Somebitch schreef:Heb je misschien een foto van de FRA Pardoes? Daar heb ik nog niet van gehoord.
http://www.bitloos.nl/downloads/bruikle ... ardoes.pdf
Als je onzeker bent, kun je eerst bit aan enkel kopstuk en bakstukken onder je bitloze hoofdstel doen (evt zelfs dubbele teugel).
Ik heb het ook in fases gedaan, overgang naar bitloos. Je moet direct in begin drammerigheid of proberen te grazen af te leren. Als je daar consequent in bent, doen ze dit na enkele keren al niet meer. En aan werk zetten om te voorkomen dat ze meer op voorhand lopen en tijd hebben om ongewenst gedrag te veroorzaken. Met aan werk zetten bedoel ik naast voorwaarts ook oefeningen doen (ook opbuitenrit). Beetje slangenlijntjes, schouderbinnenwaarts, tempowisselingen etc. Houdt teugels maar iets korter eerste keren en benen erbij

, met kaakgekruisd; als je naar rechts stuurt gebruik je dan ook je rechter teugel, of werkt dit andersom? 
Remmen is gelukkig geen probleem, maar het sturen snapte hij niet zo heel erg.. Maakt ook niet uit na een paar jaar weer ineens zonder bit en gelijk naar buiten.
Even uitzoeken hoe ik die dus het beste kan knopen.