geen enkel zadel ligt goed!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: geen enkel zadel ligt goed!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:21

Nou.. Dat vind ik een raar verhaal. Dus de rug wordt hol en dan zakt alles zo laag dat het zadel op de schoft drukt??
Tuurlijk kan de bespiering wat weinig zijn maar dit lijkt me echt stug..

Ik zou als ik jou was de zadelmaker toch nog is laten komen. Dan laat je hem de rug zien direct nadat je gereden hebt.

Zitten de haren nog glad op de rug na het rijden?
Passen er vingers onder de boom en boven de schoft als je aan het rijden bent?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:45

kan heel goed hoor dat de rug wat hol is, dat kan komen door slappe buikspieren maar ook door bouw.
mijn paardje heeft ook een wat holle rug, dat is bij hem zijn bouw, maar bij hem komt het zadel echt niet op zijn schoft hoor, ik kan er zelfs als ik er op zit ng ruim een hand tussen doen.
een zadeldat op een schoft ligt kan echt niet hoor, dan sloop je de rug van je paard.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:48

ik had ook een arabiertje en die paste ook niks na heel lang zoeken kwamen we bij boomloze zadels, we hebben iemand gevraagt te komen passen en het zat als gegoten!!! echt een aanrader je moet er zelf alleen wel even aan wennen. ;)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:59

ik ben alleen bang dat een boomloos zadel niet helemaal de oplossing is bij deze pony, omdat ik begrijp dat de schoft dus nogal aanwezig is.
die van mijn heeft dus ook een holle rug en dus veel schoft, ik heb ook wel eens in het boomloze zichment gekeken (baerfoot) en het lach niet echt geweldig, welke pommel ik ook gebruikte.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:06

Als je paard er nog steeds bulten van krijgt, kun je er niet mee rijden!
Heb je al eens een wintec geprobeerd, die liggen vaak ook fijn op een arab.

MACMOON

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 17:40

ik zal binnekort (morgen of overmorgen) een foto nemen van het zadel, de schoft voor het rijden en de schoft na het rijden als jullie dat willen!

xxx

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:15

MACMOON schreef:
hoi allemaal

aangezien ik niet elke minuut op bokt zit hier even een verslagje.
het is een hele goede zadelmaker (zegt iedereen, en mijn lesgeefster ook) en hij had dit ook nog nooit gezien en meegemaakt. Nu had ik gisteren les en is mijn lesgeefster goed naar zijn rug gaan kijken en zij concludeerde dat het misschien kon komen doordat hij niet genoeg buikspieren heeft waardoor de rug hol is en het zadel tegen de schoft aandrukt (zoiets, ik weet het niet meer precies). zij voelde dan aan zijn buik en als hij daar veel spieren had zou zijn rug omhoog gaan (bol maken) maar dat gebeurde dus niet. Zij heeft mij toen geholpen met het begin maken aan dubelle lijnen en longeren met bijzet.

ik heb gisteren en vandaag gereden op het leen zadel, de bulten kwamen wel weer maar ze waren niet zo groot als eerst. ik mag wel gewoon rijden van de eigenaren maar wel goed in de gaten houden. vanmorgen waren de bulten helemaal weg van gisteren, er was dus niets meer te zien van de vorige dag

xxxxx

Maar wat is het merk dan van het zadel?
las trouwens in profiel dat het om een nrps gaat in plaats van arabisch volbloed.

Kan je een stand foto plaatsen zonder zadel,dan zien wij ook wat voor bouw hij heeft.

MACMOON

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 08:09

MACMOON schreef:
Vandaag is de zadelmaker geweest voor mijn verzorg NRPS e-pony met 3 kwart arabisch bloed,
zijn zadel zat al een tijd niet lekker en we wilde hem dus inruilen voor een andere.

We hebben heel wat zadels geprobeerd, sommige lagen beter dan de andere.
Elke keer als hij een geprobeerd zadel van de rug haalde zaten er bulten op de schoft.
Dit was bij elk zadel zo! Nu heeft hij ook de allerduurste geprobeert en hij zei:
als deze nog steeds bulten veroorzaakt ligt het niet aan de zadels maar aan zijn rug.
Bij dit dure zadels kwamen dus ook weer bulten. Heeft iemand hier een keer ervaring mee gehad?
Hij zei zelf dat hij dit nog nooit heeft meegemaakt dus als iemand iets weet vind ik het knap!

We hebben de zadels die goed op zijn rug lagen geprobeert door steeds te gaan rijden,
daarna haalde hij het zadel eraf en keek naar zijn rug.

Nu hebben we het zadel genomen die het beste zat om een maandje te lenen
dus kijken hoe het nu verder moet. Volgende week heb ik mijn 1e onderlinge wedstrijd met hem
dus hopen dat dat door kan gaan! *\o/*

xxxx

MACMOON

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 08:11

ja sorry te snel geschreven ik heb het al gewijzigd, het is een nrps e-pony met 3 kwart arabisch bloed
ik probeer vandaag foto's te maken, heb om half 2 les dus als het lukt staan ze aan het einde van de middag erop

xxx

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 08:11

IMJ schreef:

Ik quote mezelf ook maar even :)
Dit is nl heel belangrijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 08:12

heeft steeds hetzelfde persoon gereden bij het uitproberen van de zadels?

MACMOON

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 09:19

IMJ schreef:
IMJ schreef:

Ik quote mezelf ook maar even :)
Dit is nl heel belangrijk.

sorry heb het enorm druk en dan probeer ik even snel terug te reageren, en vergeet dan wat dingen.
ja de haren liggen nog plat, en wij rijden met bontje eronder dus dat kan ik dan niet zien maar ik neem toch aan van wel?
Laatst bijgewerkt door MACMOON op 30-05-11 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

MACMOON

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 09:19

geerke schreef:
heeft steeds hetzelfde persoon gereden bij het uitproberen van de zadels?

ja ik heb steeds gereden ;)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:22

Waarom een bontje eronder? Dat maakt het zadel smaller, een goed zadel past zonder bontje. Leggen jullie het zadel met passen er zonder iets op en dan proberen met bontje? Want dan maak je het al smaller tijdens het rijden terwijl het kaal goed ligt?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:26

Ik vind deze manier van zadels passen maar vreemd. Misschien is het verstandig als je er een MFSC bij laat komen!

M_VainqueurJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:32

Heb je tijdens tegen de zadelmaker gezegd dat je met een bondje wilde gaan rijden? Hier houdt een zadelmaker dan rekening mee. Zadel moet namelijk breder zijn dan. En natuurlijk kan de zadelmaker op dat moment advies geven waarom wel/geen bontje eronder te doen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:37

Bontje maakt de kamer een boommaat smaller en kan dus echt die bulten veroorzaken!
Het zadel hoort nl echt NIET OP de schoft te liggen en zou daar normaliter dus geen drukkingen kunnen geven..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:42

Maar zitten die bulten naast de schoft of echt op de rug zeg maar.... schoft is een redelijk breed begrip!!

MACMOON

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 09:45

ik zal vanmiddag foto's maken van de bulten! dan kunnne jullie precies zien waar ze zitten en hoe ze eruit zien. hoop dat ze goed te zien zijn op de foto's

van de zadelmaker moesten we met bontje rijden, ik wil best een keer proberen zonder bontje te rijden en dan te kijken of de bulten nog komen? raden jullie dat aan? wil ook best de zaak noemen van die zadelmaker maar weet niet of dat toegestaan is en of ik hem kan vinden

xx

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:51

Weet je wat ik aan raad:

Laat een andere zadelmaker komen!!
Als een paard bulten krijgt van een zadel ligt het gewoon niet goed!

Dus ik zou er niet mee rijden en een ander iemand laten komen.

MACMOON

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 09:53

Don_Zhivago schreef:
Weet je wat ik aan raad:

Laat een andere zadelmaker komen!!
Als een paard bulten krijgt van een zadel ligt het gewoon niet goed!

Dus ik zou er niet mee rijden en een ander iemand laten komen.

zij willen dus graag deze omdat zij het oude slechte zadel voor een nieuwe kunnen inruilen bij hem
omdat die oude ook bij hem vandaan komt. ze kunnen die dus nergens anders inruilen;)
ik zou het heel anders doen.. maar dat is het nadeel van verzorgster zijn dat je die keuzes zelf niet kan maken

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:57

hebben die eigenaren wel eens gehoord van Marktplaats?
Je kan een 2e hands zadel verkopen en dan bij een goede zadelmaker een GOED passend zadel kopen.

als ik deze pony zou verzorgen zal ik er niet meer op gaan zitten!
als hij bulten krijgt ligt het niet goed.. als je dan toch gaat rijden met dit zadel rij je zn hele rug naar de klote met een beetje pech..

snap dat jij er als verzorgster weinig aan kan doen, maar je kan wel kiezen voor het welzijn van het beestje en zeggen, "nee, met dit zadel ga ik er niet op! "

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:59

Een zadel wat bulten veroorzaakt, ligt gewoon niet goed. Een zadel hoort geen bulten te veroorzaken! Grote kans dat wanneer je hiermee door gaat rijden zonder aanpassingen aan het zadel te laten doen, je paard zadels niet meer leuk gaat vinden en er zelfs slechter door gaat lopen! Dit zou ik zo ook tegen de eigenaren vertellen

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:01

Nou Don_Zhivago en ik hebben dezelfde gedachten!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:03

Is het zadel aangemeten met of zonder bontje?
Zou je foto's willen maken van het zadel pp de rug zoals het aangemeten is? (dus evt zonder bontje en chabrak als het zo aangemeten is en dan met).
Niet dat je alles vanaf een foto kunt zien maar toch. Misschien kunnen we met z'n allen een beetje helpen.