Wie weet waar dit voor dient

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Re: Wie weet waar dit voor dient

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:29

Das niet waar daydream, even de eerdere posts lezen. Je maakt de kinketting aan het bit vast. De hefboomwerking heeft er verder niets mee te maken, die heb je ook zonder slobberriempje, en ook nog zonder kinketting. Zoals uitgelegd is, is een slobberriempje puur om te voorkomen dat het paard met zijn lippen gaat flapperen om de scharen van het bit te pakken te krijgen.
In tegenstelling tot wat Paardentango zegt, zit zijn onderlip niet vast...

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:16

Paardentango schreef:
Nou heb ik toch eens doorgevraagd, en samen met een beetje logisch nadenken begrijp ik het nu wel.
Paarden aan stang en trens, of alleen stang, hebben vaker de neiging om dan met hun onderlip te gaan 'slobberen'. Dan hoor je 'flop, flop, flop' en dat wordt gezien als een trainingsfout.
In de competitie mag een paard niet 'slobberen' je krijgt geen minpunten, maar het wordt wel meegenomen in de beoordeling.
Het slobberriempje zou moeten helpen om, zodra de je stang wat aantrekt, die onderlip op zijn plaats te duwen en dus te voorkomen dat je paard gaat 'floppen' of dus gaat slobberen.

Nou weet ik eigenlijk niet of je het mag gebruiken bij het presenteren van je paard in de proeven, wie weet dat wel?

Het antwoord dat de stang stabieler, stiller oid ligt zijn geen redenen. Een stang ligt behoorlijk stil, en de kinketting doet dat werk wel.
Het slobberriempje kan dus ook dat happen naar de scharen voorkomen, zijn onderlip zit vast dus kan hij niet doen wat hij wil doen. Aaah, nee ik snap dat wel. Een paard wat iets anders doet bij het rijden is niet erg handig nee.

Dank jullie allemaal trouwens voor de antwoorden, had ik het maar eerder gevraagd.

klinkt aannemelijk, maar als je de stangteugel aanneemt, beweegt de schaar in jouw richting.
hiermee komt het riempje dus los van de onderlip.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 09:59

Ik ben altijd van de 'eerst zien, dan nadenken en dan snappen'. En razend nieuwsgierig aangelegd.
Dus slachtoffer gezocht, en die gevonden :D , en uittesten.
(Bij gebrek aan slobberriempje een simpel stukje leer gepakt en gekeken hoe dat werkt.)

Het slobberriempje zou inderdaad van de lip afkomen als het niet vast zou zitten (aan dat ringetje) van de kinketting, maar dat zit hij dus wel. Daarmee kruist hij, als de stang wordt aangetrokken, schuin links en rechts voor de onderlip.
Ik moet zeggen dat je die lip inderdaad redelijk goed kunt fixeren met dat slobberriempje.

Wat ik er van moet vinden weet ik niet, aan de ene kant is het begrijpelijk maar aan de andere kant is het toch een beetje een hulpmiddel om spanning bij het paard wat te verbloemen. Al zijn er paarden die gewoon flink gespannen raken als ze bereden worden, en op een zeker niveau is spanning nodig om een bepaalde oefening te krijgen.

Maar dat is een andere discussie. :+