[WN] snel ebay vraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

Re: snel ebay vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 20:54

de maat tussen de conchos geeft dus alleen de breedte aan, maar verder niks interessants dus...

er word trouwens op bijna alle sites die ik tot nu toe gelezen verteld dat de meeste westernzadels na een jaar weer verkocht worden. de verklaring hiervoor is dat de skirts, die bij nieuwe zadels nog stug en hard zijn de vorm van de bars verbergen en dat na een jaar de skirts soepel gereden zijn en de eigenlijke vorm van de bars tevoorschijn komt.
verder wordt aangegeven dat geen enkele zadelpasser een compleet nieuw zadel kan passen op een paard omdat de skirts dus nog zo stijf zijn, maar betekend dat dan dat dat bij een ouder zadel wel kan?
als een zadel dus een jaar of anderhalf oud is en er flink op is gereden dan zou het leer zich dus rond de bars moeten hebben gevormd, betekend dat dat je een ouder zadel dus wel kan passen omdat de bars duidelijker zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:34

Je hebt aardig je huiswerk gemaakt :D
Bij een ouder zadel heb je een 'eerlijker' zicht op het passen ansich, MITS je goed kunt zien hoe de bars op de rug liggen. Vaak zie je dat alleen als je de boel wat optilt en dan is je juiste blik weg... dus ... :D

De betere zadels (lees duurdere) zijn 'geblocked' ofwel er is een extra handeling toegevoegd om het nieuwe leer wél rond de bars te vormen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:37

het is bieden, dus ik ga er vanuit dat de prijs nog oploopt :) ik ga dus wel uit van goede kwaliteit gezien ik ervaring met ebay heb en dat je soms gewoon echt geluk hebt met een goedkoop zadel vinden want geloof me, die bind je meer dan genoeg op ebay, alleen vaak loopt de prijs hoog op tijdens het bieden. heb overigens niet echt verstand van het zien van kwaliteit in zadels, maar om even te zeggen dat het bieden is en dat de prijs dus oploopt :) alles begint bij 1 euro bij wijze van spreken

mocht je meer willen weten:
[LZP] Wie nog meer? Ebay!!!

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:29

Bij een ietwat degelijk zadel zou wel een reserve ingesteld staan ;)
Ik heb ook eens een (zgan) zadel op Ebay gekocht, kostte mij veel minder dan de nieuwprijs maar nog net iets meer dan 26$ helaas :D

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 16:45

DubbelDun schreef:
Je hebt aardig je huiswerk gemaakt :D
Bij een ouder zadel heb je een 'eerlijker' zicht op het passen ansich, MITS je goed kunt zien hoe de bars op de rug liggen. Vaak zie je dat alleen als je de boel wat optilt en dan is je juiste blik weg... dus ... :D

De betere zadels (lees duurdere) zijn 'geblocked' ofwel er is een extra handeling toegevoegd om het nieuwe leer wél rond de bars te vormen.

jahaa :D
het ging me inderdaad om dat verschil tussen blocken en niet blocken. wat met niet geblockte nieuwe zadels zou je dus moeten hebben dat na een jaar het leer pas echt om de bars zijn gevormd en bij geblockte zadels zou je dat dus al meteen hebben door die extra laag leer.
ik voreg me het vooral praktisch af, want als je niet een beetje kunt zien hoe het ligt dan heb je toch niks aan een tweedehands zadel, want dan kan je niet zien hoe het ligt....tenzij je de boom er eerst uitsnijdt :o haha
zijn daar geen trucjes voor bedacht, want dat lijkt me best wel een bestaand probleem, iemand heeft een jaar oud zadel gekocht van iemand anders en wil dat passen. als het probleem zo groot is van het niet meer passen na een jaar (en bijna alle sites die ik heb gelezen inmiddels schreeuwen daar moord en brand over :D ) dan zal daar toch vast ook wel een truc voor zijn bedacht door zadelpassers om toch min of meer een idee te krijgen.
ik weet het niet, krijt of kalkstof onder het zadel en dan op het paard ofzo? of van die gelpads die je in kan drukken voor de vorm...

en hoe zit dat met die dikke pads eigenlijk, want je past de boom ( normaal gesproken) op je paard, dan gaat daar wat leer en wol/fleece overheen maar het is nog bijna dezelfde boom, maar dan leg je er een dikke pad onder, word het dan niet te krap?
net zoals je bij engels zadels word afgeraden om van die dikke lamswolle bontjes onder je zadel te leggen bovvenop een dekje omdat het dan te smal word, heb je dat dan niet ook bij een westernzadel?

en hoe gaat het met rigging? want ik heb dus gelezen dat er verschillende soorten of manieren bestaan. ik ben de namen vergeten, maar je hebt ze met de D-ring alleen, of met twee ringen vlak naast elkaar of met twee ringen die voor en achter zitten ( dat was dan vaak bij cutting geloof ik) en dan kon je ze ook nog op de skirt hebben of boven de skirt en via een ander lap leer ( ik ben de naam van die methode ook vergeten) aan de boom vast. dat scheen dan het stevigst te zijn omdat de skirt dan minder vervormd.
ik zie die dubbele ringen voor en achter een beetje als een Y-sluiting, dus twee riemen komen samen in een singel, klopt dat? ( want ik kan er zo weinig over vinden)
en ik snap dat je met een ring maar een riem hebt, maar ik snap niet wat je nou doet met twee ringen vlak naast elkaar...doe je daar ook twee riemen aan die in een singel samenkomen of is dat gewoon dat je de singel iets naar achter kan schuiven?
en die ene ring vooraan, waarom zit die zo ver naar voren? kiept het zadel dan niet voorover?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:37

Volgens mij kun jij in je eentje met je vragen een heel WN vullen...of nog even wat zadelsites bezoeken (bijv . Amerikaanse) en daar de nodige antwoorden achterhalen ;)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 18:45

hahaha sorry, maar hoe meer ik lees, hoe meer ik wil weten eigenlijk :o
en sommige dingen kan ik maar moeilijk vinden, vandaar dat ik het fijn vind om vragen te stellen aan mensen die er heel wat meer van weten dan ik ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:58

Kwa rigging, ik hoop dat je een beetje engels kan lezen, deze site is heel interessant.
http://www.horsesaddleshop.com/saddle-rigging.html
Daar staat ook uitgelegd over die 2 ringen naast elkaar, de 3-way rigging.

Een riggingplaats wordt bepaald door de rug van het paard. Niet elk paard heeft dezelfde rigging, dat heeft te maken met de constructie van het zadel maar ook met de bouw van het paard. De boom moet op precies de goede plaats van de rug liggen, en als de rigging dan afwijkt van die perfecte plaats zal het zadel willen gaan schuiven.

Als voorbeeld.
Afbeelding

Op de foto mijn jonge paint merrie. Je ziet de ty-strap naar achter wijzen. Niet vloeken maar dit is een boomloos zadel :+ Het zadel ligt hier op de goede plek, maar door de constructie van dit zadel zit hier de rigging dus te ver naar achter, en zal het zadel om die reden naar voren willen schuiven.

Hetzelfde paard met een ander zadel (en ja vloek maar, ook dit is een boomloze :') ).
Afbeelding

Dit zadel heeft een 3-way rigging. En bij haar hebben we de rigging op full gezet. Nu zie je dat de ty-strap recht naar beneden richting singel gaat, hierdoor zal het zadel dus niet naar voren willen schuiven.
De plaats van de rigging is dus van invloed op waar het zadel ligt, en moet dus per paard bekeken worden waar deze zou moeten zijn.

Een gebruikt zadel kan je met een aantal methodes zo goed mogelijk inmeten. Dat is met een draadmal of met een electronische drukmeting.
De draadmal buig je compleet naar de rug van je paard en deze leg je dan in het zadel om te kijken of het past. Op de site van Eurohorse heeft ze een uitleg staan hoe ze dat doet, onder zadels passen zo uit mijn hoofd.
Omdat een westernzadel geen kussens heeft zoals een engels zadel zul je die kussens dus moeten creeeren met een pad. Daarvoor moet er idd wel ruimte onder het zadel zijn, en een goed zadelpasser zal daar ook rekening mee houden ;)