[WN] breed paard, welk zadel??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: breed paard, welk zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:47

Maar de kans is groter dat een boomloos goed past is groter!
En ik zit op mijn BF net zo stabiel als op mijn westernzadel met boom die niet meer past. En dus ook niet meer heb.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:32

Met de 'boomloze' zadels die je tegenwoordig veel ziet is het goed moeten passen alleen maar sterker aanwezig.
Aangezien deze nieuwe trend zadels niet zo heel flexibel meer is.

Over de drukverdeling kun je boeken vol schrijven. Persoonlijk kies ik liever voor een boomloos én flexibel zadel waar dan misschien de druk wat meer op het zitgedeelte/bovenbenen rust als een niet goed passend boomzadel.
En dat laatste kan niemand zonder zeer kundig iemand met bepaalde hulpmiddelen of losse boom kontroleren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:33

cynthiar schreef:
Maar de kans is groter dat een boomloos goed past is groter!

Dat ligt er maar net aan waar je het mee vergelijkt. En wat je verstaat onder goed passen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:38

Onder goed passen versta ik dat het zadel nergens knelt, geen drukkingen veroorzaakt en de ruggegraat vrij houdt.
Ik vergelijk het met een western boom zadel. Heb verschillende westernzadels met boom gehad, heb nu sinds 2 maanden een Barefoot. En nu merk ik verschil. Bespiering komt weer terug bij de schoft, hij loopt ruimer.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:40

Het ligt er natuurlijk ook wel aan welk merk je boomloos koopt. Daar zit natuurlijk ook erg veel verschil in.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:52

Tja , als je 100 paarden neemt en 3 soorten boomzadels en 3 soorten boomloos , dan zullen de boomloosjes op meer paarden goed liggen dan de boomzadels omdat ze veel minder vorm-specifiek zijn.

Een perfect passende boom is zo iets persoonlijks dat het wat lastiger wordt om er een paard bij te vinden dat precies diezelfde pasvorm nodig heeft.

Bij een boomloosje is er veel meer marge want het zadel kan zich nog aanpassen aan bouw èn beweging , alleen dat laatste is al een groot voordeel dat je bij een standaard boomzadel moet missen. Met zadels met flex of een Wow is dat al een heel stuk verbeterd :)

(heb ik het trouwens uiteraard wel over boomloze zadels die niet àl te moeilijk zijn qua pasvorm want sommige boomloosjes zijn bijna boomzadels zo stevig....en dus moeilijker qua pasvorm , net als een boomzadel...)

Dat je een betere zit moet hebben voor een boomloosje dan voor een boomzadel is de grootste onzin.

Een slecht in balans zittende ruiter is op elk zadel vervelend voor een paard. Bij een boomloosje is het dan vaak nog wat makkelijker voor de ruiter om de bewegingen goed aan te voelen en dus snel de balans te verbeteren.

Vind je een bepaald boomzadel fijner dan een bepaald boomloosje : dat kan natuurlijk :)

Maar in het algemeen kiezen voor een boomzadel i.p.v. een boomloosje en daarvoor als reden opnoemen dat je denkt dat een boomloze een grote gok is dat is gewoon suf , een boomzadel is in principe een grotere gok omdat die VEEL kritischer is qua pasvorm en op veel meer punten problemen kan geven.

Niemand hoeft van mij boomloos hoor :P
Sterker nog : mensen die er zo'n slecht gevoel bij hebben kunnen het beter niet doen want als je je ergens niet goed bijvoelt , dan gaat het toch niet bevallen meestal , dan vind je altijd wel wat.

Maar iets afkeuren om niet-kloppende redenen is gewoon zonde.

Ontzettend veel mensen zijn jaren aan het speuren naar een fijn boomzadel , durven boomloos niet aan vanwege spookverhalen. Na jaren van allerlei zadels kopen en allerlei problemen zijn ze dan echt wanhopig , gaan uit pure wanhoop of op advies van de fysio e.d. van hun paard dan maar tijdelijk voor een boomloosje totdat ze weer een nieuw zadel gevonden hebben......en dan tot de ontdekking komen dat het boomloosje zo slecht nog niet is eigenlijk. Ik hoor behoorlijk veel mensen die echt spijt hebben dat ze niet jaren eerder boomloos zijn gegaan zodat ze al dat getob niet gehad zouden hebben.

Het is niet zaligmakend , werkt niet voor iedereen , maar dat doen boomzadels ook niet en de paskans is gewoon wat groter door de ruimere marge door de flexibiliteit :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:56

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:06

Moet je wel goed linken ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:12

Op dit moment rijd ik met mijn 4e zadel.
Mijn eerste zadel was van het oude type barefoot cheyenne. Zonder VPS oid, maar natuurlijk wel met een grandeur pad. Op een gegeven moment bleek dat ik niet goed kon zitten op dit zadel, waar mijn paard ook last van had. Ik zat scheef, de zit was te breed voor mij.
Exit barefoot.

Daarna een equiflex gekocht. Na anderhalf jaar bleek hiervan de boom gebroken te zijn. Dit was overigens niet het geval bij aankoop van het zadel (2e hands).
Toen volgde de tweede equiflex. Die bleek uiteindelijk niet goed te liggen, zo bleek tijdens een behandeling van de osteopaat.

Daarna heb ik een goede (!) western zadelpasser laten komen. Uiteindelijk bleek een bepaald type Billy Cook als enige echt goed te liggen. Dat zadel heb ik gekocht. En weet je... ook voor mijn zit is dit zadel het beste tot nu toe!

Tussendoor heb ik ook nog verschillende zadels uitgeprobeerd zoals de nut van barefoot en de boomloze van Debra Sibley. Ook deze 2 zadels waren niet geschikt.

Het argument dat je je paard beter zou voelen met boomloos bleek voor mij trouwens kul. Ik voel mijn paard net zo goed met mijn huidige boomzadel.

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 18:00

We kunnen wel hele discussies houden over de voor en nadelen van boomloos en wat beter is enz enz
maar daar gaat het hier niet helemaal om. Ik vraag om andere opties voor een heel breed paard, lichtgewicht en kort. Ik wil geen boomloos omdat ik daar geen fan van ben...om wat voor reden dan ook.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:00

Heb je al een westernzadelpasser gebeld/uitgenodigd? Die kan je het beste vertellen wat de mogelijkheden zijn en wat voor gewicht zadels daar dan bij hoort.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:09

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 18:58

Thnx, hier heb ik tenminste wat aan!

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 18:59

Behalve dat het een beetje buiten mijn budget valt..... :(

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:00

Een beetje maar? Bij mij heul veul :(:)

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 19:02

ik wilde het niet erger maken dan het is...dat ik het niet kan kopen terwijl dit zadel
echt een uitkomst zou zijn voor mij (als het breed genoeg is) Maar ja, erg boven het budget!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:03

DubbelDun schreef:
Moet je wel goed linken ;)

uh ja, haha zal het even goed maken.

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 19:19

kent iemand de Thorowgood maxam? wat hiervan de boommaat is en de kwaliteit enz enz

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:45

Is dat een westernzadel ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:55

stephaniev schreef:
Thnx, hier heb ik tenminste wat aan!

Als je wat meer van de maten weet, kijken voor 2e hands. Kwam bij zoeken naar site al wat aanbiedingen tegen van ong. 1000 euro.
Misschien dat Eurohorse, Arthurs of Herman in Nijkerk er ook 2e handsjes van hebben of iets anders weten die richting uit.

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:20

De Thorowgood maxam is er in veelzijdigheid en dressuur.. helaas geen western dus.
Maar heb net al meerdere forums gelezen en die zeggen allemaal dat het slechte kwaliteit is. Een westernzadel is te zwaar voor mij.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:50

Dan blijft er weinig over voor je, vrees ik.
Dat wordt zonder zadel rijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:56

stephaniev schreef:
.. Een westernzadel is te zwaar voor mij.

Die heb je al vanaf 12 kilo (met kunststof boom). Verder heb je nog wat western'modellen' die lichter zijn zoals de Podium.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:04

Ik val hier ook even in. Ik lees hier en daar over westernzadels met flex boom? Kan iemand specifieke voorbeelden daarvan noemen?
Ik heb momenteel een barefoot, die ik met wat gedoe redelijk aan het liggen heb, maar ik vind het niet ideaal. Paard is erg breed en met dat zadel zit ik zo'n beetje in de split. Het ligt niet 100% stabiel en ik heb het idee dat paard er ook niet echt weg van is.
Heb het ergste kunnen vereffenen met extra inlages en speciale singel, maar wil ergens in de (verre) toekomst liever een westernzadel aanschaffen.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:29

Hallo,
Lastig zo'n zadelcrisis! Weet er helaas alles van. :(
Mag ik het nog even over een andere boeg gooien?
Heb je weleens gedacht aan een Doma Vaquera zadel? Dit is het type zadel die ze in Spanje gebruiken om het vee mee te hoeden. Zeg maar het Spaanse 'Westernzadel' (Western komt oorspronkelijk ook vanuit Spanje uit de Doma Vaquera)
Deze zadels van het merk Zaldi hebben tegenwoordig een flexibele boom van thermoplast. Dit is zeer licht en makkelijk aanpasbaar.
Daarnaast zijn ze helemaal wol gevuld van voor naar achter en zelf zit je op een heerlijke dikke schapenvacht.
Zie o.a.: http://www.trekkingsaddles.nl/default.aspx?shop=1
Kosten Incl. singel, staartriem, stijgbeugelriemen en stijgbeugels: 980 euro.