen. Daar heb je gewoon veel meer aan. Ik weet uit ervaring wat een slecht passend zal met een paard kan doen, en geloof me, dat wil je niet. Bel eens een goede zadelmaker op en vraag of hij langskomt met tweedehands zadels. Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar wat is je budget precies?

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 19:51

Ik heb wel een adresje voor als ik voor een blijvend zadeltje ga. Het is meer dat ik geen twee dure zadels wil kopen (en de ene maar een paar maand gebruik) Je raakt ze tegenwoordig nauwelijks nog kwijt, schijnt.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 20:43

Kan mn post niet meer aanpassen dus even zo...
Zou het bij een boomloos zadel erg uitmaken of ze verandert in de bespiering? Of een zadel met verwisselbare boom? Dan kan ik namelijk ook gelijk voor een definitief zadel gaan.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:11

Ik heb op mijn brede Haflinger een Wintec XL liggen, heel fijn ding :j .
Paste zelfs nog toen ze 9 maanden drachtig was en dus echt tonnetje rond was :D .

Is met verwisselbare boom, er kunnen 3 verschillende in.

Interhippique zadels zou ik niet aan beginnen voor een erg breed paard, de extra-extra-wijde boom van hun zadels zijn nog een stuk smaller dan de smalste boom van de Wintec XL. Dat kreeg ik als reactie toen ik hun mailde erover.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 21:19

Bedankt voor de waarschuwing :) ik ga me eens verdiepen in boomloze zadels, ben je dan van het gezeur af qua bomen??

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 08:41

MissCharlie: Ik heb hetzelfde probleem met mijn dikkerd. Bij hem schuift alles naar voren en hij is in de zomer gewoon twee keer zo breed als in de winter. Ik ga met ook orienteren op boomloos aangezien ik een WOW niet kan betalen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 08:47

Boommaat 38 is vergelijkbaar met 36 van Wintec. Ik heb voor mijn haflinger een boommaat 36 en dat is gelijk aan 34.
Jammer dat je het zadel niet kan overnemen, want Massimo ligt heel fijn op dat type paard.
Is leasen via Green Distance geen optie?
Massimo is overigens nog 2 maten smaller en breder te maken.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 08:57

MissCharlie schreef:
Het is een massimo dressuurzadel ....weet niet of het je wat zegt, mij iig niet. Ken het merk wel maar qua boommaat zegt het me niks.

Dan zou ik voor een massimo kijken, genoeg in die maat op bokt en MP te vinden. 38 is nog niet eens zo heel breed, heb voor die van mij maatje 42 in bestelling :=
Veel mensen vinden maat 34 al breed maar voor een fjord heb je toch vaak echt veel breder nodig. Komt door de brede schoftwervels en dito bespiering aan de voorkant.

Voor tijdelijk kun je idd ook aan een barefoot denken, zijn leuk geprijst 2e hands en kun je even doorsparen voor evt een boomzadel.

Wintec moet qua vorm boom maar net passen, het is vaak nog niet eens de breedte waar het probleem zit bij dit merk.

Mareeeehh voor 50 euro een zadel, veel zoekplezier.

Welke fjord heb je gekocht?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 08:58

biancavos schreef:
http://greendistance.nl/index.php?id=147

je kan hier een massimo leasen, na afloop ben je dan eigenaar van het zadel, bij het deluxe pakket kan het zadel ook kosteloos worden omgeruild als het niet meer past..

Kun je bij country mill ook, en daar hebben ze iets meer verstand van zadels aanmeten :=

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:10

Ik hoor ook super verhalen over de Massimo. Als mijn jonge haflinger is uitgegroeid wil ik er ook graag 1 op maat laten maken.
Mijn haflinger heeft ook een grote boommaat.
Mijn huidige zadelmaker had nog weinig opties over, en adviseerde mij om ook naar massimo te gaan als hij uit zijn huidige zadel is gegroeid.
Hij heeft nu een Thorowgood griffin dressuur met XXW boom. Oude model, want deze is nog breder dan het nieuwere model.
Ze zijn vrij zeldzaam in de verkoop heb ik inmiddels vernomen, omdat niemand zijn zadel kwijt wil. Mijn zadelmaker heeft zelfs een wachtlijst voor mensen die deze 2e hands nog willen hebben.
Dus lastig te vinden, maar erg fijn :)
Ik weet niet waar je ergens woont? Als je bij mij in de buurt woont, mag je deze best wel even passen qua boombreedte?

moore123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:13

So hard to find, but very nice :)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:58

Voor zo'n breed paard kan je inderdaad eigenlijk geen standaard zadel vinden, zelfs een wijde boom gaat vaak maar tot 32, of 33 cm. Mijn paard is ook enorm breed. Ik heb nu een kent en masters zadel in bestelling. Dit zadel heeft een verwisselbare boom, de breedste boom gaat echt tot breedte picknicktafel. Voor mijn paard was de wijdste boom te wijd, en dat heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt.

Wat voor jou een optie kan zijn is bijvoorbeeld een tweedehands thorowgood cob zadel (verkrijgbaar in dressuur en veelzijdigheid) MET verwisselbare boom. Hier kunnen dezelfde bomen in als kent en masters en fairfax: super breed dus. Je moet echt een cob model hebben, die zijn echt gemaakt voor brede paarden.

Ik wil je heel veel succes wensen, lastig dat je zo'n smal budget hebt..

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 19:54

Bedankt voor alle adviezen! :)

Ik heb besloten om voor een boomloos zadel te gaan. Ik ga een weekje zo'n zadel proberen, kijken of het wat is, en zo niet, dan zien we wel weer verder. Ik laat uiteraard weten hoe het afloopt :j
Wat me hierin aanspreekt is dat een boomloos zadel meevormt met het paard, en ik dus geen gedoe heb als de fjord verandert in haar bespiering. En dus constant een goed liggend zadel op haar rug heeft. Uiteraard laat ik wel controleren of het ook echt goed ligt. En op deze manier hoef ik me ook geen zorgen te maken over een zadel zoeken met zo'n brede boom !

aim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:56

Boomloos bij fjorden is de HEMEL. Vindt zadels toch moeilijker op fjorden passen. En we hadden voor mijn verzorgfjord een barefoot gehaald ( boomloos ) en ze ging zelfs beter in galop.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:46

Boomloos kan zeker de oplossing zijn. :j Ik heb voor mijn paardje een startrekk dressuur en ze loopt hier heel fijn onder. Wat voor een boomloos zadel ga je uitproberen?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:57

ik heb een ghost voor zoè omdat ze nog veel veranderd
zit prima en kan er best 2 jaartjes mee vooruit.maar is een hogere prijzenklasse voor een boomloos
maar niks kan tippen aan de massimo vindt ik.2013 juni komt er een massimo!!!
sucses met vinden van juiste boomloos

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 21:41

Klopt, boomloos is niet goedkoop. Dus ik ga kijken naar een tweedehands :j

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:16

Let er bij boomloos goed op dat de pommel breed genoeg is.. Mijn paard kreeg drukplekken van de barefoot en de startrekk en trekker waren ook veel te smal.. Iets om even goed op te letten!

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 22:38

Thanks voor de tip. De pommel is verwisselbaar toch?

Overigens, je onderschrift heeft gewerkt :D

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:46

:D Moet ook ;) De pommel is inderdaad verwisselbaar, al was de breedste voor mijn tank nog te smal.. Volgens mij bestaan er ook flexibele pommels, maar daar heb ik eigenlijk nog geen mening over.. Ik ben er nog niet over uit of me dat nou wat toe lijkt of niet :')