Barefoot/boomloos, valt het toch tegen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Swift

Re: Barefoot/boomloos, valt het toch tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:44

Ik galoppeer ook vaak in de verlichte zit, maar ik steun dan meer op mijn knienen dan op mijn beugels. Verder kom ik geen kilometers uit het zadel maar maar een paar cm. Verder heb ik geen verstand van SGW maar ik weet wel dat er veel verschillende boomloze zadels zijn met ieder hun eigen sterke en zwakke punten. Ik weet bijvoorbeeld dat Startrekk een heel mooi springzadel heeft maar ik ken niemand die er ervaring mee heeft en ik heb er ook nog nooit een test van gezien. Ik heb zelf een tijdje een Startrekk dressuur gehad en dat was wel een heel goed, degelijk en goed doordacht zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:48

Blijheid schreef:
@Juliette86&Rochiril: Duidelijk, dankjewel :j

even een zijstraat; een boomloos zadel zouden jullie dan dus ook niet aanraden voor iemand die SGW rijd, en daarbij tijdens de cross (en in training) langere stukken galoppeert in verlichte zit?

Voor springen zou ik nooit een boomloos zadel doen. Je hebt dan gewoon te veel druk op je beugels. Waardoor je gegarandeerd drukplekken zult krijgen. Buiten het weinig steun hebben, Want ik heb nog maar weinig boomloze zadels gezien die echt veel steun geven

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:11

In theorie is een boomloos zadel natuurlijk niet het ideale zadel om mee te springen , omdat de stijgbeugelophanging toch het meest kritische punt blijft.

In de praktijk echter heb ik op mijn eigen paardje tijdens het springen 100x liever een Barefoot er op liggen tijdens het springen dan een doorsnee springzadel...simpelweg omdat bij de Barefoot de druk op de beugelophanging meer op de rug terechtkomt , en bij een springzadel meer rond de schoft. Zeker tijdens de sprong zie je vaak het halve zadel aan de achterkant los komen van de rug , dan kun je wel na gaan waar het hele ruitergewicht dan terechtkomt :=

Het gewicht wat meer midden op de rug lijkt me dan een stuk comfortabeler dan dat alles zo rond die schoft gedrukt wordt. De beugelophanging zit op de meeste boomzadels gewoon veels te ver naar voren....

Boomloos is absoluut niet heilig en er kan vanalles fout gaan , in principe is het sowieso niet goed voor een paard om er op te gaan zitten , met welk zadel dan ook :)

Maar de dingen die met boomloze zadels fout kunnen gaan kunnen dat met boomzadels ook , en boomzadels hebben dan nog meer mogelijke problemen erbij en zijn sowieso ook een stuk kritischer en moeilijker qua pasvorm omdat het allemaal veel nauwer komt.

Het jammer is inderdaad ook dat mensen boomzadels en boomloze zadels anders beoordelen :P

Bijvoorbeeld dat iemand al 5 boomzadels uit heeft geprobeerd die allemaal problemen gaven.
Vervolgens proberen ze een boomloosje dat ook niet ideaal blijkt , en wat zeggen ze dan : nee boomloos vind ik maar niks hoor !! En ze gaan weer verder met boomzadels uitproberen terwijl de verschillende andere boomloosjes bij voorbaat al afgekeurd worden , dat is toch een beetje een rare zaak :P

Maar ook bvb. in je eigen openingspost : je zegt dat je op de eerste 2 pagina's al best een flink aantal boomloosjes te koop ziet staan en dat je je daardoor afvraagt of het dan niet goed bevalt. Maar hoe veel boomzadels staan er op diezelfde pagina's ? :)

Ik snap je insteek wel hoor en daar mankeert ook niks aan verder , maar het heeft wel een klein raakvlak met het andere voorbeeld ;)

Maargoed , al met al kan ook een boomloos zadel wel of niet fijn werken , en is het vaak ook een kwestie van het juiste boomloosje met de juiste toebehoren vinden. Een andere singel of pad kan een enorm verschil maken. Een maatje groter of kleiner of net een ander type , ook al lijken ze heel veel op elkaar , kan ook een enorm verschil maken. Het is net een normaal zadel :P

Uiteindelijk weet je toch pas achteraf of het voor jou en je paard werkt of niet , net als met elk ander zadel.

Je hebt ruiters van meer dan 100 kg zonder bijzonder veel talent of ervaring die er gewoon met simpele toebehoren flinke bosritten mee rijden zonder een centje pijn terwijl ze al genoeg zadel-ellende hebben gehad en hun rij-maatjes elke keer met een houten reet thuis komen :P

Maar je hebt ook meisjes van 50 kilo met allerlei speciale inlages die toch rare plekjes krijgen onder hun zadel en dan liever wat anders kiezen , heel begrijpelijk ook :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:18

Blijheid schreef:
even een zijstraat; een boomloos zadel zouden jullie dan dus ook niet aanraden voor iemand die SGW rijd, en daarbij tijdens de cross (en in training) langere stukken galoppeert in verlichte zit?

Verlichte zit/lichtrijden hoort toch vanuit je knieën te komen? Niet uit je voeten? Als je er wat op oefent komt er nauwelijks meer druk op je beugels, en dus ook niet op de plek waar ze aan het zadel vast zitten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:44

julius_juut schreef:
Blijheid schreef:

Verlichte zit/lichtrijden hoort toch vanuit je knieën te komen? Niet uit je voeten? Als je er wat op oefent komt er nauwelijks meer druk op je beugels, en dus ook niet op de plek waar ze aan het zadel vast zitten. :)

Je knieen houd je tegen je zadel aan. Maar er komt zeker druk op je beugels. En daar bij is een cross zo zwaar dat je dat echt niet volhoud om op je knieen te blijven steunen. Om maar te zwijgen over de afsprongen waarbij je veel druk op je beugels moet houden omdat je anders gewoon niet kunt blijven zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:46

pmarena schreef:
Maar ook bvb. in je eigen openingspost : je zegt dat je op de eerste 2 pagina's al best een flink aantal boomloosjes te koop ziet staan en dat je je daardoor afvraagt of het dan niet goed bevalt. Maar hoe veel boomzadels staan er op diezelfde pagina's ? :)

Dit is natuurlijk een kromme vergelijking. Aangezien 99% van de paarden met een boomzadel word gereden. Zijn er natuurlijk veel meer boomzadels in omloop.

Verder kan ik me vaak wel vinden in jou mening over boomloos :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:34

Citaat:
Je knieen houd je tegen je zadel aan. Maar er komt zeker druk op je beugels. En daar bij is een cross zo zwaar dat je dat echt niet volhoud om op je knieen te blijven steunen. Om maar te zwijgen over de afsprongen waarbij je veel druk op je beugels moet houden omdat je anders gewoon niet kunt blijven zitten.

maar wat ik me dan altijd afvraag, hoe doen mensen het dan zonder zadel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:39

Millanka schreef:
Citaat:

maar wat ik me dan altijd afvraag, hoe doen mensen het dan zonder zadel?

Zo veel word er niet zonder zadel gecrossed ;) En een parcours springen zonder zadel (van minstens 1M ) heb ik er ook maar weinig zien doen. Dus alles kan wel een enkel hindernisje. Maar een parcours is toch net ff iets anders. Of een cross in het tempo dat er gereden moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:19

@Pmarena: Bedankt voor je heldere en uitgebreide uitleg :)

Wat je zegt over mijn openingspost, dat ik 6 barefoot zadels opvallend vind en het aantal boomzadels niet, dat klopt. Ik vind dat voornamelijk opvallend omdat het allemaal zadels zijn van hetzelfde merk (barefoot) en ik op die paginas wel een aantal boomzadels tegen kom, maar niet (bijvoorbeeld) 6 wintecs, of 6 Stubbens. De andere merken boomloze zadels heb ik ook niet meegerekend om die reden. Zeker als je dan meeneemt dat de meeste mensen nog wel met een boomzadel rijden vind ik die 6 barefoots in verhouding dus veel.
Verder kan ik het alleen maar met je eens zijn :)

@Julius_juut: Je hoort verlichte zit volgensmij vanaf beiden te doen, steunen op je beugels én knieën. Als je alleen op je knieën steunt moet je die zo strak aanknijpen dat je een stuk vering mist lijkt me. Zeker in een cross met afsprongen, soms heuvelachtig terrein etc kan ik me niet voorstellen dat iemand 10 minuten puur op de knieën kan blijven steunen.

@Millanka: Ik ken precies 1 persoon die zonder zadel (oefen)crosst. Iedereen rijd verder met zadel, simpelweg omdat het anders geen doen is (voor zowel paard als ruiter)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:41

De hoeveelheid Barefoots komt vooral om dat deze het bekendst zijn hier in Nederland en omdat ze relatief goedkoop aan te schaffen zijn. Meestal is dit mensen hun eerste ervaring met boomloos, als het Barefoot zadel om de een of andere rede niet past bij paard of ruiter wordt boomloos vaak in zijn geheel afgeschreven en de Barefoot te koop gezet. Verder denk ik dat veel mensen niet de tijd nemen om aan het zadel te wennen (dat kan namelijk heel confronterend zijn) en het zadel niet de tijd geven om naar het paard te vormen. Er zit qua ligging een enorm verschil tussen een nieuwe, niet gevormde Barefoot en een oudere ingereden Barefoot.
maar goed ik ben zelf ook afgestapt van Barefoot omdat de breedste pommel niet breed genoeg was voor mijn paard en omdat ik de zachte pommel de ligging van het zadel geen goed vond doen. Ook kon ik nog een zware zwangerschap met veel bekken en rugklachten niet goed meer zitten op heel veel boomloze zadels, ik heb nu echt een zadel met veel steun en een smalle zit nodig. Daarom ben ik nu dus uitgekomen bij de Trekker. Maar ik heb daarvoor wel een paar jaar fijn met de Barefoot zadels gereden.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:50

Ik denk dat veel mensen ff een goedkoop boomloos zadel kopen om een keer uit te proberen. En voor de meeste mensen is het toch wel heel erg wennen (voordat je erachter komt dat het toch wel heeel lekker zit) en kunnen ze er niet direct mee over weg --> zadel weer verkopen.

Ik heb zelf ook een boomloosje gekocht, ik wilde het heel graag een keer uitproberen. Wanneer ik mn eigen paardje heb, zal ik op zoek gaan naar de perfecte boomloos voor mij en mn paardje :) En ook mijn simpele boomloosje gaat dan de verkoop in..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:53

Vergeet ook niet dat heel veel barefoots worden gekocht voor een tijdelijke periode zoals inrijden, rugblessures, lang wachten op nieuw zadel, paard is nog jong, paard moet nog veel afvallen enz. Dat wil dus niet zeggen dat het zadel niet bevallen is maar op voorhand al bekend was dat het maar voor even zou zijn. Ik heb de barefoots altijd als heel courant ervaren, was ze zo kwijt voor een goede prijs. Dat maakt het extra aantrekkelijk om er voor een korte periode eentje aan te schaffen en daarna weer te verkopen.

Breed zitten is ook heel relatief en afhankelijk van de bouw van het paard en de breedte van de heupen. Zo vond ik de trekker (zowel de classic als de adjust) breed zitten terwijl er meer opbouw in de seat zit dan in de startrekkwestern die ik nu heb.

Wordt eens tijd dat barefoot met een serieuze seat komt voor een smallere zit :o . Heb ooit een proefversie getest maar die was achter ook gevuld waardoor ik voorover kiepte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:13

Ik rijd al jaren boomloos.
en toch de barefoot te koop....

Jaren terug begonnen met de cheyenne op mijn toenmalige bijrijdpaard,een arabier.
Zalig,zat lekker,lag prima.
Jarenlang gereden zonder moeite.

Mijn eigen huidige pony is moeilijk qua rug.
En helaas,heb ik zelf in de tussentijd nare blessures opgebouwd.
Oa een gebroken stuitje en fikse rugwervel beschadiging.
Ben verder ook nog eens superscheef.. ;)
Gevolg:cheyenne schoof, heel erg.

Allerlei zadels gepast.
toch weer terug bij barefoot,dit keer de arizona.
Zit zacht,ligt uitstekend.
Maar voor mijn rug en stuitje is het niet fijn. Ik krijg toch pijn omdat ik wat te wijdbeens zit en weinig steun heb.
Heel jammer,maargoed, daarom staat de mijne te koop.

overigens geen kwaad woord over Barefoot.
Het zit zacht,ziet er goed uit en kan een prima zadel zijn,afhankelijk van je eigen rijdkunsten,de bouw van je paard en je eisen en wensen.
Wel moet ik zeggen de semi-boomlozen(oa trekker)voor mij prettiger te vinden.
Maar dat is persoonlijk.

Vind het wel jammer als ik weer eens mensen die met een barefoot die er geen goede inlages onderleggen,zelf scheef zitten,niet kunnen (licht) rijden en dan het zadel de schuld geven in plaats van kritisch te kijken naar zichzelf.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:20

Ik ben ook iemand die van een boomzadel, naar boomloos en een paar jaar later toch weer terug naar boomzadel is gegaan. Ik heb mijn merrie ingereden met een gewoon boom zadel, met wat achteraf bleek een gebroken boom. Paardlief had een beetje een hekel aan het zadel gekregen (wat natuurlijk helemaal niet gek is vanwege de gebroken boom). In twee jaar tijd heb ik toen 5 verschillende boomzadels erop gehad. Van verschillende merken en prijzen, maar allemaal wel op haar aangepast. Ze weigerde echter om goed te lopen en werd steeds dwarser.
In wanhoop heb ik er toen een merkloos boomlooszadel van een vriendin erop gelegd. Dat maakte een groot verschil, ondanks dat er geen speciale pad onder lag liep paardlief ineens een stuk ruimer en soepeler. Ik heb toen een aantal boomlooszadels een tijdje uitgeprobeerd (verschillende varianten van ghost, waaronder de londen en cheyenne), maar die vond mijn merrie niets. Bij de nevada begon ze zelfs te steigeren en weigerde ze nog maar een stap te verzetten. Conclusie, met de barefootzadels wordt het niets. Toen startrek geprobeerd, dat ging al beter, maar nog steeds niet ideaal. Ben toen hard op zoek gegaan naar het ideale zadel voor ons en kreeg toen van iemand de ghost geadviseerd. Die heb ik erop gelegd en dat was een verademing. Ik heb 2,5 jaar met de ghost gereden. Vond het zelf een heerlijk zadel, maar ik bleef een beetje huiverig omwille van de drukverdeling. Iedere keer na het rijden controleerde ik de rug en ik verstelde regelmatig hoe de inlages zaten (merrie is iets scheef en veranderd regelmatig nog wat in bespiering). Verder had ik weinig problemen met de ghost.
Echter na 2,5 jaar begonnen de problemen. Zadel begon steeds schever te liggen terwijl ik wel goed probeerde om de merrie rechtgericht te rijden. De gietijzeren plaat waaraan de singelophanging en de beuglophanging zit scheurde aan 1 kant iets in. Wat versteld en ik dacht dat het gewoon weer kon totdat hij aan beide kanten dwars doormidden brak. Daardoor verloor ik het vertrouwen in de ghost, stel je voor dat zoiets gebeurt tijdens een buitenrit! Ik heb toen mijn ghost weggedaan en weer wat nieuwe boomloos zadels geprobeerd.

Echter was er niets aan de boomlooszadels beschikbaar wat de ghost kon evenaren. Toen heb ik een MSFCer gebeld en die heeft mij een heel fijn boomzadel aangemeten. Paard loopt daar nu als een zonnetje onder en ik heb het idee dat ik veel meer controle heb als met het boomlooszadel. Omdat het zadel voor zowel mij als mijn paard volledig op maat is gemaakt is het voor ons allebei prettig. Ik kan rustig 6 uur in het zadel zitten zonder last en ik hoef me geen zorgen meer te maken over drukplekken. Omdat het zadel goed aanpasbaar is (verstelbare voor en achterboom) kan ik hem ook blijven gebruiken als mijn merrie door dracht etc. weer van vorm veranderd. Voor mij geen boomloos zadel meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:01

Bedankt voor jullie reacties allemaal, ik vind het erg interessant om te lezen :j

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:17

Hier nog iemand die een barefoot te koop heeft staan :o Ik had hem in 1e instantie gekocht omdat mijn pony een vrij moeilijke bouw heeft dus een goed zadel vinden is erg lastig, ook was ze drachtig en door de constant veranderende bouw zou een "gewoon" zadel dus om de haverklap niet meer passen. Zadel ligt op mijn pony perfect en ze loopt er ook goed onder maar doordat er in mijn heupen "iets" niet goed zit kan ik er zelf erg moeilijk op zitten met als gevolg pijn in mijn heupen ondanks de dubbele inlage's waardoor je iets smaller zit.
Doordat ik steeds last krijg met rijden is het rijden niet leuk meer en voor mij dus een reden om mijn barefoot weer te verkopen en op zoek te gaan naar een boomzadel.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:26

Ik heb mijn BF denk ik nou zes jaar en ben er elke dag nog steeds ontzettend tevreden mee. Sterker nog, zet mij op een boomzadel en ik ben er heel snel weer af :') Zit als een huis in m'n zadel, pony loopt er ook goed onder. Jes staat 24/7 buiten en haar omvang wisselt nog wel eens. Een boomzadel werkt bij haar niet, dat ligt of te ruim of te krap.
Haar zoon wordt over 3 weken vier en die wordt ook met een BF ingereden. Eerst die van z'n moeder, die mag hij crashen :D en dan krijgt hij z'n eigen. Hij is bijna vier en nou 1.65m. Ik hóóp maar dat hij z'n hoogte bereikt heeft := maar hij gaat ongetwijfeld nog wel groeien in de breedte. En om nou om het half jaar een nieuw boomzadel te kopen.. :n

Hier dus iemand die al jarenlang érg tevreden is :j

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:44

ik rijd ook met een cheyenne maatje 1

ik vind het super en wil nooit meer anders, ligt goed op mijn Fjord.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:29

Toen ik voor het eerst in een Barefoot Cherokee plaatsnam, vond ik het net thuiskomen...wat een heerlijke sofa! Toen ik mijn Fjord kocht, heb ik dus niet getwijfeld en ben voor de barefoot cherokee gegaan. Lag niet slecht, schoof niet maar ik vond 'm voor mijn kleine Fjord veel te lomp/groot en een flinke berg met dubbele inlages, vps etc.
Ook zat ik dusdanig breed dat het gewoon niet prettig was. Ik geloof alleen wel in het boomloze concept, maar wilde toch een steviger zadel met een minder brede zit en daarbij moest het ook nog eens kort zijn.
Barefoot Cherokee dus verkocht en een Startrekk Comfort Shorty teruggekocht en ben nog steeds super tevreden!

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:38

Ik moet eerlijk bekennen dat ik echt enthousiast was over barefoot. Maar toen ik meer en langer ging rijden (langer dan 45 min, en meer dan 2x in de week) kreeg ik erge last van mijn onderrug. Dubbel dikke inlages geprobeerd maar het hielp niets.
Toen heb ik een barefoot geprobeerd met VPS ik vond het hel! BIj de eerste galop sprong knalde ik omhoog en weer terug op de rug van mijn pony.

Nu heb ik een semi boomloos trekker zadel, ideaal! Ik heb het 1 keer geprobeerd ik was verkocht, en heb hem gelijk aangeschaft. Voor mij in ieder geval op de pony niets anders meer :n