Zadel met smalle zit, maar passend op een breed paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Zadel met smalle zit, maar passend op een breed paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 07:07

De bouw van je paard is bepalend voor je zadel
Het lijkt zo eenvoudig gesteld: je zadel moet passen bij de bouw van je paard. Nagenoeg iedereen die een paard heeft beseft dit wel en de afgelopen jaren hebben wij het besef van het belang van een goed passend zadel alleen maar toe zien nemen. Iets wat wij hartgrondig toejuichen! Maar wat betekent het in de praktijk voor de ruiter; een passend zadel voor je paard?

Vaak lukt het om het paard van een passend zadel te voorzien en de ruiter een zadel te leveren welke aan de wensen voldoet. Soms is het echter zo dat paard en ruiter eigenlijk qua lichaamsbouw niet zo goed bij elkaar passen, waardoor het haast onmogelijk wordt om zowel paard als ruiter tevreden te stellen. Dan moet je compromissen sluiten of concessies doen.

In feite zijn wij van mening dat bij de aankoop van je paard je goed zou moeten kijken of dit paard qua lichaamsbouw wel past bij jouw eigen lichaamsbouw. Wij begrijpen echter ook dat een paard vaak ‘met het hart’ gekocht wordt en dat is misschien maar goed ook. Toch betekent dat soms dat de je na een tijdje moet concluderen dat je paard wel qua karakter, maar minder qua lichaamsbouw bij je past. De ruiter zal dan in moeten leveren op de eigen wensen of dat het paard in moet leveren op wat deze nodig heeft. Deze laatste optie is er echter eentje waar wij over het algemeen niet in mee willen gaan, omdat in onze visie het welzijn van het paard altijd voorop zal staan.

Wij worden regelmatig ingeschakeld bij het probleem van een paard met een korte rug en een ruiter met een wat royaler zitvlak. Bij deze verhoudingen is er weinig ruimte op de rug van het paard voor een zadel, wanneer we uitgaan van de regel dat een zadel niet voorbij de laatste rib van het paard mag komen. Het meest logische om dan te proberen is een zadel met een vlakke zit. Immers, een dieper zadel heeft minder zitruimte in het midden en zal al snel wat langer moeten zijn om de ruiter voldoende zitmogelijkheid te bieden. Als de ruiter te krap komt te zitten in een zadel met een diepere zit, dan wordt deze door de lepel van het zadel voorover gedrukt en uit balans gebracht. Als je uit gaat van een zadel met een vlakkere zit, dan is er meer zitruimte voor de ruiter, terwijl een zadel toch kort genoeg voor het paard kan zijn. Tevens zijn er maatwerkoplossingen met kortere kussens te bedenken. Hier zit echter ook weer een limiet aan, aangezien de druk per cm2 bij kortere kussens wel toeneemt. En vaak ook nog net onder het achterste gedeelte van het zadel, onder het ruitergewicht.
In sommige gevallen kan een boomloos zadel ook nog een oplossing bieden. De drukverdeling onder een boomloos zadel is dusdanig anders dan onder een boomzadel dat de meeste druk onder boomloos zich direct onder het ruitergewicht bevindt en niet zoveel naar achteren verdeeld wordt als met een boomzadel.

Een andere vraag die we regelmatig krijgen is of het mogelijk is om een zadel te hebben met een smalle zit op een breed paard. Feitelijk niet; je kunt alleen zoveel mogelijk proberen een zit smaller te maken door de opbouw van de zitting in het zadel wat ronder te laten zijn. Een paard met een brede, vlakke rug vraagt om een zadelboom met rails die ook vlak zijn en de rug volgen. Een smalle zit wordt onder meer bepaald door de hoek van de rails van het zadel. Je kunt je voorstellen dat hoe meer de rails gehoekt zijn, hoe smaller de ruiter kan zitten. Maar bij een paard met een brede rug zullen de rails vlakker zijn en de ruiter dus breder laten zitten. Wanneer er dan een zadel gekozen wordt met meer gehoekte rails, dan gaan de rails met hun rand drukken in de paardenrug en verder dragen ze niet. Dit kan voor het paard pijnlijk zijn. Bedenk dus bij het aanschaffen van een paard of een zadel dat je ongeveer zo breed komt te zitten als je paard is

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 07:27

Wat is de bronvermelding van dit stuk jessix?
Ik ben wel benieuwd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 07:33

ankem schreef:
Wat is de bronvermelding van dit stuk jessix?
Ik ben wel benieuwd.

Strada Nederland en zoals ik al eerder vernoemde zal Trekkingsaddles dezelfde visie hebben. Waar het dus om gaat is, ja, het is allemaal aan te passen door een goede zadelmaker, maar moet je dat willen. :)*

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 07:53

Hoi Ankem

Ik ben zelf supertevreden over Daaleman - kijk maar op www.daaleman.nl - mijn paard heeft ook een korte rug, en ik een dikke kont + lang. Hij zei me eerlijk dat volgens de modernste inzichten hij me zou moeten adviseren mijn paard te verkopen (vroeger vond men een korte rug bij een paard geen probleem overigens). Toen ik zei dat dat voor mij geen optie was (liever laat ik mijn paard dan lekker op de wei staan) heeft hij voor mij en mijn paard het best mogelijke "compromis" gebouwd. De lepel waar ik in zit is groot genoeg voor mij, maar hij heeft de kussens daarachter meteen zo kort mogelijk omhoog laten lopen (hij had daar nog een naam voor, dat ben ik nu vergeten). Ik heb nu voor het eerst een zadel dat en mij, en mijn paard, super past en ik wou alleen maar dat ik dit negen jaar eerder had gedaan. Had mij en mijn paard een hoop problemen gescheeld (mijn paard heeft weinig schoft en een heel ronde ribbenkast, dus ik dacht dat er niets aan te doen was dat het zadel ging schuiven als mevrouw ergens van schrok en zich omdraaide, nu weet ik dat ik er 5 van de 6 keren onnodig afgevallen ben omdat ik nu een zadel heb dat ligt als een huis). Overigens - afgaand op de foto - ben je niet te dik, hij meet ook de lengte van je bovenbeen, zodat de afstand van je zitknobbels naar de plek waar je knie ligt goed klopt.

Daaleman is echt een vakman, die echt oplossingen kan bedenken. Zijn maatzadels zijn echte maatzadels, geen pseudo-confectie. Hij kan echt allerlei dingen varieren - zo lag er toen ik bij hem was ook een dressuurzadel met de "zit" van een springzadel, voor iemand die ook niet in een "diepe" zit kon zitten. Ik denk niet dat hij in Leeuwarden langskomt (maar dat zou je moeten vragen) maar er zijn ook genoeg mensen die hun paard op de trailer zetten en bij hem langs gaan (op de veluwe, bij apeldoorn in de buurt). Prijzen staan op zijn website, goedkoop is het nooit maar hij is is nog steeds goedkoper dan het duurdere segment fabriekzadels zoals passier. Succes met je zoektocht naar een oplossing!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:10

Dat zou ik ook zeggen als ik Daaleman was. Maar pas je dan een zadel aan in het belang van het paard of van de ruiter?

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:53

Uitgangspunt is - denk ik - dat het zadel een verbindingstuk is tussen ruiter en paard, en het aan beide kanten moet passen. Het is altijd mogelijk dat ruiter en paard zo totaal niet bij elkaar passen, dat er ook geen "verbindingsstuk" te maken is (om in loodgieterstermen te spreken).

In mijn geval was eindresultaat dat de kussens van het nieuwe zadel veel minder ver naar achteren lagen dan het zadel dat ik had, terwijl hij de bovenkant van het zadel zo had weten "uit te hollen" dat ik er ook nog in paste. Mijn paard kon daardoor haar rug lekker ontspannen, ze liep merkbaar beter dan daarvoor.

Bovendien hadden de drie zadelmakers die eerder naar mijn zadel (èn paard) hadden gekeken, het schuif-probleem opgelost door het voor op te vullen. Daardoor was het bij de schoft gaan knellen (geen probleem waar de topicstarter mee zit). Daaleman constateerd echter dat de boom voor juist veel te nauw was. Hij maakte voor een veel bredere boom, en een extra singelstoot voor: resultaat een zadel dat niet meer schuift, èn alle ruimte laat op de schoft van mijn paard.

Ik kan natuurlijk alleen maar afgaan op mijn eigen ervaring, en dat is maar 1 geval, maar ik kan alleen maar zeggen dat hij mij goed geholpen heeft, en dat hij op mij een eerlijke indruk maakte en dat ik het gevoel heb dat als hij denkt dat hij je niet kan helpen, hij dat ook zou zeggen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 12:57

Ik heb besloten er nogmaals een zadelmaker bij te halen. Iemand die compleet onafhankelijk is en geen belangen heeft in zadelmerken. Deze gaat kijken of dit zadel ons past. Zo niet, dan kijkt hij wat dan verder de opties zijn.
Dit is het laatste wat ik probeer en anders zal ik gewoon mijn conclusies moeten trekken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:56

Weet jij iemand dan die compleet onafhankelijk is? Ik heb er namelijk nog nooit een gevonden.. Maar het is natuurlijk de moeite waard er nog eens iemand na te laten kijken, je paard verkopen doe je niet zomaar. Ik vind het goed van je dat je zo'n nuchtere kijk hebt op dit probleem. Veel is passend te maken door een goede zadelmaker, wat dat betreft ben ik het met iedereen hier eens. Alleen is het dan nog wel bevorderlijk voor je paard? Een goede schoenmaker kan een maatje 36 schoen met smalle leest ook wel zo aanpassen dat jij er met maat 40 nog inkomt, maar of je er ooit echt lekker op zult lopen..??

Als tip kan ik je deze link nog meegeven.
http://www.pegasosaddles.com/Zadelboek% ... lboek.html
Zo weet je zelf ook goed waar je op moet letten en laat je je niet in de maling nemen door een zadelmaker. De meeste zullen je echter niet snel "nee verkopen" dus blijf die nuchtere kijk vooral ook zelf houden. Daarbij is het misschien handig als je voor jezelf kunt uitmaken welke maat jou lekker zit? Jou paard heeft echt een behoorlijk brede rug met boommaat 34/35, dus als jij zelf een 30/31 fijn vindt zitten of zelfs nog smaller, dan moet het al 4 tot 5 cm inkrimpen..

Veel succes en ik hoop dat je een oplossing vind.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 14:02

Ik laat Feike Bruinsma komen. Naar wat ik weet heeft hij geen belangen bij het verkopen van bepaalde zadels.
Ik laat het gewoon over me heenkomen. Ik wil voor mijn gevoel alles hebben geprobeerd, voordat ik die moeilijke keuze doorzet. Bedankt voor de link, zal hem uitgebreid bestuderen. Ben gek op literatuur en wetenschappekijke artikelen :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 17:00

Denk dat deze foto's wel boekdelen spreken:
Afbeelding

Afbeelding

Het lijkt mij toch achterover te liggen.
Vandaag met een dekje met inlages achter gereden. Kon gelijk beter zitten en mijn beugels een gat langer doen. Zat nog steeds iets achterover, maar al beter dan geweest. Kon ook veel makkelijker meekomen met de beweging van mijn paard. Denk toch dat ik daar eerst de oplossing moet zoeken en dat af moet wachten, daarna kijk ik wel verder.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:45

Het lijkt idd dat het zadel een beetje achter over ligt. Vergeet niet dat als een zadel niet in balans ligt dat je zelf ook niet in balans zit. Mischien dat de boom iets breeder moet. Ik las dat je een zadelpasser laat komen, ik hoop dat ze een goeie oplossing voor jullie heeft. Mocht je er geld voor uit willen of kunnen geven zou ik je aan raden om een zadel op maat te laten maken. Niet alleen voor je paard maar ook voor jezelf. Ze kunnen namelijk ook veel aan de zitting veranderen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:02

Mijn paard heeft ongeveer boommaat 38 en ik heb een zadel waar ik zelf redelijk smal op zit. Zulke zadels bestaan wel.

Heb je al eens aan bijvoorbeeld een Zaldi gedacht? En ik zie dat je een dressuurzadel hebt, op de foto's heb ik eigenlijk het idee dat je daarin te weinig ruimte hebt. Op een wat platter zadel dan je nu hebt heb je meer ruimte, ook voor je benen als het goed is.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:27

Dat zadel ligt idd niet helemaal zoals het hoort te liggen.

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik Ben al een jaar aan het zoeken naar hét zadel voor niet alleen mijn paard maar vooral om zelf pijnvrij en comfortabel kan rijden.
Mijn paard is vrij breed en mijn bekken kan dat niet goed hebben (ik heb reuma). Er zijn zeker wel zadels die geschikt zijn, je moet alleen goed zoeken.
Aanrader is zeker om een zadelmaker te laten komen (of naar een zadelmaker toe gaan) en gewoon zoveel mogelijk zadels te passen en proberen (vergeet geen aantekening te maken per zadel) en dan degene die het beste bevalt een weekend op proef te nemen.

Zelf kom ik bij de Massimo terecht, vooral voor lange mensen dat een aanrader.
En een kijkje nemen bij ijslander zadels zou ook niet mis zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:36

Ik wilde het niet zeggen maar inderdaad: IJslanders zijn er ook in brede versies (zoals de mijne) en die hebben vaak ook een kort zadel nodig waar toch een volwassene in past. Ik ben voor mijn ijs aan het sparen voor een Massimo tölt II :o Verder, als je toch bij de IJslanderzadels gaat kijken, kun je denken aan Ástund (die zijn ook tweedehands nog wel te krijgen voor een goede prijs en zien er bovendien vaak uit als dressuurzadels maar dan met niet zo'n diepe zit) en ik heb een Goertz, heerlijk zadel maar wel wat ouderwets, maar daar zit je totaal niet breed op.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:53

Ik heb ook friezen in verschillende maten van breed tot zeer breed. Weet niet of je al eens een ainsley hebt geprobeerd maar die hebben best een smalle zit en passen op redelijk veel brede paarden. Denk dat je wel een 18 inch nodig hebt gezien je lengte.

Ik heb op mijn hele brede fries een wintec isabell werht liggen, is helemaal verbouwd door Feike Bruinsma maar past nu perfect. Maar is geen geschikt zadel als je last van je bekken hebt, zit toch te breed.
Op mijn andere fries ligt een Zaldi, die gaan tot boommaat 38 ofzo maar worden geheel op maat afgeleverd voor zowel ruiter als paard voor een redelijke prijs (rond de 1000 euro)? Ik heb de Zaldi lander op mijn friese merrie, die is van leer en met latex gevuld met enkel zweetblad en zit heel zacht en ook smal. De boom is altijd door een van de medewerkers aan te passen van smaller naar breder.
Geloof dat je zo'n zadel zelfs een week op proef kunt krijgen. Dus wie weet is het wat voor je.
Succes in ieder geval!

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 02:08

Mijn grove groninger ruin (boommaat 34) en ik (lengtemaat 36 van spijkerbroeken) zijn uitermate tevreden over m'n wow zadel met extra lange zweetbaden. http://94.100.127.147/1298050001-129810 ... _CXuB.jpeg
Zadels hebben tevens de mogelijkheid om 18 inch zitvlak op 17 inch kussens te laten maken.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:46

Hier ook iemand van 1.78m met lengtemaat 36 benen met een friese ruin van 1.68m met een extreem brede rug. Wij hebben een Wow welke op m'n ruin z'n korte en zeer brede rug is aangepast (net als bovenstaande reactie), en met extra lange zweetbladen voor m'n lange stelten. Heb ook zweetbladen met movable block, ook fijn om dat aan te kunnen passen. Hiervoor hadden we een Hulsebos Friezenmodel met extra lange zweetbladen maar die zat ook erg breed. De Wow zit heel smal voor m'n gevoel, een stuk beter en m'n zit op dit zadel is echt heel er verbeterd. En door de aanpassingsmogelijkheden ideaal, er is al best al veel aan gesleuteld omdat m'n paard zoveel veranderd is afgelopen tijd, had anders weer een ander zadel moeten kopen. Wow is kostbaar maar dan heb je ook wat. Zijn ook bedrijven die ze verleasen, 2e hands verkopen en verkopen op afbetaling,
Succes!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:59

aisie schreef:
Ik heb ook friezen in verschillende maten van breed tot zeer breed. Weet niet of je al eens een ainsley hebt geprobeerd maar die hebben best een smalle zit en passen op redelijk veel brede paarden. Denk dat je wel een 18 inch nodig hebt gezien je lengte.

Ik heb op mijn hele brede fries een wintec isabell werht liggen, is helemaal verbouwd door Feike Bruinsma maar past nu perfect. Maar is geen geschikt zadel als je last van je bekken hebt, zit toch te breed.
Op mijn andere fries ligt een Zaldi, die gaan tot boommaat 38 ofzo maar worden geheel op maat afgeleverd voor zowel ruiter als paard voor een redelijke prijs (rond de 1000 euro)? Ik heb de Zaldi lander op mijn friese merrie, die is van leer en met latex gevuld met enkel zweetblad en zit heel zacht en ook smal. De boom is altijd door een van de medewerkers aan te passen van smaller naar breder.
Geloof dat je zo'n zadel zelfs een week op proef kunt krijgen. Dus wie weet is het wat voor je.
Succes in ieder geval!

Wat vreemd, ik heb Zaldi van Trekkingsaddles en die gaan maar tot 35cm.. En hoe passen ze dan het zadel aan om de zit smaller te krijgen terwijl de boom breed moet zijn? Trekkingsaddles en Exclusivesaddles doen dit echt niet. De reden staat in mijn eerdere post. Uiteraard zijn er altijd zadelmakers te vinden die dit wel willen doen. Bij wie heb jij je Zaldi vandaan?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:00

BopjeBo schreef:
Hier ook iemand van 1.78m met lengtemaat 36 benen met een friese ruin van 1.68m met een extreem brede rug. Wij hebben een Wow welke op m'n ruin z'n korte en zeer brede rug is aangepast (net als bovenstaande reactie), en met extra lange zweetbladen voor m'n lange stelten. Heb ook zweetbladen met movable block, ook fijn om dat aan te kunnen passen. Hiervoor hadden we een Hulsebos Friezenmodel met extra lange zweetbladen maar die zat ook erg breed. De Wow zit heel smal voor m'n gevoel, een stuk beter en m'n zit op dit zadel is echt heel er verbeterd. En door de aanpassingsmogelijkheden ideaal, er is al best al veel aan gesleuteld omdat m'n paard zoveel veranderd is afgelopen tijd, had anders weer een ander zadel moeten kopen. Wow is kostbaar maar dan heb je ook wat. Zijn ook bedrijven die ze verleasen, 2e hands verkopen en verkopen op afbetaling,
Succes!

Bij een Wow zit je ook hoger van je paard af, vandaar dat de zit smaller is/voelt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:47

Is Feike al geweest ?

Eigenlijk zou je eens op deze site de 2 filmpjes onderaan moeten kijken. Daar wordt uitgelegd hoe een zadel moet passen voor de ruiter. Met name het verschil tussen vrouwen en heren zadels . http://www.schleese.com/Female_Saddle_Specialist
Vrouwen hebben, volgens die site, langere bovenbenen in verhouding tot onderbenen ( mannen net andersom ). Daarom moeten de zweetbladen voor vrouwen wat naar voren gekanteld/geplaatst zijn. Nou ja zie maar in die filmpjes, die zijn erg duidelijk.
Nu zijn schleese zadels erg duur, maar andere merken moeten daar toch ook rekening mee houden lijkt me !

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:52

Jessix schreef:
aisie schreef:

Succes in ieder geval!

Wat vreemd, ik heb Zaldi van Trekkingsaddles en die gaan maar tot 35cm.. En hoe passen ze dan het zadel aan om de zit smaller te krijgen terwijl de boom breed moet zijn? Trekkingsaddles en Exclusivesaddles doen dit echt niet. De reden staat in mijn eerdere post. Uiteraard zijn er altijd zadelmakers te vinden die dit wel willen doen. Bij wie heb jij je Zaldi vandaan?

Ik heb mijn Zaldi bij Calista vandaan van Trekkingsaddles. Ik schreef ook niet dat de zit smaller te maken is maar dat de boommaat aan te passen is. Mijn Zaldi lag eerst op een hele brede fries (maat 36) en is nu door haar aangepast voor mijn andere paard met boommaat 32 en dat ligt super. Ik vind het zadel geen brede zit hebben ondanks de brede boommaat. Heb ook 3 fyso's gehad maar die hadden dat wel en daar kreeg ik ook erg zere heupen van en dat heb ik bij de Zaldi dus niet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:55

Smalle zit heeft te maken met de twist ( zie ook schleese fimpjes ). Van wat ik heb begrepen valt het zadel dan smal van voren zodat de meestal wat bredere bovenbenen van een vrouw gemakkelijker "in" het zadel vallen.
Wow zadels hebben een smalle twist

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:24

Albion heeft de keuze uit een smalle, normale of brede zit en daarnaast kan je kiezen uit verschillende lengtes van zweetbladen. De boommaat kan je uiteraard kiezen en ook nog de hoogte van de kamer. Het zijn dure zadels, maar ik denk ik jouw geval misschien wel een optie?

Wow ben ik zelf helemaal fan van (albion ook hoor, maar het concept van wow is gewoon geweldig), maar dat is ook echt een kwestie van voelen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:24

aisie schreef:
Ik heb mijn Zaldi bij Calista vandaan van Trekkingsaddles. Ik schreef ook niet dat de zit smaller te maken is maar dat de boommaat aan te passen is. Mijn Zaldi lag eerst op een hele brede fries (maat 36) en is nu door haar aangepast voor mijn andere paard met boommaat 32 en dat ligt super. Ik vind het zadel geen brede zit hebben ondanks de brede boommaat. Heb ook 3 fyso's gehad maar die hadden dat wel en daar kreeg ik ook erg zere heupen van en dat heb ik bij de Zaldi dus niet.

Ik heb mijne ook van Callista en de informatie bovenaan de pagina komt van haar website af.. We spreken elkaar regelmatig en haar stelling is dat als je smal wilt zitten je een smal paard moet kopen. Nee, dat is wel heel kort door de bocht! ;) Maar ze gaat echt maar tot een zekere hoogte. Hun filosofie is dat ze richting het paard denken en pas op de tweede plaats aan de ruiter.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:28

Maris schreef:
Smalle zit heeft te maken met de twist ( zie ook schleese fimpjes ). Van wat ik heb begrepen valt het zadel dan smal van voren zodat de meestal wat bredere bovenbenen van een vrouw gemakkelijker "in" het zadel vallen.
Wow zadels hebben een smalle twist

Ja het heeft inderdaad te maken met de twist en ja je kan allerlei vormen en maten krijgen. Feit blijft echter dat sommige zadelmakers/verkopers gewoon niet alles willen verkopen en/of maken omdat het niet de beste oplossing is voor het paard. Die zadelmakers/verkopers zetten het comfort van het paard voor die van de ruiter.