Iemand overhalen naar ander zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:47

Ik begrijp niet zo goed wat er te wennen valt aan een zadel met megaknop? Je zit toch niet op die knop?

Als je een normaal postuur hebt en je past goed in het zadel en je zit gewoon netjes rechtop heb je toch geen last van die knop? Het enige moment dat ik een beetje last heb van die knop is als we lekker doordraven of galopperen en maflinger ziet ineens iets waardoor ze ineens stil staat. Als ik daar niet op bedacht ben (ben kort en rond en duidelijk geen topruiter) klap ik een keer naar voren waardoor die knop in mijn buik komt maar verder kom je daar echt niet.

Dat het zadel schuift en te lang is kan, maar het klinkt in dit hele verhaal een beetje alsof er naar argumenten wordt gezocht om van dit zadel af te komen. Als de eigenaar dit zadel goed vindt liggen en zijn of haar paard hiermee bereden wil hebben is dat einde discussie.

Een boomloos zadel kan trouwens prima werken als je weet wat je doet en behoorlijk kunt zitten. Die kort door de bocht reacties hier over een boomloos zadel getuigen niet echt van inzicht.

KarmaWitch

Re: Iemand overhalen naar ander zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 20:49

Oke ja
Ik weet niet. Ik heb er ook even op gereden en knop komt met lichtrijden tegen mij aan :o

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:00

Ik heb geen verstand van western, maar je hoort toch niet te lichtrijden?

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 21:03

Ze rijden niet echt western maar met de spullen alleen

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:18

Waarom zou lichtrijden niet horen bij western? Er is niets mis mee om dat in een training wel te doen. Bijvoorbeeld omdat je paard nog warm moet lopen.
Ook met lichtrijden op een westernzadel zou je, als je dat goed doet, niet tegen de knop aan moeten komen. Dat doe je namelijk recht omhoog en niet schuin naar voren. Klinkt alsof er een balansprobleem is, bij de ruiter.

Trouwens, ik mag hopen dat de ruiter tegen de knop aan komt en niet de knop tegen de ruiter want dan leidt dat zadel wel een heel raar eigen leven ....

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 21:20

Haha ja zo kun je het ook zien
Denk dat het ook wennen is van die kennis
Nooit met westernzadel gereden
Ze gaat samen met mij op westernkamp dus daar kan ze wennen
Ik rij trouwens ook met western zadel en vind het ook een lastig ding maar ja ik heb me er bij neergelegd dat het wenning is en me kennis wou perse dat ik topic opende :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:22

Maflinger_S schreef:
Een boomloos zadel kan trouwens prima werken als je weet wat je doet en behoorlijk kunt zitten. Die kort door de bocht reacties hier over een boomloos zadel getuigen niet echt van inzicht.

Hoezo getuigt dat niet echt van inzicht...ik heb er niet bijgezet waarom ik het niets vind...dat klopt.. maar dat betekend niet dat ik me er niet in heb verdiept. ;)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 21:23

maar waarom vind jij het niets dan Natasja?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 07:58

NatasjavE schreef:
Maflinger_S schreef:

Hoezo getuigt dat niet echt van inzicht...ik heb er niet bijgezet waarom ik het niets vind...dat klopt.. maar dat betekend niet dat ik me er niet in heb verdiept. ;)

Ik ben ook niet weg van boomloos. De drukverdeling is toch minder, je gaat sneller in sloelzit rijden, en tja, ik vind ze ook nog eens lelijk.
Als een bijrijder graag een ander zadel wil, dan betaal ik als eigenaar dat zeker niet als ik het niet nodig vind. Verder weet ik dus niet of ik wel continu een boomloos zadel op mijn paard zou willen hebben. Een keer proberen zou ik niet zo veel moeite mee hebben, maar altijd? Juist vanwege de toch slechte drukverdeling wil ik dat eigenlijk niet.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:04

Fujita_Amor schreef:
Ik heb niet het hele topic door gelezen maar wil ook wel graag voor vz paard een boomloos
Heeft nou een boom zadel western
Maar heb zelf helemaal niks met western zadels
Maar ik stelde dat dus voor aan de eigenaar van vz en die zei dat een nadeel was dat de druk niet verdeeld werd op het paard en dat bij boomzadels wel zo is? Zoals met een western of vzh
Is dit waar?

is het nou voor je zelf of voor een kennis? Je hebt het helaas te doen met wat je bij je verzorgpaard hebt.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 16:12

Meer voor kennis
Want ik heb idd ook gevraagd en al aan eigenaar maar moet mij er bij neer leggen