Trekpaard|19inch|VZ|XX(X)wijd|kwaliteit; bestaan die?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 12:09

Siskeh: Een manege-vriendin van me heeft een boomloze zadel en zij vindt het echt verschrikkelijk.
Vooral weinig steun en aangezien Kim soms nogal springerig kan zijn, wil ik echt graag de steun van een gewoon zadel.

Maaikemuis: Het heeft ook absoluut geen haast hoor.. :) Dat staat ook in mijn OP.
Maar ik zal je mening zeker mee nemen.. het klinkt namelijk ook niet echt veilig als je zulke slappe singelstoten hebt. :=

Natasja, Wups groeit nog en ik heb het idee dat Kim (een jaartje ouder) dat ook nog steeds doet.
Haar halster moest ik een maand of 2 geleden groter verstellen.
Die kadet ga ik zeker niet aanschaffen, helemaal na de reactie van iemand hierboven.

[naam], is inderdaad jammer. :j
Ja, ik zou ook graag een zadel willen dat een tijdje mee gaat en niet na een jaar (of minder) al kapot is..

Het is eigenlijk ook nog eens zo dat een zadel van 1000 euro of hoger (zoals de Wow's van 2000 euro) gewoon tegen mijn principes in gaat.
Ik zou er echt wel voor kunnen sparen hoor, maar ik zou me daar niet goed bij voelen.
Als ik samen woonde, betaald werk had of niet afhankelijk was van de [***], was het nog een ander verhaal.
Het gaat om het principe.. ik vind dat gewoon niet kunnen. :n

Ik heb nu van de vrouw waar ik mijn rijkleding koopt een leuk aanbod gekregen. :j
Zij komt binnenkort toch langs omdat ik zo afgevallen ben dat ik misschien wel een écht leuke rijbroek pas.
Dat is deze;
[EA-TK-AP] 2e hands Torowgood T4 dressuurzadel 18" extra wijd

meggiemeg

Re: Trekpaard|19inch|VZ|XX(X)wijd|kwaliteit; bestaan die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 12:16

Waarom kijk je niet naar een massimo zadel? Deze is in hele ruime boommaten te verkrijgen en ook grote inch maten. Je kan er ook voor kiezen om lange(re) singelstoten aan te laten zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 12:19

In mijn bovenstaande reactie (en de andere op de vorige pagina) kun je het antwoord vinden. :j

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 13:18

Barefoot is niet het enige boomloze zadel he ;)
Kijk eens naar Startrekk? Mijn pony heeft boommaat 40 en heeft een hele korte rug en deze ligt er super op. Is boomloos, maar met een engels uiterlijk. Het heeft een verwisselbaar kopijzer en is zelfs geschikt voor een hogere schoft.
Zit heerlijk zacht en bied voldoende steun, zit echt als een huis :j

Nieuwprijs is 1300 euro (net als massimo), maar tweedehands zijn ze goed verkrijgbaar. Het dressuurmodel althans, veelzijdigheid ben ik nog niet tegengekomen. Bovendien hebben ze ook een 18,5 inch.
Ik vind het een heerlijk zadel :j

Afbeelding
Dressuur

Afbeelding
Veelzijdigheid

En op mijn pony (17,5 inch);
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 13:31

Hij is inderdaad erg mooi, maar ik ga toch voor een zadel met boom.. :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:23

Je kunt toch ook voor een 2e hands massimo gaan? Die zijn goedkoper en heb je toch een kwalitatief goed zadel. Snap je instelling trouwens goed hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:30

Als ik op Marktplaats naar Massimo's en Wow-zadels kijk die al gebruikt zijn, zit je alsnog rond 1000 euro en vaak zelfs meer.
En ik geloof best dat de kwaliteit er dan ook naar is, maar dat is gewoon echt teveel voor mij..
Ik wil niet zo'n duur zadel kopen (mede om alinea 5 van het 1ste berichtje op deze pagina) en dan bij wijze van spreken een maand later de dierenarts van Kim niet kunnen betalen. :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:04

Die thorowgood ziet er goed uit! Ik heb er sinds kort ook een, en ben heel tevreden!

Ik vind het fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die zadels van meer dan 1000 euro niet gaat kopen. Er zullen allicht tegenstanders zijn die zeggen dat een verpeste rug meer kost, maar er zijn ook goedkopere zadels die gewoon goed zijn.
Ook vind ik het onzin om een zadel te kopen dat veel meer waard is dan mijn pony. Want ook ik heb geen mogelijkheid om te werken op dit moment. Kan het dus heel goed begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:21

Ik heb ook even gezocht op dit type zadel en ben alleen maar positieve verhalen tegen gekomen. :)
En inderdaad, mijn paard was 1650 euro en dan zou het toch gek zijn als je een zadel koopt dat inderdaad net zo duur is dan het hele paard zelf.

Betekend niet dat ik die dure zadels niet goed vind hoor!
Als je een beetje logisch nadenkt, zijn die zadel zowiezo qua kwaliteit een stuk beter.
En iedereen moet voor zich weten wat die met zijn of haar geld doet, maar ik zou me behoorlijk schijnheilig voelen als ik zo'n zadel koop van mijn [***]-uitkering. (wat trouwens ook niet eens kan)

Gelukkig zijn er ook in een lagere prijsklasse goede zadels. :j

Ben ook heel benieuwd of het zadel Kim zal passen.
Die vrouw komt (waarschijnlijk) niet aankomende week, maar die week erna langs!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:28

KoudbloedKim schreef:
En inderdaad, mijn paard was 1650 euro en dan zou het toch gek zijn als je een zadel koopt dat inderdaad net zo duur is dan het hele paard zelf.

Betekend niet dat ik die dure zadels niet goed vind hoor!
Als je een beetje logisch nadenkt, zijn die zadel zowiezo qua kwaliteit een stuk beter.
En iedereen moet voor zich weten wat die met zijn of haar geld doet, maar ik zou me behoorlijk schijnheilig voelen als ik zo'n zadel koop van mijn WaJong-uitkering. (wat trouwens ook niet eens kan)

Gelukkig zijn er ook in een lagere prijsklasse goede zadels. :j

Helemaal eens :) Mijn pony zou nu misschien 900 euro opbrengen, maar echt niet meer. Dus een WOW zou dan makkelijk het dubbele kosten!
Dat Kim (maar) 1650 kostte :oo Zo'n supertof machtig paard!

Ik heb trouwens een endurancemodel van Thorowgood kwam ik achter. Maar echt een fijn ding! (zelf voor het eerst op gezeten gisteren :o )

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:41

Dat van de prijs van het zadel in verhouding met de prijs van het paard vind ik onzin. Een veulen kost je ook niet meer van 200 euro, met een beetje geluk. Wat betekent dat voor je zadel? :?

Een zadel moet goed liggen, hoe duur of goedkoop het zadel ook is. Prijs is niet het belangrijkste, een goede prijs-kwaliteit verhouding is wel belangrijk en hoe hij ligt op het paard en hoe hij zit voor de ruiter is het belangrijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:06

Ze was toen net 3 geworden en kende alleen de emmer met brokjes _O- dus op zich een normaal bedrag
Is het eigenlijk een Wintec-achtig zadel?

Britt, daarom zijn er ook meer 'tegens' voor mij.. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:10

Ik zeg ook Massimo :j
Kun je niet nog even met dit zadel en dan doorsparen?
Informeer eens bij Green Distance of Country Mill, zij hebben nog wel eens 2dehands. Maar dan moet je wel net geluk hebben met de maat.

En wat de prijs t.o.v. je paard betreft, ik vind het dikke onzin. Wil je dat je paard lang mee gaat, dan investeer je er in. Of je paard nou 1000 of 10000 euro kost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:28

Misschien kun jij mijn reacties even doorlezen.. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:33

Heb ik gedaan :)
Ik geef alleen mijn mening.

Ik snap je principes. Maar ik zou het zonde vinden (mening) als je voor een goedkoop zadel gaat, vergeleken met de aanschaf prijs van je paard, en dat je straks weer met een niet passend zadel zit.
In plaats van doorsparen en voor een aangemeten zadel gaat.

Mijn zadel kostte ook meer dan mijn haflinger. En dat was ook tegen mijn principes in eerste instantie.
Daarom had ik ook eerst een Wintec. Maar daar heb ik meer mee verziekt dan nodig was, als ik gewoon meteen had geinvesteerd in een goed zadel.
Mijn Massimo is aangemeten toen mijn haflinger 3,5 was. Hij is nu 6 en heb nog steeds hetzelfde zadel, omdat het goed aangepast kan worden.
Uitzonderingen met extreme groei daar gelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:43

Het gaat niet om de vergelijking van paard/zadel..
Dit zijn mijn principes en mijn (misschien onnodige) verantwoording, vanwege mijn uitkering.
Maar het allerbelangrijkste is voor mij dat het zadel past, zowel op Kim als bij mij.
En dat hoeft niet persé een Massimo of een Wow zijn.. :)

Ik heb meerdere redenen genoemd, waaronder mijn potje voor de dierenarts.
Die weegt echt het zwaarst.
Aankomende vrijdag ga ik het zadel van Suusje1972 passen. :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:15

Misschien Daaleman eens vragen? Die kan alles naar wens maken, dus wie weet ook wel voor Kim. :j
Ontzettend fijne en heel goede kwaliteitszadels (heb er 2, voor Bon en voor paardlief).

En dacht idd ook al aan Massimo. Gewoon nog even flink doorsparen, en als je m dan bij elkaar hebt ben je er nóg blijer mee :D
Ik ken het idee van, het is fijner nu een goedkoper zadel te kopen, maar geloof me, bonny heeft echt een moeilijke rug en heb ondertussen al 6 zadels gehad.. Gewoon even flink doorsparen en dan echt een goed zadel kopen waar je lang mee doorkan, kost je op den duur evenveel als een paar goedkope :)
Maargoed dat ben ik, vind een goed zadel gewoon erg belangrijk, prijs maakt niet uit. Bon heeft ook zadels die duurder zijn dan haar (Bon was destijds zelfs nog goedkoper als Kim :)) ), maar als het niet anders kan, ik ben nu steeds door verschillende zadels meer geld kwijt dan dat ik 1 keer het goed doe voor de komende 10 jaar

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:48

Ik ga even meelezen.. Wij hebben een Belg staan, en ik zou het best leuk vinden om daar ook eens op te rijden, als ze straks beleerd word. Ze komt sowieso voor de kar, maar we willen haar ook onder het zadel. Het is nog lang niet zo ver, ze is nog maar net 4 geworden en ze mag nog lekker een jaar (of langer als dat nodig is) van haar jeugd genieten :) Maar alvast kijken wat er te krijgen is is altijd verstandig.. Ik heb ervaring met brede paarden, maar die ruggen zijn toch wel even wat anders als die van Loesje.

Zomaar een trekpaardzadel er op gooien durf ik niet, want die maat hoeft helemaal niet overeen te komen. Ik lees dus mooi even mee, hier kan ik alvast wat van leren!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:08

Ik had al verwacht een hoop commentaar te krijgen op mijn paard/zadel prijs-verhouding. Natuurlijk is het het belangrijkste dat het zadel goed past. Maar een maatzadel staat ook niet garant voor passen, daarnaast moet je heel veel geluk hebben wil het over een aantal jaren nogsteeds goed liggen, zelfs met aanpassingen. Die overigens ook erg prijzig zijn.

Ik blijf er bij dat er in de lagere prijsklasse genoeg goede zadels te vinden zijn. En dan niet eens zadelmarkt, maar bijv. Wintec, Thorowgood, Claridge House, Barefoot, Rossner...
Ik heb zelfs eens een merkloos zadeltje van nog geen 60 euro gehad, dat helemaal correct was én heel goed paste, zadelmaker noemde het een spelt in een hooiberg, maar vond dat ik een heel goed zadel had gevonden.
Tja, zo kan het ook gaan. Veel geluk waarschijnlijk. Maar dat je echt een duur zadel moet hebben... absoluut niet. Die kunnen net zo goed scheef zijn, niet passen...

TS: Ik vind Thorowgood niet wintec-achtig, het materiaal is soepeler (missch. ook minder sterk, weet ik niet) en het zadel is mooier anatomisch gevormd dan de oude modellen wintec. Ook zit de mijne veel zachter. Ben benieuwd wat jij er van vindt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:09

wat je wel kan meenemen is dat twee keer een zadel van €500 kopen omdat deze het net niet of helemaal niet zijn net zo duur is als een zadel van €1000 dat wel goed zit. Waar ligt de grens? 900 wel en 1000 niet?, zou je een super goed passend zadel laten liggen voor €100?

Als je de tijd hebt zou ik blijven zoeken en bij de zadelmakers zoekopdrachten uitzetten. Wie weet komt er wat uitrollen. Verder, staar je niet blind op vraagprijzen van MP, het zijn vraagprijzen en er zit heel vaak onderhandelingsruimte in. Zeker als het wat langer op MP staat zijn mensen vaak al blij als er ze wat geld voor kunnen vangen.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:10

Hoi Tineke
Van mij ook nog een paar zadelervaringen voor Pim die dus wel schoft heeft;

- wintec wide valt op de schoft
- Barefoot boomloos - Vreselijk! raad ik je niet aan op een belg (viel ook op schoft)
- Thorowgood T4, helaas viel deze ook op de schoft en rare pasvorm
- Ruitergilde heeft boommaat 36, zijn mooie zadeltjes, heb hem niet op pim gepast maar was voor ons altijd nog een 2e keus zeg maar. Ze zijn er niet erg veel 2e hands te vinden geloof ik.

Uiteindelijk ben ik naar een ruitersportzaak geweest waar ze zadels voor Friezen verkopen. Hier hadden ze tweedehans zadels te koop, heb een Tietse's choice zadel, boommaat XL voor rond de 600 euro meegenomen. :) (deze zaak zit in Friesland)

Succes!

Angelke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:11

Hey, ik volg even mee.
Ik heb ook zo een prachtig trekpaard maar ik vind het ook lastig om een zadel te vinden die betaalbaar is.
Omdat ze ook aangespannen loopt wordt ze niet altijd onder het zadel bereden en dan vindt ik het ook zonde om een zadel van 1300 euro te gaan kopen.
Kent iemand een goede zadelpasser in belgie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:24

Huh, waar is mijn reactie gebleven.. _O-

Melanie, ik snap je gedachte hoor.. :j
Maar ik vind het gewoon niet kunnen om met mijn uitkering op een 1000 euro (of hoger) zadel te zitten. :o
Het heeft ook geen haast en ik ben niet van plan om een goedkoop zadel van slechte kwaliteit te kopen.
Dan blijf je bezig.. :j
Bovendien laat ik er zowiezo een zadelmaker naar kijken (is al geweest om Kim te meten) en als het nodig is aanpassen. :)

Safiera: Mijn oog is nu ook echt op een Thorowgood gevallen.. :j
Als het zadel van vrijdag niet past, kijk ik rustig verder.

Ingvdh: Ik blijf MP in de gaten houden.. :j

Rensju, bedankt!!
Hier heb ik veel aan!
Ik ga dit zeker onthouden. +:)+

Angelke87: Daar kan ik je helaas niet mee helpen, maar ik hoop dat je er hier antwoord op krijgt. :j

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:27

ik heb nog een ouder JC veelzijdigheidszadel liggen wat enorm breed is en een grote zit heeft. Weet niet precies hoe groot, maar je mag hem wel hebben voor een klein prijsje; moet je misschien even opmeten hoe breed je alles wilt hebben.

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:35

heey

ik heb een zadel voor mijn fries een kent en masters zadel
zit heerlijk heeft een boom (de zadelmaker van mister ed zij dat de bomen tot maatje sire lopen!!!)
ik denk wel dat kim zoon zadel zou passen ze zijn vrij prijzig maar in mijn zadel zat eerst een boom van een (smalle) KWPN in en nu op een (hele brede) fries en met wat vullig licht het als een huis

ik hoop dat dit wat helpt