Welke neusriem voor jong paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:03

Natashaa schreef:
Mensen ik snap jullie best, geloof het ook allemaal wel, maar ik heb dat gewoon niet voor het zeggen..
Ik wil graag weten of er verschil tussen een normale gecombineerde neusriem of aansnoer neusriem zit, meerr niet ;)

Ok. Ja, dat zit er. Beiden bieden qua bit minder stabiliteit dan een lage neusriem, maar dat is hier al gezegd. Verschil dat jij wilt weten is dat je bij de aansnoerneusriem de kaken op meer op elkaar kan sjorren dan bij bij de gewone gecombineerde.

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 22:21

Sientje schreef:
Natashaa schreef:
Mensen ik snap jullie best, geloof het ook allemaal wel, maar ik heb dat gewoon niet voor het zeggen..
Ik wil graag weten of er verschil tussen een normale gecombineerde neusriem of aansnoer neusriem zit, meerr niet ;)

Ok. Ja, dat zit er. Beiden bieden qua bit minder stabiliteit dan een lage neusriem, maar dat is hier al gezegd. Verschil dat jij wilt weten is dat je bij de aansnoerneusriem de kaken op meer op elkaar kan sjorren dan bij bij de gewone gecombineerde.

Ook als je hem niet echt aansoert ? Dus gewoon net zo strak als een normale neusriem ?

Akhal_Teke

Re: Welke neusriem voor jong paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:22

Als je geen lage neusriem neemt. Kan je er ook een met een sperriem nemen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:23

Waarom zou je een aansnoerneusriem nemen als je 'm los laat hangen? :o? Omdat 'ie een mooi kleurtje heeft?

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 22:24

_Amigo schreef:
Ach mensen! De ts mag geen hanoveraanse neusriem aanschaffen omdat het niet haar paard is. Ga hier ook niet op door drijven als de ts al heeft aangegeven dat dit niet kan.

Ts, het maakt niet uit wat voor hoofdstel je koopt, of het nou een met lak is of een met steentjes, als het maar past :)
Koop ook geen mexicaanse, deze werkt hard in op de neus en de jukbenen als het paard zijn mond open spert, en dit doet een jong paard nog wel eens :)

Bedankt voor je reactie :)
Ja dat die past vind ik zoiezo belangrijk. En een mexicaanse word het ook echt niet, het is gewoon een normaale gecombineerd hoofdstel :)

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 22:25

Akhal_Teke schreef:
Als je geen lage neusriem neemt. Kan je er ook een met een sperriem nemen

Ja dat doe ik ook zoiezo, bedoel met aansnoer ook gewoon een gecombineerde maar dan met aansnoerneusriem ;)

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 22:29

Sientje schreef:
Waarom zou je een aansnoerneusriem nemen als je 'm los laat hangen? :o? Omdat 'ie een mooi kleurtje heeft?

Zwart is zwart hoor, doe het helemaal niet om de kleur of merk of weet ik het!
En ik zeg niet dat ik hem los laat hangen, gewoon dat die normaal vastzit, niet zo los dat je hem met de sperriem helemaal in het midden naar beneden trekt, maar ook niet zo strak dat er geen vinger of iets tussen kan..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:45

Natashaa schreef:
Ja dat die past vind ik zoiezo belangrijk. En een mexicaanse word het ook echt niet, het is gewoon een normaale gecombineerd hoofdstel :)

Er is niets normaals aan een gecombineerde neusriem. Het is een redelijk laat op de markt gekomen product. Vroeger had je hoog, laag en mexicaans.
De gecombineerde neusriem is een wonderlijke uitvinding. Ik weet niet waarom iemand gedacht heeft dat een kaak die al op elkaar zit door de neusriem, nog een "sper" riem nodig heeft. Het paard kan heus het voorste deel van zijn kaak niet apart bewegen, laat staan sperren en een diagonaal lopende riem kan sowieso niet voorkomen dat iets open gaat.
Het is jammer dat het de standaardneusriem is geworden aan hoofdstellen. Ik had ze vroeger ook, tot ik begreep hoe belachelijk ze eigenlijk zijn. Als je de sperriem eraf haalt, zit je met een dom lipje of het "litteken" daarvan als je het wegknipt.
Aansnoerneusriem is al helemaal onzin. Elke neusriem moet ruimte geven om te kauwen, dat is het hele doel van dressuur, een ontspannen kaak. De mond moet niet dichtgehouden doordat er iets omheen gesnoerd zit, maar doordat het paard geen behoefte heeft aan sperren tegen verkeerd teugel gebruik...
Bij jonge paarden is belemmeren van te ver sperren wel een tijdje belangrijk om ze niet aan te leren de tong over het bit te gooien etc, maar feitelijk kan het met welk om het even neusriem (met gewoon twee vingers ruimte).
Okee, je kunt een aansnoerneusriem losjes laten, maar dan is er weinig verschil met een gewone hoge, behalve dat de vastmaak mecahnisme wat anders is. Als je dat handig vindt, kun je daarvoor gaan.

Overigens is het een misvatting dat paarden de mond niet mogen openen in proeven, ik wil dit nog even melden omdat het hier over neusriemen gaat.
Paarden mogen de mond niet TE VER openen omdat dat op verzet wijst, maar iets openen van de mond is soms nodig om bv druk van de tongboog van een stang of middenpunt van gebroken trens in het verhemelte te vermijden, of te kauwen. Het is behoorlijk laf om een paard de druk of pijn in het verhemelte te laten doorstaan omdat je de kaken op elkaar hebt gesnoerd met een strakke neusriem...
Dit is even algemene info, niet aan TS gericht.

De keuze tussen een gecombineerde of een aansnoerneusriem is puur een estetische. Heeft verder niks met nut te maken, dus je kunt gewoon kiezen wat je zelf mooi vindt.

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 06:58

Lusitana schreef:
Natashaa schreef:

Er is niets normaals aan een gecombineerde neusriem. Het is een redelijk laat op de markt gekomen product. Vroeger had je hoog, laag en mexicaans.
De gecombineerde neusriem is een wonderlijke uitvinding. Ik weet niet waarom iemand gedacht heeft dat een kaak die al op elkaar zit door de neusriem, nog een "sper" riem nodig heeft. Het paard kan heus het voorste deel van zijn kaak niet apart bewegen, laat staan sperren en een diagonaal lopende riem kan sowieso niet voorkomen dat iets open gaat.
Het is jammer dat het de standaardneusriem is geworden aan hoofdstellen. Ik had ze vroeger ook, tot ik begreep hoe belachelijk ze eigenlijk zijn. Als je de sperriem eraf haalt, zit je met een dom lipje of het "litteken" daarvan als je het wegknipt.
Aansnoerneusriem is al helemaal onzin. Elke neusriem moet ruimte geven om te kauwen, dat is het hele doel van dressuur, een ontspannen kaak. De mond moet niet dichtgehouden doordat er iets omheen gesnoerd zit, maar doordat het paard geen behoefte heeft aan sperren tegen verkeerd teugel gebruik...
Bij jonge paarden is belemmeren van te ver sperren wel een tijdje belangrijk om ze niet aan te leren de tong over het bit te gooien etc, maar feitelijk kan het met welk om het even neusriem (met gewoon twee vingers ruimte).
Okee, je kunt een aansnoerneusriem losjes laten, maar dan is er weinig verschil met een gewone hoge, behalve dat de vastmaak mecahnisme wat anders is. Als je dat handig vindt, kun je daarvoor gaan.

Overigens is het een misvatting dat paarden de mond niet mogen openen in proeven, ik wil dit nog even melden omdat het hier over neusriemen gaat.
Paarden mogen de mond niet TE VER openen omdat dat op verzet wijst, maar iets openen van de mond is soms nodig om bv druk van de tongboog van een stang of middenpunt van gebroken trens in het verhemelte te vermijden, of te kauwen. Het is behoorlijk laf om een paard de druk of pijn in het verhemelte te laten doorstaan omdat je de kaken op elkaar hebt gesnoerd met een strakke neusriem...
Dit is even algemene info, niet aan TS gericht.

De keuze tussen een gecombineerde of een aansnoerneusriem is puur een estetische. Heeft verder niks met nut te maken, dus je kunt gewoon kiezen wat je zelf mooi vindt.

Bedankt voor je duidelijk uitleg :)
Een neusriem gaat nooit strak bij mij, en ik denk dat mijn andere verzorgpaard (gecombineerde aansnoer) makkelijk der mond nog een stukje open kan doen als ze wilt, maar ook weer niet te ver. Ik heb zoiezo een zachte hand en 9 van de 10 keer nauwlijks druk op het bit door ontspanning (niet kop in de lucht) dus ze zou ook niet snel last hebben van een bit:)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:46

Sientje schreef:

Zit je nou zo door te drammen alleen op je lage neusriem? :o?

Aansnoerneusriem is niet om aan te snoeren. (maar ik hoopte toch echt dat je dat al wist...)
Lage neusriem is idd beter voor een jong paard en daarna overstappen oid naar een gecombineerde als je dat wilt (iig wel een stuk mooier :Y) maar dat komt dan nog wel :j )

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:51

Een gewone gecombineerde is vaak enkel leder en de aansnoer heeft vaak een zachter binnenkant.
Ik heb ook nooit een lage neusriem,alleen gecombineerd en de 1 is aansnoer en de ander niet.
Tis maar net wat past en ik in elkaar kan fröbbelen.
Sperriem zit er wel altijd aan,zorgt toch voor een wat stabielere ligging vh bit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:54

Een aansnoerneusriem trek je vaak ongemerkt te strak, zo'n ding heet niet voor niets 'aansnoer' neusriem.
Ik zou gaan voor een gewone gecombineerde, dan niet te hoog hangen (dus zeker 3 vingers onder het jukbeen) en heel losjes omdoen (minstens 2 vingers bovenop de neus, niet opzij).
Als het nodig is kun je hem altijd nog een gaatje strakker doen maar bij een jong paard is het juist belangrijk dat ze eerst kennismaken met het bit en er lekker mee bezig zijn.

Maar ik ga wel met de rest mee, als je je neusriem nog moet gaan kopen, neem dan gewoon de lage africhtingsneusriem. (it's all in a name)

ambre schreef:
Een gewone gecombineerde is vaak enkel leder en de aansnoer heeft vaak een zachter binnenkant.

Enkel leder kom je maar zelden nog tegen, als je hem niet te strak trekt heeft je paard geen last van dat stukje onder de kin en als je 't niet vertrouwd kun je daar altijd nog een hoesje oid omheen doen.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 12-05-11 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:56

Tsja, mag dan wel zo heten, maar ik hoop toch echt niet dat je zo dom bent dat je dat ook doet :Y)
En bovendien met de gewone gecombineerde neusriem kan dat ook

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:00

MelanieB schreef:
Tsja, mag dan wel zo heten, maar ik hoop toch echt niet dat je zo dom bent dat je dat ook doet :Y)

Waarom denk je dat ze zo heten dan? En waarom denk je dat dit systeem zo verzonnen is? Dat is echt niet omdat er zo een bontje onder past :')
Een aansnoer heeft rolletjes aan beide zeiden, daarmee trek je altijd strakker aan, of je nu wilt of niet. Enige uitzondering is wanneer je echt heel bewust bezig bent maar wanneer je hem losjes doet zit dat onderaan weer niet lekker.
Dus ik zou het niet doen, ben uberhaupt geen fan van die dingen, ook niet bij oudere paarden.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 12-05-11 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:02

Tsja, ik heb er toch echt een bontje onder :Y)
En tuurlijk, er zijn mensen die alles vast snoeren wat er te snoeren valt, maar oud stalgenootje kon dit ook zeer goed met een gewone neusriem..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:06

Ja tuurlijk, als je echt wilt kan het overal mee. Bij veel oudere paarden kun je ook goed zien waar de neusriem altijd heeft gezeten en toen waren die aansnoerdingen er nog niet eens.
Maar je kunt het beter voor zijn toch? Veel mensen zien dat het wat losjes hangt en trekken hem nog een gaatje aan, bij een normale neusriem kan dat wel maar bij een aansnoer trek je hem dan te strak door het effect van het dubbele riempje.

Tuurlijk zit er een bontje onder, dat hebben al die aansnoerdingen toch? is vast ook niet voor niets :P

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:08

MelanieB schreef:
Sientje schreef:

Zit je nou zo door te drammen alleen op je lage neusriem? :o?

Aansnoerneusriem is niet om aan te snoeren. (maar ik hoopte toch echt dat je dat al wist...) Lage neusriem is idd beter voor een jong paard en daarna overstappen oid naar een gecombineerde als je dat wilt (iig wel een stuk mooier :Y) maar dat komt dan nog wel :j )

Sorry dit moet je me toch echt even uitleggen? Het heet een AANSNOER neusriem en dan wil jij beweren dat hij niet is om aan te snoeren? :+

Dat jij het niet doet is een ander verhaal. Maar hij is er wel degelijk voor bedoelt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:10

anneliesdj schreef:
Ja tuurlijk, als je echt wilt kan het overal mee. Bij veel oudere paarden kun je ook goed zien waar de neusriem altijd heeft gezeten en toen waren die aansnoerdingen er nog niet eens.
Maar je kunt het beter voor zijn toch? Veel mensen zien dat het wat losjes hangt en trekken hem nog een gaatje aan, bij een normale neusriem kan dat wel maar bij een aansnoer trek je hem dan te strak door het effect van het dubbele riempje.

Tuurlijk zit er een bontje onder, dat hebben al die aansnoerdingen toch? is vast ook niet voor niets :P

Nee, echt een bontje bontje, bij die neusriemen zitten altijd stukjes leer, maar da's vaak zo zacht niet :Y)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:11

Een aansnoerneusriem is ingesteld aansnoeren. Niet dat het moet, maar je krijgt hem beter aangesloten zonder extra krachtsinspanning of gevogel.
Verder, het is al genoemd, zijn de meeste neusriemen breed en zacht onderlegd.
Wel is er idd het verschil dat de KINriem van andere neusriemen vaak enkel is, maar een paard hoeft daar geen last van te hebben als het correct is vastgemaakt en daar kun je een bontje of kinkettingrubbertje over doen bv.

Hoe dan ook, als je ze correct gebruikt is er geen verschil in actie. De functie van de neusriem is de kaken enigszins op elkaar houden. Dit hoeft verderop in de africhting trouwens niet eens meer.

Een neusriem hoeft ook niet persee zacht te zijn. Glad is prettig omdat ruw eerder schaafplekken geeft, maar "zacht" hoeft niet omdat hij feitelijk alleen inwerkt als de mond te ver open gaat en dat mag het paard best als onprettig ervaren om dat dus niet meer te doen...

De keuze, nogmaal is een estetische. Wat vind je mooi. De functie van eeen aansnoer- en ander gecombineerde neusriem is gelijk.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 12-05-11 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 12:13

anneliesdj schreef:
MelanieB schreef:

Waarom denk je dat ze zo heten dan? En waarom denk je dat dit systeem zo verzonnen is? Dat is echt niet omdat er zo een bontje onder past :')
Een aansnoer heeft rolletjes aan beide zeiden, daarmee trek je altijd strakker aan, of je nu wilt of niet. Enige uitzondering is wanneer je echt heel bewust bezig bent maar wanneer je hem losjes doet zit dat onderaan weer niet lekker.
Dus ik zou het niet doen, ben uberhaupt geen fan van die dingen, ook niet bij oudere paarden.

Mijn aansnoerneusriem heeft geen rolletjes, en onbewust aansnoeren gebeurt niet, ik heb hem altijd op ht zelfde gaatje waar die niet strak op zat, en controleer altijd nog of het niet te strak zit, want dan maakt ik het losser, dus onbewust aansnoeren zou niet gebeuren :)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:14

Lusitana schreef:
Een aansnoerneusriem is ingesteld aansnoeren. Niet dat het moet, maar je krijgt hem beter aangesloten zonder extra krachtsinspanning of gevogel.
Wel is er idd het verschil dat de KINriem van andere neusriemen vaak enkel is, maar een paard hoeft daar geen last van te hebben als het correct is vastgemaakt en daar kun je een bontje of kinkettingrubbertje over doen bv.

Hoe dan ook, als je ze correct gebruikt is er geen verschil in actie. De functie van de neusriem is de kaken enigszins op elkaar houden. Dit hoeft verderop in de africhting trouwens niet eens meer.

Een neusriem hoeft ook niet persee zacht te zijn. Glad is prettig omdat ruw eerder schaafplekken geeft, maar "zacht" hoeft niet omdat hij feitelijk alleen inwerkt als de mond te ver open gaat en dat mag het paard best als onprettig ervaren om dat dus niet meer te doen...

De keuze, nogmaal is een estetische. Wat vind je mooi. De functie van eeen aansnoer- en ander gecombineerde neusriem is gelijk.

Dat klopt omdat je door het mechanisme meer kracht zet zonder daadwerkelijk harder te trekken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:18

ipv een ' aansnoer' neusriem kun je natuurlijk ook een spanband pakken (liefst van een vrachtwagen). Dat werkt ook handig als singel trouwens, Is makkelijker aantrekken dan leren bandjes!!

hoop niet dat ik nu mensen op ideeen breng..... arme dieren.....

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:20

Ik vind de aansnoer vaak mooier omdat hij breder is en aan de onderkant dikker gevoerd.

En de gewone zijn dan misschien wel eens dubbel van leer,maar niet zo zacht gevoerd.
Niet dat dat nodig is,maar het oogt gewoon mooier en prettiger.

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:26

mijn verzorgpaard is volgens mij ook gewoon ingereden met een gecombineerde neusriem. die is nu een half jaar onder het zadel, ik rij er nu ook op. nooit iets gemerkt ofzo, ook de eigenaresse niet. :)

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 12:27

Lusitana schreef:

Als de keuze voor mooi is dan ga ik voor een aansnoer, maar heb liever een goed hoofdstel (geen lage) dan een mooie :)