Neusriem aansingelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:38

Surprise_ schreef:
Bedankt voor de reacties, ik heb er veel aan.
Toch vind ik het erg moeilijk om het ter sprake te brengen, omdat ik de eigenaar ook niet tegen de haren in wil strijken.. Ik ga in ieder geval niets veranderen aan de neusriem, dat vind ik ook een respectloos voor de eigenaar en ik wil het paard ook niet in de war brengen o.i.d.

Ook al is het moeilijk, ik denk wel dat ze het op prijs zou stellen dat je ook denkt aan het welzijn van het paard. Je moet het niet zo brengen van, je moet nu een nieuwe neusriem kopen want dit kan echt niet.
Je kunt beter zeggen dat je enorm veel moeite hebt met het vastmaken van de neusriem en als je hem eenmaal vast hebt, deze te strak vind zitten. En ook op het eerste gaatje.
Misschien kun je er bijzeggen dat er genoeg 2e hands neusriemen zijn voor een prikkie..

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:41

Surprise_ schreef:
Ben het helemaal met je eens Paperboy, maar ze rijdt zelf ook met de neusriem zo strak. Ze ziet zelf het probleem niet.. Dat maakt het voor mij ook moeilijk.

Dus omdat de eigenaar een probleem niet ziet, laat je het zitten zoals het is? Je kan ook aangeven dat het op een andere manier prettiger zit en de investering van een nieuwe neusriem/sperriem is ook geen werelduitgave. Mocht ze vinden van niet, dan is het in elk geval gezegd :)

Zo heb ik op advies van iemand mijn beugels andersom aan mijn zadel gehangen. Helemaal geen probleem mee, absoluut niet erg voor het paard, maar uiteindelijk zat het op de nieuwe manier toch lekkerder.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:45

ik weet natuurlijk niet hoe het hoofdstel zit, maar zit de neusriem niet te hoog?
Vaak is het zo dat als je de neusriem wat lager doet hij losser zit (en dus makkelijker vast te maken).
Die zou je dus misschien nog 1 gaatje losser kunnen doen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:47

Ik zou het gewoon overleggen dat moet toch wel kunnen.
Persoonlijk zou ik er zelf wel wat van zeggen zeker als ik daar al langere tijd kom. Ik ben zelf meer iemand die liever alles te los heeft dan te strak. Wil het wel zo prettig mogelijk voor een paard maken en niet helemaal dicht snoeren zoals je dat soms weleens ziet.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:33

GamblersCup schreef:
Maren schreef:
en anders is denk ik toch de beste optie om een nieuw hoofdstel te kopen,

Als mijn verzorgster dit zou doen, mag ze een ander paard zoeken. Geen "eigen" spullen voor mijn paard, ik zorg voor alles wat nodig is. Met de reden: dan weet ik zeker dat het geen rotzooi is, dat het past en dat er niets aan het paard kapot kan gaan door slecht passend harnachement. En dat het arme dier niet voor schut hoetf te lopen met een roze gekleurd dekje ofzo, er liggen zwarte genoeg in de kast. Als je een dier aan wilt kleden voor het mooie, dan koop je maar een barbiepaard.

Als dit hoofdstel niet past, zou ik het haar laten zien. Vraag of ze op stal komt als jij er ook bent bijvoorbeeld, en laat het verschil zien tussen de twee hoofdstellen. Haal er desnoods iemand bij die ook kan zeggen dat het te strak is (instructeur bijvoorbeeld).

En ook voor dat soort dingen geldt, het is maar net wat voor afspraken je maakt met de eigenaresse. De eigenaresse van mijn vroegere bijrijdpaarden vond het alleen maar ontzettend leuk als ik wat voor haar paard kocht en gebruikte die spullen dan ook gewoon (we hadden twee kasten, onze spullen hingen door elkaar). Toen ik bijvoorbeeld een nieuws hoofdstel had gekocht (ik wilde graag een wit onderlegde en die hadden we nog niet), wilde ze uiteraard wel even zelf controleren of alles goed was afgesteld ;)

TS: Ik zou gewoon nogmaals even overleggen, niet te aanvallend reageren, maar er gewoon nog eens vriendelijk over beginnen :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:38

Stuur haar dit filmpje O:)

ponyparadijs

Re: Neusriem aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:45

Ik heb dat filmpje al eens gezien. Naar mijn idee is dit een 'anti' bit filmpje. Snap niet zo goed wat dat met de neusriem te maken heeft.
Snap jou beweeg reden wel om dit filmpje te plaatsen hoor arabesk.
Maar ik weet wel dat als ik dit filmpje zou krijgen van een bijrijdster dat ze bij mij niet meer welkom is!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:59

Wat een zaaddodende stem zeg, zo is zo'n video al gauw te irritant om naar te luisteren.
En als er zo tegen een bit gepresikt wordt, laat ze het bit dan ook in de juiste verhouding weergeven. Ik twijfel wel of het klopt wat daar gezegd wordt.

En ik rij graag bitloos, doe mijn paard liever geen bit in ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:36

Misschien zit de neusriem een gaatje te hoog? Als hem laat zakken zit hij waarschijnlijk losser. Een te strakke nuesriem is nooit goed, evenals tegen je eigen principes dingen bij een paard doen omdat de eigenaar het zegt.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 08:15

@Fellor, dat zou best kunnen. Dat ga ik bespreken met de eigenaar. Heb gister nog even naar het hoofdstel gekeken en ik zou de neusriem nog 2 gaatjes max. kunnen laten zakken.
@ Arabesk, ik ken dat filmpje, maar ik denk niet dat ze dat op prijs kan stellen.. Ook al ben ik wel voor bitloos rijden, bij dit paard wacht ik daar liever nog even mee.

Nogmaals bedankt voor de reacties (:

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:03

gewoon eraf halen,en gaan oefenen met halster
hij zit veel te strak dat is gevaarlijk voor de beademing van het paard

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:23

@hackny dat weten we toch helemaal niet? TS denkt dat het niet goed zit, maar wij hebben zowel het paard het hoofdstel en de neusriem in kwestie toch nog helemaal niet gezien?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:17

Gevaarlijk voor de beademing hackny? Dat zou het kunnen zijn als ze de neusriem te laag heeft hangen en het dan te strak doet. Je kan een neusriem niet zo strak doen dat een paard stikt hoor!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:43

Als ik dit zo lees vraag ik me af of dat hoofdstel uberhaupt wel past... Alles op het loste gaatje en dan nog strak of maar net ruim genoeg.

Denk dat de tip om aan te geven dat je het zo lastig dicht krijgt wel een goed aanknopingspunt is om het erover te hebben. Zijn jullie er ook ooit samen? Terwijl je het hoofdstel aandoet is het natuurlijk het allermakkelijkst om erover te beginnen, dan kan je het meteen laten zien.