Pony té enthousiast. Martingaal? Mexicaanse neusriem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 12:44

Anne_GTI: Jij begrijpt waarom ze nog niet klaar is voor kort opeenvolgende hindernissen.
Hier gaat ze toch alleen maar nog irritanter van worden ...
Ik ga het zekers eens proberen met over de balkjes te galloperen!
Bedankt! :)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 15:21

_Babettee_ schreef:
(Sorry als mijn topic hier fout staat.)
Beste bokkers,
Mijn super leuke pony die net 5 jaar is geworden springt super graag!
We zijn nu echt erg goed bezig en ons record is 1.05 m.
Maar hier komt mijn probleem:
Mijn pony is tijdens het springen soms érg enthousiast. =:)
Dat is volgens mij wel normaal want ze vindt het super leuk.
Maar ik vind het soms niet meer leuk ... :n
De laatste tijd luistert ze niet meer en als ik haar terug op draf wil zetten wilt ze gewoon doorgaan met springen en gaat ze terug over in galop.
Gisteren was ze gewoon verschrikkelijk ...
Ik voel me dan wat hulpeloos omdat ik haar soms niet meer in de hand heb ..
(Ze kan wel erg dominant zijn.)
Dus mijn vraag is: Zou ik ze wat meer in de hand hebben moest ik haar een mexicaans hoofdstel omdoen?
Of een martingaal?
(Momenteel heeft ze een hoofdstel met enkel een hoge neusriem.)
Ze gooit haar hoofd wel omhoog voor de sprong ...
Zou een mexicaanse neusriem of een martingaal helpen?
Of zou dit helemaal niets uitmaken?
(niet met van die opmerkingen afkomen van: 'past het zadel wel?' of 'Is ze al nagekeken door de DA op rugproblemen ofzo?'
Ze is helemaal in orde en ik heb een geweldig zadel dat perfect past.)

Alvast bedankt :)

edit: Vergeten jullie niet te antwoorden op de vraag die ik stel a.u.b.?
Tenslotte vraag ik nog altijd of een martingaal of mexicaanse neusriem zou helpen .. Het is leuk dat jullie andere tips geven, maar ik zou ook graag antwoord krijgen op mijn vraag. :)

marjolein_el

Re: Pony té enthousiast. Martingaal? Mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:30

mexicaanse neusriem ben ik niet zo'n fan van, ik zou voor een martingaal gaan! Dan heb je net iets meer te zeggen. Maar dat is natuurlijk nog niet de oplossing.

Mijn pony had het ook heel erg, nu soms nog steeds een beetje maar stukken minder. Als ze onder je vandaag loopt draai je direct een volte, zorg dat je hem niet blijft vasthouden maar laat af en toe ook los. Als ze rustiger is rij je weer verder. Het is belangrijk dat je dit heel consequent doet, onder je vandaan lopen = op de volte. Je zult zien dat je pony vanzelf rustiger word en bij je blijft.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:40

Een martingaal werkt alleen als je paard zijn hoofd omhoog gooit om de inwerking van je hand te ontwijken.
Dat doet ze niet zeg jij. Dus dat is niet de oplossing.
Een mexicaanse neusriem werkt in op het moment dat ze de mond open doen. Ik geloof niet dat ze dat doet dus dat zal ook niet de oplossing zijn.

Ik ben dus ook van mening dat je je oplossing moet zoeken in het rijtechnische gedeelte.

Ik zou zeggen een bak vol hindernissen en daar tussen door alleen maar dressuren. Is ze braaf ontspannen dan neem je een hindernis. Trekt ze weer aan en wordt ze te enthousiast dan ga je weer net zolang dressuren tot ze ontspannen is. Ze moet leren dat niet elke hindernis wil zeggen dat die genomen moet worden.
Daarnaast denk ik dat het ook te maken heeft met de ervaring van de pony. Als ze straks wat meer heeft gezien en gesprongen gaat dat enthousiaste ook steeds beter!

Veel succes!

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 15:44

@ponyparadijs: Lees eventjes goed wat ik heb geschreven: Ze gooit haar hoofd wel omhoog voor de sprong ...
Haar mond trekt ze niet open dus een mexicaanse neusriem gaat idd niet werken dan.
Ik dacht dat de mexicaanse neusriem druk gaf op de neus dus dat ze met zo'n neusriem wat beter tegengehouden kunnen worden.
Heb ik ook weer wat bijgeleerd! B-)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:49

Maar gooit ze haar hoofd alleen omhoog voor de sprong? Want met een onervaren pony zou ik dan niet voor een martingaal kiezen. Want dan zou je haar manier van springen kunnen belemmeren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:54

Een neusriem doet zelf helemaal niks en zeker geen paard tegenhouden. Hij komt alleen in werking als een paard de mond probeert open te sperren.
Zo blijven de hulpen op de goede plek inwerken.
Zelfde geldt voor een martingaal. Die doet niks, maar komt in werking als het hoofd veel te hoog komt, en wel op een manier dat de hulpen op de goede plek in blijven werken.

Het is doordat de hulpen op de goede plek in blijven werken dat dergelijke hulpmiddelen helpen. Maar ze zorgen niet zelf voor controle.
Daarom gaan we in op oefeningen die de ruiter helpen de controle te verhogen.
Er is dus wel degelijk antwoord gegeven op je vraag. Nl dat beide middelen niet helpen vor je probleem.

Elk paard doet trouwens het hoofd omhoog voor een (hoge) hindernis om de hoogte te kunnen taxeren. Dit is ook waarom de martingaal is uitgevonden, voor springruiters, zodat de hulpen ook op dat moment nog doorkomen.
Hij is niet om het hoofd naar beneden te krijgen.

Qilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:29

Ik zou voor jou misschien keer met een martingaal kijken.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 18:55

ponyparadijs schreef:
Maar gooit ze haar hoofd alleen omhoog voor de sprong? Want met een onervaren pony zou ik dan niet voor een martingaal kiezen. Want dan zou je haar manier van springen kunnen belemmeren.

Neen, ook als ze wat irritant voor tijdens het springen van opwinding.
Tijdens dressuur bijna nooit meer, vroeger deed ze dat omdat het een manegepony is geweest & er dus vele kindjertjes in haar mond hebben getrokken ..

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 18:55

_Babettee_ schreef:
ponyparadijs schreef:

Neen, ook als ze wat irritant is tijdens het springen van opwinding.
Tijdens dressuur bijna nooit meer, vroeger deed ze dat omdat het een manegepony is geweest & er dus vele kindjertjes in haar mond hebben getrokken ..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 00:24

_Babettee_ schreef:
Anne_GTI: Jij begrijpt waarom ze nog niet klaar is voor kort opeenvolgende hindernissen.
Hier gaat ze toch alleen maar nog irritanter van worden ...
Ik ga het zekers eens proberen met over de balkjes te galloperen!
Bedankt! :)

Graag gedaan :) Een echte heethoofd vergt gewoon een iets andere aanpak dan een "normaal" paard. Maar als je ze voor je ipv tegen je aan het vechten krijgt heb je er een topper aan. Je moet alleen zelf de rust bewaren en slimmer zijn dan je paard. Maar dat laatste geldt altijd met elk paard.