Bit gezocht, paard met zgn. Harde mond, kauwt moeilijk.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paarden115

Re: Bit gezocht, paard met zgn. Harde mond, kauwt moeilijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 15:47

bit met speeltjes? heb je dubbel of ongebroken.
of een bitje met smaakje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:46

Mijn pony had altijd een bijzonder slechte aanleuning, gaf nooit fijn na en was te gevoelig op kleine bewegingen in de mond (geen enkel mens heeft de handen 100% stil). Ik heb vanalles geprobeert, ook die dure sprengerbitten, maar ze loopt het fijnst op een ouderwets enkel gebroken zilvere bustrensje. Dit bit ligt zo stil in de mond dat ze daar dus heerlijk op na kan geven. En de aanleuning is meteen een hele hoop verbeterd, een verschil van dag en nacht!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:56

Geen ander bit dan een normale gebroken trens. De sleutel is correct rijden, veel losmakende oefeningen rijden en altijd met stelling op de rechte lijn.
Losmakende oefeningen zijn wijken op de rechte lijn maar ook op de cirkel. Dit zorgt er voor dat je paard los wordt van achter maar ook van voor waardoor het paard in de hand wil komen en zachtjes op het bit kauwt en door zelf optijd los te laten na een halve ophouding gaat je paard kauwen.

Ik denk dat je te veel vast houdt (ook al denk je van niet, dat denkt iedereen) en te weinig bezig bent met loswerken. Paardrijden draait niet om kracht maar om lichtheid en die lichtheid ontstaat alleen als de ruiter licht is en het paard licht maakt door losmakende oefeningen.

Kortom, zoek een goede (klassieke) instructeur.

(en het schuimeffect moet je niet willen, paarden die schuimen kunnen niet meer slikken en laten het schuim uit de mond 'vallen'. Ze kunnen niet slikken omdat ze te veel 'in elkaar' gereden worden aan de voorkant en dus totaal niet los zijn in het lichaam)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:27

xmarliez schreef:
Geen ander bit dan een normale gebroken trens. De sleutel is correct rijden, veel losmakende oefeningen rijden en altijd met stelling op de rechte lijn.
Losmakende oefeningen zijn wijken op de rechte lijn maar ook op de cirkel. Dit zorgt er voor dat je paard los wordt van achter maar ook van voor waardoor het paard in de hand wil komen en zachtjes op het bit kauwt en door zelf optijd los te laten na een halve ophouding gaat je paard kauwen.

Ik denk dat je te veel vast houdt (ook al denk je van niet, dat denkt iedereen) en te weinig bezig bent met loswerken. Paardrijden draait niet om kracht maar om lichtheid en die lichtheid ontstaat alleen als de ruiter licht is en het paard licht maakt door losmakende oefeningen.

Kortom, zoek een goede (klassieke) instructeur.

(en het schuimeffect moet je niet willen, paarden die schuimen kunnen niet meer slikken en laten het schuim uit de mond 'vallen'. Ze kunnen niet slikken omdat ze te veel 'in elkaar' gereden worden aan de voorkant en dus totaal niet los zijn in het lichaam)

Dat laatste ben ik helemaal niet met je eens, in dit geval heb ik wel een pony staan om dat uit te testen :) als je met die pony te lang vast houd lig je er na 5 minuten af. Heb gisteren een heerlijke strandrit gereden, aan een lange teugel, terwijl mijn pony het schuim op der lippen had staan :)

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:34

xmarliez schreef:

Hier ben ik het totaal niet mee eens, er zijn verschillende paarden die ook zonder dat er op gereden word lekker op het bit kauwen en daardoor dus veel schuim krijgen. En je kan mij niet wijsmaken dat ze op dat moment niet kunnen slikken.

TS: Hoe lang test je een bit voor je over gaat naar een anderen?

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:37

Ik heb dit weekend een trust bit gekocht na het eerst geprobeerd te hebben.
Mijn paard is ook vrij sterk en loopt op dit bit een stuk fijner. Schuimen zal hij ook nooit echt veel gaan doen, maar ik vind het al heel wat dat hij dit bit wel fijn vindt.
Ik heb een dubbel gebroken watertrens van trust.

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:38

Ik ben door hetzelfde verhaal als wat jij verteld van een enkelgebroken watertrens naar een dubbelgebroken bustrens gegaan. En nu heb ik geen "problemen" meer. Pony is een stuk meer ontspannen en schuimt.

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 05:59

Bedankt voor al jullie advies! Ik ga op sommige niet in simpelweg omdat ik daar geen energie in ga stoppen.
Ik heb gister met de enkel gebroken argentaan trens gereden. Na een half uurtje links om rechts om werken werd hij inderdaad wat losser. (zadel zal het overigens niet aan liggen daar ik een op maat gemaakt DK flair zadel voor hem heb, wel moet ik toegeven dat ik links geen goed been heb, ik ben hier wel mee bezig en weet ook dat ik op dat 'gekke' been moet letten.

Ik ga morgen een dubbel gebroken watertrens weer eens proberen, morgen heb ik ook springles dus zal het ook aan mijn instructeur voorleggen.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 06:02

Ik ijdt zowel mijn 9 jarige merrie en 3 jarige merrie beide met een Myler bit.
En ik zou niet anders willen.
Oudere merrie loopt hier nu super fijn op
Heb ook diverse bitten geprobeert
Maar liep op een Myler bit het beste

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 06:06

Mindfields schreef:
Als je dit gaat oplossen door bitloos te gaan rijden is het paard nog steeds niet nageeflijk, maar zal door de druk op de neus/kaak wellicht wel in een houding lopen waardoor het lijkt alsof hij dat wel is. Ik zou een andere instructeur nemen die je kan uitleggen hoe je je paard weer licht en zacht krijgt.

Hier ben ik het volledig mee eens.
Je moet het probleem bij de basis oplossen en het niet gaan oplossen met een ander bit.
Als jij een fijne hand hebt, dan krijgt je paard een fijne mond.
Als je instructeur je hiermee niet kan helpen zou ik zeker op zoek gaan naar een andere instructeur die je ook zonder allerlei hulpmiddelen fijn kan leren paardrijden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 06:08

Let je wel op dat je met het testen van een bit na één keer rijden eigenlijk nog niks weet? Om iets goed te testen zou je er eigenlijk een dikke week mee moeten rijden en daarna evalueren en evt. switchen :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 06:59

mcsjelle schreef:
Je staat er wel open voor om een ander bit te proberen, maar niet bitloos? Er komen hier genoeg verhalen voorbij van mensen die ook dachten dat dat niet te oplossing voor hun paard was, maar die zo met hun handen in het haar zaten dat ze het toch maar probeerden en het wel leek te werken. Misschien is er bij jou op stal iemand met een hoofdstel dat je mag lenen en er staan er tegenwoordig ook al veel tweedehands op internet.

Bitloos kan een oplossing zijn.
Maar helaas zit je dan nog steeds met wedstrijden als je dat wilt. En tja, dan is een bit noodzakelijk (je mag bitloos tot en met de L2, maar die wedstrijden worden amper uitgeschreven rij je hoger, dan heb je er niets aan helaas).
Dus ik zou ook niet direct zeggen van probeer bitloos als je de sport inwilt.
Maar hou in je achterhoofd dat tijdelijk bitloos kan helpen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 07:04

Wáárom is ie hard in de mond? Als het niet aan je handhouding ligt, zou ik eerst de oorzaak zoeken. Is er al een tandarts geweest? Ik zou eerst uitzoeken waarom ie zo vasthoudt, voor ik ga expirimenteren met bitten. Mijn ervaring is dat als je de oorzaak niet weghaalt, je met alle bitten hetzelfde probleem ervaart.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 07:12

Inderdaad een paard is van nature niet hard in de mond en word ook niet hard in de mond
Geboren. De weize waarop in gereden/ doorgereden word maakt het verschil. Verder zou het aan zadel, gebit, of zijn lichaam die vast zit.

Tevens ben ik van mening dat bitloos ook kan helpen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 07:29

Nou, een bepaald bit kan echt wel helpen als een bit niet fijn ligt of zit.
Als tandarts erbij geweest is, en een fysio/osteopaat o.i.d. dan zou ik toch eens gaan experimenteren met enkel gebroken, dubbel gebroken, ongebroken en dikte. Ik zou geen rare of exotische bitten proberen. Maar soms maakt alleen de aansluiting van het bit bij de mondhoeken al uit.
Bitloos is alleen geschikt als tussenoplossing als je de sport in wilt. Jammer, maar helaas.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 07:34

Misschien een aurigan bit proberen?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 08:19

Ik heb flink geëxpirimenteerd ook met mijn paard en weet je wat er als winnaar uit de bus kwam? Gewoon een enkelgebroken trensje. Ik zou gaan zoeken waarom er wat mankeert, dit soort verzet doet een paard echt niet om te pesten. Dan zit hem gewoon iets in de weg. Ga de oorzaak zoeken en ga niet met allerlei kunst en vliegwerk de plaatselijke ijzerfabriek sponseren.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 08:33

Jammer dat iedereen met allerlei bitten komt terwijl als iemand met een scherp bit of slof op de foto staat afgezeken wordt.

Ik denk ook wat hier al meer gezegt wordt is dat het probleem niet in zijn mond zit maar in jou en en het lijf van het paard. Je moet werken aan het los maken van het lijf van het paard en zelf ook eraan leren werken loslaten. Hoe moeilijk het ook is laat het hoofd en mond en werk aan het lijf en aan jezelf. Idd een klassieke instructeur kan daarbij beter helpen.

Zeker geen scherpe bitten of andere hulp middelen eraan hangen want je maakt hem alleen maar sterker en slechter.

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 08:54

Nee nee mensen, tandarts is een maand geleden geweest, fysio ook! Paard is voorheen niet goed gereden heb hem net gekocht. Zit geen buiging in, is een lang paard. Het enige wat ik vroeg is een vriendelijk bit, heb namelijk wel een vriendelijke hand, wat meer lossigheid geeft in de mond. Een bit wat hij lekker vindt om op te kauwen, rijtechnisch advies heb ik niet nodig van jullie. Enkel een lekker kauwbit.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:30

Zo'n paard moet vertrouwen leren krijgen in de hand, dat kan je júíst met bitloos heel fijn doen :j
En juist het bit loslaten, rijden op zit, benen en houding. Dan komt die voorkant vanzelf wel.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:41

jenny19 schreef:
Het enige wat ik vroeg is een vriendelijk bit, heb namelijk wel een vriendelijke hand, wat meer lossigheid geeft in de mond. Een bit wat hij lekker vindt om op te kauwen, rijtechnisch advies heb ik niet nodig van jullie. Enkel een lekker kauwbit.

Dit vind ik een beetje kort door de bocht. Mijn paard loopt super op een dubbelgebroken onderlegtrens, maar als ik dit gebruik tijdens het longeren, dan kauwt ze er nauwelijks op en schuimt bijgevolg ook niet... Dus het is echt de combi bit en manier van contact houden in de mond...

verder moet je een bit minimaal een 3-tal keer gebruiken om er iets over te kunnen zeggen, vaak moeten paarden de eerste keer wennen en lijken hierdoor of heel fijn of heel tegendraads te reageren. maar de volgende keer juist omgekeerd...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:57

Voor het kauwen heb ik wel eens iemand gesproken die riep over het rubberen appelbitje. Sommige paarden vinden dat een heel fijn bit. Maar elk paard is anders. Als je wil weten wat het beste bij jouw paard past, zou ik een paardentandarts consulteren. Die kan aan de mond van je paard zien wat het mooiste zou liggen en hij kan uitleggen waarom.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:01

Ik denk dat je het paard gewoon de tijd moet geven. Zoals je eerder zei, het paard is verkeerd gereden en er zit geen buiging in. Ik zou gewoon blijven doorrijden en niet teveel wisselen van bit.
Als je van bit wisselt om uit te proberen, minstens een week of 2.
Ik zou meer aandacht besteden aan hele goede instructeur die jou precies erop kan wijzen hoe je zo'n stug paard weer losser kan rijden. Dit lijkt me een typisch rijtechnisch probleem.

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 11:13

Dank jullie idefix en Def. Ik ga het een week of 2 proberen. Ik weet genoeg!

Bedankt voor de reacties allen.

leaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:26

Mindfields schreef:
Als je dit gaat oplossen door bitloos te gaan rijden is het paard nog steeds niet nageeflijk, maar zal door de druk op de neus/kaak wellicht wel in een houding lopen waardoor het lijkt alsof hij dat wel is. Ik zou een andere instructeur nemen die je kan uitleggen hoe je je paard weer licht en zacht krijgt.

bitloos is wel degelijk om een paard nageeflijk te rijden want ook zonder bit moet je los laten
nageeflijk is ook geen kwestie van onder de druk van een bit uitkomen maar heeft alleen te maken met op de juiste manier je paard laten bewegen over de rug van achter naar voren rijden dit kan ook prima bitloos ik ben geen penny meisje die bitten zielig vind rij er zelf ook mee maar rij ook bitloos wat prima werkt bij paarden die sterk zijn of overgevoelig op het bit raadt het je zeker aan om het te proberen baat het niet schaadt het niet (en dat kan niet gezegd worden van alle soorten bitten)