Ideaal voor paarden met een korte rug, rondgeribt en breed.
Ik heb zelf een trail op mijn haflinger en dat zadel ligt super!
De dressuurversies lagen ook goed, maar daar zat ik niet zo lekker in.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

nombrado schreef:ik haak even in op dit topic![]()
mijn ervaring met brede korte paarden is;
Dat je als ruiter met boomloos heel erg moet letten of er een "U tje" voor in de boom zit voor het bekken van de ruiter. Zit dat er niet, dan krijg je geheid bekken problemen.
dat is dus vaak het probleem van boomloos , omdat er nauwelijks vorm in de lepel en je paard extreem breed is, zit je zowat sprijtstand op je paard, of je wordt in een stoelzit gedwongen waardoor je rug weer extremer belast gaat worden.
wb boomloos is mij tot nu toe de startrekk dressuur het beste uit de test gekomen.
de boomzadel, voor de korte brede ruggen, is zaldi altijd een optie. die kunnen zeker tot boommaat 36 of zelfs 37 versteld worden.
anders is de deuber en partner (waar oa startrekk een onderdeel van is) de maxima , franse korte kussens en een verstelbaar boom met een speciaal systeem tot maat 35 .
of de Duett. de laatste ben ik nu aan het testen. Ik heb daarbij een 18 inch op een zeer kort paard, en nog is het zadel niet te lang.
De Duett is voorzien van een leren boom, die dus de vorm aanneemt van het paard en voorzien is van een pommer, net als de startrekk dressuur.
Het is natuurlijk afhankelijk met wat je doet met je paard. Rijd je recreatief lekker buiten, dan is relaxed zitten zeker belangrijk.
dan zou een spaans zadel (campera) ook nog een optie zijn) deze zadels zijn wel wat langer, maar hebben een enorm draagvlak de breedte in, wat super is voor korte breedgeribte paarden.
ivonne85 schreef:nombrado schreef:ik haak even in op dit topic![]()
mijn ervaring met brede korte paarden is;
Dat je als ruiter met boomloos heel erg moet letten of er een "U tje" voor in de boom zit voor het bekken van de ruiter. Zit dat er niet, dan krijg je geheid bekken problemen.
dat is dus vaak het probleem van boomloos , omdat er nauwelijks vorm in de lepel en je paard extreem breed is, zit je zowat sprijtstand op je paard, of je wordt in een stoelzit gedwongen waardoor je rug weer extremer belast gaat worden.
wb boomloos is mij tot nu toe de startrekk dressuur het beste uit de test gekomen.
de boomzadel, voor de korte brede ruggen, is zaldi altijd een optie. die kunnen zeker tot boommaat 36 of zelfs 37 versteld worden.
anders is de deuber en partner (waar oa startrekk een onderdeel van is) de maxima , franse korte kussens en een verstelbaar boom met een speciaal systeem tot maat 35 .
of de Duett. de laatste ben ik nu aan het testen. Ik heb daarbij een 18 inch op een zeer kort paard, en nog is het zadel niet te lang.
De Duett is voorzien van een leren boom, die dus de vorm aanneemt van het paard en voorzien is van een pommer, net als de startrekk dressuur.
Het is natuurlijk afhankelijk met wat je doet met je paard. Rijd je recreatief lekker buiten, dan is relaxed zitten zeker belangrijk.
dan zou een spaans zadel (campera) ook nog een optie zijn) deze zadels zijn wel wat langer, maar hebben een enorm draagvlak de breedte in, wat super is voor korte breedgeribte paarden.
Boommaat 36 - 37 vind ik niet extreem breedt. Dat heeft de tinker van mijn vriendin ook
En mijn haflinger is breder en die past hem niet.. Dus vandaar Massimo !!
Die gaat tot boommaat 46!!!!
Mijn haflinger kan wss met 38 - 40 wel uit de voeten.
Maar dan heb je altijd nog speling dat ie 2 kleiner en 2 groter gemaakt kan worden.
Dat is wel een prettig idee..
En ook met de franse kussens kan die nooit te lang zijn voor de korte rugjes
te krap! 
ivonne85 schreef:oke dat wist ik niet nee.
bedankt voor de tip
maar dan nog is tot boommaat 46 wel trekpaard maat
ken namelijk mensen met trekpaarden die de massimo op hun paarden hebben
) haflinger, ook met een heel korte rug.
Lalidan schreef:Ik heb een Zaldi Vila, eigenlijk gekocht omdat ik in bijna geen enkel zadel fatsoenlijk kan zitten wegens heup en knie problemen. Het zadel is verhoudingsgewijs erg kort vergeleken met andere zadels, want ook ik had een paard met een kort ruggetje waar de meeste 17 1/2" niet op pasten. Misschien is dat iets?
mylene32 schreef:Lalidan schreef:Ik heb een Zaldi Vila, eigenlijk gekocht omdat ik in bijna geen enkel zadel fatsoenlijk kan zitten wegens heup en knie problemen. Het zadel is verhoudingsgewijs erg kort vergeleken met andere zadels, want ook ik had een paard met een kort ruggetje waar de meeste 17 1/2" niet op pasten. Misschien is dat iets?
fantastisch mooi zadel zeg!
heb jij dit op maat laten maken voor jouw paard en heb je er een foto van die je hier zou willen delen?
Haffie_j schreef:Ik rij zelf ook een super brede (bijna horizontale) haflinger, ook met een heel korte rug.
Ben zelf nu met een Thorowgood zadel bezig, Cob model. Die zijn het breedst volgens mij..ik weet niet of jouw paardje gewoon breed of extreem breed is??
Maar als ze net zo breed is als de mijne, dan past dat zadel waarschijnlijk wel. \
Ik weet hoe moeilijk het is om een goed passend zadel te zoeken voor zo'n breed paard... Ik zit nu al een maand zonder zadel..
Hoop dat je snel iets vindt!
(heb ook bekken klachten)