10 zadels thuis die niet passen op pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MrWilson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:39

waarom koop je geen passend paard bij je zadels _O-

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 08:38

ikwa schreef:
xDenies schreef:
Je geeft aan dat je geen boomloos wilt, maar perse dressuur. Waarom rijd je niet tijdelijk met boomloos
tot je pony uitgegroeid is, dan kan je er een op maat maken en heb je al redelijke spieren opgebouwd.

Tja, als het mijn paard was - zou ik het zo hebben opgelost.

En wat de boer niet kent? Kan de boer wel leren kennen, t gaat toch om het paard? :)

waarom zoveel tips boomloos te gaan, ligt deze dan altijd goed op pony? kom maar op met de info, ik leer graag bij :j
overigens ligt vzh perfect en kan ik hier mee blijven rijden tot pony de juiste bespiering heeft maar je voorkeur als dressuur ruiter gaat niet voor niets uit naar een dressuur zadel.al mijn paarden heb ik met vzh ingereden omdat ik dit zelf safe vond zitten maar wil nu stapje verder met basis.
ik vraag mij af of er veel aan rug zal veranderen in de loop der tijd, de pony blijft de 'swung' houden en zal bovenop de rug niet veel breder worden en zeker niet langer waardoor keilkussens altijd uitgesloten zullen zijn en al de merken die ik probeerde ook.......
vandaar nog steeds tips gezocht, zoals rond geribte paarden met korte rug het goed doen met zaldi dacht ik misschien een merk te horen die voor de mijne wat zou kunnen zijn. (door haar bouw kan er niet meer dan 17.5 inch op en dan liefst oplopende kussens)

Het spijt me, ik vind dat onzin.
ik ging een overschakeling naar western maken, denk je dat ik gelijk binnen een minuut een duur westernzadel had aangeschaft? Nee hoor.
Ik heb gewoon met mijn dressuurzadel fijn door gereden. En maakte ik een probleem? Nee, ik was tevreden met wat ik had.
Als een veelzijdigheid zaddel perfect ligt, snap ik niet waar je zo moeilijk overdoet. Je kan er voorlopig mee rijden, en daarna kan je een
nieuw zadel aanschaffen.
Ja, een ponyrug verandert als je spiermassa gaat opbouwen. Als je dat nu zelf al niet inziet ...

17,5 inch gaat om het zitvlak he, dus dat heeft met jou te maken, niet met je paard. :+

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 08:43

MrWilson schreef:
waarom koop je geen passend paard bij je zadels _O-

_/-\o_ :')

Dagmar_1995

Re: 10 zadels thuis die niet passen op pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:46

Heb niet alles gelezen maar wou even reageren op xDenies, want de inch heeft zeker te maken met een paard. En niet alleen met jouw kont. Als zij zegt dat haar paard niet geen groter zadel dan 17,5 inch kan verdragen komt dat door de wat kortere rug. Als je daar een 18 inch op legt ligt het op de lenden en dat mag niet. Heeft dus wel degelijk met je paard te maken.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:13

Dagmar_1995 schreef:
Heb niet alles gelezen maar wou even reageren op xDenies, want de inch heeft zeker te maken met een paard. En niet alleen met jouw kont. Als zij zegt dat haar paard niet geen groter zadel dan 17,5 inch kan verdragen komt dat door de wat kortere rug. Als je daar een 18 inch op legt ligt het op de lenden en dat mag niet. Heeft dus wel degelijk met je paard te maken.

Dan heb ik het verkeerd gelezen, mijn excuses hoor o_O

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:06

rustig joh, het was ook niet aanvallend bedoelt..!

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 19:58

xdenies:
volgens mij doe ik niet moeilijk, is het moeilijk doen als ik een dressuur zadel wens voor mijn pony?
en doe ik moeilijk als ik volgend jaar wil springen ik een springzadel wil?
toen ik western ging rijden heb ik wel meteen een western zadel aangeschaft :D , Idee van Mr Wilson is nog best dicht bij de waarheid: :)) := ik reed western met mijn nrps, later heb ik maar paard (paint) wat bij mijn westernzadel pastte gekocht, (waar ik nu mee dressuur _O- )
haha ik had gehoopt met die enorme voorraad zadels een makkie te hebben!
dankje dagmar_1995, klopt wat je zegt, door de korte rug ligt 18 inch op de lenden, dus max. 17.5 inch, graag oplopende kussens en dan zeker zonder keilkussens! (dus een kort vallend zadel zoals de harry dabbs die ik nu heb!!!) een dressuurzadel heeft vaak een diepere zit en dan heb je vaak net weer een grotere inch nodig dan een vzh, die wat platter is en dus meer zitruimte biedt.
Ik heb gewoon moeilijke paarden, de paint heeft b.v een brede ruggegraat dus zadel met breed tussenkanaal voor moeten kopen,(en welke merken dit hebben leerde ik weer van bokt en zadelmaker....) tsja zo leer je elke keer wat bij!

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:01

Ik zou ook een WoW aanraden, deze kan zo nodig aangepast worden als je paard meer/minder spiermassa heeft. Kost je wel af en toe een onderdeel extra, maar niet om de zoveel tijd een nieuw zadel.;)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:46

Als die Knight rider goed ligt , waar maak je je dan druk in .. ? x

MrWilson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:54

volgens mij maakt ze zich niet echt druk,toch???maarre euh.......het is toch mooi als je dressuur rijd een dressuurzadel heb ipv een westernzadel, noem maar een voorbeeld.

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 22:02

ik weet niet of de knightrider goed ligt, althans weet niet of de maat die ik nodig heb mooi ligt, de zadelmaker had toen maatje klein kontje mee, en die lag mooi ja.
maak me i.d niet druk, vroeg gewoon tips, jammer dat het een soort rellen wordt?
tips die ik kreeg b.v te kijken op:
http://www.pietloof.nl/index.php/zadelp ... oze-zadels
en http://www.boomloosrijden.nl
kijk hier heb ik wat aan!
ik ga niet een boomloos zadel aanschaffen na het inlezen, mijn gevoel!

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 22:07

lol: zou ik de dressuur ring uit gestuurd worden met westernzadel?
haha dit gaat helemaal de verkeerde kant op, Mr wilson toch!

MrWilson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:30

ligt er aan aan hoe je stuurt hahaha

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:38

Volgens mij heeft County Competitor geen keilkussens? Wellicht dat dat wat is?
Ik heb zelf een Kentaur Penelopa (18") op mijn Haf met korte rug. Het zadel van mijn paard (Kentaur Artemis 18,5") is voor hem ook te lang. Maar volgens mij heeft Penelopa ook keilkussens, hoewel het minder is dan de Artemis.
Moeilijk altijd, maar succes met je zoektocht naar het juiste zadel.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:12

ikwa schreef:
ik weet niet of de knightrider goed ligt, althans weet niet of de maat die ik nodig heb mooi ligt, de zadelmaker had toen maatje klein kontje mee, en die lag mooi ja.
maak me i.d niet druk, vroeg gewoon tips, jammer dat het een soort rellen wordt?

Waarom geen boomloos? ben nieuwsgierig welke reden je daarvoor hebt? :)

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 07:26

Quellian schreef:
Volgens mij heeft County Competitor geen keilkussens? Wellicht dat dat wat is?
Ik heb zelf een Kentaur Penelopa (18") op mijn Haf met korte rug. Het zadel van mijn paard (Kentaur Artemis 18,5") is voor hem ook te lang. Maar volgens mij heeft Penelopa ook keilkussens, hoewel het minder is dan de Artemis.
Moeilijk altijd, maar succes met je zoektocht naar het juiste zadel.

kentaur bekijk ik ook al een tijdje op internet maar nog niet in 'real life' gezien, dit zou best wel eens kunnen, ook county staat nog op mijn lijstje van niet geprobeerde zadels!
overigens is ook belangrijk dat de kussens niet plat en wijd zijn aan de achterzijde omdat ze dan uitsteken over de rug aan de achterzijde en zeg maar zijdelings zweven.

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 07:34

:o
Slofje schreef:
ikwa schreef:

Waarom geen boomloos? ben nieuwsgierig welke reden je daarvoor hebt?

ik weet van mij zelf dat ik behoorlijk 'lazy' kan rijden (schouders / rug recht svp :o )
het is wennen qua houding en zit, ik vind dit niet eerlijk voor de pony, ligt dus aan mijn eigen makke ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:39

Ik zat met hetzelfde probleem.
Jong paard groeit nog.
Ik ga daar geen weet ik veel hoeveel geld aan uitgeven.
Ik heb nou een nieuwe Wintec 500 Cair Dres gekocht.
Bevalt super goed. an bij de kussens op maat maken bij de boom.
Als hij uitgegroeid is krijgt hij wel ee mooie leren!

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 12:56

volbloedfan schreef:
Ik zat met hetzelfde probleem.
Jong paard groeit nog.
Ik ga daar geen weet ik veel hoeveel geld aan uitgeven.
Ik heb nou een nieuwe Wintec 500 Cair Dres gekocht.
Bevalt super goed. an bij de kussens op maat maken bij de boom.
Als hij uitgegroeid is krijgt hij wel ee mooie leren!

jij snapt me :D
helaas heb ik een paard die niet de wintec past, ook niet de cair,dat hebben we al geprobeerd, ik vind het geweldige zadels overigens, heb de dressuur zonder verwisselbare boom liggen en op twee paarden kunnen gebruiken,(12 jaar!)
dan was het simpel geweest, goede zit, verwisselbare boom erin en rijden maar!
maar je kan de kussens op maat maken bij de boom?

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:05

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 13:24

mooie zadels die fryso's, maar zijn ze niet echt specifiek voor friezen bedoeld? mijn pony is behoorlijk iel, lijkt alleen qua kleur en manen op een fries :D

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:44

Niet om het een of ander, maar als het duidelijk om een tijdelijke periode gaat omdat hij nog veranderd van vorm, waarom los je het niet gewoon op met een opgevouwen deken onder het zadel? Zo werden vroeger bestaande zadels op alle manegepaarden "passend" gemaakt. Wellicht niet zo mooi en je kunt roepen dat het zadel moet passen, maar als het tijdelijk is en het zadel past wel als er een deken onder ligt, ben je toch voorlopig gered? Door de grotere ruimte tussen rug en zadel, is er ook ruimte voor zijn "swung", lijkt mij.
Desnoods doe je er een mooier kleedje over naar je smaak.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:47

Ik heb wel een zadel wat lijkt te voldoen aan je beschrijving, het is een Deuber Maxima zadel. Ik heb momenteel een 17" liggen. De boom kan ook versteld worden dus als je paard groeit kan het zadel meegroeien. Verder denk ik dat de Startrekk dressuur ook een kanshebber is. Ik kom zadels altijd aanmeten aan huis.

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 14:30

melrovers: momenteel ben ik op vakantie, ik bekijk de zadel merken en info als ik terug kom, thanks!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:42

Boomloos zadel aanschaffen? En daar een tijdje mee rijden. Dan kun je, als je paard uitgegroeid is, een zadel op maat laten maken? Is dat een idee? Of ben je helemaal tegen boomloos?