Schutte zadels en albion zadel? Goede zadelmaker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:31

Wat ik weet uit eigen ervaring is dat Ninon gemiddeld toch wel 1,5 tot 2,5 uur bezig is met het opnemen van de maten.
De breedte van de schoft en de schouder etc. word zorgvuldig gemeten en daar word het zadel op gemaakt.(breedte boom etc)
Manier van bewegen en de bouw van het paard.

Ook heeft zij standaard bomen liggen maar de maten worden wel aan het paard aangepast.
Deze losse bomen zijn enkel om te kijken welke vorm van boom het paard nodig heeft.
De breedte maat(van bijv. de schoft) word wel naderhand na haar metingen op maat gemaakt.
Kussens worden volledig uitgezocht op wat het paard past, zo ook de singelstoten etc.
Dat valt bij mij onder een op maat gemaakt zadel.
Er word van verschillende onderdelen die positief zijn voor het paard een zadel gemaakt en is aangepast op één individueel paard.

Ook maakt Ninon na aflevering van het zadel direct een afspraak voor controle.

Wat versta jij dan onder een maatzadel?

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:40

Ik heb drie zadels van Ninon Schutte voor elk paard een. Vorige week is er weer een afgeleverd. Ik ben super tevreden over Ninon. Zadels liggen perfect en worden heel vakkundig gemeten. Mijn paard heeft kissing spines, een hoge schoft en verder gewoon een moeilijke rug.

Ze heeft aparte kussens in het zadel laten zetten om de drukverdeling juist te maken. Aparte singelstoten voor een betere verdeling onder de rug. En het kostte me niets extra`s. De prijs blijft hetzelfde. Ook de service is goed en zeker niet duur. Ze geeft ook veel garantie werk. Moet zeggen (heb het zadel nu een jaar) en paard heeft nog nooit zo fijn gelopen. Ook de jonge paarden hebben een zadel op maat en die lopen er ook heel fijn op.

Ik heb al heel wat zadelmakers gehad en niet een kon mij en mijn paard helpen, maar wel duizenden eurò`s lichter. Ik moet zeggen dat Ninon mij echt goed geholpen heeft. Ik wil geen andere zadelmaker meer.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:07

Een echt op maat gemaakt zadel is zoals het al zegt het wordt helemaal gemaakt zowel op de ruiter en het paard.
Van de boom tot de exacte lengte van de zweetbladen, stand en lengte van de beenblokken etc.

Alleen dan praat je over 1000den euro meer.

Ik vind de term samengesteld zadel beter de lading dekken. Op maat gemaakt is wat mij betreft een beetje de klant iets verkopen wat het eigenlijk niet is, maar staat wel interessanter.

Flair is lucht. En bij paarden met een ver naar achterliggende schouder is dit vaak de beste oplossing omdat dit verplaatst en dus de beste schoudervrijheid geeft.
Dit kan in ieder zadel worden ingebouwd en vaak hoeft het alleen maar aan de voorkant en achter gewoon wol.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:10

Een echt op maat gemaakt zadel is zoals het al zegt het wordt helemaal gemaakt zowel op de ruiter en het paard.
Van de boom tot de exacte lengte van de zweetbladen, stand en lengte van de beenblokken etc.

Alleen dan praat je over 1000den euro meer.

Dit doet Ninon ook als jij daar naar vraagt en kost niets meer.
Ik kon ook kiezen hoelang ik mijn bladen wilde hebben en hoeveel wrong en waar etc.
Hoe ik wilde en moest zitten werd ook naar gekeken en werd het op gemaakt.
Wie doet het dan zoals jij het zegt?

Ik vind de term samengesteld zadel beter de lading dekken. Op maat gemaakt is wat mij betreft een beetje de klant iets verkopen wat het eigenlijk niet is, maar staat wel interessanter.

Het is toch op maat gemaakt/aangepast naar het paard.

Flair is lucht. En bij paarden met een ver naar achterliggende schouder is dit vaak de beste oplossing omdat dit verplaatst en dus de beste schoudervrijheid geeft.
Dit kan in ieder zadel worden ingebouwd en vaak hoeft het alleen maar aan de voorkant en achter gewoon wol.

Oke, weer wat geleerd :D

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:17

In de zadelfabriek liggen de verschillende zweetbladen klaar in diverse maten, zo ook de beenblokken etc.
De boom wordt op een mal gemaakt en het maken van een mal kost heel veel geld.

Bijna alle bomen komen bij onderstaande fabriek vandaan. Je kunt hier info vinden over hoe een boom wordt gemaakt. En zoals ik al opgemerkt heb gaan ze niet voor 1 paard een nieuwe mal maken.

http://www.lariot.co.uk/Home.html

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:22

Schangah schreef:
In de zadelfabriek liggen de verschillende zweetbladen klaar in diverse maten, zo ook de beenblokken etc.
De boom wordt op een mal gemaakt en het maken van een mal kost heel veel geld.

Bijna alle bomen komen bij onderstaande fabriek vandaan. Je kunt hier info vinden over hoe een boom wordt gemaakt. En zoals ik al opgemerkt heb gaan ze niet voor 1 paard een nieuwe mal maken.

http://www.lariot.co.uk/Home.html

Ik denk dat dat eigenlijk nergens gebeurt.
En anders misschien een enkeling waar alleen heeeele rijke mensen gebruik van maken en het paard nooit word ''omgeruild'' ;)

dym_whis2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 16:27

Schangah schreef:

Ik vind persoonlijk lucht heel slecht voor een paard, omdat het niet de juiste drukverdeling geeft. en als ik zelf op een luchtbed heb geslapen heb ik echt spierpijn, dus zal het paard het ook niet egt lkkr vinden voor mijn gevoel.

Ik ga ook een schutte zadel nemen, het fijne vindt ik ook van haar dat ze niet alleen naar het paard kijkt wat voor zadel hij nodig heeft maar ook naar de ruiter of hij lkkr zit en een goede houding heeft in het zadel. :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:35

Schangah schreef:
Gezien je probleem met een ver naar achterliggende schouder zou ik toch voor flair aanraden.
Je kunt dit in een zadel laten inbouwen of een zadel kopen waar het al ingebouwd in zit.
Daarnaast heb je de wow die door zijn constructie ook veel schoudervrijheid geeft en hier zit al Flair in.

Hoogst waarschijnlijk komen de zadels van schutte uit een van de fabrieken uit Engeland. Ideal en Sanckey zijn bijvoorbeeld merken die ook veel zadels voor anderen maakt waar dan een eigen merkje op wordt geplakt.

Overigens is op maat gemaakt iets anders en ligt de prijs beduidend hoger.
Nu wordt er bij de fabriek aangegeven uit welke onderdelen een zadel opgebouwd moet gaan worden.

Het ligt wel iets genuanceerder naar alle waarschijnlijkheid....
Ninon is zadelMAKER, geen zadelPASSER. Veel zadelPASSERS laten tegenwoordig inderdaad in dezelfde fabriek de zadels maken, je ziet dan ook duidelijk de overeenkomsten tussen die zadels... een soort 'passend' gemaakt confectiezadel.

Waar de verschillen exact in zitten kan ik je niet zeggen.... Maar het is mij duidelijk dat Ninon niet in de laaaaaaaaange rij van zadelpassers. Zij haalt een zadel volledig uit elkaar, bouwt het weer op, etc.... Iemand die echt een ambacht heeft geleerd.
Bovendien zien deze zadels er anders uit.... de kwaliteit is voelbaar, zichtbaar. Ik heb echt nog NOOIT iets vervelends over haar gehoord. Als ze je niet kan helpen zegt ze dat eerlijk... in tegenstelling tot veel mensen die dan alsnog iets 'niet passends' proberen te verkopen aan je.... :( (met een pad hier, of een pad daar, en daar wat vulling, en daar een beetje een dekje...)

Over Flair verschillen de meningen sterk.... het kan ook veel 'beweging' en dus 'storing' geven.... Zelf vind ik het niet prettig.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:39

Schangah schreef:
Op maat gemaakt is wat mij betreft een beetje de klant iets verkopen wat het eigenlijk niet is, maar staat wel interessanter.

Ik begrijp dat mensen soms termen hanteren om zichzelf te verkopen, om iets 'beter verkoopbaar' te krijgen... en dan de waarheid wat oprekken.
Ik weet niet of je de dame in kwestie kent? Maar als dat zo zou zijn zou je zeker begrijpen dat zij zichzelf volstrekt niet op die manier wil verkopen.... ik vind het een integer mens.

MiniMouse

Re: Schutte zadels en albion zadel? Goede zadelmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:44

Ik heb ze ook nog niet eerlijker mee gemaakt.
En verkooppraatjes heeft ze ook niet.
Ze helpt je waar jij dat wil.
Nooit geen ander meer voor mij!

Mrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:45

dym_whis2: ik ben het bazinnetje van Ulla :j

dym_whis2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 17:34

die ken ik grappig de wereld is klein
vlgns mij heeft schutte ook verder geleerd dan alleen zadelmaker, want ze kijkt ook heel goed naar de bewegingen van het paard, waar hij last heeft en de manier van rijden van de ruiter enz.

domitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:50

Ja t is een aardige mevrouw. Meet en kijkt veel, maar toch wil mkjn paard er niet onder lopen zijn de kussens absoluut niet gelijk en zit ik ineens in een verschrikkelijke stoelzit! Dan ga je vervolgens bellen met de ervaring die je van het zadel hebt door het rijden. En wat krijg je dan voor antw: moet je maar aan je houding werken en de kussens kunnen niet verkeerd zijn. Dat zegt ze dus gelijk al aan de tel zonder het nog maar gezien te hebben. Nu heb ik de albion van een stalgenootje erop gegooid en wat denk je; ik zit rechtop en mijn paard loopt weer ipv alleen maar op der achterbenen te staan. Voor mij NOOIT meer schutte zadels. Doe mij maar een albion

Tes1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:23

Oei...dat mag toch niet als laatste gezegd worden. Ninon is echt een hele kundige hoor!! Kan haar iedereen aanbevelen!

saviro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:18

Hier ook alleen maar zeer positieve ervaringen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:53

ninx: je denkt toch zeker niet dat ze zelf de zadels maakt. Dan moet je haar site toch eens goed doorlezen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:14

domitjuhh schreef:
Ja t is een aardige mevrouw. Meet en kijkt veel, maar toch wil mkjn paard er niet onder lopen zijn de kussens absoluut niet gelijk en zit ik ineens in een verschrikkelijke stoelzit! Dan ga je vervolgens bellen met de ervaring die je van het zadel hebt door het rijden. En wat krijg je dan voor antw: moet je maar aan je houding werken en de kussens kunnen niet verkeerd zijn. Dat zegt ze dus gelijk al aan de tel zonder het nog maar gezien te hebben. Nu heb ik de albion van een stalgenootje erop gegooid en wat denk je; ik zit rechtop en mijn paard loopt weer ipv alleen maar op der achterbenen te staan. Voor mij NOOIT meer schutte zadels. Doe mij maar een albion

Bij mij is ze ook al een aantal keren geweest.... heeft niets gerekend... doet aanpassingen, net zolang totdat het echt optimaal is...
De manier waarop je haar omschrijft klopt volstrekt niet met hoe ik haar ken, en hoe andere klanten (en daar ken ik er heel wat van) haar kennen. Ze is juist, in tegenstelling tot (sommige) anderen, zeeeeeerrrrr servicegericht.

Verschil met haar en (sommige) anderen is wel dat ze eerlijk zegt wanneer ze je niet kan helpen: een paard met een TE moeilijke rug, of klanten die zo aanmatigend zijn en beter weten hoe een zadel eruit zou moeten zien bijvoorbeeld. Sommige mensen zijn gewoon niet tevreden te krijgen, en dat zijn vaak mensen die al heel wat zadelmakers versleten hebben.... en smeden, en DA's, etc...
Ik wil niet zeggen dat jij zo bent, maar er zijn gewoon echt 'lastige klanten'. En wanneer je een dermate goede staat van dienst hebt, pak je liever dat geld niet lijkt me... en laat je zo iemand naar een ander gaan.
Dat is wat wij hier, geheel ander type bedrijf, ook doen.... dat houdt je wel fris...
Bovenstaande type klanten zijn vaak ook de klanten die het web op duiken om hun frustratie te uiten. Nogmaals: dit is niet tegen jou gericht. Wanneer jij immers al een zadel aangemeten hebt gekregen, wil zij er ALTIJD voor zorgen dat ze echt kwaliteit levert... dat weet ik zeker.

Ik kan niet zeggen waarom jouw zadel niet goed is... kan zijn dat dit zadel juist meer laat zien wat je werkelijke zit is omdat het niet heel dwingend is? Zoals veel zadels dat wel zijn... De Albion is echt een 'kuipje', diepe zit, hele hoge lepel, flinke wrongen... vrijwel alle dressuur-typen zadels van dat merk 'plakken' je wel op de juiste plaats. Als je dat prettig vind, had je daarvoor moeten kiezen.
Een zadel moet altijd wennen, primair punt blijft toch dat het echt moet passen voor het paard.
Als de kussens ongelijk zijn weet ik echt zeker dat ze dit kosteloos zou aanpassen. Dit doet me vermoeden dat er toch iets meer speelt, en je hoeft niet te zeggen wat dat exact is.... maar jouw relaas is absoluut niet tekenend voor het type vrouw dat zij is.... absoluut niet. Ik denk dat erg veel mensen bereid zijn dat argument te ondersteunen....

Waarom ben ik zo lang van stof? Nee... ik ben geen familie, nee... geen zakenrelatie.
Maar wij hebben ook een eigen bedrijf, en ken veel mensen met een eigen bedrijf... Dankzij het internet wordt er soms ten onrechte veel bagger verspreid over mensen en bedrijven die uitstekend werk geleverd hebben.
Vanzelfsprekend zijn er ook echt slechte bedrijven, en het is goed dat mensen daarvoor gewaarschuwd kunnen worden.
In dit geval denk ik dat je misschien moet kijken wat er in het proces verkeerd gegaan is, is dit nu volledig aan haar te wijten?
Laatst bijgewerkt door Ninx op 12-08-11 14:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:21

Schangah schreef:
ninx: je denkt toch zeker niet dat ze zelf de zadels maakt. Dan moet je haar site toch eens goed doorlezen.

Nee... dat dacht ik niet.
Maar evengoed, ze is wel iets meer dan een 'zadelpasser'... ze is een 'zadelmaker' en kan 'on the spot' veel veranderen.
Dat weet ik, want ik wilde achteraf toch een paar dingen 'anders'... en ze heeft het zadel letterlijk uit elkaar gehaald en verandert naar hoe ik het graag wilde... echter super, en ze heeft daar niets extra's voor gerekend.
Als je een bestaan wilt opbouwen als 'zadelmaker/- verkoper/-passer' zul je redelijk wat klanten moeten bedienen... dan kun je niet alles in je eigen schuur met de hand in elkaar knutselen....

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:32

Misschien nog even een opmerking over lastige klanten in het algemeen. Ik ben wel van mening dat er heel veel ondernemers zijn die zich wanneer het niet goed gaat de deur voor je neus dicht slaan en gauw roepen dat je lastig bent.
Voorbeeld:

Mijn paard krijgt op advies van een goed bekend staande smid een bepaald type ijzers. Gevolg paard aan beide voorbenen kreupel.
Nee mevrouw kan niet aan de ijzers liggen. En daar sta je dan als klant.
Schadepost om alles weer goed te krijgen ruim 1000 euro. (dierenarts, foto's, inspuiten, 3x de chiropractor door compensatie de rug en bekken vastgezet.
Lag wel degelijk aan de ijzers. Oude ijzers zitten er nu weer onder en het paard loopt weer goed.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. De paardenwereld wil heel graag je geld maar als er problemen opdoemen door hun toedoen dan zijn ze direct met de noordezon vertrokken en laten de "lastige klant" met de gevolgen zitten.

Wel je geld willen maar als het fout gaat niets doen.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 22:25

Nou als er toch nog fans zijn heb ik een fantastisch zittend en fijn passend Schutte zadel te koop voor een paard die medium wide kamer nodig heeft.