pessoa bit gebruik ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

heudensfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:28

Ik begrijp dat sommige zeggen dat je niet zomaar een scherper bit mag nemen ipv naar het probleem zelf te zoeken. Maar ik snap eerlijk gezegd echt niet wat er mis is met een pessoa bit of andere soorten bitten..
Doodat jullie (of de meerderheid toch) zeggen dat je eerst het probleem moet aanpakken ,dus dressuurmatig werk verrichten, met zit rijden etc... , beweren jullie dus dat de meeste topruiters (zie jumping) geen steek kunnen rijden!! want kijk maar eens goed rond , op het hoogste niveau rijden ze bijna allemaal met een ijzerwinkel in de paarden hun mond. kunnen die mensen dan allemaal niet rijden???

Volgens mij moet je er gewoon evenwicht tussen vinden en niet onmiddelijk zeggen van : NIET GOED

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:58

Ongeacht wat mijn mening is wellicht nog wel een handige tip als je er toch mee wilt rijden.

Hang er twee teugels aan, eentje gewoon aan de gewone bitring en hang een tweede waar je wenst, begin met rijden op je "gewone teugel" en mocht je het niet redde of hij gaat trekken, kun je hem corrigeren op de tweede teugel erbij te pakken.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:44

heudensfreak schreef:
Ik begrijp dat sommige zeggen dat je niet zomaar een scherper bit mag nemen ipv naar het probleem zelf te zoeken. Maar ik snap eerlijk gezegd echt niet wat er mis is met een pessoa bit of andere soorten bitten..
Doodat jullie (of de meerderheid toch) zeggen dat je eerst het probleem moet aanpakken ,dus dressuurmatig werk verrichten, met zit rijden etc... , beweren jullie dus dat de meeste topruiters (zie jumping) geen steek kunnen rijden!! want kijk maar eens goed rond , op het hoogste niveau rijden ze bijna allemaal met een ijzerwinkel in de paarden hun mond. kunnen die mensen dan allemaal niet rijden???

Volgens mij moet je er gewoon evenwicht tussen vinden en niet onmiddelijk zeggen van : NIET GOED

Ik ben zelf geen voorstander van bitgebruik, maar ik weet wel dat scherpere/grotere bitten gebruikt horen te worden om hulpen te verfijnen. Er is dus een groot verschil tussen een grand-prix ruiter, die met een pessoa rijdt en een amateur die met een pessoa tijdt. Jij hoort als amateur dat bit helemaal niet nodig te hebben.
Dat het advies "grijp niet naar een scherper bit maar doe wat aan je training" gegeven wordt aan elke willekeurige bokker is dus niet te vergelijken met "top-ruiters" die niet kunnen rijden. Die weten over het algemeen iets beter waar ze mee bezig zijn en wat ze in hun handen hebben.

LET OP: ik zeg over het algemeen. Natuurlijk zijn daar ook figuren die je nog niet op een hobbelpaard zou zetten.

edit: typo

__Astrid

Re: pessoa bit gebruik ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:53

Ik denk dat pessoa prima pit is om af te bouwen van liverpool.
Mits je pessoa ziet als tussenstap tussen liverpool en gewoon trensje.
Ken er genoeg die t zo doen.
En na een tijdje probeer je eerst op (een van de) onderste gaatjes te rijden en dan ga je opbouwen: eerst de laatste 5 minuten gaatje hoger, dan laatste 10 minuten, laatste half uur... Tot je gewoon op de trens kan rijden... ;)
Is ook een manier die goed helpt bij afbouwen van bv liverpool naast het met 2 teugels rijden, is igg zelfde principe met het verschil dat je met 2 teugels op het moment kan beslissen welke je vastpakt. :)

akreuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:49

Als je goed kunt rijden kan het wel anders niet gebruiken