Iets scherper bit voor sterk paard op buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:02

Trennie schreef:
Het lijkt mij niet dat je steeds op de slof rijdt?
Alleen in geval je paard sterk wordt gebruik je deze, verder gewoon weer ontspannen.
Dus wat jij zegt over continue in een houding beperken, is juist niet de bedoeling.

Ook met een loshangende slof beperk je je paard imo. Lange teugel werkt er niet mee is mijn ervaring. Dus ook, en juist wanneer je 'm er in boogjes bij hebt hangen. Echt lekker de neus er uit doen de paarden niet meer. En dat is (persoonlijk) toch wat ik op buitenrit wel wil kunnen toestaan voor mijn paard.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:58

Safiera schreef:
Trennie schreef:
Alleen in geval je paard sterk wordt gebruik je deze, verder gewoon weer ontspannen.
Dus wat jij zegt over continue in een houding beperken, is juist niet de bedoeling.

Ook met een loshangende slof beperk je je paard imo. Lange teugel werkt er niet mee is mijn ervaring. Dus ook, en juist wanneer je 'm er in boogjes bij hebt hangen. Echt lekker de neus er uit doen de paarden niet meer. En dat is (persoonlijk) toch wat ik op buitenrit wel wil kunnen toestaan voor mijn paard.

Een slap hangende slof heeft geen enkele inwerking, dus ik snap je nu totaal niet wat je bedoeld. Sorry!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:15

liedje89 schreef:
Ik denk wel dat een pelham eigenlijk vriendelijker is dan een pessoa. Een gebroken bit met hefboom is vrij scherp en de kinketting van een stang verdeeld de druk beter en voorkomt dat het bit heel ver doorslaat wat ook erg vervelend is voor het paard.

Ik zou wel sowieso proberen om met twee teugels te rijden dus teugels aan de bril/bovenste ring en teugels die wel de hefboomwerking benutten. Zodat je alleen in geval van nood de tweede teugels gebruikt om te corrigeren. Ik ken trouwens ook wel mensen die een soortgelijk probleem hebben opgelost met een slof het voordeel daarvan is ook dat je hem alleen gebruikt op het moment dat je paard gaat vervelen.

Een pelham IS vriendelijker dan een pessoabit. Ook al ziet het er "enger" uit. Zeker als je een ongebroken pelham kiest, een bit met hefboomwerking dat ook nog eens een gebroken mondstuk heeft is echt niet paardvriendelijk :n

Daarnaast is een pessoabit in feite een ophaaltrens, wanneer je de teugels aanneemt - ook als je de teugels op de grote ring hebt, aangezien je dan ook nog een hefboomwerking hebt doordat het bakstuk aan het bovenste ringetje zit - kantelt het mondstuk in de mond en trek/rol je het tegen de kiezen aan. Bij een pelham kan dat niet, omdat het mondstuk vast zit aan de scharen. Beetje hetzelfde idee als een kimblewick.

Toen ik mijn paard 2 maanden had had ik overigens een vergelijkbaar probleem. En toen kwam ik erachter dat hij geen druk achter z'n oren kan velen, dus van het heftigere bit werd mijn paard ook alleen maar heftiger. Trial and error ;) Uiteindelijk na een half jaar ongeveer vond ik een geschikt bit, waar hij ook buiten heel goed op te houden is.

Veel succes TS!

annmary

Re: Iets scherper bit voor sterk paard op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:25

http://atorka.shopfactory.com/contents/ ... c%20br.gif

Zo'n bit heb ik de eerste tijd gebruikt voor de buitenritten, mijne wilde in galop heel graag net wat harder dan ik en toen had ik nog niet zo'n beste rem... ik heb van deze de enkel gebroken versie, en je kan zelf kiezen op welke stand je je teugel vast maakt en hoe strak je de kinketting doet. Ik vind (vond, gebruik hem nu alleen voor bij het menhoofdstel) het een heel fijn bit omdat het een gewone gebroken trens is, met wanneer nodig net wat meer inwerking!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:28

annmary schreef:
http://atorka.shopfactory.com/contents/ ... c%20br.gif

Zo'n bit heb ik de eerste tijd gebruikt voor de buitenritten, mijne wilde in galop heel graag net wat harder dan ik en toen had ik nog niet zo'n beste rem... ik heb van deze de enkel gebroken versie, en je kan zelf kiezen op welke stand je je teugel vast maakt en hoe strak je de kinketting doet. Ik vind (vond, gebruik hem nu alleen voor bij het menhoofdstel) het een heel fijn bit omdat het een gewone gebroken trens is, met wanneer nodig net wat meer inwerking!

Dat is een kimblewick en het is een combinatiebit, zeker geen "gewone trens". Als je zo'n bit wil gebruiken kun je het beste een met een ongebroken mondstuk kiezen.

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:30

Als je er weinig druk opzet en de kinketting dusdanig los doet dat deze met normale druk niet inwerkt, dan zie ik dat als een gewone trens. Maar zet je er meer druk op en/of de kinketting strakker, ja, dan gaat ie iets anders werken. Het is maar hoe je 'm gebruikt.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:33

Mischien ipv een scherper bit oefenen ?
Ho is ho , teugeldruk= langzamer zo niet dan hardere teugeldruk en een duidelijk HO!

Trainen is beter dan naar een scherper hulpmiddel grijpen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:41

annmary schreef:
Als je er weinig druk opzet en de kinketting dusdanig los doet dat deze met normale druk niet inwerkt, dan zie ik dat als een gewone trens. Maar zet je er meer druk op en/of de kinketting strakker, ja, dan gaat ie iets anders werken. Het is maar hoe je 'm gebruikt.

En omdat jij iets vindt is het ook meteen zo? :O

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:49

@Elin: Hélemaal mee eens!
Trainen, stukje galopperen, terug nemen voordat het uit de hand loopt. Eerst in je eentje, dan met een duidelijk geinstrueerde mederijder en zo opbouwen.
Sommigen oefenen maanden op hun eerste b proefje, anderen moeten oefenen, trainen om buiten dezelfde discipline te krijgen als binnen. Dat gaat niet altijd vanzelf!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 06:54

Elin_ schreef:
Ho is ho , teugeldruk= langzamer zo niet dan hardere teugeldruk en een duidelijk HO!

Een paard kan buiten met al die ruimte nu eenmaal een stuk sterker worden door de adrenaline en ook simpelweg het plezier. En dan kan je 'HO'en' en oefenen wat je wilt, soms moet je op een andere manier zorgen dat je je paard weer alert krijgt.

Ik rijd mijn paard al sinds haar derde jaar buiten en reed tot voor kort altijd met haar enkelgebroken trens (snaffle). Door de training in de bak is ze sterker geworden in haar lijf en is haar conditie beter geworden. Dit werkt natuurlijk in mijn voordeel, maar op buitenrit werd ze ook dapperder en sterker en werd het moeilijker haar te houden. Puur door het enthousiasme en de adrenaline begon ze door het bit heen te lopen en als ze dat eenmaal doorhebben...Toen heb ik er een enkelgebroken babyshank in gehangen voor op buitenrit (snaffle met kleine schaartjes). Ik heb wel eerst geoefend in de bak, dat is erg belangrijk!! Want je wilt niet dat je paard buiten in paniek raakt door een bit wat opeens anders inwerkt. Nu gaat het weer perfect. Ze had gewoon even een wake-up call nodig dat IK bepaal hoe hard we gaan en waarheen. De teugels hangen in principe los, en als het nodig is kan ik haar duidelijk oppakken. In de bak rijd ik nog gewoon met enkelgebroken trens (snaffle) en daar is ze prima op te trainen. Zodra ik het andere hoofdstel pak, gaan haar oortjes erop en krijgt ze pretoogjes want dan weet ze dat we naar buiten gaan *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 07:04

Trennie schreef:

Dat ben ik niet met je eens. Met een slof kan de neus er nooit helemaal uit (zoals een paard in de wei loopt) of je moet de slof onverantwoord los laten hangen. Daarnaast heb je zoveel in te korten op het moment dat je hem nodig hebt dat je te laat bent met ingrijpen. Met een dubbele teugel laat je de trensteugel (die onder de pinken gaat, stang tussen pink en ringvinger) een 4 of 5 cm door je vingers glijden en je zit al op de stangteugel.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:15

@ Juliette: Ik blijf het oneens met je.
Het wel of geen contact met de mond hebben en het wel of niet met druk rijden heeft alles te maken met de hand die dit doet, niet met de teugel slap hangt of strak. Hetzelfde dus voor een slof.
Nog steeds zou ik in geval van de vraag van TS kiezen voor een slof en niet voor een scherper bit.
En bovenal vind ik dat een paard steeds op de zit terug genomen moet worden en dat daar in eerste plaats de nadruk hoort te liggen en dat daar op getraint wordt, ook in het bos.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:42

Ja, trainen zal vast lekker gaan, op een paard dat je volkomen negeert. :')

Begrijp me niet verkeerd, ik snap best dat het beter is dat een paard gewoon luistert in plaats van er een scherper bit in te hangen, maar een paard dat jou en je commando's negeert kan je niet trainen. Tenzij je het een goed idee vind om een half uur stevig op je billen te zitten en kleine ophoudingen te maken totdat het paardlief zo uitkomt om rustiger te gaan....

Ik zou er een wat scherper inwerkend bitje in hangen en daar wat mee oefenen zodat ie doorheeft dat je inderdaad hebt te stoppen wanneer de baas dat zegt. Is die boodschap eenmaal duidelijk kan je waarschijnlijk wel weer terug naar een minder scherp bit en oefenen met het terugkomen op stem en zit.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:51

@ Julius Juut: niet zo zwart-wit he? ;)
Uiteraard heeft dat niet veel effect als een paard dwars door je hulpen heen loopt en zich sterk maakt.
Maar dat wil niet zeggen dat je daarom dit dan maar achterwege moet laten.
Mijn fries maakte zich ook heel sterk en kon ik niet wenden om mn been of terug nemen op mn zit.
Maar nu, een paar jaar verder, kan ik hem volledig op mn zit terug nemen en om mn been heen rijden in een wending zonder dat hij zich sterk maakt en een andere kant uit gaat.
Die dingen hebben nou eenmaal tijd nodig en moet je gewoon blijven trainen.
Dat is wat ik ermee bedoel.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:58

Ik zou doen wat petitparis zei! ;)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:24

Even lezen: ik heb niet gezegd dat je moet wachten totdat je paard je negeert. je moet daarvoor al ingrijpen. Ik heb het over oefenen, trainen en niet zomaar buiten gaan rijden, wachten tot het fout gaat en dan ingrijpen. Dan ben je nl al te laat. Trainen, oefenen is stapswijze, in BEHAPBARE deelproblemen het "grote" probleem aanpassen. Scherper bit is imo niet het probleem aanpakken maar het ( tijdelijk??) verdoezelen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 16:02

Dat geloof ik niet riagr, ik ken mensen die bijv tijdelijk met een slof hebben gereden. Hun paard had een trukje geleerd namelijk als ik mijn bit vast pak kan ik me omdraaien en naar huis rennen. Deed dat ook gewoon op totaal onverwachte momenten en was zo sterk en koppig dat op het moment dat die gedachten op kwam met de trens al niet meer te corrigeren was. Met slof eraan heeft ze het paard een paar keer flink op zijn plek gezet toen hij die gedachte kreeg. Na een tijdje slof eraf probleem bleef weg. Bij paarden die zo'n trukje hebben geleerd moet je soms gewoon het patroon doorbreken.

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 16:15

Hestejente; Welk bit gebruik jij nu?

Ik rijd normaal met een dubbelgebroken sprenger bitje. Maar buiten kan hij lekker sterk zijn en dan gebruik ik een ongebroken rubberen pelham. Heb er ook 2 teugels aan. Heb meestal wat langer teugeltje als we op de stenen rijden. Op de ruiterpaden heeft hij er altijd veel zin in en dan gebruik ik gewoon de bovenste teugel. Maar als ik echt een x een rem nodig heb of hij gaat te hard naar mijn zin dan pak ik de onderste er even bij.
Ik woon in de randstad en om de ruiterpaden heen zijn allemaal wegen aan begin/ eind en naast de paden. Dus wil het wel veilig hebben.
Heb ook weleens zo'n verbindingsriempje geprobeerd zodat je maar 1 teugel nodig heb en alleen een teugel aan de onderste ring zoals stalgenoten doen. maar dat is mij te heftig (en mijn paard ook).

Kenjiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:02

Ik zou een martingaal is proberen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:03

@liedje89: ik snap de gedachte wel, en in uitzonderingsgevallen kan ik me je oplossing voorstellen. Maar dat is imo iets anders dan er een scherper bit in hangen en daar dan mee te gaan ríjden. Dat lost niets op.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:12

Ik denk niet dat het uitzonderingsgevallen moeten zijn. Ik denk dat wanneer je paard gaat rennen op buitenrit alleen maar omdat hij ooit geleerd heeft dat wanneer hij naar huis rent hij lekker op stal mag of dat hij op buitenrit gewoon lekker mag rennen je hem moet corrigeren. Als je daarin duidelijk en consequent genoeg bent kan je best tijdelijk een scherpere optoming of een hulpteugel gebruiken. Maar het doel moet wel zijn om gewoon weer op een trensje verder te kunnen natuurlijk en het is niet geschikt voor paarden die er om een andere reden vandoor gaan. Maar daarom ben ik ook voor een pelham oid met dubbele teugels, kan je normaal inwerken zolang je paard normaal doet, doet ie niet meer normaal doe je ook ff niet normaal terug.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:39

Ik blijf er bij, met slof beperk je, hoe los ook, de bewegingen van het hoofd. Dus mijn keuze zou een ander bit zijn. De slof een keer gebruiken zodat hij het 'weet', met de bedoeling hem daarna niet meer nodig te hebben zou nog kunnen imo. Maar zeer waarschijnlijk is dit er niet in een (paar) keer uit.

Naast een bit is er ook wat aan te trainen, zeker als je het paard pas zo relatief kort hebt. Maar ik heb mijn punt gemaakt, laat het hierbij want de beslissing ligt toch echt bij TS.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:20

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn laatste verzorgpaard. Maar dan was hij ook in de bak al hard in zijn mond. Van zijn eigenaar moest ik echter met zijn dubbelgebroke trensje blijven rijden, ondanks dat ze zelf een veel zwaarder bit voor hem had. Hij is uiteindelijk met iemand in het bos aan de kletter geweest en naar huis gerend, vandaar dat ik ehm enkele keren met een of ander hefboombit, met ketting, buiten moest rijdenn. Dit hebben we later afgebouwd omdat we gewoon zijn eigen bitje willen blijven gebruiken. Anders zou dat zwaardere bit op den duur ook gene nut meer hebben..

Dus ik zou vooral veel met je bit blijven rijden, en dan als je met een groep naar buiten gaat eventueel een zwaarder bit of een pessoa gebruiken. En als dat goed gaat zonder dat je teveel tegen moet houden en hij het bit niet meer vastpakt, eens kijken of het met je zachte bitje ook goed gaat.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:29

ik weet niet hoe jij rijd buiten: gewoon lekker een buitenritje of ook wat trainen?
ik ben iemand die van lekkere buitenritjes houdt, lange teugel het liefstin de stap en het paard zijn plezier geven. waarom vraag ik dit? mijn paard kan zich soms ook heel sterk maken als hij heel veel zin heeft. ook lekker dribbelen enzo. (gelukkig af en toe eens). hij maakt zich dan ook vanuit zijn nek heel sterk, zodra hij dit doet laat ik eerst de teugels vieren om de sterkheid weg te nemen, ik pak hem dan op en ga dressuren, zowel in stap, draf en galop. hij ontspant zich dan vrijwel ineens en let ineens op en doet wat ik van hem vraag. op het moment dat hij zich sterk maakt en ik geef hem even geen ruimte, maakt hij zich alleen maar sterker en dat verlies ik dan uiteraard.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 23:02

Ik blijf erbij dat je met trainen zoveel kan bereiken.
Als ze eenmaal iets heel goed kennen doen ze het.
En een trainings oefening is pas echt goed gelukt als het dier tten alle tijden er nar luisterd
En dat kan prima, maar dan moet je wel veelgeduld hebben.