Bitten; van zacht naar scherp

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Bitten; van zacht naar scherp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:24

Die velletjes wil ik nog wel even wat over zeggen.
Mijn haf had van een watertrens schuurplekjes op de zijkant van zijn neus.
Omdat hij druk aan het spelen was en de ringen daardoor draaiden, kwam er wel eens een velletje tussen.
Velletjes ertussen wil dus niet altijd zeggen dat het van een onrustige hand komt :)
Ik heb het zelfs wel eens na een stapritje buiten, met lange teugel gehad.
Oplossing was bitringen of een D- of bustrens. Bitringen gaven hem ook dat opgesloten gevoel, dus heb ik voor een bustrens gekozen.

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:29

Ik ben er net achtergekomen dat ik een Dr. Bristol trens heb ipv een dubbelgebroken trens, waarnaar ik vroeg ik de ruitersportzaak.
Zonder dat ik het wist heb ik dus een erg scherp bit gebruikt. :(

Vandaag maar meteen een nieuwe kopen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:32

ik denk dat on/enkel/dubbel gebroken trensen die bij het dier in kwesti passen het zachtst zijn. zodra er hefboom (hoe meer hefboom, hoe scherper) werking bij komt kijken wordt een bit scherper in inwerking en zou die imo niet meer gebroken mogen zijn (vormt nog meer een punt dan bij gewone trensen+veel meer druk op de tong).
Andere bitten die scherp inwerken:
Afbeelding
waterford trens
Afbeelding
ophaal trens

Daarbij heb ik wel eens gehoord dat verschillende soorten metaal bij elkaar (zoals koper rollen) electrische schokjes kan opwekken, ik vraag me dan af hoe lekker dat is voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:49

Ook ik heb zulke verhalen gehoord, en toch twijfel ik er wat aan. Ik zou dat echt eens moeten navragen, ken verscheidene paarden die geweldig liepen op een enkelgebroken D-trens met rolletjes.
Ik overweeg bij mijn merrie een ongebroken appelbitje te proberen, gewoon eens kijken hoe ze dat vindt. Enkelgebroken vindt ze niets, dubbelgebroken wel.

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:52

waarom probeer je niet bitloos ? :j

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:53

Daar word ik dus mega misselijk van ....

lailapri schreef:
ik denk dat on/enkel/dubbel gebroken trensen die bij het dier in kwesti passen het zachtst zijn. zodra er hefboom (hoe meer hefboom, hoe scherper) werking bij komt kijken wordt een bit scherper in inwerking en zou die imo niet meer gebroken mogen zijn (vormt nog meer een punt dan bij gewone trensen+veel meer druk op de tong).
Andere bitten die scherp inwerken:
Afbeelding
waterford trens
Afbeelding
ophaal trens

Daarbij heb ik wel eens gehoord dat verschillende soorten metaal bij elkaar (zoals koper rollen) electrische schokjes kan opwekken, ik vraag me dan af hoe lekker dat is voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:05

dandir schreef:

Vroeg je dat aan mij? :)

Bitje gaat prima hoor, alleen ze heeft nu haken, dus bij het hoofd maar even helemaal niets vragen, haar wangen zijn duidelijk gevoelig en haar kaken ook. Ik laat eerst de tandarts komen :)

Overigens gaat bitloos prima bij haar, rij er zo mee weg :)

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:41

was eigenlijk meer in het algemeen ; ben sinds kort bitloos aan het rijden met fel arabiertje, en dat bevalt me zo dat ik er niet over kan zwijgen.....
*\o/*

Yamcha schreef:
dandir schreef:

Vroeg je dat aan mij? :)

Bitje gaat prima hoor, alleen ze heeft nu haken, dus bij het hoofd maar even helemaal niets vragen, haar wangen zijn duidelijk gevoelig en haar kaken ook. Ik laat eerst de tandarts komen :)

Overigens gaat bitloos prima bij haar, rij er zo mee weg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:58

:D

Wat leuk voor je, dat je er zo van geniet!!

Ik vind af en toe bitloos leuk, maar ben niet stoer genoeg om heel veel bitloos te gaan doen. Zit gewoon tussen mijn oren, hoor, heeft niks met paard te maken :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:51

CharlotteMae schreef:
Ik ben er net achtergekomen dat ik een Dr. Bristol trens heb ipv een dubbelgebroken trens, waarnaar ik vroeg ik de ruitersportzaak.

Even gegoogled want ik wist niet wat het was, maar zo op de plaatjes zie ik gewoon een dubbelgebroken trens met plat tussenstuk... wat is daar mis mee?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:35

Ik denk dat daar niet een hele duidelijke richtlijn in is, ik rijd bijvoorbeeld mijn paarden vaak alleen met een onderlegtrens omdat ze daar voor mijn gevoel over het algemeen fijn op lopen. Neemt weinig plek in de mond in en de paarden hebben hun mond wel verder open. Maar ik denk dat een dun en smal bitje óok scherp inwerkt als iemand trekt.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:02

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:00

stef schreef:
CharlotteMae schreef:

Even gegoogled want ik wist niet wat het was, maar zo op de plaatjes zie ik gewoon een dubbelgebroken trens met plat tussenstuk... wat is daar mis mee?

zelfde vraag als stef. heb ook gegoogled omdat de naam me niks zei, maar ik heb mijn pony jaren met zo'n bit gereden. werkt schijnbaar iets scherper in op de tong dan een dubbelgebroken met rond tussenstukje, maar voor zover ik weet is er verder niks mis met zo'n bit. het werkt juist minder hard in op de lagen wat voor sommige paarden erg prettig is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:42

Zoals eerder gezegd bepaald de druk per vierkante mm of een bit scherp inwerkt of niet. Maar, dat is het zeker niet alleen. De anatomie, het doel van het paard en de kundigheid van de ruiter moet zeker meegeteld worden of een bit scherp is of niet.

Je kunt zo niet zeggen welk bit het zachtste werkt, maar je kunt wel zeggen welke bitgroep zacht inwerkt dat zijn namelijk de trensbitten. Ieder geschoold paard hoort correct te lopen op een trensbit. Dit zijn de bitten die een directe inwerking geven. Met andere woorden, als de ruiter druk uitoefend op het bit dan voelt het paard dezelfde druk in de mond. Welk trensbit het zachste inwerkt is per paard afhankelijk. Een paard met een smalle mond kan goed lopen op een ongebroken bustrens terwijl hetzelfde bit als een hel aanvoelt bij een paard met een grote mond.

Zo is er verschil in mondstukken (ongebroken, enkel-, dubbel- en meervoudig gebroken), in de materialen (RVS, blue steel, koper etc.), bitringen (watertrens, bustrens, kneveltrens etc.) en de dikte van het mondstuk. Welke combinatie het zachtse is voor het paard, hangt dus af van zijn anatomie en voorkeuren.

Over het algemeen kan wel gezegd worden dat koperen mondstukken warm en zoet aanvoelen en dat D- en kneveltrensen stil in de mond liggen. Watertrensen kunnen als te beweegelijk bevonden worden terwijl enkel gebroken weer als een notenkraker inwerkt. Dubbelgebroken mondstukken hebben weer diverse verschillende tussenstukken wat de mate van inwerking ook weer veranderd.

Overigens het waterford bit wat hierboven als voorbeeld is genomen (http://shop.hbhorses.be/images/EQUILOOK/DSCN0365.JPG) geen scherp bit, dit is een ideel bit voor paarden die regelmatig het bit vast pakken. De ruiter hoort alleen een rustige en vriendelijke hand te hebben.

In de trensbitten heb je nog een soort trens, die qua vriendelijkheid daar eigenlijk niet thuis hoort (http://www.mijnalbum.nl/Foto-U7YBJ33L-D.jpg). Dit is een bit wat in Engeland en Amerika veelvuldig gebruikt wordt op de renbaan. Dit soort mondstukken zie je ook terug bij de ophaaltrensen. Die Amerikaen en Engelsen zijn soms best raar op bittengebied.

Wanneer een goed geschoold paard goed loopt op een trensbit en de ruiter meer oprichting wil hebben maar het paard is bijvoorbeeld nog niet klaar voor een stang- en trensbit, dan kan er gekozen worden voor de volgende groep, namelijk de pelhams. Dit zijn bitten die de werking van een stang- en trensbit combineren en ideaal zijn voor een tussenstap naar de stang- en trens of voor paarden die niet genoeg ruimte in de mond hebben voor 2 bitten. Maar in de groep van pelhams heb je ook weer een diversiteit aan soorten mondstukken. Over het algemeen is de ongebroken het vriendelijkst. Daarnaast heb je ook enkel gebroken, die in mijn ogen, een martelwerktuig is. Want deze combineert het notenkrakereffect samen met de hefboomwerking. Terwijl een ongebroken pelham alleen een hefboomwerking heeft.

Hierna kan er dus worden overgestapt naar de stang- en trensbitten. En dan zit je, tezamen met de kandares, aan de hoge top wat het gebruik van bitten betreft.

Maar dan ben je op het Engelse gebied nog 1 groep van bitten vergeten, namelijk de ophaal trensen. Dit zijn bitten die met twee teugels gebruikt moeten worden. De ene teugel wordt aan de normale bitring bevestigd en de andere aan het ophaal gedeelte. Wanneer de trensteugel gebruikt wordt, werkt het bit gewoon in als een trens. Wanneer de ophaalteugel gebruikt wordt, wordt het bit als een ophaalbit gebruikt en het paard ervaart daarbij een druk achter de oren en eventueel in de kingroeve. Dit zijn bitten die bijvoorbeeld bij sterke paarden tijdens springwedstrijden worden gebruikt.

Dan heb je nog de men- en westernbitten. Ook hier is een grote variatie aan mondstukken, materialen, bitringen en diktes. Ook voor deze paarden geldt dat ze allemaal correct horen te lopen op een trens en dat wanneer een paard meer moet werken (hoger komt in de opleiding) de anatomie van het paard en de kundigheid van de ruiter bepalen welk bit erna komt.

Voor de beeldvorming, ik verkoop mijn bittencollectie. Bijna alle soorten bitten uit bovengenoemde bitgroepen staan in mijn profiel met de foto's erbij. Ook in de wiki staat eventueel informatie.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:53

Goed geschreven stukje, biedt veel duidelijkheid, dankje! +:)+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:06

CharlotteMae schreef:

een dubbelgebroken trens met plat tussenstuk kan idd pittiger inwerken op de tong, maar aan de andere kant geeft het juist weer meer ruimte voor de tong, wat fijner is voor paarden met een dikke tong. Dus hoe pittig/sterk het inwerkt heeft alles te maken met hoe streng jouw hand is...
ik rij zelf momenteel ook met een onderlegtrens omdat buiten de dr bristol bitten ik geen voldoende dunne trens vond.
Exact wetenschappelijk genomen werkt dit bit scherper/pittiger in. Maar als mijn paard nu super licht in de hand is en terug op een klein kneepje op de teugel reageert is dit naar mijn mening vele malen fijner voor het paard dan wanneer ik op een dikkere trens 10kg beton aan m'n armen hangen heb en ze haar mond amper toe krijgt zonder dat ik iets doe...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:32

Britt schreef:
Goed geschreven stukje, biedt veel duidelijkheid, dankje! +:)+

Graag gedaan! Ik heb vanwege mijn verzameling veel kennis opgedaan dus als er vragen zijn zal ik ze proberen zo goed mogelijk te beantwoorden.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:36

Ik ben heel benieuwd naar de werking van het Stübben goldwing bit. Het lijkt mij een vriendelijk bit, als je de beschrijving leest. Heeft iemand ervaring ermee?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:40

@ magda_90: over het trensbit met dubbel mondstuk. Bij ons op stal wordt er 1 paard mee gereden omdat hij op een "gewoon" enkelgebroken trens (knevel of watertrens) of ringbit zich vastzet op 1 kant met dit bit kan hij dit niet.

In de drafsport zie het het ook vaak terug, maar daar hebben ze nog een veel groter arsenaal, heb als eens 1x 4 mondstukken gezien op een trensring en onderling verbonden als een "kettinghek"... Hoe het noemt, geen idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:46

petitparis schreef:
@ magda_90: over het trensbit met dubbel mondstuk. Bij ons op stal wordt er 1 paard mee gereden omdat hij op een "gewoon" enkelgebroken trens (knevel of watertrens) of ringbit zich vastzet op 1 kant met dit bit kan hij dit niet.

In de drafsport zie het het ook vaak terug, maar daar hebben ze nog een veel groter arsenaal, heb als eens 1x 4 mondstukken gezien op een trensring en onderling verbonden als een "kettinghek"... Hoe het noemt, geen idee

Hoe vind jij dat bit dan? Streng of niet?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:51

moeilijk te zeggen, maar eerder streng.

naar mijn gevoel is de inwerking eerder richting dubbelgebroken, maar dan strenger door de 2 mondstukken. Waarom ik wijselijk geen commentaar gegeven heb op het gebruik van dit bit. Paard is nu "licht" in de hand, stuurt goed en ruiter komt er niet met een "gebroken rug" af van hem continu tegen te houden (betreft renpaarden). Dus lijkt me voor het paard ook prettiger dat ze niet continue in z'n mond zitten te "sleuren" (paard was al "om zeep" toen het bij ons kwam)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:31

dus een waterfort werkt niet scherper als de gewone simpele trensen. Ik had namelijk op school geleerd dat dat wel zo is.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:34

colette_007 schreef:
...en ik weet dat hackemore geen bit is ;) maja het word vaak gebruikt ipv bit of icm bit

Echt? Wat erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:57

petitparis schreef:
moeilijk te zeggen, maar eerder streng.

naar mijn gevoel is de inwerking eerder richting dubbelgebroken, maar dan strenger door de 2 mondstukken. Waarom ik wijselijk geen commentaar gegeven heb op het gebruik van dit bit. Paard is nu "licht" in de hand, stuurt goed en ruiter komt er niet met een "gebroken rug" af van hem continu tegen te houden (betreft renpaarden). Dus lijkt me voor het paard ook prettiger dat ze niet continue in z'n mond zitten te "sleuren" (paard was al "om zeep" toen het bij ons kwam)

Hm, ik snap je gedachte :)

Daarom is streng ook zo een relatief begrip.
Het is een streng bit, maar het is vriendelijker dan in de mond gesleurd te worden, waardoor het toch de meest vriendelijke oplossing is, dus voor dat paard toch vriendelijk :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:05

lailapri schreef:
dus een waterfort werkt niet scherper als de gewone simpele trensen. Ik had namelijk op school geleerd dat dat wel zo is.

Als je eens goed kijkt naar het mondstuk en de anatomie van een paardenmond. Een waterford vormt zich naar de mond en heeft geen vervelende prikkelingen op de tong of in het gehemelte zoals een enkel of dubbel gebroken mondstuk. Het nadeel is wel dat het een erg beweegelijk bit is en dat moet een paard maar net lekker vinden.