Denk je dat je eruit ben , komt de twijfel weer!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:44

Jibbel schreef:
senna21 schreef:
Ehm...
Je zou het geld ook kunnen uitgeven aan wat goede zitlessen (bijv. door een goede centered riding instructeur).
Ik denk dat het je uiteindelijk meer winst oplevert dan een zadel wat zich voegt naar jou vorm.

Als een zadel niet bij je past, dan hebben zitlessen ook geen zin..

Klopt... maar TS geeft aan dat het zadel wél past bij de pony. Ik reageer vanwege de trend om een zadel te zoeken waarin een ruiter 'vasgegoten zit' (dikke wrong etc.). Ik denk dat er vaak met goede instructie veel te leren valt qua zitten. Een onderdeel van rijkunst...

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 11:07

senna21 schreef:
Ehm...
Je zou het geld ook kunnen uitgeven aan wat goede zitlessen (bijv. door een goede centered riding instructeur).
Ik denk dat het je uiteindelijk meer winst oplevert dan een zadel wat zich voegt naar jou vorm.

Klopt heb ik overwogen ;) maar nu hoor ik van meerdere mensen dat mijn houding/beenligging helemaal niet slecht is dus vraag me echt af of ik er heel veel mee op zal schieten.
Mijn houding verbeterd in dit zadel ook zeer zeker wel heel erg als ik terug kijk op een maand of 4 geleden , alleen dat ene zwabber been blijf ik houden , en als wat meer wrong mij helpt , denk ik waarom niet ;)

Jibbel schreef:
Van Rijs verkoopt ze denk ik wel. Alleen zou ik die liever niet laten komen om een zadel aan te laten meten..

Van rijs ken ik wel , hoor ik veel verschillende berichten over. Maar wil zowiezo gewoon het zadel eerst even in de winkel zien voordat ik een zadel passervice eraan te pas laat komen.
Misschien dat ik daar wel even een kijkje ga nemen , niet geschoten is altijd mis :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:11

Een zwabberbeen of -hoofd kan heel goed duiden op een balansprobleem.
In Centered Riding is dat goed uitgewerkt.
De energie die overblijft in je houding, laat zich ergens gelden.
Waarschijnlijk verstijf je bepaalde spieren om 'netjes te zitten'. De energie die dat kost, uit zich meestal in een 'zwabberbeen, knikhoofd o.i.d. .

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 17:16

Heeft voor mijn gevoel niks met mijn balans te maken ;) Ik heb al aangegeven dat ik een kleine afwijking in mijn been heb , die ook met lopen zichtbaar is en wat ik er aan doe met lopen blijft het ook afwijken.
We kunnen hier natuurlijk lang over blijven discusieren , ik ga zowiezo eerders ook weer lessen om de vooruitgang die ik nu vanuit me zelf boek goed door te kunnen zetten. Maar dat nieuwe zadel komt er hoe dan ook , omdat voor mijn gevoel het probleem ligt bij het feit dat mijn been gewoon niet goed onsteund word in dit zadel ;)

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 08:18

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 10:37

Ik heb momenteel geen les , omdat ik voornamelijk buitenreed gewoon lekker in het bos. Maar nu ik meer in de bak ga rijden en wat meer van mijn pony ga vragen , wordt er ook meer van mij gevraagt. Toevallig viel het een van de eigenaren van de stal op (die traind in de Zz-zwaar en is Orun gecertificeert) dat ik links een beetje inknik en die vroeg of mijn zadel soms wat scheef lag. Dus toen heb ik uitgelegt over mijn been , en zij vond het allemaal ook wel meevallen opzich. En toen ik zei dat ik een zadel zocht met wat meer steun vonden de meeste op stal het niet eens zon gek idee.

Maar bedankt Nobel01 dat je je verhaal met mij deeld , daar heb ik wat aan :D
Ga gewoon op mijn gemakje wat winkels langs om eens even te kijken en te zitten , en daarna maak ik mijn beslissing en laat ik een zadelmaker komen.

CoronaLime

Re: Denk je dat je eruit ben , komt de twijfel weer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:58

Ik heb een rossner amerika en ik vind het zón heerlijk zadel!
Hij zit geweldig, de kniewrong is naar mijn mening precies goed en de zitting is lekker zacht.
Ik kan hem echt iedereen aanraden :P

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 22:43

Ga zaterdag even de rossner bekijken , maar vermoed dat deze toch afvalt ;)

Iemand ervaring met de Kieffer Lusitano? Ik zie dat deze 2de hands voor een redelijk nette prijs aangeboden word. Lijkt mij ook wel een fijn zadel , alleen op de officiele foto's lijkt het zitvlak wat hard?

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:48

Sharkj schreef:
Ga zaterdag even de rossner bekijken , maar vermoed dat deze toch afvalt ;)

Iemand ervaring met de Kieffer Lusitano? Ik zie dat deze 2de hands voor een redelijk nette prijs aangeboden word. Lijkt mij ook wel een fijn zadel , alleen op de officiele foto's lijkt het zitvlak wat hard?

ik had de gelzitting! zat prima.. zadel was niet voor mij geschikt.. ik kon er niet fijn in zitten, duwde teveel op de wrongen waardoor het zweetblad naar voren begon te schuiven( wrongen zitten op het zweetblad) Daarnaast was het zadel voor mij te breed, schoof er heen en weer in. Heb een prestige top dressage SP. super zadel!! dikke wrongen, fijne zit, breed tussenkanaal, aanpasbaar aan je paardje, mooi leer. Zijn 2dehands ook in jou prijsklasse te krijgen.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 22:53

De prestige top dressage heeft iemand bij mij op stal , ik vond dit persoonlijk weer een minder fijn zadel :o
Gelukkig verschilt dat per ruiter.

De kieffer lusitano was oorspronkelijk het zadel wat voordat ik echt daadwerkelijk op zoek ging, echt gweldig mooi vond! Zat eens voor de gein op MP te kijken zag dat de 2de hands prijzen wel mee vielen.
Denk dat ik gewoon even naar een winkel moet die ze verkoopt en zelf moet oordelen of de zit nou lekker is of niet... twijfel daar erg over haha. :')

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:55

Sharkj schreef:
De prestige top dressage heeft iemand bij mij op stal , ik vond dit persoonlijk weer een minder fijn zadel :o
Gelukkig verschilt dat per ruiter.

De kieffer lusitano was oorspronkelijk het zadel wat voordat ik echt daadwerkelijk op zoek ging, echt gweldig mooi vond! Zat eens voor de gein op MP te kijken zag dat de 2de hands prijzen wel mee vielen.
Denk dat ik gewoon even naar een winkel moet die ze verkoopt en zelf moet oordelen of de zit nou lekker is of niet... twijfel daar erg over haha. :')

de oude of de nieuwe? de oude zit poedersuiker, nieuwe zit heerlijk! ben niet bevooroordeeld hoor haha :P ik had ook totaal geen steun aan de wrongen van de kieffer.. maar heb ik helemaal niet met al die zadels met wrongen op t bovenste zweetblad, dat verschilt ook per persoon! ik vind hem persoonlijk ook niet mooi maar lomp ogen :o maargoed de vrouw die hem nu heeft is er wel weer helemaal happy mee! kentaur penelopa is ook een fijn zadeltje!

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 22:59

Was vandaag even naar de Hypoplaza geweest om gewoon rond te snuffelen en wat zadels te kijken , maar ze hadden werkelijk niet 1 van de boven genoemde zadels hangen :')
En de zadels die ik zag die ik mooi vond , kon ik beter gelijk uit me hoofd zetten --> Prijskaartje haha

Ik weet niet of dat meisje de oude of de nieuwe versie heeft , heb me erg verder niet zo in verdiept.
Zadels zijn natuurlijk ook persoonlijk , ik vind zelf mijn zadel niet geweldig zitten behalve dat het een lekkere zachte zitting heeft. Maar veel mensen die even op mijn pony stappen vinden mijn zadel heeeeerlijk zitten :')
En ik vond de wintec isabell werth echt super zitten! Alleen tja.. dat kunststof he ;(

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 06:52

dan moet je echt de bates ,isabelle werth zien te vinden...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:50

@ TS: Je kunt eens bij Divoza of bij Van Rijs langs gaan. Zit allemaal achter elkaar langs de snelweg A12 (Hypolplaza - Den Haag, Divoza - Zoetermeer, Van Rijs - Zevenhuizen) Bij iedere winkel hebben ze andere merken hangen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:08

Toch wel het zadel waar ik erg fijn stevig in zat: Prestige Dodge. Alleen 2e hands bijna niet te krijgen, en nieuw een erg groot prijskaartje..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:12

Ik heb een kentaur gehad en die is bij mij weer snel weggegaan. DIe is alleen geschikt voor mensen met lange benen en mijn huiding werd slecht door dat zadel. Kon niet stil zitten. Euroriding diamant zijn fijne zadels, heb ik ook gehad maar wegens niet meer passen op paard weg moeten doen. De wintec issabelle is ook een fijn zadel, alleen kunststof zweet wel erg in de zomer. Ik heb zelf nu een saint lourdes first, waar ik heel erg tevreden mee ben :).

En prestige dodge staan regelmatig op marktplaats, heb ik ook nog voor gekeken,.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 10:51

knollentuin schreef:
dan moet je echt de bates ,isabelle werth zien te vinden...

Haha jaa die hadden ze wel bij hypoplaza :+ Mooi zadel , maar te groot prijskaartje voor mij. Tweedehands maar 1x gezien , viel nog net binnen budget maar was veel te ver weg ;(

Jibbel schreef:
@ TS: Je kunt eens bij Divoza of bij Van Rijs langs gaan. Zit allemaal achter elkaar langs de snelweg A12 (Hypolplaza - Den Haag, Divoza - Zoetermeer, Van Rijs - Zevenhuizen) Bij iedere winkel hebben ze andere merken hangen.

Ik was toevallig gister bij Hypoplaza geweest , maar die had niet 1 van de zadels hangen waar ik oorspronkelijk naar op zoek ben :') Wel de Isabell werth maar dan van Bates en een super mooie kieffer weet niet meer welk type , had hem in ieder geval nog nooit eerder gezien. Maar die liggen tog erg ver boven mijn budget haha. Zaterdag als het goed is even langs Divoza om te neuzen. En van Rijs ken ik ook , alleen al een tijd niet meer geweest ;)

randie schreef:
Ik heb een kentaur gehad en die is bij mij weer snel weggegaan. DIe is alleen geschikt voor mensen met lange benen en mijn huiding werd slecht door dat zadel. Kon niet stil zitten. Euroriding diamant zijn fijne zadels, heb ik ook gehad maar wegens niet meer passen op paard weg moeten doen. De wintec issabelle is ook een fijn zadel, alleen kunststof zweet wel erg in de zomer. Ik heb zelf nu een saint lourdes first, waar ik heel erg tevreden mee ben :).
En prestige dodge staan regelmatig op marktplaats, heb ik ook nog voor gekeken,.

Prestige Dodge eigenlijk nog niet naar gekeken , zal ik eens gaan doen. Ik hoor over de kentaurs zoveel verschillende meningen , dat ik gewoon zo iets heb van "ik wil het eerst voor mezelf eens bekijken" aangezien ik ook nog al een grote zeurpiet ben in mijn zoektocht naar een nieuw zadel :') Alleen wordt een Kentaur vinden in de winkels hier een probleem vrees ik.. alleen van Rijs heeft ze in het assortiment staan en dan nog eens het model wat ik eventueel zou willen :') Voor de wintect isabell werth zou dat zweten niet eens zon probleem zijn , want ik hou mijn oude zadeltje erbij voor buitenritten e.d. (ook al krijg je van leer ook wel zweetbillen hoor haha)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:59

doelde meer op schrale billen door kunstof en zweet hahahah. Ik moet echt boxers aan als ik op mn wintec rij. En zeurpiet is alleen maar goed..! Ik heb voordat ik de saint lourdes heb gekocht 20 (!) zadels geprobeerd. Wat voor jou misschien ook nog wel een optie is is een hulsebos WB zadel. Daar was ik eigenlijk naar op jacht, alleen kon geen passende vinden voor mijn paard, en op maat laten maken vond ik te prijzig en een risco omdat mijn paard nog veranderd. Die WB's zijn regelmatig tweedehands te vinden, ook bij zadelmakers.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:05

zadels van jorge canavas zijn ook mischien wel iets voor je,

heb er zelf ook 1 dressuur maar weet zo niet welke.

erg diepe zachte zit, veel kniesprong
je zit er echt vast in en heerlijk ontspannend diep, iedereen die op het zadel komt rijden vind het een heerlijk zadel. en dat is het ook

MHK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:46

Ik heb zelf een Kentaur Elektra. Erg fijn zadel. Ik ben wel lang. 1.80 m.
Ik heb het zadel gekocht bij Van Wijk. Hij heeft meerdere types Kentaur. Ook andere merken.
Ik vond dat hij erg goed keek naar ruiter en paard.
Misschien kan hij uitkomst bieden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:26

er staan nu twee tweedehands isabelle,bates op marktplaats en een caprilli van bates, is iets simpeler model maar wel met de verwisselbare wrongen en boom

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:56

Misschien een stomme vraag...maar draag jij je beugelriemen onder of boven het zweetblad van je zadel? Sinds ik mijn beugelriemen onder het zweetblad draag kan ik nl. mijn benen veel stiller houden. Bij het zadel van mijn andere paard kan dit niet en heb ik het gevoel dat mijn benen een stuk onrustiger liggen. Eén keer het proberen waard? Succes met je zoektocht!

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 23:49

Helaas heb ik geen optie om deze eronder te dragen bij mijn zadel ;) Maar bedankt voor de tip! Zal er eens op letten.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 07:19

Ik heb een Penelopa, en ik ben echt heel erg tevreden! Ik vind de kwaliteit goed, het leer blijft mooi, vulling blijft goed. Diepe zit, maar geen gedwongen zit.
Ik weet uiteraard niet hoe dit voor jou zal zijn ivm probleem aan je been maar het is de moeite waard om dit zadel uit te proberen!