Dikke tong + bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: Dikke tong + bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:14

Ik weet dat je van K&K bitten hebt van 14 mm, ook niet erg dik dus. Maar mylers (verder geen ervaring mee) zouden best eens nog dunner kunnen zijn. Al lijkt me dat toch ook weer scherper, dat houd mij iig tegen.

Ik heb de afgelopen tijd veel info gezocht over het correctie- en africhtingsbit van K&K. Ze zijn vrij dik (18 mm). Verder zou het africhtingsbit (de bustrens) iets kantelen en dus strenger werken. Al zou je zeggen dat een correctiebit scherper is als je op de naam afgaat. De meningen zijn dus verdeeld over welke zachter is.

Zelf denk ik er over om een van bovengenoemde twee te proberen voor de pony van m'n zusje, die ook weinig ruimte heeft (een vrij dikke tong en laag gehemelte). De Ultra of Dynamic dubbelgebroken trensen lijken mij ook veelbelovend. Die staan ook nog op mijn probeerlijstje.

Lodinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 16:24

Safiera: Ik vind het ook heel erg moeilijk, al die bitten. Maar toch heb ik vandaag mijn Myler M04 besteld! Ik mag hem een aardig lange tijd proberen. Zo kan m'n paard en ik wennen aan het nieuwe bitje. Ik ben benieuwd of het de uitkomst is voor m'n paard en mij! Zo niet, zoek ik lekker verder :) Al heb ik er wel een goed gevoel bij. Maar goed, kan niet wachten tot hij binnen is! :D
In de winkel raadde ze mij ook K&K aan. Maar ze zeiden dat Myler ook erg goed was en dunner. Ach, ik ga het gewoon proberen :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:30

Ben benieuwd naar je ervaring! Kom niet echt goed wijs uit de info over Myler. Met de niveau's en zo... mooi idee, maar ik geloof niet zo dat je van bit moet wisselen, zeker omdat het per paard zo verschillend is welke goed past.

Lodinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 18:18

Ik ben ook benieuwd! Laat het je anders nog wel weten als je geïnteresseerd bent! :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:23

Leuk, ben benieuwd hoe het bit jullie zal bevallen :) De myler is inderdaad dun, 14mm vind ik persoonlijk gigantisch dik :+

Mijn paard vindt bitloos trouwens ook leuk, ben nu een sidepull voor 'm aan het maken want daar reageert hij erg goed op :) Alleen het remmen gaat niet altijd even goed, dus wanneer hij in een wat onstuimigere bui is (of op wedstrijd, die ene doodenkele keer) nemen we toch maar weer het trenshoofdstel mee :)

Lodinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 18:29

hestejente: Dat is fijn! Dat je met beide kan rijden. Ik heb die van F.R.A. Meroth, de neusriem. Bevalt goed, naast dat m'n paard buiten soms een hele slechte rem heeft. Ik laat het je ook nog wel weten! Ben errrrrug benieuwd! Kan niet wachten :):)

maaikepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:33

Ik heb hetzelfde probleem met mijn IJslanders: Reykjavik, Dwùrg, Maríse en Freyja.
Het lukt mij gewoon niet!
Daarom rijd ik vaak zonder bit.
Bij Reykjavik kan dat nog wel eens lastig zijn, die is heel wild.
Bij Maríse moet er een gevordere ruiter op haar rug zitten want anders gaat het fout.
Bij Freyja mag er wel een beginner rijden, maar de ruiter moet het wel góed doen.
En bij Dwúrg kan iedereen rustig doen wat hij wil. Dwúrg is mijn oudste en leukste & liefste IJssyy /3
Groetjes, Maaike.
Die 4 leukerds zijn mijn verzorgpony's.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:34

Wanneer krijg je 'm? :)

Had eerst een bloemhack maar dat vond hij niks (chiropractor heeft me van de week uitgelegd waarom :o ) en op stalhalster is hij zo leuk te sturen dat ik nu voor een sidepull heb gekozen, ook aangezien hij nu toch zo dik is dat hij niet eens de conditie heeft om de benen te nemen :+ Ik zou alleen nooit met een sidepull een proef rijden, het is best een showbeest en wordt erg enthousiast van alle aandacht :P Met een grote groep een buitenrit maken zou ik dan weer wel zonder aarzelen met dat ding doen. En zo is het maar net wat de situatie en zijn (en mijn) bui is welke optoming we meenemen :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:26

hestejente schreef:
Leuk, ben benieuwd hoe het bit jullie zal bevallen :) De myler is inderdaad dun, 14mm vind ik persoonlijk gigantisch dik :+

O ja? Jee zeg, hoe dun is de myler dan? Ik weet dat er maar weinig paarden zijn die plaats hebben voor een dik bit en het daardoor vaak een stuk minder zacht is dan je zou denken. Heeft er hier iemand een liggen om te meten? Of verschilt dat ook nog per bit van myler (lijkt me eigenlijk ook nog wel logisch)?

@ TS: ik zou het inderdaad graag horen hoe de myler bevalt. Op bokt lees ik veel positiefs over de mylers, en juist weer verdeelde meningen over Sprenger. Blijft lastig! Heb je trouwens het namaak-correctiebit van EJ gezien? Ik ga daar maar eens even op zoeken denk ik...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:49

Mijn myler is nog geen 10 mm. Exact weet ik het niet.

Lodinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 11:05

hestejente: ik krijg heb woensdag binnen! Hij moest namelijk besteld worden. Ik heb 5 zaken gebeld. De een verkocht het niet meer, de ander had mijn maat niet meer en nog een had geen zin om te zoeken in het magazijn := en dan was er ook nog eens een énorm prijs verschil, de een vroeg er 120 euro voor en er was er een die vroeg er gewoon 180 euro voor :roll: ik wist natuurlijk wel waar ik hem ging bestellen haha!
Waarom vond je paard die bloemhack niet fijn? :P

Safiera: Ik heb inderdaad ook erg veel goeds over Myler gehoord. Ben laatst bij een ruitersportzaak geweest, daar verkochten ze Myler, nu dus niet meer. Nu gaan ze juist Sprenger aanbieden. Nee nog nooit van gehoord! Lijkt op de foto's wel 't zelfde als de 'echte'. Maar is nog steeds wel dik (16mm) :P.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:01

De druk achter zijn oren vond hij niks. Bleek van de week dat zijn atlas niet helemaal goed zat :(:)

Lodinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 12:59

He arm paard. Nog succes met je sidepull dan! :D en ik laat het je weten of m'n myler bevalt :) bedankt!!!