Bitloos kaakgekruist of sidepull of touwhalster?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bitloos kaakgekruist of sidepull of touwhalster?

Kaakgekruist
15 (23%)
Sidepull
38 (60%)
Touwhalster
10 (15%)

Totaal aantal stemmen: 63

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:16

Somebitch schreef:
Heb je misschien een foto van de FRA Pardoes? Daar heb ik nog niet van gehoord. :)

http://www.bitloos.nl/downloads/bruikle ... ardoes.pdf

Als je onzeker bent, kun je eerst bit aan enkel kopstuk en bakstukken onder je bitloze hoofdstel doen (evt zelfs dubbele teugel).
Ik heb het ook in fases gedaan, overgang naar bitloos. Je moet direct in begin drammerigheid of proberen te grazen af te leren. Als je daar consequent in bent, doen ze dit na enkele keren al niet meer. En aan werk zetten om te voorkomen dat ze meer op voorhand lopen en tijd hebben om ongewenst gedrag te veroorzaken. Met aan werk zetten bedoel ik naast voorwaarts ook oefeningen doen (ook opbuitenrit). Beetje slangenlijntjes, schouderbinnenwaarts, tempowisselingen etc. Houdt teugels maar iets korter eerste keren en benen erbij ;-)

grietje14

Re: Bitloos kaakgekruist of sidepull of touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:35

Ik denk een sidepull, ik wil er namelijk zelf ook 1 gaan kopen en bij mijn paardje proberen.
Ik lees veel dat kaakgekruist niet bevalt, dus daar zou ik niet voor gaan. En touwhalster zou dan nog wel kunnen, maar die is wel scherp, dus dan moet je wel een beetje een stille hand hebben denk ik.
Maar ik zou voor de sidepull gaan :j

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:42

ik ben overigens wel benieuwd waarom kaakgekruisd vaak niet bevalt. ik lees wel dat release vaak niet zo goed is, maar er zijn ook met goede release.
kaakgekruisd is volgens FRA erg duidelijk (weinig ruis) en werkt iets scherper in dan een sidepull.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:44

Tsja, misschien verschilt het per paard? Ik ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar. En ook waarom een sidepull dan beter is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:54

intel_1x schreef:
ik ben overigens wel benieuwd waarom kaakgekruisd vaak niet bevalt. ik lees wel dat release vaak niet zo goed is, maar er zijn ook met goede release.
kaakgekruisd is volgens FRA erg duidelijk (weinig ruis) en werkt iets scherper in dan een sidepull.

Ik ben van mening dat kaakgekruist zachter inwerkt als een sidepull...
Maar dat is persoonlijk... Een sidepull kan ook prima werken en is wel simpel en duidelijk.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:55

Misschien dat een sidepull dan geschikter is voor hetere paarden en kaakgekruiste voor minder hete paarden. Hoeft niet zo te zijn hoor.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:21

Volgens FRA kun je dit hanteren
Afbeelding

Dan zie je ook dat sidepull (Pardoes) een veel minder scherpe inwerking heeft.
FRA Indy valt in hoogste catagorie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:34

intel_1x schreef:

In dat schema is niet duidelijk wat zij onder 'inwerking' verstaan.
Bij meer drukverdeling spreken zij van meer inwerking, en bij minder drukverdeling minder inwerking.
Terwijl onder inwerking toch wordt verstaan de 'scherpte/strengheid' van een optoming en dat hoe meer drukverdeling hoe minder scherp/streng het inwerkt.
Beetje vreemd schema dus. :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:39

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:41

Mijn pony loopt op een kingekruist hoofdstelletje,zou nog heel graag een sidepull voor haar willen,maar die zijn er amper in haar maat (mini-mini)mini shet.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:45

Misschien is de inwerking nauwkeuriger, dat hoeft niet te betekenen scherper.
Maar nu ik jullie toch spreek :+ , met kaakgekruisd; als je naar rechts stuurt gebruik je dan ook je rechter teugel, of werkt dit andersom?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:51

JoviBan schreef:
intel_1x schreef:

In dat schema is niet duidelijk wat zij onder 'inwerking' verstaan.
Bij meer drukverdeling spreken zij van meer inwerking, en bij minder drukverdeling minder inwerking.
Terwijl onder inwerking toch wordt verstaan de 'scherpte/strengheid' van een optoming en dat hoe meer drukverdeling hoe minder scherp/streng het inwerkt.
Beetje vreemd schema dus. :D

Misschien zien zij het verkeerd, misschien denken ze wel, hoe meer drukverdeling hoe scherper. Maar dat klopt toch ook wel, dat als je meer drukverdeling, dus op meer plekken druk hebt het scherper inwerkt?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:54

Omdat het ook achter de oren inwerkt is dat voor sommige paarden wel scherp. Maargoed uiteindelijk kan ieder paard anders reageren op een optoming.
Sidepull is wel koploper in de pol :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:12

grietje14 schreef:
Misschien zien zij het verkeerd, misschien denken ze wel, hoe meer drukverdeling hoe scherper. Maar dat klopt toch ook wel, dat als je meer drukverdeling, dus op meer plekken druk hebt het scherper inwerkt?

Nee, dat klopt niet.
Puntdruk (bijv. een bit op de dunne lagen, of een spijker op je huid) is scherp.
Drukverdeling (bijv. een leren band om je neus, of een brede band om je huid) is zacht(er).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-06-11 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:13

intel_1x schreef:
Maar nu ik jullie toch spreek :+ , met kaakgekruisd; als je naar rechts stuurt gebruik je dan ook je rechter teugel, of werkt dit andersom?

Welnee. :D
Je rijdt gewoon precies hetzelfde, met wat voor systeem (of bit) je ook rijdt.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:57

JoviBan schreef:
grietje14 schreef:

Nee, dat klopt niet.
Puntdruk (bijv. een bit op de dunne lagen, of een spijker op je huid) is scherp.
Drukverdeling (bijv. een leren band om je neus, of een brede band om je huid) is zacht(er).

Aaah ja das waar, dan denk ik dat die mensen die dat plaatje maken het ook verkeerdom zien.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:59

Ik rijd m'n haflinger voornamelijk met het glucksrad, erg fijne optoming! In te stellen als sidepull en lichte hefboom, ideaal :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:09

Een Glucksrad wil ik ook eens testen, jammer dat ze zo aan de prijs zijn..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 19:45

Ik ben vandaag met touwhalster naar buiten gegaan.. Het sturen ging alleen wat moeilijk. :') Remmen is gelukkig geen probleem, maar het sturen snapte hij niet zo heel erg.. Maakt ook niet uit na een paar jaar weer ineens zonder bit en gelijk naar buiten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:55

Daarom is er een CRB : Met dezelfde rem maar een beter stuur , een touwhalster stuurt gewoon niet zo goed , paard moet echt op neckreining reageren.

Met een CRB kun je duidelijker zijwaarts in werken :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 19:58

Waar kan ik die het beste kopen dan? Dus dat stuurt echt beter? Wat is er anders aan? :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 20:03

Ik zie al dat ik een CRB heb. :') Alleen die touwteugels zijn er een keer afgehaald en ik wist niet hoe ik dit het beste vast moest maken gezien zij geen klip hebben als sluiting en dus echt geknoopt moeten worden. :') Had dus zomaar wat gedaan zodat mijn teugels iniedergeval goed vastzaten. :o Even uitzoeken hoe ik die dus het beste kan knopen. ;)

Edit: Alleen hier: http://www.bitloospaardrijden.info/onde ... ysteem.php Staat dat er nog een ringetje boven die twee lusjes moet zitten, dat heb ik dan weer niet..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:31

Dan heb je dus op dit moment geen CRB , zonder ringetje werkt hij niet zoals hij bedoelt is :P

Een CRB heeft bepaalde kenmerken die er niet voor niks zijn , als er iets veranderd wordt dan werkt hij niet meer goed :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 20:33

Dan heb ik dus een touwhalster met 2 lusjes :')
Toch maareens de neus omtrek opnemen want dat is bij deze die ik nu heb ook veel te groot en een crb op maat laten maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:41

Te ruim rondom de neus is sowieso vaak een reden waarom het touwhalster-iets niet werkt zoals een CRB :P