Gaat dit passen? (+foto's)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:15

Focussed schreef:
Stokmaat 1.38 en COB?
Mijn paard (pony :+ ) is 1.52 en heeft maat COB/Pony (in z'n algemeenheid, dus niet perse van dit hoofdstel).

Ik geef je als tip, neem het hoofdstel mee naar de winkel, dan kunnen ze het daar meten en kijken welke maat je nodig hebt.

Zelfde hier.
En neem idd gewoon je hoofdstel mee. Mocht je evt iets anders leuks zien kan je het in ieder geval opmeten en weet je bijna zeker dat t goed zal zitten. Vaak verschillen de maten toch nog wat per merk. Ik heb zo een een martingaal meegenomen, pony is ook rond de 1,50 met maat pony/cob, maar zelfs maat pony zit nog vrij ruim. Als ik toen een cob meegenomen had was die sowieso te groot geweest, terwijl ik nu zeker wist dat ie goed zat. Heb je ook veel minder kans dat t te groot of te klein zal zijn.

Daarnaast denk ik dat t vrij lastig is om aan de hand van foto's te kunnen zeggen of t past of niet...

Marls

Re: Gaat dit passen? (+foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 19:14

Ik neem denk ik een COB, maar ik neem gewoon me oude hoofdstel mee :)
Iemand hier ook nog ervaringen met Harry's Horse gelakt of Harry's Horse Crystal Wing (is de Harry's Horse Lak Piping ook met lak of niet? Op de foto valt het niet te zien namelijk)
Volgens mij valt de HB Turijn nog groter dan de HH rondgenaaid.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:19

Ik hoop het wel anders zou ik PONY zeggen. Ik heb een HB turijn full en zou eigenlijk een COB moeten hebben voor mijn paard van 1.70 :=

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:29

Mijn pony van 1,40 heeft ook maat Cob, maar hij heeft ook een vrij grof hoofd (dat krijg je met een haf als vader ;) )

Niet zo'n goede foto's, maar hoop dat het helpt: (op de eerste foto heb ik het hoofdstel voor het eerst om, ergens in maart, het is nog wat stijf. Tweede foto is vrij recent, na veel olie en gebruik alweer. Ik heb de neusriem trouwens graag los zitten, en wil de sperriem er misschien afhalen)
Afbeelding
Afbeelding

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 20:03

@ Safiera: Neusriem is wel groot of niet? Of zit ie gewoon zo los?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 21:52

xmarlies96 schreef:
@ Safiera: Neusriem is wel groot of niet? Of zit ie gewoon zo los?

Haha nee hoor, ik heb 'm gewoon erg los zitten. Op de eerste foto had ik 'm best strak getrokken. Inmiddels is het riempje ook iets uitgerekt (dat krijg je altijd met aansnoerneusriemen). De neusriem zit op het tweede gaatje vanaf het einde van het riempje, mijn pony heeft best een grote neus eigenlijk, het lijkt op de foto's minder.
Je kunt wel zien dat ik bij de andere riempjes (keelriem en op de nek) flink ruimte over heb. Terwijl Cob-halsters echt op het midden zitten.
Kan me goed voorstellen dat niet al te grote paarden dit hoofdstel ook goed passen. Vandaar dat ik al zei dat Pony misschien beter past. Bij Waldemir had Pony volgens mij ook goed gekund :j Al zitten zijn ogen vrij ver opzij, ik ben erg blij dat de bakstukken van de neusriem genoeg ruimte laten daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 02:24

ik spreek uit ervaring dat de hh hoofdstellen vrij groot uitvallen... dus denk ik dat pony beter gaat zijn

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 16:09

Okee, ik neem het hoofdstel wel mee ik zie wel of het past.
Maar ik denk dat ze COB ook gewoon past, weet iemand hier dan of Profi-Rider hoofdstel net zoiets vallen als die HH hoofdstel?

Anyssax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:44

Toen ik mijn hoofdstel ging kopen heb ik mijn oude meegenomen, en van zowel pony, cob en full op de goede maat afgesteld en toen gekeken waar ik nog de meeste mogelijkheden mee had. Bij mij werkte dit altijd. Dan zie je ook meteen waar de gespen e.d. op je paard komen (ongeveer).

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:48

Ts ik denk dan jouw pont maat pony nodig zal hebben.

Suckerpunch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:31

Ik zou voor een cob gaan, Harry's Horse valt vrij klein en ik vind het persoonlijk geen gezicht dat het neusriem riempje zo dicht bij het oog zit.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:53

Als je je hoofdstel meeneemt maakt het nu toch weinig uit welke maat je gaat kiezen? Gewoon kijken waar je de meeste mogelijk heden hebt. Ik vind het een erg mooi hoofdstel trouwens. :9

Wbt. het verschil in hoofdmaat (is dat het woord?) tussen warmbloed en koudbloed heb ik niet zo'n extreem verschil gezien. Bij mijn Fjord en voormalige New Forest pony kon ik dezelfde halsters en hoofdstellen gebruiken. Qua bouw leken ze echt niet op elkaar maar de hoofden waren bijna gelijk.

@Safiera, zit jouw keelriem nou zo strak of lijkt dat zo, op de eerste foto?

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:53

Ik heb de rondgenaaide van HH ook voor een paard van 1.70 een cob maat en zelfs die zit bijna op het laatste gaatje
Ze vallen dus echt heel ruim en je hebt niet veel ruimte om gaatjes bij te maken
Maar voor de rest een super hoofdstel

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:32

Ik heb dit hoofdstel voor mijn verzorgfjordje (maat cob), zit erg goed alleen de frontriem is te klein, en dat zie ik ook bij het paardje hierboven.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 14:44

Okee. :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:03

Depende schreef:
@Safiera, zit jouw keelriem nou zo strak of lijkt dat zo, op de eerste foto?

Hmm, ik zag het ook, maar denk dat het beeld vertekent. Weet wel dat ik 'm normaal op het 3e gaatje van boven heb zitten. Dit was echt de eerste keer dat ik het hoofdstel paste. Maar nu zit hij juist vrij los... Ik denk dat de keelriem nog stijf was op de foto, het zou best kunnen dat hij aan de andere kant een stuk van het hoofd af staat als je begrijpt wat ik bedoel. Zeker in combinatie met een dik vachtje ziet het er strak uit :j

Ik heb het hoofdstel na deze eerste keer passen (toen ik dus wist dat hij niet geruild hoefde) een paar keer flink in de olie gezet wat het leer erg ten goede is gekomen. Nu voelt het echt superfijn aan, m'n instructrice zei dat het uitzag alsof het twee keer zo duur was :P

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:53

Aha ja de eerste keer dan kan het nog wel eens een beetje stug zijn. Het staat zo ook al erg leuk, ingevet dan vast helemaal.

En de harige kaken zijn heel herkenbaar, wintervachtjes zorgen voor baarden hierzo. :+

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:20

Depende schreef:
Aha ja de eerste keer dan kan het nog wel eens een beetje stug zijn. Het staat zo ook al erg leuk, ingevet dan vast helemaal.

En de harige kaken zijn heel herkenbaar, wintervachtjes zorgen voor baarden hierzo. :+

Die tweede foto is van afgelopen week ;) (same pony and same bridle, al vermommen ze zich beiden een beetje :') )

offtopic: vertel me niks over baarden, ik heb jaren shetters verzorgd, en serieus, hun hoofd wordt twee keer zo groot in de winter :))

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 19:21

Als ik het hoofdstel heb gekocht, laat ik het weten en zet ik hier een foto neer! :D
Ik weet nog niet welke.