Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
xmarliez schreef:Geen ander bit dan een normale gebroken trens. De sleutel is correct rijden, veel losmakende oefeningen rijden en altijd met stelling op de rechte lijn.
Losmakende oefeningen zijn wijken op de rechte lijn maar ook op de cirkel. Dit zorgt er voor dat je paard los wordt van achter maar ook van voor waardoor het paard in de hand wil komen en zachtjes op het bit kauwt en door zelf optijd los te laten na een halve ophouding gaat je paard kauwen.
Ik denk dat je te veel vast houdt (ook al denk je van niet, dat denkt iedereen) en te weinig bezig bent met loswerken. Paardrijden draait niet om kracht maar om lichtheid en die lichtheid ontstaat alleen als de ruiter licht is en het paard licht maakt door losmakende oefeningen.
Kortom, zoek een goede (klassieke) instructeur.
(en het schuimeffect moet je niet willen, paarden die schuimen kunnen niet meer slikken en laten het schuim uit de mond 'vallen'. Ze kunnen niet slikken omdat ze te veel 'in elkaar' gereden worden aan de voorkant en dus totaal niet los zijn in het lichaam)
als je met die pony te lang vast houd lig je er na 5 minuten af. Heb gisteren een heerlijke strandrit gereden, aan een lange teugel, terwijl mijn pony het schuim op der lippen had staan
xmarliez schreef:(en het schuimeffect moet je niet willen, paarden die schuimen kunnen niet meer slikken en laten het schuim uit de mond 'vallen'. Ze kunnen niet slikken omdat ze te veel 'in elkaar' gereden worden aan de voorkant en dus totaal niet los zijn in het lichaam)
Mindfields schreef:Als je dit gaat oplossen door bitloos te gaan rijden is het paard nog steeds niet nageeflijk, maar zal door de druk op de neus/kaak wellicht wel in een houding lopen waardoor het lijkt alsof hij dat wel is. Ik zou een andere instructeur nemen die je kan uitleggen hoe je je paard weer licht en zacht krijgt.
mcsjelle schreef:Je staat er wel open voor om een ander bit te proberen, maar niet bitloos? Er komen hier genoeg verhalen voorbij van mensen die ook dachten dat dat niet te oplossing voor hun paard was, maar die zo met hun handen in het haar zaten dat ze het toch maar probeerden en het wel leek te werken. Misschien is er bij jou op stal iemand met een hoofdstel dat je mag lenen en er staan er tegenwoordig ook al veel tweedehands op internet.

jenny19 schreef:Het enige wat ik vroeg is een vriendelijk bit, heb namelijk wel een vriendelijke hand, wat meer lossigheid geeft in de mond. Een bit wat hij lekker vindt om op te kauwen, rijtechnisch advies heb ik niet nodig van jullie. Enkel een lekker kauwbit.
Mindfields schreef:Als je dit gaat oplossen door bitloos te gaan rijden is het paard nog steeds niet nageeflijk, maar zal door de druk op de neus/kaak wellicht wel in een houding lopen waardoor het lijkt alsof hij dat wel is. Ik zou een andere instructeur nemen die je kan uitleggen hoe je je paard weer licht en zacht krijgt.