Rijden met peesbeschermers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:11

Ik rijd mijn paard bewust met peesbeschermers elke keer. Violet is een draver en vindt het nog lastig om recht/in balans/rustig te lopen; met gevolg dat ze zich nog wel eens aantikt. Ik rijd ook met springschoenen. Dat is me aangeraden :)

furyke

Re: Rijden met peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:13

Mijn pony rij ik meestal zonder, tenzij de bak heel erg zwaar wordt.
En met springen doe ik ze ook om.

Mijn bijrijdpaard heeft ze echt nodig, anders slaat ie zn hele benen kapot, hij is nogal lomp en soms iets te enthousiast.
Laatst had hij toch nog wondjes, als dit vaker gebeurd, ga ik misschien ook nog met springschoenen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:22

Altijd voor en achter kappen om. Voor heb ik het om voor de bescherming,voorkomen is beter dan genezen
ik heb genoeg pees ellende om mij heen gezien. En achter weldegelijk voor het strijken.

Ik heb Verderus kappen met leren binnekant dus dat wordt ook niet zo warm.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:19

Better safe than sorry zeg ik altijd maar, mijn E-pony wordt alleen bekapt, maar altijd met pees+kogel beschermers gereden, en eigenlijk ook altijd met springschoenen aan de voorkant

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:34

Beschermers beschermen alleen tegen klappen van buitenaf. Wanneer je paard dus zichzelf een klap geeft, een ander paard of wanneer hij ergens tegenaan stoot.
Beschermd dus niet tegen rare sprongen van een paard waarbij ze zich kunnen verdraaien, wat veel mensen wél denken.
De pezen worden juist te warm en daardoor gaan ze pijn doen bij het gebruik van die pezen, ook worden de haren wit door te strak vastgemaakte beschermers.
Als je paard zichzelf niet aantikt en netjes loopt zijn beschermers dus grootste onzin ooit :)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:39

Ik doe altijd peesbeschermers of bandages aan, heb nogal een lompe knol :j

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:39

Ik rijd altijd met pees beschermers, voor en achter. Ze kunnen zichzelf altijd aantikken met wonden of peesproblemen als gevolg, en dat kun je maar beter voorkomen dan genezen. Dat is de reden dat ik ze om heb.
Bandages gebruik ik niet, die geven geen bescherming of steun. Echter heb ik alleen een set witte bandages + dekje voor als er mooie foto's moeten worden gemaakt voor fotoshoot of verkoop o.i.d. maar dat is dan meer voor het mooie.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:44

Als ik zie hoe mijn beschermers eruit zien als ik er 1 keer mee gereden heb en ze waren nieuw dan ben ik blij dat ik ze om heb. Ze zitten dan al gelijk onder de krassen etc van het aantikken, moet er niet aan denken wat er dan kan gebeuren als ik ze niet om heb.

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 03:06

ik heb altijd beschermers om ik rijd mijn paarden alleen in het bos , maar ze hebben altijd de beetjes ingepakt
als je gewoon goede beschermers hebt valt het wel mee met die hitte, ze zweten er nooit onder
en die witte haartjes liggen niet aan de beschermers , maar aan onkundige mensen die ze te strak vast maken
ik vind het een kleine moeite ff een beschermertje omdoen en je kunt er veel leed mee verkomen een peesblesure
zit er zo en die onstaan vaak bij het draven niet met galopperen zoals in de wei

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 06:12

Voordeel: geeft bescherming als het paard zich aantikt
Groot nadeel!!!: Wordt erg warm eronder, waardoor gemakkelijker peesblessures ontstaan (wel iets minder erg dan bandages, die zijn nog slechter)
Ik heb in het verleden helaas veel met verschillende beschermers gereden omdat ik dacht dat dat goed was, grote kans dat ze mede daardoor slechtere pezen heeft gekregen en nu al meer dan een jaar bezig is met herstellen van de laatste blessure. Van de veearts mag ik haar dan ook nooit meer met peesjes rijden, tenzij het echt nodig is (voordelen groter dan de nadelen, zoals bij springen oid, hoewel ik dat toch nooit meer mag waarschijnlijk of als je een paard hebt wat zich regelmatig stevig aantikt) en al helemaal niet met bandages. Ik zou ze dus zeker niet gaan gebruiken voor de leuk, maar alleen als je paard zichzelf vaak aantikt en bij het springen.