Zadel gaat telkens scheef liggen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horseees

Re: Zadel gaat telkens scheef liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 16:16

xPenny: Ja, zoals ik al zei in de openingspost, de singel kwam uiteraard losser toen ze zich meer ontspande, daarna heb ik nog 2x verder aangesingeld en toen zat de singel goed aangespannen, dus dat is het niet denk ik.
En daarbij, een zadel moet ook gewoon goed passen zonder de singel.
Ik ga zeker kijken naar een pad :j

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:22

Als ik dit zo lees, zeg ik persoonlijk je paardje is scheef. Hier kan je heel gemakkelijk wat aan doen, richt hem recht. Zoek anders eens een gecertificeerde instructeur op m.b.t. het rechtrichten.
www.paardenrecht.org

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 16:43

wessjuhh: Het is niet mijn paardje :) Het is mijn bijrijdpaard.
Ze is 20 jaar en alles wat ik ermee doe is wandelen en wat door de wei hobbelen. Dat het zadel scheef ligt vind ik echter voor ons beiden lastig (en dan voor haar nog het meest natuurlijk).
Als het mijn paard zou zijn (en er meer mee zou rijden) zou ik haar inderdaad kunnen rechtrichten, maar dat is hier niet zo'n optie, snap je?
Hebben de paarden hier zelf veel last van? Ik bedoel, dat ze scheef lopen e.d. Ik wil nl. niets verkeerd doen, ik weet niet juist wat helpt, net meer ruimte geven of meer begrenzen of.. ?
Zoals ik al zei, het is echt puur recreatief hoor, maar je merkt het wel als ze door de wei galoppeert bijvoorbeeld.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:53

horseees schreef:
Ik heb de eigenares gecontacteerd, zij zei dat het zadel wel degelijk past, dat dat is aangemeten op de rug van de merrie. .
Wanneer heeft de eigenares dit zadel laten aanmeten, want niet veel mensen laten een zadel maken voor een ouder paard. En gezien de leeftijd (20 jr) is het heel logisch dat dit dier heel snel van rugvorm gaat veranderen (inzakken).

Schuift het zadel trouwens naar de zijkanten of naar voren of achteren ??

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 19:03

DubbelDun schreef:
horseees schreef:
Ik heb de eigenares gecontacteerd, zij zei dat het zadel wel degelijk past, dat dat is aangemeten op de rug van de merrie. .
Wanneer heeft de eigenares dit zadel laten aanmeten, want niet veel mensen laten een zadel maken voor een ouder paard. En gezien de leeftijd (20 jr) is het heel logisch dat dit dier heel snel van rugvorm gaat veranderen (inzakken).

Schuift het zadel trouwens naar de zijkanten of naar voren of achteren ??

Ze zei me dat het een paar maanden geleden nog nagekeken was.

Het zadel schuift naar de zijkant.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:22

Een zadel schuift meestal naar de zijkant als;
- de ruiter niet in balans rijdt
- het paard scheef is
- er bijv veel op één kant gereden wordt.

Leg het zadel eens zonder deken/pad op het paard en kijk hoeveel ruimte je dan tussen schoft en pommel hebt. Té weing is niet goed, maar té veel is ook niet goed.
Paarden met weinig schoft en tonronde ribben zullen eerder last hebben van een zijdelings schuiven als een paard met een duidelijke schoft en/of ovale ribben.

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 19:29

Het paardje heeft wat kenmerken van scheef te zijn, zoals je op de vorige pagina zal kunnen lezen :)
Ze loopt ook echt letterlijk scheef, niet altijd, met momenten.
Ik heb voldoende van kant afgewisseld, en over het algemeen is mijn balans goed denk ik. Uiteraard zit ik af en toe eens scheef maar niet zo..

Ik zal eens kijken de volgende keer (dit zal pas na de examens zijn), bedankt voor de tip!

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 07:10

Ik snap dat je niet teveel geld aan een bijrijdpaard wil besteden omdat het niet jou eigendom is. Maar je moet wel weten dat een scheefpaard altijd spanning in de rug draagt en hier uiteindelijk kreupel op kan gaan tonen.
Het is juist extra "gevaarlijk" omdat je alleen maar recreatief (buitenrijd) dan ben je minder met stellingen en buigingen bezig en op die manier kan het paard constant in de scheve houding lopen.

Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:45

misschien mag je ook op dat andere paard rijden, want dit lijkt me niet goed..