rollen met zadel op

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:58

_horselovee_ schreef:
Tigra_ schreef:

Waarom verander je nu ineens van verhaal?
Eerst zeg je dat ze de hele dag met die zadels op staan en er een aantal zijn die er zelfs mee rollen en nu ineens is dat helemaal niet het geval?
Beetje vreemd....

dat zeg ik al de hele tijd ;) kijk maar terug.
ik zeg alleen datt niet elke pony rolt met zadel op, maar sommigen wel. xd

Nee dat zei je niet. Je zei in je OP:
onze manege moeten de pony's de hele dag het zadel oplaten.
Nu zeg je ineens dat niet alle paarden/pony's een zadel ophouden.

Daarna in dezelfde OP zeg je dit:
ze rollen ook wel eens (met zadel op dus)
En nu zeg je dat degene die rollen niet hun zadel ophouden.

Dan verander je toch vrij duidelijk van verhaal.

Duhelo

Re: rollen met zadel op

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:02

Daarnaast, mss beter eenmaal opgezadeld, dat het goed gedaan is, dan iedere keer zadel erop, zadel eraf voor halfuur, zadel met nat klef doek eronder er weer op (door een mss onkundige ruiter, dus vaak verkeerd opgezadeld), weer uur lopen, weer eraf. lijkt me prettiger voor de paarden dat de singel gewoon wat losser gedaan wordt, en ze zo effe blijven staan
Van drie tot 7 is ook "maar" 4 uur, als je rekent dat ze daar 2-3 uur van lopen zie ik niet echt problemen.

meertje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:05

Duhelo schreef:
Daarnaast, mss beter eenmaal opgezadeld, dat het goed gedaan is, dan iedere keer zadel erop, zadel eraf voor halfuur, zadel met nat klef doek eronder er weer op (door een mss onkundige ruiter, dus vaak verkeerd opgezadeld), weer uur lopen, weer eraf. lijkt me prettiger voor de paarden dat de singel gewoon wat losser gedaan wordt, en ze zo effe blijven staan
Van drie tot 7 is ook "maar" 4 uur, als je rekent dat ze daar 2-3 uur van lopen zie ik niet echt problemen.

precies!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:11

Wervels kunnen gaan schuiven en zadelbomen breken. Dus nee, dat is niet handig... Ze kunnen misschien beter een paar paardenmiepjes die al goed kunnen zadelen vragen te helpen met het zadelen. Daarnaast vind ik dat het correct op en afzadelen van een paard net zo goed tot de lesstof behoort.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:15

Tigra_ schreef:
_horselovee_ schreef:

dat zeg ik al de hele tijd ;) kijk maar terug.
ik zeg alleen datt niet elke pony rolt met zadel op, maar sommigen wel. xd

Ze verandert niet van verhaal hoor ;).
Ze zegt dat de pony's de hele dag met zadel opstaan, en paarden niet.
Pony's zijn geen paarden hoor!
De pony's die rollen houden ook hun zadel op, ze heeft nergens gezegd dat dit niet het geval is..

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:45

Inderdaad, ts zegt het goed.
Ze zei dat de pony's met zadel opstaan, de paarden niet, en dat sommige pony's ermee rollen, niet allemaal! :j

Al met al, raar verhaal. Maar ik denk eerlijk gezegd dat het probleem wel mee valt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 19:42

44Myrthe44 schreef:
Tigra_ schreef:

Ze verandert niet van verhaal hoor ;).
Ze zegt dat de pony's de hele dag met zadel opstaan, en paarden niet.
Pony's zijn geen paarden hoor!
De pony's die rollen houden ook hun zadel op, ze heeft nergens gezegd dat dit niet het geval is..

Er zijn nog altijd pony's of paarden (dat is voor mij een pot nat) die wel met zadel op rollen en hoe je dat ook went of keert dat is niet iets wat normaal zou moeten zijn en niet goed voor het zadel en de paarden.

meertje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:22

Lees mijn reactie.. misschien maakt het dan overbodig waar de discussie overgaat?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:34

Ook bij ons op de manege staan de ponys een aantal uren tussen lessen door nog opgezadeld. Dit is volgens mij op heel veel manege's het geval. Wij hebben hier ook opstaplessen van een half uurtje, soms hebben ze daarna dan een half uurtje geen les en gaan daarna de les weer in. Het is in veel gevallen wel wat veel gedoe en onnodig om ze dan weer op en af te zadelen. Voor de pony's is het allerminst prettig denk ik. Ze zeggen wel altijd als de ponys een half uurtje of uurtje niet hoeven te lessen, dat de singel even losser moet. Ik vind het ook neit ideaal, maar vind het hele fenomeen manegepony niet ideaal. Die dieren zijn uren per dag aan het werk, en ik vind het vaak ook nog geestdodend werk voor ze. Daarnaast moeten ze ook nog met van allerlei trekkende, bonkende, trappende en slaande ruitertjes op hun ruggetjes lopen dus nee, het leven van een manegepony is bepaald niet leuk.....maar we hebben het er allemaal op moeten leren!

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:44

Ik zou is met heel wat mensen daar naar de baas stappen en vragen waarom het zadel niet af kan?
argumenten: Het zadel gaat kapot, de rug gaat kapot, kinderen moeten ook leren opzadelen en afzadelen, de pony's moeten al zo hard werken dan mag het zadel ook best is af!

Misschien een idee om een brief te schrijven en dan iedereen die wilt zn naam en handtekening op de achterkant te laten zetten?

xDirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 06:56

Ze kunnen hun rug en het zadel zwaar beschadigen ja, ik hoop wel dat de pony's dan ook vast staan?

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:59

De pony's staan idd met zadel op tussen de lessen door als ze niet hoeven te lopen. Ze worden een half uur voor de 1e lessen opgezadeld en worden direkt na de laatste ponyles afgezadeld.

Ze staan dan wel vast en de singel is losser gedaan. Daarnaast wat Meertje al zegt lopen er altijd medewerkers rond in de stallen. En ik kom er nu al 3 jaar met mijn dochter en heb nog nooit een pony zien rollen in de stal. Wat niet wil zeggen dat het nooit gebeurd, maar het is dus ook niet zo dat het regelmatig voorkomt.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat manegepony's hard moeten werken, maar er wordt zeker rekening gehouden met de pony's. Er wordt altijd bijgehouden welke pony's er in de les lopen, en bij de volgende les de pony's die op stal staan eerst ingezet worden zodat er anderen kunnen rusten.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:55

_horselovee_ schreef:
nou eigenlijk vind ik die manege ook niet zoo heel goed :o maar dat is de enige die een beetje te doen is met de fiets (rij er zelf nu wel minder, omdat ik een verzorgpaard heb).

@LouLouB jaa eigenlijk wel... ze moeten sowieso 4 uur per dag lopen :( vooral op zaterdagen misschien wel 6 uur. ook vaak 3 uur achter elkaar.... ik vind het zelf ook niet kunnen. maar kan er weinig tegen doen :P (heb het natuurlijk wel een paar x gezegd)

niet iedere pony doet het, maar vooral mijn lievelings pony..
de paarden hebben wel gewoon het zadel af, omdat ze alleen 's avonds hoeven te rijden :S

Wat is dit een ongelofelijke flauwekul.
En wat lekker makkelijk om een goede manege proberen zwart te maken op internet.
Ik ben zelf al jaren vaste klant op de manege in kwestie en kom er dagelijks.
Het is volledig tegen mijn gewoonte om op zoiets doms te reageren maar wat jij hier allemaal beweerd kan echt niet.
Als de pony's en paarden zo slecht verzorgd worden waarom worden ze dan zo oud op de manege?
Beste meelezers: de manege pony's worden voor de les opgezadeld, dit om ervoor te zorgen dat het goed gebeurd, zuinig op de zwaar belast ruggetjes. Hoofdstel doen de kinderen wel zelf om en dit wordt gecontroleerd.
Poetsen mag na het halen van het poetsdiploma. Waarom een diploma? Goede zorg voor de pony's en veiligheid.
Paarden worden door de klanten zelf opgezadeld.
De pony's staan vast als ze zijn opgezadeld en ik heb er nog nooit 1 op zijn rug zien liggen met zadel op.
Zodra ze klaar zijn gaat het zadel af. Paarden en pony's gaan naar buiten zo gauw als dat kan, in de weekenden maar ook door de weeks (tja, dan ben je er niet, dus dan zie je dat ook niet).
Alle manege paarden/pony's staan dik in het stro, worden goed verzorgd en hebben goed passend, goed onderhouden tuig (want jij ziet ook nooit de zadelmaker die zadels komt nakijken en passen).
Het is een 4 sterren FNRS manege waar veel aandacht aan de paarden wordt besteed.
Als het er zo slecht is, waarom kom je er dan nog? Stop in ieder geval met het plaatsen van berichten die ver naast de waarheid liggen.

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:52

Zo'n moeite is het toch niet op voor de les even je paard op te zadelen, en na de les af te zadelen?
Niet iets tegen jullie hoor, maar de eigenaar van de manege moet dat gewoon zeggen.
Kost misschien 3 minuutjes werk?

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:11

Tara_Jenny schreef:
Zo'n moeite is het toch niet op voor de les even je paard op te zadelen, en na de les af te zadelen?
Niet iets tegen jullie hoor, maar de eigenaar van de manege moet dat gewoon zeggen.
Kost misschien 3 minuutjes werk?

Ja, en dan kan je instructeur/instructrice het altijd nog even controleren voor de les.

HilD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:39

ach je ziet dat ze heel haar verhaal weer min of meer terug neemt.. dat zegt genoeg..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:11

Ben ik de enige die 4 uur permanent opgezadeld toch niet zo ok vind?
Als er een uurtje tussen twee lessen zit met dezelfde pony, dat je dan het zadel oplaat, goed. Maar ALLE pony's van 3 tot 7 permanent met zadel op, dat is toch te veel van het goede.

Verder vind ik ook dat TS hier nogal wat aangevallen wordt. Ze heeft nooit de stal zwartgemaakt, meer zelfs, ze heeft de naam niet vernoemd, dat heeft een andere bokker gedaan en ze heeft gewoon bevestigd. De openingspost begint bijna letterlijk met 'is het erg dat...?'. TS drukt dus een twijfel uit en vraagt om raad/meningen. Ze kraakt de manege niet af, alleen dit feit viel haar op en daar wou ze even over ventileren. Nergens heeft ze gezegd dat de manege slecht is, niet om de paarden geeft etc etc, dat zijn allemaal aannames van andere bokkers niet van TS. Als je alles objectief terugleest, zie je ook dat TS haar verhaal niet heeft gewijzigd. Ze heeft enkele nuances aangebracht ok, dat geef ik toe. Maar als ik van 3 uur tot 7 uur buikpijn heb, zeg ik ook wel 'goh, ik heb al de hele dag buikpijn'. Niet alles is 100% letterlijk op te vatten. ;) Dus ga nou niet met z'n allen als hyena's op TS springen.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:07

Gini schreef:
Als er een uurtje tussen twee lessen zit met dezelfde pony, dat je dan het zadel oplaat, goed. Maar ALLE pony's van 3 tot 7 permanent met zadel op, dat is toch te veel van het goede.

Dan heb je even niet goed mijn post gelezen: de pony's staan NIET 4 uur permanent opgezadeld.
En met alle zeer suggestieve emoticons is het weldegelijk een stevige vingerwijzing.
De openingspost van TS is inderdaad zonder naam etc maar lees even mijn volgende post....
Laatst bijgewerkt door merensje op 05-06-11 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:14

_horselovee_ schreef:
@Mika jaa het is idd ritsaert xd. nou ze staan volgens mij alleen zondag buiten. de rest in de stal met zadel op...

TS bevestigd de naam van de manege en ach, lees de rest van de post.
Niet erg aardig en vooral niet waar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:43

merensje schreef:
Gini schreef:

Dan heb je even niet goed mijn post gelezen: de pony's staan NIET 4 uur permanent opgezadeld.

Maar iemand anders die daar rijdt zei van wel. Er doen dus meerdere verhalen de omloop blijkbaar.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 14:56

ik probeer helemaal niet de manege zwart te maken. en al helemaal niet op Internet!
En ik vind het gewoon zielig voor de pony's om zo lang met zadel op te staan. Ik zou ook niet 4 uur lang met (rug)tas willen lopen.
En ze staan wel lang met zadel op. ik reed zaterdag ochtend. moest een x 's middags inhalen, en ze stonden ook nog met zadel op (was gewoon de hele tijd op de manege gebleven).
Ik heb veel pony's al zien liggen/rollen met zadel op.
Monamie al 4 x!

@Gini bedankt :)

@Merensje. dit is aardig wil je zeggen -.-' : 'Wat is dit een ongelofelijke flauwekul.
En wat lekker makkelijk om een goede manege proberen zwart te maken op internet.'

ohjaa, mijn vraag is beantwoord. En ik vind het nogal onnodig om een discussie verder te voeren of de manege nou goed of slecht is. iedereen z'n eigen mening!
duzz, zou hier een slotje op kunnen?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:50

Moderatoropmerking:
zullen we het hier enigzins vriendelijk en respectvol houden? Op deze manier gebeurd dat helaas niet. Het is niet de bedoeling om personen of maneges zwart te maken. Ervaringen delen is prima. Maar let op internet is groot en openbaar!

rensenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:25

om terug te komen op de oorspronkelijke vraag:

Ja
rollen met zadel op is slecht.

De boom kan breken, bij druk kan dit dan weer nadelig zijn voor de pony.
Beugels kunnen hierdoor bij het schuiven een scheur veroorzaken in het leer van het zadel.
En de drukking van de gespen van singel worden eerder zichtbaar in het leer.

Maar anderzijds, als de pony niet goed word opgezadeld.
Lesklanten met iets minder ervaring dan kan er door de (eventueel) slechte ligging van het zadel ook nadeel ontstaan voor de pony. ( red: drukkingen)