Anatomisch kopstuk, welke merken?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Re: Anatomisch kopstuk, welke merken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:38

kieffer heeft er een aantal in het assortiment, de comfort IV is er een van, prachtige hoofdstellen en super kwaliteit! +:)+

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 05:27

Ik vind de Adlington echt heel mooi. Ben toch wel benieuwd of iemand hem in de handen heeft gehad?

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 06:50

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 07:26

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 14:14

MLoeser, van Kieffer heb ik nu inderdaad ook. Ook met uitsparingen bij de oren, maar deze zijn dan opgevuld met zacht onderleg. Maar dat geeft toch te veel druk.

@Kadanzlover, ben ik ook benieuwd naar! Heb hem zojuist besteld bij de ruitersportzaak dus ben benieuwd :D
Heb wel bij de ruitersportzaak andere hoofdstellen van BR zien hangen. Ze zien er goed uit :)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:04

Ben ik toch helemaal vergeten de foto's te plaatsen... Moets van het weekend optreden met mijn bandje en alles is nogal hectisch geweest...

Anyway, dit is mijn BR hoofstel, de Aldridge. Ik heb het sperriemlusje ertussenuit laten halen.
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:04

Ik vraag me serieus af wat dat nu voor nut heeft? Zo'n klein stukje? Merken jullie ook echt verschil met het rijden?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:58

ik merk heel veel verschil met rijden. Mijn pony kan veel makkelijker nageven en inbuigen. Je merkt het verschil echt door haar hele lijf.

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 08:43

@Anthea, als je kijkt naar de foto van Petra_O zie je dat het wel iets meer is dan een kleine stukje. Trek de lijn van de bak stukken maar eens door, dan zit je veel dichter bij de oren dan het kopstuk nu ligt.
Als het kopstuk te dicht op de oren ligt of zelfs nog een stukje op de oren, dan worden bepaalde spieren bekneld. Dit voelt vervelend voor het paard, je hebt zelf ook vast wel eens een zonnebril opgehad die te strak op je oren zit, dat voelt ook vervelend. Daarbij belemmerd 't het paard in het nageven, zoals Petra_O hierboven al aangeeft. Met een kopstuk als hierboven krijgt het paard meer vrijheid bij de oren, dus ook bij die bepaalde spieren.
In de ergste gevallen kunnen paarden ook een hekel krijgen aan het hoofdstel omdoen omdat ze dit associëren met pijn. Dan krijg je een paard wat boos wordt als je hem achter de oren aanraakt en hij zal moeilijk doen met het hoofdstel omdoen.

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 11:08

@Anthea, ahum zie nu pas dat je al eerder in dit topic hebt gereageerd en dat je zelf de Dy'on Difference hebt :o
Heb je vraag verkeerd begrepen, dus m'n uitleg is niet echt nodig. Wat je wel ziet op de foto van petra_O is dat het kopstuk nu niet die bepaalde spieren belemmerd die ie wel zou hebben belemmerd als het een recht kopstuk was. Dus wat dat betreft lijkt het me wel zeker nut hebben, alleen al om de druk achter de oren te verminderen. Verder kan ik je nog niet vertellen of ik er iets van merk met rijden, die van mij heb ik over 2,5 week. Dan weet ik meer :)

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:10

Kieffer Ergonomic I en II hebben ook uitsparingen, verder geen ervaring mee.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:19

De HH switch heeft boven alleen maar zo'n stukje die je achter de oren moet schuiven.
Die heb ik eraf gehaald en vervangen door een bontje, mijn pony heeft er ook geen last meer van en dit is een stuk goedkoper dan al die dure hoofdstellen :)

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 11:31

Deze bedoel je he?:
Afbeelding

Ik weet niet of wat jij gedaan hebt hetzelfde effect heeft als bijv. het BR adlington hoofdstel.
Dat bontje wat er eromheen hebt gedaan ligt waarschijnlijk ook tegen de oren of de spieren aan en de bandjes van het hoofdstel geven denk ik nog steeds druk op die bepaalde spieren die juist worden ontzien bij het BR hoofdstel.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:14

Ja dat hoofdstel.
Ik had eerst een kort bontje en die paste precies achter de oren, heb nu een lange en heb niet echt het idee dat het vervelend zit ofzo..

Aline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:59

Hier kun je ook hoofdstellen vinden met 'ooruitsparing'.
En je kunt zulke kopstukken daar ook los bestellen of zelf een hoofdstel samen laten stellen.

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 16:58

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:20

Heb sindskort het hoofdstel BR Adlington.
Erg mooi en staat perfect.

RDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:32

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:01

indien je de kopstukken los gaat bestellen let dan wel even op de keelriem! vaak heeft deze bij BR aan 2 kanten gespjes... als je dus geen keelriem hierbij hebt kom je in de knoei!

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 17:49

@RDJ, ik heb inderdaad die bovenste (de adlington) besteld. Erg chique hoofdstel! Het leer is wel wat stug vind ik, had van mij voor de prijs wat soepelere gemogen (zoal Kieffer bijv.).
@Champie_Me, dat heeft die van mij idd ook. Daarbij zit ook de neusriem aan beide kanten met een gespje vast aan het kopstuk, daar moet je dus ook een speciale neusriem voor hebben.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:55

In de zon schijnen die steentjes enorm mooi!