heb ik daar niet echt een hoge pet van op'bitloos' is geen vriendelijke oplossing als je kiest voor een hackamore, dus ik zou gaan voor een vriendelijek bitloze optoming.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
heb ik daar niet echt een hoge pet van op

Arabesk schreef:'ik heb les' is geen enkele garantie. Als ik zie hoe er hier lesgegeven wordt op de rijvereniging![]()
heb ik daar niet echt een hoge pet van op
'bitloos' is geen vriendelijke oplossing als je kiest voor een hackamore, dus ik zou gaan voor een vriendelijek bitloze optoming.

Somebitch schreef:Kaakgekruisd werkt bij mijn pony bijvoorbeeld ook niet.
magda_90 schreef:Verder over het bitloos (het wordt je tegenwoordig echt opgedrongen hier), niet voor iedere paard/combinatie werkt het, net als het feit dat bitloos écht niet vriendelijker is dan een bit en het mag zeker niet als zodanig beschouwd worden. Daarnaast wordt naar mijn mening bitloos iets te veel als symptoom bestrijding toegepast en zeker niet als een oplossend middel. Prima als je zelf bitloos rijd, maar zorg er eerst voor dat je het probleem zo opgelost krijgt en ga de symptomen niet verdoezelen door er gewoonweg geen bit meer in te hangen.
magda_90 schreef:Kom maar op met de bronvermeldingen waarom bitloos altijd vriendelijker is dan met bit. En vice versa graag. Ik hoor die uitspraken zo vaak - en ja, ik ken de anatomie van het paard, heb mij daar in verdiept - maar het enige wat ik vind zijn allemaal uitspraken en geen keiharde feiten.
Yamcha schreef:JoviBan schreef:Feit is namelijk dat geén bit altijd vriendelijker is dan wèl een bit.
Dat is geen feit, dat is alleen maar jouw mening. Waar jij uiteraard recht op hebt, maar presenteer hem niet als feit.
superwoman schreef:Somebitch schreef:Kaakgekruisd werkt bij mijn pony bijvoorbeeld ook niet.
vreemde omschrijving...hopelijk verkeerd gekozen woorden, want "werkt niet" is imo niet correct. je paard/pony kan een voorkeur hebben, maar als zo'n hulpmiddel niet werkt, dan gaat er imo wat mis in de communicatie tussen ruiter en paard. (rijtechnische fout dus)

JoviBan schreef:Ik wil hier geen bit-bitloos discussie van maken, maar hier moet ik toch echt iets over kwijt:magda_90 schreef:Verder over het bitloos (het wordt je tegenwoordig echt opgedrongen hier), niet voor iedere paard/combinatie werkt het, net als het feit dat bitloos écht niet vriendelijker is dan een bit en het mag zeker niet als zodanig beschouwd worden. Daarnaast wordt naar mijn mening bitloos iets te veel als symptoom bestrijding toegepast en zeker niet als een oplossend middel. Prima als je zelf bitloos rijd, maar zorg er eerst voor dat je het probleem zo opgelost krijgt en ga de symptomen niet verdoezelen door er gewoonweg geen bit meer in te hangen.
Je hebt het over 'feiten' die geen feiten en zelfs onwaar zijn.
Feit is namelijk dat geén bit altijd vriendelijker is dan wèl een bit.
Nu kun je een vriendelijke bitruiter en onvriendelijke bitloosruiter met elkaar gaan vergelijken om het bit een streepje voor te geven, maar vergelijk dan een vriendelijke ruiter met en zonder bit, en een onvriendelijke ruiter met en zonder bit. In beide gevallen is nog steeds zònder bit vriendelijker. Deze conclusie kun je trekken wanneer je bekend bent met (simpele) anatomiekennis van het paard. En daar ontbreekt het bij veel mensen aan.
Bitloos werkt voor ieder paard. Dat heeft niets met symtoombestrijding en verdoezelen te maken. Want waarom moet een paard anno 2011 nog steeds een ijzeren voorwerp in z'n mond? Er is geen ruimte voor, de mond is er niet geschikt voor, en tegenwoordig zou men beter moeten weten.
Jij mag het 'opdringen' noemen, ik noem het 'bewustwording'.

Yamcha schreef:JoviBan schreef:Feit is namelijk dat geén bit altijd vriendelijker is dan wèl een bit.
Dat is geen feit, dat is alleen maar jouw mening. Waar jij uiteraard recht op hebt, maar presenteer hem niet als feit.

felicity schreef:Ik heb ook erg lopen modderen met bitten.
Ik reed met een dubbel gebroken bustrens met plat tussenstukje omdat dat in mijn ogen het vriendelijkste was. Paard liep er helemaal niet fijn op dook achter de teugel. Begon te duiken enz. Ook zonder contact op het bit liep ze er mee te rommelen. Klapperen, vastpakken enz.
Tandarts laten komen. Is ze behandeld. 2 weken geen bit gebruikt. En toen weer begonnen met longeren met het zelfde bit. Nog steeds hetzelfde probleem. Toen een hh golden brass gekocht ook dubbel gebroken. Zelfde problemen. Op aanraden van instructrice een hele dikke dubbel gebroken bustrens gekocht. Die pakte ze constant vast. En liep ze er nog mee te rommelen. Enkelgebroken bit geprobeert. Was wel iets beter. Maar nog steeds niet van je Het.
Nu rijdt ik met een ongebroken happy mouth en heb een heel ander paard. Ze heeft een fijne constante aanleuning. Ze heeft der mondje mooi dicht (en nee ik gebruik geen sperriem en de neusriem is niet dicht gesnoerd). Voor haar is dit dus het juiste bit.

Traiectum schreef:Mijn pony liep het fijnst op een dubbelgebroken Happy Mouth bitje, dat was eigenlijk het enige bit waar ze echt fijn op liep. Ik neem aan dat die niet onaangenaam warm werd, dat zou ik zeker gemerkt hebben. Ik ga mee met wat al eerder gezegd is: probeer verschillende bitten uit, totdat je er een vindt die je paard graag accepteert.
En wbt bitloos. Die feiten interesseren me weinig - een paard is geen statistiek. Mijn pony had een ongelofelijke hekel aan druk op haar neus (zelfs een losse neusriem kon al voor problemen zorgen als zij 'm te strak vond). In haar geval was bitloos dus zeker niet vriendelijker geweest.
TS, op welke momenten doet je paard precies z'n mond open? Er zijn nl ook genoeg paarden die als ze ingehouden worden gaan 'drammen' en daarbij hun mond opendoen. Het hoeft dus niet aan het bit of jouw rijstijl te liggen (al vind ik het super dat je op zoek bent naar het perfecte bit voor je paard, ga daar zeker mee door!)