Extreem gevoelige mond...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Extreem gevoelige mond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 08:52

Als ik het goed begrijp reageerde ze in jou ogen het best op het (ongebroken) appelbitje? Aangezien je overweegt dat opnieuw te proberen?
Dan zou je ook kunnen kijken naar een dunne ongebroken trens van metaal. Mijn pony werd ook wat onrustig van een gebroken bit, hij kan er mee wriemelen en dat doet hij dan ook. Met een ongebroken bit is hij veel rustiger.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 09:31

dems75 schreef:
Met bitloos los ik het niet aannemen van een bitje niet op. NOgmaals, tijdens bosritjes rijden we haar bitloos, maar fijn is het niet te noemen. De hulpen lijken vertraagd over te komen en ze valt uit elkaar. Daarnaast is de tölt lastiger te rijden dan. We rijden wedstrijden en willen dus een vriendelijk bitje, die zij wél kan accepteren zonder overgevoeligheid en waar ze gewoon aanleuning op durft te zoeken.

Dat bitloos niet werkt ligt niet aan het paard, je hulpen zijn nog niet duidelijk bevestigd. Kun je beter daar aan gaan werken ipv er een ander bit in te gaan hangen (symptoombestrijding).

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:34

De TS vraagt mijns inziens al een aantal keer erg duidelijk om ervaringen met bitten en niet om bitloos...
Misschien kan dat gerespecteerd worden?

@TS: Ik ben ook een myler-fan. Heb 2 paarden op een level 2 lopen en 1 op een level 1. Laat je wel goed adviseren mbt wat er bij jouw paard past. Er is heel veel verschil te maken in mylers (alhoewel als ik het verhaal zo hoor, ik vermoed dat je met een myler level 2 bustrens al een heel eind bent http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/o ... butt04.jpg bij deze site maat 11,5 MB04 bustrens voor €99,00 http://www.westernruitersport.nl/a-1799 ... watertrens )

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:03

Ik heb een Myler Toklat level 1.Volgens mij het allersimpelste dat er bestaat. Ik snap het levelsysteem niet helemaal, maar er is vast iemand die daar alles over weet.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:05

Citaat:
Level 1 = grotendeels drukverdeling op de tong.

� Paard is net in training of weinig training tot nu toe
� In leerfase met de gangen en gehoorzaamheid
� Begin van ontspannen hoofdpositie

Level 2 = drukverdeling op de tong en wat meer druk op de lagen.

� Basis training is voltooid
� Ontspannen hoofdpositie en correcte hoofdhouding zonder teugeldruk
� Maakt vorderingen in de diverse oefeningen zoals inbuigen, verzameling, zijwaartse gangen en galopwissels

Level 3 = biedt de meeste tongvrijheid en grotendeels druk op de lagen.

� Voor het gevorderde en of wedstrijdklare paard
� Gehoorzaam aan alle comando�s en ontspannen hoofdpositie
� Verfijning van hulpen met zo weinig mogelijk teugeldruk en zachte handen.

Note: hoe zacht of hard het bit inwerkt wordt bepaald door de handen die het bit bedienen.

Misschien wel interessant om door te lezen? ( http://www.mylerbitten.nl/waarom%20myler.html )

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:10

Ja, maar dat zijn dan alleen de levels.
Wat betekent Toklat dan, en er zijn er ook met sleuven en zonder sleuven, ook weer een verschil in gebruik. %)

Maar misschien zit TS wel aan iets heel anders en goedkopers :$ te denken dan een Myler. Dat zal toch niet het enige echte juiste geschikte bit zijn?? :D

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:15

Nee zeker weten is dit niet het enige soort bit wat geschikt kan zijn.

Ze kan bijv ook kijken naar ongebroken trens (het liefst met tongvrijheid) Of eventueel een dubbel gebroken of ongebroken kneveltrensje, Dat zijn bitten die ook stabiel in de mond liggen. Wat bijv. ook nog een optie kan zijn is dit bit ( http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... 05676.aspx )

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 17:41

Bedankt voor het meedenken allen! Ben op de site van Myler aan het kijken (mijn god...wat ingewikkeld!) en heb ook een super pb met een suggestie waar ik wat mee kan.

Ik neig inderdaad meer naar een applemouth omdat ik het idee heb dat juist een metalen bit haar irriteert. Kan niet anders beschrijven. Net alsof ze het van de lagen af wil krijgen door zoveem mogelijk te friemelen. Ze heeft ook geen neusriem om, dan gaat ze nog meer "vechten". Ook al zit je niet aan de teugel, hang je de teugels over haar hald (zodat ze loshangen), gaat ze meteen obsessief kauwen en friemelen. Een myler wil ik, ondanks het metaal, toch ook nog proberen. GA eens inventariseren wie van de mensen uit mijn buurt zoiets kunnen lenen om te proberen.
Leerbitje vind ik zelf helemaal fantastisch, vorige paard liep er super mee. Je mag er alleen niet mee op wedstrijden verschijnen (daar ga ik weer) en ik zoek echt iets waarmee ik thuis kan trainen én haar op wedstrijden kan uitbrengen. Tis niet zo dat ze niet goed op hulpen reageert, ze is te sturen op zit, maar voor het rijden van de gangen, is nét even dat beetje meer verzameling en oprichting nodig, waarbij je gewoon fijner rijdt met een bit.

Over bitloos en paardentandarts nog één keer: ik rijd daar ook mee door het bos, ze zijn niet toegestaan op wedstrijd en ik vind het nét niet dat beetje extra geven om de gangen fijn te kunnen rijden. De hulpen komen toch ietwat vertraagt door imo.
Verder is onze paardentandarts zéér kundig, afgestudeerd in Amerika en doet alle behandeling elektrisch en onder verdoving.
Laatst bijgewerkt door dems75 op 07-07-11 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 17:42

Ik had ook applemouth bitjes gezien als bustrens (liggen die nou echt stiller?) ongebroken. Maar die zijn dus weer niet in 11.5 cm te krijgen....grrrrr

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:15

Voor een paard met gevoellige mond zou ik op zoek gaan naar een bit wat zo stil mogelijk in de mond ligt. Enkelgebroken of ongebroken. Heb je ook al verschillende diktes geprobeerd?

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:37

Vwb de metaalsmaak: myler heeft sweet-iron bitten. Wordt in het gebruik wat zoeter.
Ziet eruit als roest maar is het niet.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 07:44

Bij mij zittn op de Myler koperringetjes, maar dat stimuleert het knabbelen alleen maar. Zou dus in dit geval niet ideaal zijn voor je paard....

sylvia792

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:55

mijn jonge paard was ook zo gevoelig op het bit en ik heb er van dat soort gel spul omheen gewikkeld, is een soort verband maar dan van plak-gel in de betere ruitersportzaak kun je een rolletje halen...

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:01

zeemleer bedoel je denk ik. Dat maakt alleen het bit ook weer erg dik en paard heeft al een smal mondje als ik het goed begreep...

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:06

Ik rij mijn paard met een Happymouth kneveltrens enkel gebroken.
Die heb je ook in Applemouth kneveltrens. Het bit ligt stil en kan toch zacht zijn .En je kan het bit niet door de mond trekken.
Ik heb een paard met een zeer gevoelige mond ,die toch wel eens wil doorzetten. Ik vind dit een goeie zachte oplossing.
Je kan ook nog latex om het bit draaien. Dan wordt het nog zachter. Vind je bij de ruitersportzaak. Latexbandage heet dat.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 19:20

waar heb je die gehaald? en heb je die ook in 11.5 cm?

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:03

Die heb ik bij mijn ruitersportwinkel besteld. Die heet ''Ruitersport Van Leuzen '' In Dalfsen, Overijssel. Ze hebben hem vast ook wel in 11.5cm.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 06:55

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:53

Had ik eerst ook, maar mijn paard liep er zo doorheen. En er zit geen harde kern in ,dus kunnen ze hem doorkouwen.