Experimenteel hoofdstel! Wat vinden jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: Experimenteel hoofdstel! Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 22:47

Bedankt!

Ach, het witte paard is toch al met deeltijd-pensioen en ze heeft al genoeg hoofdstellen die goed genoeg zijn. Daarbij is ze ook met een oud halster te rijden als je dat zou willen :D

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:55

arno8 schreef:
Dat mengebeuren is nog ver weg hoor. Ik heb nog niet eens een eigen leren mentuig (heb er nu een van Sieltec, van een soort kunststof touw, om het kort door de bocht te zeggen). Dus ik kan ook nog niet echt oordelen dat er iets beter kan. Maar als ik er eentje heb, kom ik vast wel iets tegen dat beter kan :j

bevalt dat sieltec goed? ik had het gezien en was beetje sceptisch over of het miss zou schuren of niet?

Ben zelf nog druk zoekende nar een goede betaalbare sidepull. rij atm met een touwhalster maar vidn deze wat te scherp. Dat hoofdstel van barefoot ziet er wel echt heel mooi uit, als je zoiets zou kunnen repliceren zal je denk ik zeker klanten vinden ;). Vind wel zelf altijd zilver mooier dan koper hoe komt dat dat duurder is?

edit: die barefoot is een crossrope natuurlijk mjah dezelde uitvoering in sidepull zou ook kunnen denk ik?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:27

Dat spul van Barefoot is inderdaad superzacht. :j
Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken.

Echt heel leuk lijkt het me, als ik dit zo lees gaat het weer kriebelen. :o

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 10:33

cyclo86 schreef:
bevalt dat sieltec goed? ik had het gezien en was beetje sceptisch over of het miss zou schuren of niet?

Ben zelf nog druk zoekende nar een goede betaalbare sidepull. rij atm met een touwhalster maar vidn deze wat te scherp. Dat hoofdstel van barefoot ziet er wel echt heel mooi uit, als je zoiets zou kunnen repliceren zal je denk ik zeker klanten vinden ;). Vind wel zelf altijd zilver mooier dan koper hoe komt dat dat duurder is?

edit: die barefoot is een crossrope natuurlijk mjah dezelde uitvoering in sidepull zou ook kunnen denk ik?

Die van barefoot is idd mooi, maar ik ga niet namaken. Zo duur is ie dacht ik ook niet hoor.

Gewoon nikkel is goedkoper dan koper, maar gaat sneller stuk, dus is roestvrijstaal beter. Maar dat is dan weer een stuk duurder. Dat komt denk ik doordat roestvrijstaal gemaakt moet worden door dingen te mengen en koper gewoon zo gewonnen wordt (zal ook wel iets mee gedaan worden, maar iig minder).

Wat inkoopprijzen op een rij:

Ring met een doorsnede van 25 mm en dikte van 4 mm:

Nikkel: 0,38 euro per stuk
Koper: 0,89 euro per stuk
RVS: 2,62 euro per stuk

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:23

Ik denk dat er in hoofdstellen die in de winkels hangen nog maar weinig niet-RVS gespwerk gebruikt wordt eigenlijk ?

De lederen bitloosjes van Barefoot zijn zo rond de 70-80 euro , om dat zelf goedkoper na te maken dat lijk me niet echt haalbaar :P

En lijkt me ook vrij nutteloos / niet leuk om dingen na te gaan maken inderdaad , het is juist zo leuk dat je iets veel persoonlijkers kan maken.

Maar van geheel lederen side-pulls is er niet echt veel te vinden volgens mij , dus wellicht is dat wel iets om te gaan ontwikkelen Arno ? :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:29

Goed bezig!!!
Het is weer gelukt en wat een heerlijke stamper heb je gekocht.
Ik wacht nog op een boel centjes om zo'n grote proffesionele te kopen die ook tuigleer aan kan.

Maar goed, eerst andere projecten.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:26

arno8 schreef:
cyclo86 schreef:

Die van barefoot is idd mooi, maar ik ga niet namaken. Zo duur is ie dacht ik ook niet hoor.

Gewoon nikkel is goedkoper dan koper, maar gaat sneller stuk, dus is roestvrijstaal beter. Maar dat is dan weer een stuk duurder. Dat komt denk ik doordat roestvrijstaal gemaakt moet worden door dingen te mengen en koper gewoon zo gewonnen wordt (zal ook wel iets mee gedaan worden, maar iig minder).

Wat inkoopprijzen op een rij:

Ring met een doorsnede van 25 mm en dikte van 4 mm:

Nikkel: 0,38 euro per stuk
Koper: 0,89 euro per stuk
RVS: 2,62 euro per stuk

Ah ja snap het. Btw bedoelde ook niet echt namaken meer als inspiratie. Heb gekeken en is helaas alleen kruislingssysteem die sidepull van barefoot vind i niet zo mooi (dat gevlochten)

(nog altijd nieuwsgierig nar de sieltec ;) )

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 20:24

Oh ja, Sieltec. Ik ben nog vooral bezig met oefenen zonder kar, en dat doe ik met een longeersingel en een katoenen dubbele longe. Heb in een wat onvoorzichtere periode al het paard voor de kar gehad, en dat ging prima, wat Sieltec betreft dan :D. Sieltec is wel een stuk lastiger te verstellen dan een normaal tuig, dus daar ben je wel even zoet mee, maar als het eenmaal goed zit, is het geen probleem meer.

Schuren e.d. heb ik geen last van gehad, maar heb nog nauwelijks kilometers gemaakt. De teugels vond ik wel drie keer niks, je hebt er totaal geen gevoel mee, daarom gebruik ik nu dus die longe. Ik ga later zelf leren teugels maken.

Voordat ik het kocht had ik heel wat gegoogeld en oude topics op bokt gelezen. Er zijn een paar topics a la 'wat vinden jullie van Sieltec?' en dan zijn er watl mensen heel fel tegen, 'het zal vast wel schuren', 'het gaat vast heel snel kapot', etc. Dat zijn allemaal mensen die het nooit geprobeerd hebben. De paar mensen die het wel hebben geprobeerd zijn juist heel enthousiast.

Na veel gebruik schijnt het er nog steeds als nieuw uit te zien, alleen jammer dat het zo lelijk is. Al kun je wel leuk met kleurtjes spelen.

(eigenlijk kan ik beter zeggen dat het niks is want anders verkoop ik straks nooit m'n leren tuig :D)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 20:32

pmarena schreef:
Ik denk dat er in hoofdstellen die in de winkels hangen nog maar weinig niet-RVS gespwerk gebruikt wordt eigenlijk ?

De lederen bitloosjes van Barefoot zijn zo rond de 70-80 euro , om dat zelf goedkoper na te maken dat lijk me niet echt haalbaar :P

En lijkt me ook vrij nutteloos / niet leuk om dingen na te gaan maken inderdaad , het is juist zo leuk dat je iets veel persoonlijkers kan maken.

Maar van geheel lederen side-pulls is er niet echt veel te vinden volgens mij , dus wellicht is dat wel iets om te gaan ontwikkelen Arno ? :)

Ja, voorlopig richt ik me op een sidepull achtig gebeuren. Voor mij werkt het crosslinksysteem ook niet terwijl het voor anderen heel goed werkt, dus dan heb ik niet het idee dat ik degene ben die dat maar eens moet gaan verbeteren.

Zit nog een beetje te worstelen met de ideale vorm. Wat vinden jullie van dit idee? Let niet op de witte stukjes, het gaat meer om de vorm.

Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:57

Nog even over dat polster: polstering is voering :)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 08:29

arno8 schreef:
pmarena schreef:

Ja, voorlopig richt ik me op een sidepull achtig gebeuren. Voor mij werkt het crosslinksysteem ook niet terwijl het voor anderen heel goed werkt, dus dan heb ik niet het idee dat ik degene ben die dat maar eens moet gaan verbeteren.

Zit nog een beetje te worstelen met de ideale vorm. Wat vinden jullie van dit idee? Let niet op de witte stukjes, het gaat meer om de vorm.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BG8TTWY8.jpg

Ziet er goed uit opzich alleen vrag ik me af od ie frontriem niet net tandje te laag hangt zo? Miscchien mijn verbeelding. Misschien zonder frontriem werken? Ben altijd wel van het principe less is more ;), natuurlijk heb je altijd mensen die bling bling in willen enzo end ie zijn juist niet gecharmeerd van een zonder dus voor een wat groter publiek zoui k wel een frontriem doen.

(zal eens naar de oude forumdingen zoeken van sieltec ty vor de tip)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 08:40

Knap gemaakt zeg!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik gelijk dacht 'dat hoofdstel wil ik'.
Ziet er echt keurig afgewerkt uit, kwaliteit lijkt zo ook goed en hij is bovendien ook nog mooi. Zou er spontaan bitloos voor willen gaan rijden haha. :)

Ik wacht af tot het echte eindresultaat!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:01

arno8 schreef:
pmarena schreef:

Afbeelding

Ik hou zelf ook niet van die kaak / kin gekruiste hoofdstellen , vind dat niks maar een side-pull vind ik nog minder :P

Doe mij maar een CRB of gewoon een hackamoortje , dat geeft voor mij en Rena de meeste vrijheid en ontspanning :j

Ik vind het een mooi ontwerp +:)+

Weet niet of je die frontriem en kopstuk expres wat wijder uit elkaar liggend hebt bedacht ?

Juist die wat wijder uit elkaar liggende frontriem en kopstuk vind ik beter dan dat knijperige van normale hoofdstellen rond oren en nek-aanzet. Dit plaatje van jou zo is veel comfortabeler voor het paard en ook veel prettiger met het om doen van het hoofdstel , dan hoef je niet zo aan die oren te frotten om ze tussen kopstuk en frontriem te krijgen :P

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:18

Mooi hoofdstel! Heb je al op-het-paard foto's?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:18

Ik vind je innitiatief erg leuk, ik blijf het even volgen.

Zelf gebruik ik nu een Micklem, daar ben ik erg gecharmeerd van, juist omdat hij ontworpen is om de anatomie van het paard en niet voortgeborduurd vanaf de bestaande modellen. En niet onbelangrijk, mijn paard vindt hem prettig.

Maar er zijn natuurlijk meer wegen die naar Rome leiden.
Zo zou je ook verder kunnen kijken, naar de schedel, zenuwen enz. en daar je ontwerp op aanpassen.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:47

Ik zal even kritisch zijn over het ontwerp. :j
Ik vind de frontriem te laag aflopen, je zou hem misschien beter kunnen laten lopen als "normaal bithoofdstel", dan is de gesp op het hoofd ook niet nodig. Maar hier zullen de meningen vast over verdeeld zijn. :j