kan ik met deze bijzet teugel rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Re: kan ik met deze bijzet teugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:38

Dan kun je beter met slof gaan rijden (uiteraart wél onder goede begeleiding!) ;)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:46

_Amigo schreef:
Dan kun je beter met slof gaan rijden (uiteraart wél onder goede begeleiding!) ;)

Ja breng haar op nog meer ideeën, juist in haar handen is een slof het slechtste idee wat je je kan bedenken! 8)7
Als ze goede begeleiding heeft dan had hij haar allang kunnen helpen met haar probleem.

Ts ik hoop dat je hulp zoekt bij een goede instructrice..

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:49

MiniBoots schreef:
_Amigo schreef:

Ja breng haar op nog meer ideeën, juist in haar handen is een slof het slechtste idee wat je je kan bedenken! 8)7
Als ze goede begeleiding heeft dan had hij haar allang kunnen helpen met haar probleem.

Ts ik hoop dat je hulp zoekt bij een goede instructrice..

Ik zeg dat ze dan beter een slof kan gebruiken, zeg niet dat een slof goed is :=
Ben zelf zowiezo geen voorstander van bijzets, hooguit martingaal als het nodig is..

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:49

En dat kan jij opmaken uit 2 berichtjes?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:54

Beter als wat??
Er zijn een aantal dingen die veeel makkelijker en beter zijn voor haar en de pony als hulp.
En dan kom jij aan met de teugel die echt helemaal onderaan het lijstje staat:De slof

Je moet geen dingen noemen en dingen hier neer zetten als het in dit geval alleen kwaad kan.
Het blijft een jonge nog onervaren meid met dit soort problemen en daar horen (zeker niet dit soort)hulpteugels aan de pas te komen.
Als het paard om medische redenen ruggebruik moet bevorderen zonder dat de ruiter er last van heeft en toch er nog zelf aan moet blijven rijden
en moet leren. Moet je de Goque pakken.
Zij is dus ook zeker de gene die het meeste geholpen moet worden.
Enkel goede begeleiding/opleiding door een goede instructrice.
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 04-05-11 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:57

Miniboots, TS plaatst hier 2 berichtjes, maar jij hebt kennelijk al een hele filosofie over TS... Wat mis ik?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:58

Wat voor een filosofie heb ik dan?
Ik heb inderdaad wel geleerd om wat inzicht te hebben over mensen die hun problemen te beschrijven.
Citaat:
mijn pony drukt verschrikkelijk zijn rug weg
en vraagt om een hulpteugel?
Lijkt me duidelijk waar de bron ligt :)
1:ruiter
2:ernstig lichamelijk probleem pony
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 04-05-11 15:05, in het totaal 4 keer bewerkt

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:00

Beter dan een stootteugel, een slof kun je zelf nog veranderen als hij bijv. omhoog komt, zo'n stootteugel niet.

Ik ben het met je eens dat 99% bij de ruiter ligt, ze kan veel beter les nemen dan zo'n hulpteugel eraan hangen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:02

Ik vind een stootteugel en een slof beide op deze manier niet bruikbaar.
Het kan allebei veel te scherp gebruikt worden.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:05

Daar ben ik het met je eens, (bijna) alles is goed op te lossen met les nemen, niet met hulpteugels.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:46

birken187 schreef:
Ik zou nu wel heel bokt over me heen krijgen, maar je kunt hier prima mee rijden.

Ik woon in Duitsland en hier worden de pony's wel meer zo gereden. Ook met de 'duitse bixie' worden hulpteugels gebruikt.

Waarom?
Omdat een paard/pony dan nageeflijk over de rug loopt en de ruiter dus eerst kan leren zitten.
Voordeel:
De ruiter hoeft zich niet aan de teugels in evenwicht te houden waardoor hij stiller is in zijn hand.

Ben het er wel mee eens dat dit geen langdurige oplossing moet zijn.

Als je een bijzet op een normale manier vastmaakt dwing je alleen het hoofd naar beneden en kan het paard nog steeds de rug wegdrukken. Als een ruiter niet kan zitten en het op deze manier leert help je de rug van het paard naar de kl*ten en laat hij je nooit goed zitten, niet met en zeker niet zonder bijzet.
Een ruiter die zich niet in evenwicht kan houden heeft helemaal niets aan een bijzet, daarmee zet je het paard vast en niet de ruiter dus die zit het paard nog steeds in de mond om in evenwicht te blijven.

MiniBoots schreef:
Lijkt mij duidelijk, anders had de ts wel een hulpmiddel gevraagt om zijn kop naar beneden te trekken. :o
Niet iets om zijn rug meer te gebruiken ;) Ga ik dan als goedgelovige maar van uit.

En aangezien de ts nu ook het géén ruggebruik ziet, kan ze vast ook wel zien dat hij het wel doet :D

MiniBoots schreef:
Probleem is niet dat het paard het hoofd ''extreem'' omhoog gooit. Een paard hoeft dat niet persee te doen wil het zijn rug weg drukken en dat is hier enkel het probleem.
Buiten het probleem om van de evt. onkunde van de ruiter zelf die eigenlijk gewoon goed les moet nemen

Jij kent TS blijkbaar?
Zo niet, waar haal je dan je informatie vandaan?

Het lijkt mij waarschijnlijker dat TS van omstanders hoort dat de pony de rug niet gebruikt en dat ze daarvoor een bijzet moet gebruiken (gaf ze zelf ook aan). Of de pony wel of niet nageeflijk is en wel of niet het hoofd 'extreem' hoog houd is niets over gezegd dus lijkt me nogal voorbarig om te zeggen dat het enkel een probleem is van 'rug wegdrukken'.
En het is al helemaal voorbarig om te denken dat ts kan zien wanneer de pony zijn rug goed gebruikt, als ze zoveel kunde had zou ze ook weten hoe ze die ontspanning bereikt zonder hulpteugels te gebruiken.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 04-05-11 16:00, in het totaal 2 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:47

uvando schreef:
mijn pony drukt verschrikkelijk zijn rug weg en heb al van alles geprobeerd.nu hoorde
ik dus van iemand data als ik hier twee of drie mee rijdt dit is een stoot teugel toch?
dat dit dan helpt om hem laag te houden en mij beter te verdragen....
ik was erg benieuwd voordat ik m aan ging kopen

Waarom drukt ze haar rug weg? :Y) ga daar eerst mee aan het werk. voordat je hulp middelen gaat gebruiken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:56

Ik heb zelf een pessoa bijzetteugel die ik gebruik bij het longeren. Hierbij moet het paard ook de achterhand gebruiken en je kunt hem laag, midden of hoog instellen.
Verder gebruik ik tijdens het rijden geen bijzetteugels.

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:34

Een bijzet kan zomaar net dat extratje zijn om een paard "er doorheen te krijgen", maar uiteraard zijn we op bokt allemaal anky's :j Een paard wat zijn hoofd omhoog gooit kan zich ontzettend sterk maken. Als je het omhoog gooien dan beperkt, kan je makkelijker aan de rest werken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:45

Waar wil je aan werken als je je paard fixeert in een bepaalde houding? De enige die dat ten goede komt is de ruiter, paard heeft er alleen maar last van.
Als het paard het hoofd omhoog gooit kun je idd beter een martingaal gebruiken zoals al eerder gezegd is.
Voor 'dat extra'tje' zijn er een handvol andere oplossingen die veel minder belastend zijn voor het paard en waar je ook op de lange termijn wat aan hebt.

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:47

Dat ligt er maar net aan hoe je de HULP teugel gebruikt. Nee, je moet m niet met de kin op de borst knopen, maar ze dusdanig afstellen dat je er nog steeds zelf aan kan rijden zie ik het probleem niet van in, echt niet

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:08

stef schreef:
Dat ligt er maar net aan hoe je de HULP teugel gebruikt. Nee, je moet m niet met de kin op de borst knopen, maar ze dusdanig afstellen dat je er nog steeds zelf aan kan rijden zie ik het probleem niet van in, echt niet

Goed, inderdaad met de bijzet er losjes aan is een mogelijkheid...
Toch zie ik liever iets wat een paard minder 'tegen' komt en wat je nog een beetje kunt verstellen tijdens het rijden. Thiedeman bijvoorbeeld (of een slof mits je weet hoe te gebruiken).

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:13

Een tiedeman zit net zo goed vast als een bijzet.
Een hulpteugel is er om te helpen, ik zie echt niet waarom dat tegenwoordig allemaal niet meer mag en hulpteugels standaard amar als dwangmiddel worden gezien.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:19

Ik rij zelf ook wel eens met slof... Ik heb niets tegen hulpteugels, mits ze eerlijk gebruikt worden.

Thiedeman kun je zelf nog een beetje regelen, teugels wat langer, iets korter.
De bijzet zit zo 'vast' en dat spreekt mij niet zo aan, wordt sneller een dwangmiddel dan een hulpteugel.
Maargoed, netjes afgesteld... vooruit maar ik kies er niet voor. Je hebt fijnere hulpteugels.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:24

In Duitsland rijden de kinderen altijd met bijzet, zodat ze niet met het hoofd van de pony bezig hoeven te zijn maar alleen maar met hun eigen zit. Netjes zitten en de handen stil, en ze hoeven niet de hele tijd in die mond te zitten. En krijgen wel een beetje dat gevoel van een nageeflijke pony.
Thiedeman kan bijvoorbeeld of een elastiekje.

kellyThanos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:49

Ik zou er niet voor kiezen ik denk dat je er meer mee stuk kunt maken dan de positieve kant op gaan

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:37

Of je ermee kunt rijden: ja, je kunt overal mee rijden.

Of het goed en verstandig is : (in mijn ogen) NEE.

Je paard op welke manier dan ook naar beneden dwingen of vastzetten omdat het nageven niet lukt of niet wil, is in mijn ogen absoluut uit den boze.

Ik zou zeggen neem les van een instructeur, eentje die gediplomeerd is en niet gelijk de hulpteugels eraan wil hangen.

daarnaast kun je om je pony te leren goed over de rug te gaan lopen, longeren, wat wel met hulpteugels kan.
( het liefst een pessoa of met dubbele lijnen)

Wat je ook doet; denk altijd na, vraag jezelf constant af wat je wilt bereiken, kijk goed naar je pony, paarden gaan niet zomaar staken of in verzet.
Altijd ontspanning op blijven zoeken op een paard-vriendelijke manier.
Ofterwijl wederzijds respect.

daar bereik je 100x meer mee, dan je dier dwingen in een houding.
want dan loopt hij wel "mooi" voor het oog, maar dan gaat hij wel ergens anders in het lichaam vast zetten of verkeerd belasten.

succes ;-)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:47

AUB ts ga niet een verdrukte rug oplossen met bijzetteugels!
Je maakt meer stuk dan je ermee goed maakt.
Dan worden ze al helemaal in een houding gedrukt..
Neem les en ga voorwaarts rijden

Ga alsjeblieft dit NIET doen

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 07:40

nan: Oh, dus ik ben ook heel erg fout bezig dat ik een oud manege paard in de les met kleine guppies aan het elastiek zet ter behoudt van zijn eigen rug? Hoe kan ik van een klein guppie verwachten dat ie een paard nageeflijk rijdt? En aan t elastiek loopt ie dat wel, dus tja....

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:04

stef schreef:
nan: Oh, dus ik ben ook heel erg fout bezig dat ik een oud manege paard in de les met kleine guppies aan het elastiek zet ter behoudt van zijn eigen rug? Hoe kan ik van een klein guppie verwachten dat ie een paard nageeflijk rijdt? En aan t elastiek loopt ie dat wel, dus tja....

dat is iets wat je niet kunt vergelijken ;)
het wordt op maneges vaker gedaan, zeker bij de wat oudere pony's die moeite hebben met ontspanning en daardoor onzuiver gaan lopen.
Dat snap ik... en is de meest paardvriendelijke oplossing op dat moment voor dat dier en die combinatie..

Nogmaals elk paard/ elke ruiter en dus elke combinatie is anders en vereist zijn eigen aanpak.
je kunt niet elk dier op dezelfde manier trainen en behandelen.
en niet elke ruiter zit hetzelfde en heeft hetzelfde ruitergevoel..

ik geef hier de TS tips, niet jou manegepaard :o dus je hoeft je noet aangesproken te voelen.