Natashaa schreef:Ja dat die past vind ik zoiezo belangrijk. En een mexicaanse word het ook echt niet, het is gewoon een normaale gecombineerd hoofdstel

Er is niets normaals aan een gecombineerde neusriem. Het is een redelijk laat op de markt gekomen product. Vroeger had je hoog, laag en mexicaans.
De gecombineerde neusriem is een wonderlijke uitvinding. Ik weet niet waarom iemand gedacht heeft dat een kaak die al op elkaar zit door de neusriem, nog een "sper" riem nodig heeft. Het paard kan heus het voorste deel van zijn kaak niet apart bewegen, laat staan sperren en een diagonaal lopende riem kan sowieso niet voorkomen dat iets open gaat.
Het is jammer dat het de standaardneusriem is geworden aan hoofdstellen. Ik had ze vroeger ook, tot ik begreep hoe belachelijk ze eigenlijk zijn. Als je de sperriem eraf haalt, zit je met een dom lipje of het "litteken" daarvan als je het wegknipt.
Aansnoerneusriem is al helemaal onzin. Elke neusriem moet ruimte geven om te kauwen, dat is het hele doel van dressuur, een ontspannen kaak. De mond moet niet dichtgehouden doordat er iets omheen gesnoerd zit, maar doordat het paard geen behoefte heeft aan sperren tegen verkeerd teugel gebruik...
Bij jonge paarden is belemmeren van te ver sperren wel een tijdje belangrijk om ze niet aan te leren de tong over het bit te gooien etc, maar feitelijk kan het met welk om het even neusriem (met gewoon twee vingers ruimte).
Okee, je kunt een aansnoerneusriem losjes laten, maar dan is er weinig verschil met een gewone hoge, behalve dat de vastmaak mecahnisme wat anders is. Als je dat handig vindt, kun je daarvoor gaan.
Overigens is het een misvatting dat paarden de mond niet mogen openen in proeven, ik wil dit nog even melden omdat het hier over neusriemen gaat.
Paarden mogen de mond niet TE VER openen omdat dat op verzet wijst, maar iets openen van de mond is soms nodig om bv druk van de tongboog van een stang of middenpunt van gebroken trens in het verhemelte te vermijden, of te kauwen. Het is behoorlijk laf om een paard de druk of pijn in het verhemelte te laten doorstaan omdat je de kaken op elkaar hebt gesnoerd met een strakke neusriem...
Dit is even algemene info, niet aan TS gericht.
De keuze tussen een gecombineerde of een aansnoerneusriem is puur een estetische. Heeft verder niks met nut te maken, dus je kunt gewoon kiezen wat je zelf mooi vindt.