[WN] Stop and turn bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:07

ach ja, een zaag voor in de mond. Dat zaagt wat makkelijker he, 8)7 |o

Diep triest, wat mensen verzinnen om controle over hun paard te krijgen.

Ik zou wel eens weten hoe omstanders zouden reageren als je een hond iets dergelijks in de bek stopte als je ging wandelen, om meer controle te hebben.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:12

Zulke scherpe bitten ben ik sowieso al tegen.. Maar dat ik aan het eind van het filmpje een ukkie van 5 jaar oud ermee zie rijden dat maakt me echt kwaad....
Ik heb er geen ervaring mee. Maar dat wil ik eerlijk gezegd ook niet krijgen.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:42

Daar gaan we weer! |o
:evaw:

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 01:00

sonita schreef:
Daar gaan we weer! |o
:evaw:

Hoe bedoel je?

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:56

Isegrim schreef:
Was naar aanleiding van dit topic een beetje aan het googlen; in dezelfde categorie: http://cgi.ebay.com/SS-Wonder-Bit-w-Cop ... _720wt_906

Whahaha. Men neme een fietsketting en stuk ijzer en men noeme het....Wonder Bit. Zal ongetwijfeld wonderen verrichten ja. Eén tip; niet googlen op dit soort dingen. Je zult toch dingen tegenkomen die je niet aanstaan. Maar waar je verder niets mee kunt. Zonde van je tijd!

Paintlinger

Re: Stop and turn bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:26

Wat een onozel bit zeg :n

De onkunde wordt weer goed gecompenseerd blijkbaar :roll:

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:54

Zelf geen ervaring mee, maar ik denk wel dat dit een goed bit kan zijn voor een barrelpaard dat 'af' is.
Ik zou het zelf nooit gebruiken, omdat ik weet van mijzelf dat ik tijdens een run nogal hard kan zijn met mijn handen.
Maar als jij vindt dat je er ervaren genoeg voor bent, en dat je paard dit bit nodig heeft dan moet je het eens proberen (denk niet dat je hier iemand zal vinden die er ervaring mee heeft, of misschien Wendy of haar zus eens pb'en).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:23

Puur uit nieuwsgierigheid jaycee, wat bedoel je met een barrelpaard dat 'af' is? Ik kan me bij die term niet zoveel voorstellen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:51

Ja nou inderdaad..........bedoel je AFgetraind of AFgeragd....of niet iets anders? :?

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:21

AF als in 'klaar', volledig getraind.

Paintlinger schreef:
Ja nou inderdaad..........bedoel je AFgetraind of AFgeragd....of niet iets anders? :?

|o

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:25

Afgestompd door Bokkers!! }>
Tjonge wat een zeldzaam ..... opmerking, ik mag geen lelijke dingen meer zeggen van de mods.
Ze bedoel natuurlijk klaar/ fininshed.

Sorry Jaycee, je was me voor!
Wat moet je hier letterlijk op je woorden passen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:45

Misschien is het omdat ik uit Drenthe kom.
"Af" betekend hier ook wel, stuk/kapot/versleten .....

Dus het was een serieuze vraag hoor..... :j

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:04

Stel je vraag dan ook serieus, ipv aanvallend of denk even na ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:08

De aanvallende toon heb je er dan zelf bij bedacht denk ik :\
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 14-06-11 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 15:12

Jaycee_ schreef:
Zelf geen ervaring mee, maar ik denk wel dat dit een goed bit kan zijn voor een barrelpaard dat 'af' is.
Ik zou het zelf nooit gebruiken, omdat ik weet van mijzelf dat ik tijdens een run nogal hard kan zijn met mijn handen.
Maar als jij vindt dat je er ervaren genoeg voor bent, en dat je paard dit bit nodig heeft dan moet je het eens proberen (denk niet dat je hier iemand zal vinden die er ervaring mee heeft, of misschien Wendy of haar zus eens pb'en).

Was niet mijn bedoeling om dit bit zelf te gaan gebruiken hoor. Ook even voor de andere bokkers die dit wel eens zouden kunnen denken. :).
Maar ik zie wel 'voordelen' in dit bit. Zeker de combinatie van de losse bitringen (weet niet hoe ik het anders moet uitleggen) met de werking op de neus.
Ben vooral gewoon op zoek naar zoveel mogelijk ervaringen met verschillende bitten die er zijn. Tot ik het bit gevonden heb dat perfect werkt voor Washaki en mij in een barrelrace.

Voor de mensen die nu gekke ideeën hebben over hoe ik mijn paard train, ze loopt na 8 jaar nog steeds op een snaffle en is daarbij erg zacht in de mond.

Enkel als we in stress situaties komen, zoals grote wedstrijden met grote pistes, kom ik in de problemen met mijn snaffle. Voorlopig barrelrace ik haar op een baby-shank. Maar ik voel gewoon dat dit niet 'het' is voor ons.
Volgens mij heeft mijn paard veel voordeel bij zo'n gag-constructie. Als er daarbij de druk dan nog is verdeeld kan worden over kaak-neus en mond. Lijkt mij dit ideaal. Ik zeg 'lijkt' omdat ik het zelf nog niet getest heb en misschien wel helemaal fout zit.
Daarom dat ik gewoon eens meningen wou over dit bit.
Sommige reacties in dit topic zijn dan ook nutteloos, maar niet onbegrijpelijk. ;)

mirella75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:02

Met goede begeleiding van iemand (trainer) die hiermee ervaren is, kan het geen kwaad toch om te proberen of het wat voor je is?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:19

@ sonita: Ik vraag mij nog steeds af wat je bedoelde met "Daar gaan we weer"...

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:20

Dan zou ik eens een gag bit met korte shanks proberen.
Misschien het 'Chappy' bit uit de collectie van Charmayne James?
Afbeelding

Of de Tender Touch bitten van Sharon Camarillo
Afbeelding
Afbeelding

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:42

@ ninajojo; gaan we weer in de zin van ; ik weet er niks van maar het is een martelwerktuig, als het zo moet, etc.
Lijkt me handig om te luisteren/lezen, wat mensen die wel terzake kundig zijn, te melden hebben.
Ipv allemaal onzin te verkondigen.
Ik word er zooo moe van, alles is zielig, gemeen, whatever.
Als het aan mij zou liggen zouden heeeel veel mensen van mij erest op zitles moeten, met een halster ipv een bit/welk bit dan ook.
Om een te leren hoe en waarom een paard beweegt, en dan eens goede
uitleg over wat, welk bit nou precies doet.
Dat iets er onbegrijpelijk uitziet wil niet zeggen dat het een martelwerktuig is.
Dat is ELK bit in verkeerde/onkundige handen.
Dat is mijn bescheiden mening. :D
Snappie??
We hebben net 35!! pagina's ellende in een ander topic gehad......

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:23

Kirrr, ik heb de indruk dat men met shanks het paard te veel "afblokt" en daardoor té scherp kan draaien.

Oke, een paard moet scherp draaien, maar dan wel rond de ton :)

Je zegt dat je je paard nog steeds met gemak op een snaffle kan rijden. Is dit dan niet iets meer in de richting waar je moet in zoeken:

http://www.amazon.com/gp/product/images ... ting-goods

Ik denk dat je met zo'n bit je paard meer "rond" de ton krijgt, dan er "hoekig" voorbij loopt?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 18:43

Jaycee, een variant op de bitten die jij laat zien heb ik daarstraks gehaald. Ga ik inderdaad morgen uittesten.
Geyla, die had ik nog niet tegengekomen. Probleem is vooral waar vind ik deze?

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:20

Jaycee_ schreef:

Maar dit paard vind ik ook niet 'af'.
En in het heetst van de strijd....

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:33

sonita schreef:
@ ninajojo; gaan we weer in de zin van ; ik weet er niks van maar het is een martelwerktuig, als het zo moet, etc.
Lijkt me handig om te luisteren/lezen, wat mensen die wel terzake kundig zijn, te melden hebben.
Ipv allemaal onzin te verkondigen.
Ik word er zooo moe van, alles is zielig, gemeen, whatever.
Als het aan mij zou liggen zouden heeeel veel mensen van mij erest op zitles moeten, met een halster ipv een bit/welk bit dan ook.
Om een te leren hoe en waarom een paard beweegt, en dan eens goede
uitleg over wat, welk bit nou precies doet.
Dat iets er onbegrijpelijk uitziet wil niet zeggen dat het een martelwerktuig is.
Dat is ELK bit in verkeerde/onkundige handen.
Dat is mijn bescheiden mening. :D
Snappie??
We hebben net 35!! pagina's ellende in een ander topic gehad......

Het is mijn streven om een paard te kunnen rijden met zo klein mogelijke hulpen en zo min mogelijk tuig en andere onzin aan zijn lijf.
Je kan een paard sturen met hele simpele duidelijke hulpen. En daar heb je naar mijn mening helemaal niet zo'n bit voor nodig.
Een bit dat zo snel en scherp hulpen kan doorgeven aan het paard is er om de ruiter een betere score te bezorgen. Wil het paard wel als een bezetene een extreem korte bocht maken? Heb je daar wel eens aan gedacht?
Ik vind dat er in de paarden topsport niet meer geluisterd wordt naar het paard. Men vraagt dingen van een paard die niet meer natuurlijk zijn. En ja, dan heb je inderdaad zo'n bit nodig zodat je hulpen snel genoeg en duidelijk genoeg doorkomen.
Het is maar wat je wilt...

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:35

Goeiemiddag wat een apparaat zeg, dat kun je toch geen bit meer noemen? :oo

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:52

beaversrun schreef:
Jaycee_ schreef:

Maar dit paard vind ik ook niet 'af'.
En in het heetst van de strijd....

Ja daarom zeg ik ook van mijzelf dat ik het nooit zou gebruiken, omdat ik tijdens een run te hard kan zijn met mijn handen zonder dat ik het zelf weet op dat moment.....

En "dit paard niet af"....... Over welk paard heb je het??