paard gevoeling in de lagen, welk bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 18:42

hmmm ben niet zo'n fan van bitloos...en ik weet ook wel hoe m'n paard zal reageren, en dat zal ook wel niet denderend zijn...maar dat kan ik ook wel mis hebben

(heb 1x geprobeerd bitloos te rijden, maar is wel 1,5 jaar geleden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:46

Ik zou helemaal geen bit meer op de gevoelige lagen willen leggen. :n
Er is prima zonder bit te rijden, en dat lijkt me dan ook een voor de hand liggende keuze.

laura1986

Re: paard gevoeling in de lagen, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:53

Wat je ook voor optoming besluit te nemen (bit wat minder op lagen inwerkt of bitloos): kijk eens bij de klassieke dressuur hoe je teugelvoering zou moeten zijn. Ik ben er zelf nog niet erg lang mee bezig, maar kan je vertellen dat dit over het algemeen gewoon echt mis gaat bij het rijden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:01

JoviBan schreef:
Ik zou helemaal geen bit meer op de gevoelige lagen willen leggen. :n
Er is prima zonder bit te rijden, en dat lijkt me dan ook een voor de hand liggende keuze.

De TS rijdt wedstrijden, en er worden amper bitloze wedstrijden uitgeschreven, er staat er nu een op de kalander :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:14

MLoeser schreef:
De TS rijdt wedstrijden, en er worden amper bitloze wedstrijden uitgeschreven, er staat er nu een op de kalander :n

Tja, het is maar net wat je belangrijker vindt.
Wedstrijden rijden terwijl je paard met een zere mond loopt, of geen wedstrijden en een paard dat nergens last van heeft en plezier heeft in het rijden.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:49

Als je netjes rijdt heeft je paard geen zere mond, ook een paard niet met gevoelige lagen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:31

shan schreef:
Als je netjes rijdt heeft je paard geen zere mond, ook een paard niet met gevoelige lagen.

En dan houd je de momenten over dat wanneer paard schrikt en hierbij de hals plots langer maakt, of wanneer het paard een keer echt een slechte rem heeft of wanneer het paard eens tegenstribbelt etc.. Elke keer momenten dat de lagen kunnen beschadigen en het paard hierdoor een tijd uit de running is. Een zacht bitje (rubber, zacht leer of met een bandage) voorkomt dit beter dan een metalen bit, maar nog steeds kunnen de lagen snel beschadigen. En dat wil je met wedstrijden rijden ook niet graag..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 07:08

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:34

Probeer het gewoon eens bitloos :j.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:59

Dani_ schreef:
Probeer het gewoon eens bitloos :j.

Idd. eerst beginnen met even longeren, misschien licht bijzetten (dat hij went aan lichte druk op de neus), dan later kun je het rijden rustig opbouwen. Niet verwachten dat hij het gelijk begrijpt, kan een tijdje overheen gaan. Veel stappen en hulpen bevestigen, evt. eerst met bit en bitloos (dus 2 teugels).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:28

Over het algemeen begrijpen paarden het prima.
Ze zijn immers ook al gewend aan de druk van een stalhalster.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:40

Als ts nou een bit wil, dan wil ts een bit, niet over doorzagen.

Je zou een turnado kunnen proberen, die draait anders en drukt meer op de tong. Maar zeg je eerlijk, die van mij vinden het niks. (weet niet welke maat je nodig hebt, heb er hier nog 2 liggen, eentje nieuw).
Volgens mij kun je sprenger bitten een week uitproberen, zou je even na kunnen vragen bij je ruitersportwinkel, dan heb je iets meer speling en referentie.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 12:30

ik rijd nu een week met de sprenger turnado bit, maar dan de RVS dit was een goedkoop bitje om aan te schaffen...wessa rijd hier beter op dan met de ongebroken bit...
ik ga hier dus nog lekker verder mee trainen, want ze loopt hier aardig lekker op