Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Verder, als je toch bij de IJslanderzadels gaat kijken, kun je denken aan Ástund (die zijn ook tweedehands nog wel te krijgen voor een goede prijs en zien er bovendien vaak uit als dressuurzadels maar dan met niet zo'n diepe zit) en ik heb een Goertz, heerlijk zadel maar wel wat ouderwets, maar daar zit je totaal niet breed op. aisie schreef:Ik heb ook friezen in verschillende maten van breed tot zeer breed. Weet niet of je al eens een ainsley hebt geprobeerd maar die hebben best een smalle zit en passen op redelijk veel brede paarden. Denk dat je wel een 18 inch nodig hebt gezien je lengte.
Ik heb op mijn hele brede fries een wintec isabell werht liggen, is helemaal verbouwd door Feike Bruinsma maar past nu perfect. Maar is geen geschikt zadel als je last van je bekken hebt, zit toch te breed.
Op mijn andere fries ligt een Zaldi, die gaan tot boommaat 38 ofzo maar worden geheel op maat afgeleverd voor zowel ruiter als paard voor een redelijke prijs (rond de 1000 euro)? Ik heb de Zaldi lander op mijn friese merrie, die is van leer en met latex gevuld met enkel zweetblad en zit heel zacht en ook smal. De boom is altijd door een van de medewerkers aan te passen van smaller naar breder.
Geloof dat je zo'n zadel zelfs een week op proef kunt krijgen. Dus wie weet is het wat voor je.
Succes in ieder geval!
BopjeBo schreef:Hier ook iemand van 1.78m met lengtemaat 36 benen met een friese ruin van 1.68m met een extreem brede rug. Wij hebben een Wow welke op m'n ruin z'n korte en zeer brede rug is aangepast (net als bovenstaande reactie), en met extra lange zweetbladen voor m'n lange stelten. Heb ook zweetbladen met movable block, ook fijn om dat aan te kunnen passen. Hiervoor hadden we een Hulsebos Friezenmodel met extra lange zweetbladen maar die zat ook erg breed. De Wow zit heel smal voor m'n gevoel, een stuk beter en m'n zit op dit zadel is echt heel er verbeterd. En door de aanpassingsmogelijkheden ideaal, er is al best al veel aan gesleuteld omdat m'n paard zoveel veranderd is afgelopen tijd, had anders weer een ander zadel moeten kopen. Wow is kostbaar maar dan heb je ook wat. Zijn ook bedrijven die ze verleasen, 2e hands verkopen en verkopen op afbetaling,
Succes!
Jessix schreef:aisie schreef:Ik heb ook friezen in verschillende maten van breed tot zeer breed. Weet niet of je al eens een ainsley hebt geprobeerd maar die hebben best een smalle zit en passen op redelijk veel brede paarden. Denk dat je wel een 18 inch nodig hebt gezien je lengte.
Ik heb op mijn hele brede fries een wintec isabell werht liggen, is helemaal verbouwd door Feike Bruinsma maar past nu perfect. Maar is geen geschikt zadel als je last van je bekken hebt, zit toch te breed.
Op mijn andere fries ligt een Zaldi, die gaan tot boommaat 38 ofzo maar worden geheel op maat afgeleverd voor zowel ruiter als paard voor een redelijke prijs (rond de 1000 euro)? Ik heb de Zaldi lander op mijn friese merrie, die is van leer en met latex gevuld met enkel zweetblad en zit heel zacht en ook smal. De boom is altijd door een van de medewerkers aan te passen van smaller naar breder.
Geloof dat je zo'n zadel zelfs een week op proef kunt krijgen. Dus wie weet is het wat voor je.
Succes in ieder geval!
Wat vreemd, ik heb Zaldi van Trekkingsaddles en die gaan maar tot 35cm.. En hoe passen ze dan het zadel aan om de zit smaller te krijgen terwijl de boom breed moet zijn? Trekkingsaddles en Exclusivesaddles doen dit echt niet. De reden staat in mijn eerdere post. Uiteraard zijn er altijd zadelmakers te vinden die dit wel willen doen. Bij wie heb jij je Zaldi vandaan?
aisie schreef:Ik heb mijn Zaldi bij Calista vandaan van Trekkingsaddles. Ik schreef ook niet dat de zit smaller te maken is maar dat de boommaat aan te passen is. Mijn Zaldi lag eerst op een hele brede fries (maat 36) en is nu door haar aangepast voor mijn andere paard met boommaat 32 en dat ligt super. Ik vind het zadel geen brede zit hebben ondanks de brede boommaat. Heb ook 3 fyso's gehad maar die hadden dat wel en daar kreeg ik ook erg zere heupen van en dat heb ik bij de Zaldi dus niet.
Maar ze gaat echt maar tot een zekere hoogte. Hun filosofie is dat ze richting het paard denken en pas op de tweede plaats aan de ruiter. Maris schreef:Smalle zit heeft te maken met de twist ( zie ook schleese fimpjes ). Van wat ik heb begrepen valt het zadel dan smal van voren zodat de meestal wat bredere bovenbenen van een vrouw gemakkelijker "in" het zadel vallen.
Wow zadels hebben een smalle twist