Welk bit voor sterk, koppig trekpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Welk bit voor sterk, koppig trekpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:46

Ik rij Kim inderdaad regelmatig met haar F.R.A Tinver.
Twee á drie keer mee op buitenrit geweest, maar daar maakt ze zich soms te sterk, dus daar rijd ik haar met dubbelgebroken trensje.
En als ik echt dressuurmatig wil rijden, gebruik ik ook het bit.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik Kim heb moeten leren hoe ze met de druk om moest gaan.
Pas na 3 keer snapte ze de rem en het stuur.
Maar nu ze dat eenmaal snapt, is het echt een fijn gevoel om met zo weinig toch samen te werken.
Als we nu VD doen onder het zadel, gebruik ik hem ook altijd. :j

Ik heb géén ervaring met andere Trekpaarden die bitloos gereden worden.
En daarom wil ik TS wel waarschuwen voor de mogelijkheid dat de Shire hier in het begin ook niet op reageert.

Maar ik lees net dat bitloos geen optie is en de reden snap ik ook.. :j
Zit hier niks voor je bij? http://www.kaltblutshop.biz/Trensen---Gebisse/Gebisse/

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:05

Ik heb jaren een trekpaard gereden op een rubberen ongebroken trens, met een beetje zoeken zijn die er wel in 14,5

Duhelo

Re: Welk bit voor sterk, koppig trekpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 10:54

ik ben ook niet anti bit hoor, vooraleer mensen me verkeerd begrijpen.
kijk, ik rij graag in harmonie met mijn paard, de belg die ik rij gaat daar perfect op.
ik rij zo: ik vraag iets, paard mag erop antwoorden, ik kijk wat ze erop terugvraagt, en reageer daar terug op.
ik probeer ook altijd zo zacht mogelijk te rijden, heel vaak vraagt ze ook iets, en heel vaak laat ik dat dan ook toe (bv: we zijn aan het stappen langs de weg, vaak vraagt ze om te mogen draven (ietwat gaan dribbelen, zo wat aandraven en terug in stap, héél vaak laat ik dan ook toe dat ze een stuk mag draven, zij content, ik content
MAAR dat is enkel op de voorwaarde dat als ik vraag om wél te blijven stappen, of terug te komen, dat ze dat dan ook effectief doet (test ik regelmatig), indien ze dat niet doet, dan kom ik gerust een stuk harder in of geef ze indien nodig op haar flikker.)
ik ben zacht, ik ben consequent (geen toestemming is dezelfde gang/oefening behouden. bij goed gedrag mogen ze veel, mits ze het vragen, bij slecht gedrag ben ik ook niet zo lief meer. Waarom? ik kom veel op de weg, als paardlief in haar hoofd haalt om effe voor een vrachtwagen te lopen, vind ik dat niet zo leuk. en is het nodig dat ik er een stang of een hack rond hang, dan is dat nodig, ik rij zacht, maar wil kunnen inkomen wanneer nodig.

Met huidige paard rij ik op een dubbelgebroken watertrens(dressuur en springen), een billy allen D trens(springen of buiten), een sidepull(korte buitenritten), touwhalster(korte buitenritten), hackamore (lange buitenritten langs onbekende wegen of met veel andere paarden mee)

om het kort te maken: ik ben absoluut niet tegen bitloos, maar momenteel is dit met dit paard nog niet echt een optie,simpelweg omdat ik vrees dat ze door een sidepull gewoon doorloopt (en ik dus bv al direct een hack moet omhangen, maar dit paard is nog jong, heeft nog wat steun nodig, dus dan zou ik constant contact hebben en dat wil ik niet), de eigenaar niet bitloos wil, en ze voor de verkoop is .

Toch heel erg bedankt voor alle tips, ik hou ze zeker in gedachten, en bekijk en overweeg ze allemaal ;)