Past dit zadel op Paddy?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 21:23

Het is een Heritage zadel, zou een Engels merk zijn. Ben het hier verder nog nergens tegengekomen. Nu als dit zadel niet past ga ik de wintec van mijn weidegenootje eens laten nakijken door hem. Past dat beter ga ik me die aanschaffen.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:28

TS; ik snap hoe je je voelt. heb hier al 3 weken een mooi passier zadel liggen dat ik graag op mijn paard passend wil maken (is geheel verstelbaar) en mijn zadelpasser kan ook pas woensdag komen. Maar wat we hier ook zeggen, je kan weinig met die informatie omdat het speculaties zijn (we gokken dus maar wat op basis van de foto's.

Ik ga voor je duimen (en voor mezelf) dat het past, scheelt een hoop gedoe toch!?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 20-06-11 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic verwijderd.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:29

Sjintoo schreef:
Het is een Heritage zadel, zou een Engels merk zijn. Ben het hier verder nog nergens tegengekomen. Nu als dit zadel niet past ga ik de wintec van mijn weidegenootje eens laten nakijken door hem. Past dat beter ga ik me die aanschaffen.

Wat anderen zeggen over het zwaartepunt van het zadel, ik heb het idee dat hij wat smal is, maar niet echt kiept. Vandaar mijn eerste omperking dat het wel zou kunnen passen. Het zwaartepunt ligt misschien minimaal naar achteren, maar dat is beter te beoordelen tijdens en nadat er is gereden. Je paard heeft wel een beperkte singelstreek, dus ik denk dat dat wat vertekend in het gehele beeld, maar dat hoeft qua pasvorm geen consequenties te hebben. Als je paard in bespiering bij moet komen is het een ander verhaal, dus hij moet nu op het gewenste trainingsniveau zitten dat je doorzet met dit zadel, anders past hij spoedig echt niet meer.

TS: hoe reageerde het paard tijdens het rijden? Beter/anders dan normaal? En toen je afstapte, lag het zadel hetzelfde als op de foto's? Want door de singel kan het zadel bij je paard nog wel eens naar voren worden getrokken, dan komt hij wel op de schouder terecht, en dat is niet prettig voor je paard en komt de beweging niet ten goede.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:38

Hij ligt in verhouding achteraan te laag. Over Wintec heeft men me ooit gezegd dat dit geen ideale zadels zijn wanneer je iets zwaarder zit in gewicht omdat de cair dan niet genoeg steun biedt.
Enneuh, nooit een paard vastzetten aan een weidepaal (dit meen ik toch te zien op de foto), als hij schrikt en trekt, is hij met de hele omheining weg en heb je serieuze accidenten ;)

Sjintoo

Re: Past dit zadel op Paddy?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 22:24

Je hebt toch ook wintec zadels zonder cair?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:50

Sjintoo schreef:
Je hebt toch ook wintec zadels zonder cair?

Dat klopt hoor, maar je moet wel even zoeken. En je kan ook de Cair uit de kussens laten vervangen voor wol bij een goede zadelmaker. Maar met wintecs geld wel: ze moeten goed passen, en dat is net als met andere zadels niet altijd even makkelijk.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 06:52

Ik vind het zadel persoonlijk wel goed liggen, inderdaad; er moet alsnog een zadelmaker bij komen.

Over dat dieptepunt; dat ligt wel in het midden, maar het paard staat op rust. Je had je paard beter vierkant kunnen zetten en dan foto's kunnen maken, want nu vertekend het beeld een beetje ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:12

Het zadel lijkt inderdaad best aardig te passen , alleen lijkt het me absoluut niet fijn zitten :)

Vanwege het dieptepunt van het zadel zit je met je billen een heel stuk achter de beugelophanging waardoor je jezelf teveel omhoog moet "hijsen" als je wilt lichtrijden , had je daar geen last van ?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:53

Dingen zoals of het zadel brugt op de rug kunnen wij echt niet beoordelen, dat kan alleen irl ;-) . Ik zou dus inderdaad daarop wachten. Hopelijk blijkt het te passen, dat scheelt weeral een hoop! ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:58

Ik heb het idee dat hij wat te ver naar voren ligt, maar dat kan ook aan de foto liggen. Als de boom (dus niet de zweetbladen) voldoende achter de schouder ligt is het prima. En controleer ook dat als je erop zit, je nog voldoende ruimte hebt in de kamer, dat het niet gaat knellen. Dus even voelen in de kamer als je erop zit. Ik had namelijk vaak dat het op het eerste gezicht prima lag, maar als ik er dan op zat lag ie op de schoft.
Verder ligt ie inderdaad ietsje achterover, maar ik denk dat dat verdwijnt als je hem iets meer naar achteren legt (alleen hoop ik dan dat het zadel niet te lang voor hem wordt). Of inderdaad als hij recht gaat staan :P
Controleer ook, wanneer je hem aangesingeld hebt of de druk overal gelijk is. Dus met je hand onder het zadel door gaan, aan de voorkant, onder de kussens en overal even voelen of hij niet ergens veel minder of meer 'drukt' dan ergens anders. Als je begrijpt wat ik bedoel :+
En als je rijdt iemand laten kijken of het recht ligt. Als je paard scheef is moet je hier niet téveel aan tillen maar het is wel belangrijk dat het zadel natuurlijk niet schever ligt dan het paard zelf is :P En goed opletten of het niet wipt/schuift etc.

En ook belangrijk, de kussens moeten wel zacht zijn natuurlijk :D

Zo heel verhaal, maar dit is een beetje versimpeld wat mijn zadelmaakster zoal deed. Natuurlijk is het wel belangrijk om er een bij te laten komen, hoeft echt niet zo duur te zijn als je een beetje goed zoekt, maar om een grof idee te krijgen of het een beetje redelijk ligt werkt dit prima.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:01

Ik begrijp je ongeduld, maar toch gewoon afwachten wat de zadelpasser zegt.

vanaf een foto kunnen we niet zomaar zeggen dat het perfect past, want je moet ook 1 uur ermee rijden in alle gangen, en dan kijken of ie nog steeds goed ligt en alle haren nog glad liggen etc.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 13:30

Bedankt voor jullie tips in ieder geval :-). Ik ga er zeker nog een paar van uitproberen :-)
Voor een bontje ben ik ook helemaal niet te vinden. Een zadel past of het past niet. Punt andere lijn.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:06

Moderatoropmerking:
Nog even de melding dat er een aantal offtopic reacties zijn verwijderd. Blijf aub een beetje aardig tegen elkaar en is jouw mening niet de mening van een ander blijf dan ook respectvol naar elkaar reageren en let op je taalgebruik :)