Hard in de mond ander bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hard in de mond ander bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:27

Dit kan zeker.
Zie mijn eerste post, de enigste manier waarop een ander bit kan helpen is als het huidige niet past :) Of dit ook daadwerkelijk het geval is, is moeilijk te controleren, zeker wanneer je er weinig verstand van hebt. Een dunner bit is namelijk wat scherper, dus in het begin zal ze hier sowieso wel een tikkeltje gevoeliger op lopen. Daarom kan je niet direct zien/voelen of het bit door de dikte verkeerd lag en nu met het dunnere bit goed ligt.

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 15:32

Ja ik denk dat ik mijn intructrice mara eens ga vragen of ze er naar wil kijken misschien kan zij me wel zeggen of die niet goed ligt :)en nog een dingetje haha wil gewoon alles even goed weten :P een dubbel gebroken bustrens heeft die ook ene hefboomwerking (net als een enkelgebroken bit)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:39

Hebben allebei geen hefboom werking :)
Hefboomwerking = scharnieren om een bepaald punt. Moeilijk om dit zo uit te leggen, want dit heeft meer met ruimtelijk inzicht te maken dan met paarden, maar een bustrens heeft geen hefboomwerking.

Enige manier waarop een 'bustrens' hefboom werkingen kan hebben is als het dit bit betreft (zie de 2 ringetjes binnen de bitringen, bakstuk gaat door het bovenste ringetje, teugel door de onderste), dan heb je hefboomwerking. Dit bit wordt echter meestal als een yankee bit aangeduid, en niet als een bustrens.

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 19:55

ok dankjewel :) ik ga van de weke of volgende week even naar de ruiterspotzaak op wat bitten te bekijken en vast te houden zegmaar zodat ik weet hoe ze er in het echt uit zien en wat uitleg kan krijgen, ik houd jullie wel op hoogte:)