Het meest vriendelijke bitje..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elevien

Re: Het meest vriendelijke bitje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:15

Mijn ervaringen met een ongebroken bitje zijn ook erg goed! Mijn haflinger was altijd erg onrustig in zijn mond (veel met tong spelen, extreem kauwen, etc.). Sinds hij dit ongebroken bitje heeft is dit allemaal verleden tijd en is hij rustig aan het knabbelen op het bitje. Dus ik zou het eens proberen :)

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 10:46

Bedankt voor de reacties allemaal! Ongebroken bitje is ook een idee, het enige wat ik me dan altijd afvraag is hoe het dan zit met de druk op de tong..
Het myler bit spreekt me nog steeds wel aan, maar ik ben inderdaad niet zo van verschillende metalen. Dat is wel een goede!
Ik zal eens kijken of er hier in de buurt ( Ik kom in Ede en in Rotterdam) iets zit waar ik een bit eventjes uit kan proberen.

Om nog even terug te komen op enkele reacties: Ik deel helemaal de mening dat een aanleuning volledig afhankelijk is van de hand. Ik ben absoluut niet perfect en zal zeker fouten maken, maar ik probeer wel altijd zo rustig en onafhankelijk mogelijk met mijn hand te rijden. Het boeit me ook totaal niet als een paard eventjes met zijn hoofd in de lucht loopt, als je met been en zithulpen balans creeert komen ze vanzelf naar je hand toe.
Dat is ook waarom ik aangeef dat ik niet echt een probleem met rijden heb, want ze gaan gelukkig tot nu toe altijd wel vooruit wat aanleuning betreft, en hoe verder ze komen hoe makkelijker ze worden in de mond.
Maar omdat ze met bv longeren zonder enige druk al zo "moeilijk" doen met een bitje in hun mond, wil ik het graag zo makkelijk mogelijk voor ze maken.

Om terug te komen op het bitloos: Als het mijn eigen paarden waren geweest had ik nog best die overweging kunnen maken. Deze paarden rijd ik ook af en toe bitloos , maar het zijn mijn dieren niet. De eigenaar wil absoluut dat deze dieren met bit afgericht worden, dus rest mij alleen de keus dit zo vriendelijk mogelijk te doen..

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 09:09

Even een update. Eigenaar had nog zo'n ongebroken bitje liggen. Een reageert er echt helemaal super op. Loopt er lekker op te kauwen. Als je in de mond voelt, voel je dat er inderdaad geen druk meer op het gehemelte komt. Ik vind het bit er persoonlijk niet vriendelijk uitzien, maar dat is het dus wel. Wel denk ik dat je ook hier heel veel druk mee op de lagen en tong kunt geven als je trekt. Bij de ander was het nog niet zo'n succes. Daar was dit 16 mm bitje nog veeel te groot voor. Ik denk dat ik daar maar een ponybitje ga proberen, of een kleine dynamic.. Want ik vind toch dat een bit goed moet passen..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:12

Het belangrijkste bij smalle mondjes is dat je een dun bitje neemt. 16 mm. is níét dun!
Dat wordt wel vaak gezegd, maar het is nog steeds een hele mond vol. Mylerbitjes ben ik zelf erg over te spreken, maar ook een onderlegtrensje kan prima zijn.

Het is ook een misvatting dat dunne bitjes veel scherper zijn, een bit dat niet past is altijd scherper dan een bit dat wel past, hoe dun of dik ook. Het is gewoon afhankelijk van de paardenmond, als het niet past is het altijd oncomfortabel.

Voor mijn pony heb ik een myler met MB04 mondstuk, met een lichte tongboog. Zij geeft aan die tongboog erg prettig te vinden en ook met mennen merkte ik direct dat een lichte tongboog heel veel verlichting gaf.
Mijn paard heeft een heel smal mondje, maar die heeft absoluut geen ruimte voor die tongboog, die heeft een anatomisch gevormd dun bitje. 12 mm. gok ik?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:22

Eventueel kun je een peewee-bit overwegen. Is een redelijk nieuw systeem, met een erg dun mondstuk dat ook het gehemelte vrij laat. Ziet er op het eerste gezicht heftig uit, maar schijnt toch erg zacht te zijn.

[ITP] Lodewijk, net een echte dressuurpoown een topic van IcePrincess, die een peewee gebruikt